Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București, a vorbit despre regulamentele ambigue și despre lipsa de disciplină din școli. „Elevului i se pune absență dacă intră după profesor la 10 minute, dar, dacă intră la 12 minute, spune «ștergeti absența». Păi, da, dar n-ai fost la o jumătate de oră prezent”, a precizat aceasta, în cadrul Conferinței naționale RO 3.0 “Educație pentru nivelul următor”, pe 23 septembrie.
„Este un haos, regulamentele au zone de ambiguitate, sintagme de tipul «de regulă» sau «se recomandă». Nu merge așa. Și toate lucrurile acestea se ocolesc. Elevului i se pune absență dacă intră după profesor la 10 minute, dar, dacă intră la 12 minute, spune «ștergeti absența». Păi, da, dar n-ai fost la o jumătate de oră prezent. Și începe o discuție și ora s-a dus. Nu se poate așa ceva”, a spus directoarea.
Despre absențele elevilor, potrivit ROFUIP
Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) prevede că absența se consemnează în catalog doar în cazul în care elevul nu este prezent la ora de curs și nu poate fi folosită drept mijloc de coerciție.
Articolul 94 – „(1) Prezența beneficiarilor primari la fiecare oră de curs se verifică de către cadrul didactic, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare absență. Absența se consemnează în catalog doar în cazul în care elevul nu este prezent la ora de curs și nu poate fi folosită drept mijloc de coerciție.
(2) Motivarea absențelor se face de către educatorul/învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.
(3) În cazul beneficiarilor primari minori, părinții sau reprezentanții legali au obligația de a prezenta personal învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absențele copilului său.
(4) Actele medicale pe baza cărora se face motivarea absențelor sunt, după caz: adeverință eliberată de medicul cabinetului școlar, de medicul de familie sau medicul de specialitate, adeverință/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat. Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului școlar sau a medicului de familie care are în evidență fișele medicale/carnetele de sănătate ale beneficiarilor primari.
(5) În limita a 40 de ore de curs pe an școlar, fără a depăși 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absențele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unității de învățământ.
(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an școlar, fără a depăși 40% din numărul orelor alocate unei discipline.
(7) Educatorul/educatoarele/profesorul pentru educație timpurie/învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte păstrează la sediul unității de învățământ, pe tot parcursul anului școlar, actele pe baza cărora se face motivarea absențelor, prezentate în termen de 7 zile calendaristice de la reluarea activității elevului.
(8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) atrage declararea absențelor ca nemotivate.
(9) În cazul beneficiarilor primari reprezentanți, absențele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.
Articolul 95 – (1) La cererea scrisă a directorilor unităților de învățământ cu program sportiv suplimentar, a profesorilor-antrenori din unitățile de învățământ cu program sportiv integrat, a directorilor cluburilor sportive școlare/asociațiilor sportive școlare sau a conducerilor structurilor sportive, directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor beneficiarilor primari care participă la cantonamente și la competiții de nivel local, județean, regional, național și internațional.
(2) Directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor beneficiarilor primari care participă la olimpiadele și concursurile școlare și profesionale organizate la nivel local, județean/interjudețean, regional, național și internațional, la cererea scrisă a profesorilor îndrumători/însoțitori.
(3) Directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor beneficiarilor primari care participă la mobilități cu scop educațional, în conformitate cu prevederile art. 131, alin. (5) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare.
(4) Directorul unității de învățământ are obligația să anunțe serviciile de asistență socială (SPAS/DAS) și să contribuie la stabilirea unor măsuri de prevenire a abandonului școlar, în cazul beneficiarilor primari care înregistrează absențe la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an școlar la disciplinele/modulele respective.”
10 comments
Sunt profesori care fac prezența la sfârșitul orei. Și atunci îi numără succint, la plecare aruncă un „ăia care au lipsit data viitoare sunt primii la tablă”. Strigarea catalogului mănâncă din timpul de predare, asta dacă profesorul chiar vrea să predea
Absență=lipsă. Nu poți trece absent pe cineva care e prezent în oră, chiar dacă întârzie 10-20 de minute. Este fals în acte publice fapta prin care se atestă un lucru mincinos. Treceți întârziat și sancționați prin ROF-ul școlii întârzierile, că nu vă împiedică ROFUIP. Și mai lăsați-ne cu toate aceste””nu știm cum să facem”! Învățați, că luați salarii consistente, voi, directorii de școli!
Școala românească are o mare și perpetuată problemă: corupția numirii directorilor, precum și corupția și incompetența inspectorilor!
Este inadmisibil că în anul 2025 inspectorii numiți politic să intre în inspecție la ore, el, onor inspectorul, nepredând vreodată sau predând ultima dată acum 20 de ani!!! Ce învață un profesor de la el, în afară de a fi corupt, la rândul lui!!??
Stimate domnule ministru, directorii ar trebui aleși prin concurs real de competențe, apoi aceștia să construiască școala cu profesori buni, aleși de către director! Calitatea școlii este dată, în primul rând, de calitatea directorului și a profesorilor.
Iar Edupedu aceste lucruri ar trebui să susțină, nu mereu și mereu pe aceiași directori care se plâng pe la redacții!
Dar cand întra profesorii dupa ce a trecut ora pe jumătate ,cum e!?
Bine, dar când intră profesorii la ore cam pe la jumătatea orei,atunci cum e!??cabd ei primesc salarii întregi .
Pe ore întregi ,nu pe cate o jumătate de oră !
Eu fac prezența în primele 3 minute, n-am timp de pierdut. Dacă ajunge careva după mine și are motive întemeiate să fi întârziat, marchez absența ca întârziere. Dacă ajunge la sfârșitul orei sau în pauza următoare, să explice dirigintelui sau directorului, nu mă interesează.
Iar ca diriginte, motivez absențele strict pe baza unor documente. Au prea mulți burse care depind de numărul de absențe ca să mă joc pe banii lor. Vor să aibă bursa aia, să fie conștiincioși și să vină la timp la ore. Au motive să lipsească, vor primi și documentele pentru scutire – de la doctor, de la părinți etc. Iar în cazul celor care n-au burse se aplică exact aceleași reguli. Ce atâta joc de glezne?!
Sunt atât de multe probleme cu perceperea regulamentelor în școală!
Și nu neapărat că ele nu ar fi clare!
Dar unii directori (al meu, cel puțin), folosind pentru manipulări orice, o fac și in acest context!
Este preferențial aplicat regulamentul!
Există profesori în școală care se abat de la regula generală de învoire, cerând colegilor învoiri suplimentare pentru ai lor elevi (cărora le sunt diriginți). Adică se cere ca unele absențe să nu fie contorizate în catalogul electronic. Directorul permite recurent acest comportament, uneori face și el același lucru! Se conformează mulți angajați (chiar dacă asta creează condiții diferite între elevii diferitelor clase), știindu-se și că cei ce eludează legea sunt dintre cei agreați de director!
Procedeul de manipulare este simplu; el va duce la moduri diferite de evaluare a profesorilor: unii vor fi grozavi in fața elevilor, a părinților, apoi vor fi ,,ceruți” ca profesori, ca diriginți de la Doamna; ceilalți- care respectă regulamentul și cer aplicarea lui- vor fi priviți ca ,,neadaptați”, ,,limitați” etc.!
Încă un mod prin care directorul manipulează pentru obținerea avantajelor de toate felurile, a eventualelor explicații pentru alegeri pe care le-a făcut subiectiv etc.!
De ce o mai face?
Pentru că i se permite!
In unele școli asta înseamnă management!
De ce să mai vorbim despre obligația managerului de a veghea la implementarea corectă, unitară a regulamentelor, când concentrarea lui e pe altceva?
De ce să amintim despre dreptul profesorilor de a beneficia de condiții egale de muncă?
De ce să ne gândim la rolul formator al conduitei unui director in societate?
evident, oricine altcineva e de vină pt ce se întâmplă în sistem, numai profesorii neasumați nu!
că n-au pic de verticalitate în fața elevilor, părinților, directorilor, oricui nu spuneți nimic doamna directoare?
că ați primit și promovat în sistem toate pilele fără pic de verticalitate și personalitate, de ce nu spuneți?
auzi: începem discuții și justificări în fața elevului!!! îi dăm explicați în oră, că deh, autoritate și verticalitate nu mai există
dar nu ducem lipsă de mahala, bârfă și radio șanț
Asta se rezolva repede: dupa 9 min 59 de secunde butonul de motivare sa fie dezactivat. Punct!
se vede că ești bou. Nu exista vre-un buton de motivare. E totul la pixul profesorului.
Se refera la catalogul electronic, sa mănâncă si gura lor, cum ar zice concetățenii noștri de etnie, ca onor ME nu a catadicsit sa implementeze un catalog electronic national, care sa fie pus la dispoziție gratuit scolilor.
Referitor la regulamente, la ROFUIP, formulările sunt intenționat ambigue si destul de permisive pentru elevi. Ne întrebam apoi de ce nu e disciplina in scoli, de ce rezultatele nu se văd. Pai e simplu. Pentru ca regulamentele nu sunt clare si nici nu sunt aplicate. De exemplu: părinții care nu își trimit copiii la școală si nu se îngrijesc ca ei sa frecventeze ar trebui amendați. Regulamentul nu prevede clar cine emite si încasează amenda. Școală nu o poate face, iar dacă trimite înștiințări către autoritatea locală, aceasta se eschivează din motive strict electorale si sociale (astfel de părinți sunt cazuri sociale pentru comunitate). Primarul ii zice directorului, numit politic prin concursuri dirijate : Va luați de amărâții aia, care n-au nici după ce bea apă.Ce dracu vreti sa le fac? Culmea e ca in parte are si dreptate. Degeaba amendeze un caz sociale dintr-asta, ca oricum nu va plăti amenda, pentru ca nu are din ce.