Educația traversează cea mai mare criză din ultimii 40 de ani, cu restrângeri de activitate, polarizare a profesorilor și inechitate – Anca Florea, directoarea adjunctă a Colegiului Național „B. P. Hasdeu” din Buzău

Foto: captura video Prima News

Educația românească traversează cea mai mare criză din ultimele patru decenii, „o criză de sistem, care a început de mult”, a afirmat Anca Florea, directoare adjunctă la Colegiul Național „B. P. Hasdeu” din Buzău, în emisiunea InfoEdu, de la TVR Info. Restrângerile de activitate, ca urmare a creșterii normei didactice „în mod clar se vor realiza”, a completat ea.

Problemele din sistemul de educație depășesc sectorul financiar, a subliniat directoarea adjunctă, iar modalitatea aleasă „de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație”:

În ultimii 30-40 de ani, îmi permit pe discut pe termen lung, este cea mai mare criză pe care o traversează sistemul de educație.

Măturisesc că în ultimul timp am urmărit în spațiul public, și cel de specialitate și nu numai, toate discuțiile care s-au purtat pe marginea acestei etape pe care o travesăm și căreia îi spunem criză bănească, o criză financiară. Cred că, din start, discuția este plasată într-un orizont relativ greșit, care polarizează societatea, care polarizează cadrele didactice, care polarizează inclusiv managementul instituțional.

Traversăm, și trebuie să ne asumăm această idee, o criză de sistem, o criză care a început de mult. Această modalitate de a implementa anumite ordine, anumite măsuri care vin într-o situație de criză economică nu va face altceva decât să adâncească o zonă a inechității și a nedreptății în educație. Nu sunt prima dată în spațiu public exprimând ideea că sistemul de educație, chiar dacă a anticipat sau nu această criză economică, se confrunta cu probleme care în acest moment nu sunt avute în vedere, nu s-au luat nici cele mai mici măsuri pentru a se ajunge la o debirocratizare cu care ne confruntăm, nici pentru depolitizare.

Instituția pe care o reprezint, contextual, nu este afectată în anul pe care îl vom începe la 1 septembrie, încadrarea a fost făcută oarecum prudent, pe cursuri care țineau și de ceea ce numim cursuri opționale, deci în anul următor nu suntem în situația de a ne confrunta cu restrângeri de activitate.

Dar ar fi o afirmație cumva egoistă pe care aș face-o, pentru că trebuie să ne raportăm dacă vrem, pe bază management, nu neapărat la cazuri contextuale, ci la viziune de sistem. În mod clar vor fi de strângeri de activitate, în mod clar restrângerile acestea se vor realiza.

Aș putea spune că, în ceea ce privește gradația de merit, acel dosar suport nu relevă întotdeauna și calitatea. Mi-e teamă că ceea se va însemna, în anumite situații punctuale, ieșirea din sistem, părăsirea unor instituții sau plătirea altor ore în alte instituții de învățământ, se vor face aceste lucruri pe baza ultimului dosar și îmi permit acum să vorbesc ca director: foarte puțin relevant și aici vă vorbesc dintr-o experiență personală la nivel de management al școlii din care fac parte”, a afirmat Anca Florea.

Despre norma didactică

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Directoarea Violeta Estrella Bontilă: Ni s-a arătat că se poate să se refacă toate regulile la finalul jocului, adică după ce am parcurs o întreagă mobilitate, după ce s-au emis decizii, după ce am detașat oameni, acum o luăm de la capăt. Este un dezastru total
OFICIAL Profesorii de la liceele și școlile profesionale din mediul rural își vor putea completa până la 1/4 din ore cu discipline din aceeași arie curriculară – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, pentru toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar, vor fi incluse obligatoriu în atribuțiile postului didactic – procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026
OFICIAL De luni, 11 august, școlile încep să încadreze profesorii în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice de predare / Care este ordinea încadrării – procedură
OFICIAL Procedura pentru încadrarea profesorilor în anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice, a fost publicată / În perioada 11-18 august 2025 școlile reactualizează lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate
Ordinea încadrării profesorilor în fiecare școală, după reconfigurarea claselor și stabilirea normelor pentru fiecare disciplină, în doar 4 zile, în perioada 11-14 august
Exit mobile version