Elevii de gimnaziu și liceu se pot înscrie la concursul FAN-Chimie, până pe 21 noiembrie / Să vină la chimie, pentru că sunt foarte multe oportunități. Sunt foarte multe companii care caută chimiști, apoi să faci cercetare este o activitate extrem de frumoasă – Marius Matache, cercetător și organizator al competiției

8.081 de vizualizări
Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com
Elevii claselor a VII-a și a VIII-a, cât și cei de liceu, din Sectorul 3 al Capitalei, se pot înscrie la concursul FAN-Chimie până pe 21 noiembrie 2021. Organizată de o echipă formată din profesori și cercetători chimiști, competiția presupune crearea de către copii și tineri a unor materiale creative cu și despre experimente, sistemul periodic, metode inovatoare de redare a informației sau despre aplicații și implicații ale chimiei în viața cotidiană. Concret, aceste materiale pot lua forma unui eseu, poster, desen, pictură, poezie, clipuri etc. și vor fi încadrate într-una din cele 4 categorii: grafică, eseu, foto, video.

Obiectivul concursului este de a stimula creativitatea elevilor și de a crea cadrul în care copiii, tinerii și profesorii să poată vedea această știință și prin prisma rolului său în dezvoltarea societății actuale.

Pe copii și tineri “i-aș chema să vină la chimie, pentru că sunt foarte multe oportunități, în ciuda aparențelor. Sunt foarte multe companii care caută chimiști, fie că vorbim de domeniul farmaceutic, fie că vorbim de firme de mediu care au nevoie de chimiști pentru laboratoare de analize de mediu. Eu i-aș îndrepta să vină către chimie, să vadă cercetarea, pentru că sunt multe institute care au nevoie de oameni. Să faci cercetare este o activitate extrem de frumoasă, spun asta după 22 de ani de carieră, cu multe activități atractive. Din cercetare vine progresul unei societăți, inovație”, a declarat pentru Edupedu.ro unul dintre organizatorii concursului, Marius Matache.

Cercetător la Universitatea din București, Marius Matache este de părere că elevii vor înțelege mai ușor chimia, dacă observă clar legătura acesteia cu realitatea: „Ei trebuie să vadă legătura concretă cu realitatea. Și acum avem un concurs. Încercăm să-i facem pe ei să fie creativi, la modul: fie eseuri, fie desene, fie clipuri, că tot sunt ei pe TikTok, Insta și altele. Să facă filmulețe despre chimie sau legate de chimie. Nu trebuie neapărat să fie buni chimiști, în concurs trebuie să aibă idei creative legate de chimie: filmează un experiment în laborator, spre exemplu”.

De-a lungul timpului, imaginea chimiei în societatea românească a avut de suferit, din cauze multiple, potrivit cercetătorului: „Când am dat eu la Facultatea de Chimie, adică în 1996, discuția era că o să mor de foame, că nu mai există industrie chimică, profesorii erau prost plătiți la momentul respectiv, că n-ai ce să faci cu chimia. Mai era chestia cu doamna academician doctor, Elena Ceaușescu, care se dădea chimist, deși nu avea treabă foarte tare cu chimia. Și apoi, chimia este o materie complicată. Pe oricine ai întreba despre chimie, 90% dintre ei o să spună: ‘era să rămân corijent la chimie’, pentru că nu este ușor să înveți chimia. Trebuie să înveți bazele și apoi să aprofundezi”.

Marius Matache a spus că elevii pot înțelege ușor chimia dacă conștientizează faptul că este prezentă în orice moment al vieții: “Chimia intervine în absolut orice etapă a vieții noastre: hainele, unele sunt fibre sintetice făcute de chimiști, pe orice produse este un buletin de analize cu ce substanțe conține. Tot niște chimiști au scris ce substanțe sunt acolo. Componenta practica a chimiei îi poate convinge pe copii, și mai mult, pe mine la chimie m-a atras profesorul din liceu chemându-mă în laborator să facem experimente. Dacă reușim să le arătăm copiilor cât de importantă este chimia în viața de zi cu zi, cred că vom câștiga câțiva adepți”.

Elevii sunt așteptați să trimită materialul cu care doresc să participe la concurs la adresa de e-mail: asociatiainformart@gmail.com până pe data de 21 noiembrie 2021. Materialul se va transmite sub forma unui document *.pdf sau un fișier video *.avi, *.mov, *.mp4. Materialele câștigătoare vor fi anunțate în cadrul evenimentului CHEM-Cariere, ce va avea loc la începutul lunii decembrie 2021.

Foto: Facebook Chimia pe Mâini Bune

Fiecare participant la concurs va primi din partea organizatorilor o diplomă de participare în format electronic, potrivit regulamentului de concurs. Prezentările și materialele creative, originale și inovative vor fi premiate. Premiile vor consta în seturi cu tematică chimică și cărți de chimie aplicativă. Vor fi acordate 12 premii (câte trei pentru fiecare categorie menționată mai sus), plus un premiu special.

Regulamentul de participare integral și formularul de înscriere pot fi descărcate mai jos:

Interviul complet cu cercetătorul Marius Matache:

Edupedu.ro: Ce activități de popularizare a chimiei desfășurați?

Marius Matache: Noi suntem toți chimiști, cercetători sau cadre didactice și încercăm să atragem copiii spre chimie, și de vreo doi ani am tot făcut proiecte prin licee, în București. Anul acesta, am câștigat un proiect la Primăria sectorului 3 și mergem în licee și școli din sectorul 3 să promovam chimia. Fetele au făcut niște prezentări în licee despre partea aplicativă a chimiei în viața noastră, de la ce conțin vinurile din punct de vedere chimic, la machiaje și factori de protecție, chestii practice pe care ei să le perceapă în viața de zi cu zi.

Degeaba le spunem noi ‘Vai, chimia e frumoasă’, ei trebuie să vadă legătura concretă cu realitatea. Și acum avem un concurs. Încercăm să-i facem pe ei să fie creativi, la modul: fie eseuri, fie desene, fie clipuri, că tot sunt ei pe TikTok, Insta și altele. Să facă filmulețe despre chimie sau legate de chimie. Nu trebuie neapărat să fie buni chimiști, în concurs trebuie să aibă idei creative legate de chimie: filmează un experiment în laborator spre exemplu. Proiectul are pe lângă concurs, acea activitate practică în care elevii vin la noi laborator să facă ei experimente.

Proiectul se încheie cu training pentru profesori, pentru că ei sunt principalii vectori ai chimiei în liceu și încercăm să-i sprijinim și pe ei pe cât se poate, pentru a modifica un pic abordarea de percepție asupra acestei discipline. Finalul va fi un eveniment, probabil tot online, în care personalități din domeniul chimiei, reprezentați ai unor companii vor vorbi despre activitatea lor și vor încerca să-i convingă pe copii să vină spre chimie.

Edupedu.ro: De ce ar trebui să se înscrie copiii la acest concurs?

Marius Matache: Pentru premii, să zic așa. Îi premiem cu seturi de laborator, produse de laborator și cu cărți. E o carte care se numește „O să râzi, totul e chimie”. La orice concurs te duci pentru premii sau să arăți cat de creativ ești. Practic, vreau să-i transform pe ei în vectori către colegi. Dacă spun eu, ca adult, sunt mai greu de crezut; dar când spune un coleg de-al tău sau când arată o chestiune simpatică, e mult mai credibil totul.

Edupedu.ro: De ce ar trebui un profesor să-și încurajeze elevii să participe la acest concurs?

Marius Matache: Pentru că este vorba de materia pe care ei o predau. După 30 de ani, chimia încă are o imagine foarte proastă în România și este ocazie pentru profesori să-și promoveze subiectul pe care ei îl predau. Chimia nu este ușor de digerat, e o materie complicată pe care nu poți s-o înveți din când în când ca pe o poezie. Dacă n-ai o bază, mai târziu e complicat să înțelegi chimia. Asta încercăm să le oferim profesorilor, o ocazie să-și promoveze materia.

Edupedu.ro: Care au fost cauzele care au contribuit la o imagine negativă a chimiei în societatea românească?

Marius Matache: Când am dat eu la Facultatea de Chimie, adică în 1996, discuția era că o să mor de foame, că nu mai există industrie chimică, profesorii erau prost plătiți la momentul respectiv, că n-ai ce să faci cu chimia. Mai era chestiunea cu doamna academician doctor, Elena Ceaușescu, care se dădea chimist, deși nu avea treabă foarte tare cu chimia. Și apoi, chimia este o materie complicată. Pe oricine ai întreba despre chimie, 90% dintre ei o să spună: ‘era să rămân corijent la chimie’, pentru că nu este ușor să înveți chimia, e o materie complicată. Trebuie să înveți bazele și apoi să aprofundezi.

Edupedu.ro: Cum poate să devină chimia dintr-o materie complicată în una ușor de înțeles?

Marius Matache: Arătându-le că, în viața de zi cu zi, ne lovim de chimie în fiecare moment. Acum mulți ani, făceam o prezentare la o conferință de știință și le-am spus: ‘în momentul în care vă treziți, care e prima întâlnire cu chimia? În primul rând, oxigenul pe care îl respirați, apoi pasta de dinți, apa cu care vă spălați pe ochi, mâncarea’. Chimia intervine în absolut orice etapă a vieții noastre: hainele, unele sunt fibre sintetice făcute de chimiști, pe orice produs este un buletin de analize cu ce substanțe conține. Tot niște chimiști au scris ce substanțe sunt acolo. Componenta practică a chimiei îi poate convinge pe copii. Mai mult, pe mine la chimie m-a atras profesorul din liceu, chemându-mă în laborator să facem experimente. Dacă reușim să le arătăm copiilor cât de importantă este chimia în viața de zi cu zi, cred că vom câștiga câțiva adepți.

Edupedu.ro: Care este legătura dintre chimie și creativitate?

Marius Matache: Aici avea profesorul Marius Andruh o prezentare în care făcea o paralelă între structuri chimice și tot felul de tablouri, sculpturi. Chimia ca structură este foarte creativă. Creativitatea în chimie ține de designul de noi compuși, vorbim de compuși farmaceutici sau orice fel de compuși. Ai nevoie de o oarecare imaginație bazată pe știință, nu doar pe a arăta frumos. Pentru mine, care lucrez în zona de mediu, creativitatea stă în a alege corect punctele din care prelevez probele, să găsesc soluții la problemele care apar din cauza poluării.

Edupedu.ro: Cum se va juriza fiecare material?

Marius Matache: Sunt patru categorii: eseu, foto, video, grafică. Vor fi atât artiști, cât și chimiști. Încercăm să fie oameni din zone diferite ca să aprecieze și partea chimică, și valoarea artistică. Oricine are un pic de talent și creativitate poate să fie câștigător. Am încercat să lăsăm tot mai liber ca să poată veni din orice direcție operele lor artistice.

Edupedu.ro: Faceți parte din mediul universitar și organizați un concurs pentru elevii din învățământul preuniversitar. De ce ați ales să faceți acest lucru?

Marius Matache: Pe de o parte, acolo începe interacțiunea cu chimia. Când vin deja la facultate e târziu. Vrem să atragem cat mai mulți copii către chimie și îi atragi mergând la bază, adică în gimnaziu și în liceu. Pentru Facultatea de Chimie, de acolo vin studenții. Încercăm să-i aducem și în laborator să vadă ce înseamnă experimente de laborator, cum arată Facultatea de Chimie. Acum vedem cât se poate din cauza situației. Încercăm să creștem prezența chimiei pentru a-i atrage către studii de specialitate.

Edupedu.ro: De ce ați încuraja elevii de liceu să studieze chimia la facultate?

Marius Matache: I-aș chema să vină la chimie, pentru că sunt foarte multe oportunități, în ciuda aparențelor. Sunt foarte multe companii care caută chimiști, fie că vorbim de domeniul farmaceutic, fie că vorbim de firme de mediu care au nevoie de chimiști pentru laboratoare de analize de mediu. Eu i-aș îndrepta să vină către chimie, să vadă cercetarea, pentru că sunt multe institute care au nevoie de oameni. Să faci cercetare este o activitate extrem de frumoasă, spun asta după 22 de ani de carieră, cu multe activități atractive. Din cercetare vine progresul unei societăți, inovație.”

  • Concursul FAN-Chimie este organizat de ASOCIAȚIA INFORMART, în parteneriat cu Universitatea din București și Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare pentru Fizica Materialelor în cadrul proiectului CHIMIE360 – împreună în lumea chimiei, finanțat de Primăria Sectorului 3 din fonduri nerambursabile de la bugetul local.

Foto: © Dmytro Zinkevych | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța studenților, despre cei 2,28% din PIB pentru educație, propuși prin proiectul de buget: „o condamnare a sistemului de învățământ la necompetitivitate și inechitate” / Angajamentele guvernului – „o simplă maculatură care să ia ochii”

Intenția Guvernului de a aloca educației nu 6% din PIB, cât prevede Legea educației, ci 2,28%, potrivit proiectului de buget pentru 2022, reprezintă “o condamnare a sistemului de învățământ la…
Vezi articolul

Proiectul Campus Politehnic Regional pentru Învăţământ Dual în Giugiu, aprobat de Consiliul Județean / Campusul se adresează celor aproape două mii de absolvenţi din fiecare an care termină clasa a VIII-a şi care au şanse foarte mici să obţină rezultate bune la liceu, spune președintele CJ

Consilierii judeţeni din Giurgiu au aprobat marţi, în cadrul unei şedinţe extraordinare, participarea instituţiei în cadrul proiectului Campus Politehnic Regional pentru Învăţământ Dual, scrie Agerpres. Proiectul care ar urma să…
Vezi articolul

Echipele mobile de vaccinare vor merge în peste 2.400 de școli, anunță Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei naționale: Au fost vaccinați 69 de elevi din 3 județe, în prima săptămână de școală

„Sunt 2.468 de unități de învățământ care vor beneficia de vaccinare cu sprijinul echipelor mobile”, după cum a declarat Valeriu Gheorghiță, președintele Comitetului național de coordonare a activităților privind vaccinarea…
Vezi articolul