Elevii, studenții și consiliul tineretului îi solicită lui Klaus Iohannis să retrimită în Parlament Legea privind educația sexuală, care condiționează orele de acordul părinților

2.347 de vizualizări
Sursă foto: Rares Voicu/CNE

Trei asociații ale tinerilor îi solicită lui Klaus Iohannis să retrimită în Parlament Legea privind educația sexuală. “Consiliul Național al Elevilor (CNE), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Tineretului din România (CTR) își exprimă dezamăgirea față de decizia Curții Constituționale a României, care stipulează faptul că legea de modificare a Legii 272/2004, care prevede faptul că educația sexuală este înlocuită de educație sanitară, (realizată doar cu acordul părintelui) se încadrează în limitele constituționalității”, anunță organizațiile, într-un comunicat remis Edupedu.ro.

Tinerii spun că “în luna mai, odată cu adoptarea acestei legi, societatea civilă a atras atenția asupra necesității introducerii educației sexuale în școli, în sensul propriu al termenului. Încercarea decidenților de a limita accesul elevilor la educație sexuală reprezintă un act iresponsabil, având în vedere faptul că România se află la coada clasamentului în ceea ce privește sănătatea sexuală a tinerilor și numărul mamelor adolescente”.

Comunicatul integral:

“Tinerii solicită Președintelui României retrimiterea în Parlament a Legii privind educația sexuală!

Consiliul Național al Elevilor (CNE), Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și Consiliul Tineretului din România (CTR) își exprimă dezamăgirea față de decizia Curții Constituționale a României, care stipulează faptul că legea de modificare a Legii 272/2004, care prevede faptul că educația sexuală este înlocuită de educație sanitară, (realizată doar cu acordul părintelui) se încadrează în limitele constituționalității. 

În luna mai, odată cu adoptarea acestei legi, societatea civilă a atras atenția asupra necesității introducerii educației sexuale în școli, în sensul propriu al termenului. Încercarea decidenților de a limita accesul elevilor la educație sexuală reprezintă un act iresponsabil, având în vedere faptul că România se află la coada clasamentului în ceea ce privește sănătatea sexuală a tinerilor și numărul mamelor adolescente. 

Conform datelor INS Tempo, în anul 2018, în România au devenit mame 727 de adolescente cu vârsta sub 15 ani și 18.753 cu vârsta între 15-19 ani. Dintre mamele adolescente sub 15 ani, 19 sunt la a doua naștere și una la a treia. Cât ține de mamele adolescente cu vârsta între 15-19 ani, 3.929 sunt la a doua, 731 la a treia, 72 la a patra, 8 la a cincea și una la a șasea. Totodată, 7,5% din totalul cazurilor de cancer de col uterin diagnosticate anual în Europa provin din România, incidență de 3 ori mai mare decât media la nivelul Uniunii Europene. România se află pe primul loc din țările Uniunii Europene în ceea privește mortalitatea prin cancer de col uterin (14.2 la 100.000 de femei). 

Conform notei Policies for Sexuality Education in the European Union, bunele practici în ceea ce privește educația sexuală includ intervenția profesioniștilor în domeniu, bazată pe o abordare holistică. Acest aspect presupune faptul că educația sexuală ar trebui să livreze cunoștințe comprehensive, variate și oneste, reunind atât informații fiziologice, cât și de natură relațională. Conform aceleiași note, educația sexuală de calitate depinde de includerea acesteia în curriculumul obligatoriu. Actorii esențiali în acest context sunt ministerele de resort (sănătate și educație), ONG-urile, cadrele didactice, părinții și profesioniștii, întrucât ei sunt cei care livrează aceste informații tinerilor. 

În multe familii din România, sănătatea reproducerii nu constituie un subiect de discuție liberă, iar mai mulți elevi nu au părinți care să le poată răspunde la informații privind educația sexuală care ar trebui să fie livrate de specialiști în domeniu, astfel că informațiile pe care elevii le primesc pe această temă în cadrul unității de învățământ reprezintă unica oportunitate de a înțelege aspecte de bază adiacente educației sexuale, precum contracepția, planificarea familială ș.a. 

Din aceste motive, solicităm Președintelui României retrimiterea în Parlamentul României, spre reexaminare, a Legii pentru modificarea Legii nr. 272/2004.” 


2 comments
  1. Ce reprezentativitate aveţi pentru a formula această solicitare?

    Consideraţi oportun să emiteţi astfel de solicitări în lipsa unei reprezentativităţi minimale?

    Consideraţi că motivele pe care le invocaţi în acest comunicat sunt infirmate de contra-argumentele contenciosului constituţional şi cele din procedura de legiferare?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Alianța Colegiilor Centenare critică proiectul legii învățământului și Proiectul România educată, despre care spune că „îi lipsește viziunea”. În privința admiterii la liceu, directorii susțin că „trebuie evitată specializarea timpurie, iar axarea pe cultura generală trebuie prelungită pană în clasa a X-a”, dar cer o probă multidisciplinară într-a VIII-a, în plus față de examenul clasic propus de minister

Alianța Colegiilor Centenare critică proiectul România educată într-o poziție privitoare la proiectul legii învățământului preuniversitar, publicată pe 11 august pe site-ul organizației. Colegiile centenare sunt cele care, potrivit ministrului, ar…
Vezi articolul

Peste 3.700 de școli s-au înscris până acum în programul de reducere a abandonului școlar, din care 2.500 vor primi granturi de câte 200.000 de euro, anunță Simona Tănase, director în Ministerul Educației: Probabil până vineri vor fi 4.000

„În această dimineață erau peste 3.700 de intenții de participare în platformă. Probabil până vineri vom ajunge aproape de 4000 de solicitări”, a declarat miercuri Simona Tănase, director monitorizare și…
Vezi articolul
Domnica Petrovai / Foto: Arhivă personală

Material susținut de Dove

Training gratuit pe 12 mai pentru toți profesorii care vor să îi învețe pe copii să își construiască încrederea în sine, în cadrul Programului educațional Dove – Ai încredere în tine. Psihologul Domnica Petrovai: „Lipsa încrederii în sine a copiilor nu are impact doar la nivel emoțional, ci și la nivel academic”

Încrederea în sine a elevilor de gimnaziu „afectează semnificativ scorul” obținut de copii la testele de la școală. Concluzia aparține uneia dintre cele mai prestigioase testări internaționale la Matematică, TIMSS,…
Vezi articolul