Școlile din Spania continuă să funcționeze fără probleme majore în condițiile pandemiei. Explicațiile experților – El Pais

2.413 vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Rolul minor al copiilor în răspândirea virusului și protocolul strict urmat de școli se numără printre explicațiile faptului că instituțiile de învățământ nu s-au transformat în focare ale epidemiei de Covid-19 și continuă să funcționeze, în larga lor majoritate, în Spania, potrivit experților citați de El Pais.

Publicația amintește că, la începutul toamnei, lumea se temea că redeschiderea școlilor va contribui major la evoluția epidemică. Dar, continuă El Pais, acest lucru nu s-a materializat, acum doar 1,5% dintre clasele școlilor din țară aflându-se în carantină.

Potrivit sursei citate, pe baza datelor din prima săptămână din noiembrie, în care țara înregistra o creștere abruptă a numărului de cazuri de Covid-19, sub 6.500 din toate clasele școlilor spaniole (1,67%) erau în carantină. Concluzia experților citați de publicație: școlile rezistă valului epidemic.

Cum e posibil, în condițiile în care este vorba despre mulți oameni adunați în spații închise? – se întreabă El Pais.
  • Un pediatru și epidemiolog implicat în supervizarea măsurilor din școli, Quique Bassat, este citat spunând că “în primul rând copiii răspândesc virusul mai puțin eficient decât adulții. Datele din ultimele nouă luni sugerează că cei mici sunt arareori sursa unor focare. În Catalonia, de exemplu, în 87% dintre cazurile detectate în școli, cazurile pozitive nu au determinat o a doua infecție.”
  • Același expert citează un proiect de cercetare care a urmărit peste 2.000 de tineri în tabere de vară în Barcelona, care a indicat o rată de infectare de șase ori mai mică în rândul copiilor, decât în rândul întregii populații.
  • Julian Olalla, șeful comitetului științific al Congresului Național Covid-19, eveniment ce a avut loc în septembrie, este citat spunând că actuala epidemie contrazice experiența altor epidemii, în care copiii se infectau mai ușor. În cazul noului coronavirus, “în acest moment se crede nu doar că infecția este mai puțin gravă în cazul copiilor, dar și că transmisia e mai puțin eficientă”.
  • Același Olalla arată, însă, că cei mici pot în continuare să răspândească virusul, dar acest lucru nu s-a întâmplat în școli datorită protocoalelor stricte de prevenție aplicate în unitățile de învățământ. “Școlile au dovedit că este posibil să ții în frâu virusul chiar și într-un mediu ce pare să fie nefavorabil și care, timp de câteva ore, funcționează ca centru închis”, este citat specialistul.

El Pais îl citează și pe expertul Daniel Lopez Acuna, fost reprezentant al Ministerului Sănătății, potrivit căruia toate acestea nu înseamnă că nu există riscuri asociate școlilor, chiar și în condiții de prevenție. “Atât timp cât vom avea rate de incidență ridicate, școlile vor cauza mai multe focare și mai multă transmisie, deoarece acolo se adună oameni”, spune specialistul, arătând că, pe lângă măsurile din școli, este la fel de important să existe restricții în comunitate, pentru reducerea incidenței.

  • Același expert a arătat că unitățile de învățământ sunt pe locul al treilea în rândul cauzelor apariției unor focare. Ele se află, însă, la o distanță considerabilă de principalele cauze: potrivit datelor publicate de Ministerul spaniol al Sănătății la începutul lui noiembrie, adunările sociale cu membri ai familiei reprezintă principala cauză, cu 26% din total focare, urmate de unitățile de servicii sociale (precum centrele de îngrijire a bătrânilor) cu 22% din total focare. Centrele educaționale, ce includ școli, licee și universități, reprezintă 12% – și nu se știe cât dintre acestea sunt asociate universităților sau liceelor, în condițiile în care datele de până acum indică o răspândire mult mai puternică a virusului în rândul adolescenților și tinerilor, decât în rândul copiilor.

Un ultim motiv listat de specialiștii citați de El Pais, pentru incidența scăzută a cazurilor în școli, este faptul că este mai probabil ca tinerii să fie asimptomatici, comparativ cu adulții, ceea ce înseamnă că nu ar fi luate în calcul toate cazurile potențiale, din motiv că nu ar fi identificate.

Photo 182365730 © Esther19775Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


3 comments
  1. În Spania elevii, cu excepția studenților, au școlile și liceele aproape de casă, și merg cu mașina părinților în rare cazuri. În București sunt puțini elevi care merg aproape de școală. Cei de liceu și mai puțini. Metroul e plin la orele de intrare și ieșire… Nu se poate compara însă cu restul țării. Evident, ar trebui să existe o descentralizare a deciziilor cu privire la închiderea școlilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Peste o treime din cazurile de coronavirus anunțate oficial nu sunt incluse în rata de infectare din județul Ilfov. Care este indicele, la mia de locuitori, din fiecare localitate și ce scenariu se aplică în fiecare școală

Pe 26 octombrie în județul Ilfov erau 1.441 de cazuri noi în ultimele 14 zile, potrivit datelor de la Grupul de Comunicare Strategică. Rata de infectare comunicată de aceeași instituție…
Vezi articolul

ANALIZĂ Programul Masa caldă în școli – instrument politic, la cererea premierului Nicolae Ciucă. Peste 63% dintre școlile înscrise în acest an au fost alese din localități conduse de primari PNL

Programul Masa caldă va continua și în acest an tot ca program-pilot, pentru al șaptelea an la rând. Ministerul Educației a publicat recent lista școlilor, de data aceasta fiind 300…
Vezi articolul

Dispreț al Ministerului Educației față de școlile-pilot – aprobarea pilotării vine abia la finalul primului modul, încălcând cu două luni calendarul anunțat / LISTA celor 14 unități de învățământ

Ministerul Educației are probleme cu respectarea propriilor calendare în privința școlilor-pilot, iar asta creează o lipsă de predictibilitate pentru elevii, părinții, profesorii și conducerile școlilor care au plicat pentru acest…
Vezi articolul

Daniela Vasile, profesor: Modelul hibrid, cel mai dificil de implementat la nivel de clasă, dar cu cea mai mare flexibilitate și oportunități. Cum se face învățare de tip hibrid cu o clasă inversată

În timp ce societatea este blocată în discuții superficiale si contradictorii, generate de o implementare deficitara a conceptului de învățare online în lunile martie-iunie, o discuție mai productivă ar consta…
Vezi articolul