Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că „este extrem de greu” să depunctezi un profesor, pe baza fișei actuale de evaluare, deoarece se poate ajunge în instanță. „Vedem cu ochiul liber atunci când vin să aducă copiii la școală. Vor niște învățătoare, nu vor alte învățătoare. Evident că unele își fac treaba, altele nu-și fac treabă, dar, din punct de vedere al unei fișe pline de birocrație, ele își fac treaba”, a declarat acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a ridicat un semn de întrebare despre modul în care sunt evaluați profesorii în România. Într-un interviu acordat revistei Dilema, acesta a spus că, deși școala românească este percepută ca un sistem cu multe disfuncționalități, evaluarea cadrelor didactice nu reflectă deloc această realitate: peste 99% dintre profesori primesc anual calificativul „foarte bine”.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Vreau să vă mai aduc în atenție următoarea declarație pe care domnul Daniel David, ministrul Educației, a făcut-o, pentru revista din Dilema, chiar săptămâna aceasta. Apropo, întreg dosarul din Dilema de săptămâna aceasta este dedicat educației și e foarte interesant. Domnul ministru spune așa: «Deși școala arată așa cum știm și vorbim mult despre eșecul educației, trebuie să știți că, în evaluarea anuală, peste 99% din profesori au calificativul foarte bine». Vi se pare normal?, întreabă domnia sa. Dumneavoastră dați calificativul foarte bine tuturor?
Viforel Dorobanțu: N-am dat chiar tuturor, dar acum îi fac o invitație domnului ministru ca să facă parte din comisia pe care o vom întruni anul viitor, când vom evalua toate dosarele. Și la la o fișă de evaluare, la care noi nu am avut foarte mult de intervenit pe ea, pentru că e parte a unui ordin de ministru, este extrem de greu – și îmi asum ce spun acum – să depunctezi un om, astfel încât să nu te trezești în secunda 2 că este contestată în contencios administrativ și se reia o procedură prin care se ajunge în instanță. Deci, este extrem de greu, pe baza fișei actuale în vigoare, se depunctezi un profesor, nu că ar fi în dorința oricărui director sau oricărei școli să depuncteze un profesor, dar sunt oameni și vedem cu ochiul liber atunci când vin să aducă copiii la școală. Vor niște învățătoare, nu vor alte învățătoare. Evident că unele își fac treaba, altele nu-și fac treabă, dar, din punct de vedere al unei fișe pline de birocrație, ele își fac treaba.
Diana Dumitrașcu, moderatoare: Aveți situații în care, deși nu merită calificativul respectiv, dați un calificativ bun?
Viforel Dorobanțu: Da, recunosc că am dat, pentru că scriptic stă bine. Să știți că, legat de ce spuneam înainte legat de asistențe, foarte puțin contează, să zicem, o dovedire a unei prestații în acea fișă.
Ministerul Educației a schimbat în 2020 metodologia (OMEC 4.247/2020) de evaluare aprobată inițial în 2011, prin ordin de ministru (OMECTS 6.143/2011).
În cadrul inspecțiilor școlare din județul Giurgiu, un aspect vizat se referă la verificarea respectării reglementărilor legale referitoare la evaluarea anuală a personalului didactic și didactic auxiliar, potrivit unui document publicat de inspectoratul școlar.
Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, evaluarea activităţii profesorilor se realizează anual, la nivelul fiecărei școli:
„Evaluarea activităţii personalului didactic şi didactic auxiliar din unităţile şi instituţiile de învăţământ preuniversitar se realizează anual pentru întreaga activitate desfăşurată pe parcursul anului şcolar, la nivelul fiecărei unităţi şi instituţii de învăţământ preuniversitar şi are două componente: autoevaluarea; evaluarea potrivit fişei postului şi a fişei de evaluare. Ministerul Educației aprobă metodologia specifică.”
Elevii au dreptul de a dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, conform Statutului Elevului, document publicat în Monitorul Oficial în august 2024.
Statutul elevului prevede, la articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.
Art. 168 (1) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că încadrarea și menținerea într-o funcție didactică sunt condiționate de prezentarea unui certificat medical. Certificatul medical eliberat de medicul specializat de medicina muncii, care atestă că este apt pentru prestarea activității.
11 comments
Vai! Cata parere de rau se simte in cuvintele dlui Viforel!🙉🤦🤦♂️🙃
„Este extrem de greu”🤷♂️🤷♀️🤷🙉 (??) sa le mai gasiti profesorilor si alte noduri in papura, dupa ce voi, dnii ddavid, viforel etc, i-ati transformat pe profesori in tapii ispasitori ai tarii acesteia si dupa ce i-ati facut tintele in miscare ale furiei si refularii sociale!! Dar, la cat de inversunati si inventivi sunteti la rele, probabil ca veti mai gasi ce sa le aruncati in spate, iscand eventual o revolta stradala deschisa la adresa cadrelor didactice.
Aveti grija ca deja exista reactii urate (si) pe strada la adresa lor! Va jucati cu focul, domnilor care de sus, din functii (paralele cu activitatea de predare-invatare) tot luati „de sus” toata profesorimea, facand-o „albie de porci” si incurajand comportamentul abuziv si desantat al ne-profesorilor la adresa scolii si a cadrelor didactice!
Stiti cat de multi dintre profesori sunt oameni seriosi, profesionisti dedicati, care chiar modeleaza caractere si minti frumoase?! Chiar nu realizati ca distrugeti imaginea si viata oamenilor care pot cladi viitorul?!
Pana unde si pana cand, domnilor D David, Viforel etc, veti impinge gogomania, demagogia, neprofesionalismul politicianist-ministerial si abuzurile la adresa scolii romanesti si a profesorilor?!
Pana cand, oare, dl Nicusor Dan se va mai face ca nu aude🙉, nu vede🙈, nu intelege 🙊 ce se intampla cu scoala si profesorii pusi la zid??
Sigur ca feedback-urile de la elevi si parinti pot avea un rost. Totusi nu trebuie exagerat cu astfel de instrumente, deoarece:
– elevii si parintii suparati pe profii care tin lectiile serios, le cer elevilor sa invete, sa scrie, sa se comporte civilizat si, mai ales, care indraznesc sa puna si note (mai) mici vor fi pedepsiti cu critici si recenzii nefavorabile din partea elevilor obraznici sau care din vreun motiv anume antipatizeaza un prof
– de cand are orice elev/parinte priceperea si caderea morala necesare pt a „evalua” activitatea unui profesor? De cand este in regula ca parintii si elevii sa „dicteze” ce trebuie si ce nu trebuie si cum trebuie sa faca orele profesorul??
Mi se par, totusi, abuzive astfel de instrumente de „evaluare.”
Exista pt elevi si parinti posibilitatea si dreptul de a reclama abuzuri si nedreptati. Nu mi se pare nici necesar, nici oportun ca elevii si parintii sa mai aiba si acest drept al feedbackului.
Cand va mai vorbi cineva si despre:
-obligatiile elevilor la scoala si
-drepturile cadrelor didactice??
Sa se intrebe retoric domnul ministru ce calificativ i-ar acorda lui si acelor inspectorate care parca se desfiintau,profesorii… parintii…studentii… nu e cazul sa se priveasca in oglinda cu mandrie…nimeni dintre cei care , sub pretextul reformei, au pus cruce educatiei din Romania
Elevii să ofere feedback profesorilor?
Doamne, câtă prostie zace în unii. Păi peste 75% din elevi sunt analfabeți, ce feedback să dea? Elevi de 13 ani fac sex în școală, se filmează și distribuie filmul, ăștia să dea feedback? Cum poate un retardat să evalueze un profesor? Dai note mari și nu faci nimic la oră? ești foarte bun, îți faci treaba? pui note pe merit? nu ești bun!
Atât timp cât omul acela ( angajatul- un profesionist format intr-o viață de om) a pus un punctaj, el s-a gândit la ce a făcut, căci nu e inconștient!
Dacă viziunea comisiei e alta decât a lui și nu există comunicare eficientă in instituție- manageriata atent- diferențele de viziune pot aduce diferențe mari, provocatoate de stres pentru ambele părți!
In plus, am zis-o de atatea ori, tot managementul defectuos nu permite reevaluarea!
Iar dacă fișa permite aprecieri subiective (ca cea din învățământ), despre ce vorbim????
E un exemplu clar această fișă despre cum se poate forma un mediu toxic, in școală, prin indiferența statului!
De ce spun asta? Pentru că am abordat acest subiect la minister- exemplificând absurdul, aberațiile- fără reacții decizionale punctuale/ sistemice!
Un impostor, un mincinos, care manevrează cifrele după cum îi convine, susținut politic probabil de pesedeeeeee…..
pe când acest drept respectat?
…articolul 7, că „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional: z) dreptul de a oferi feedback, la finalul anului școlar, cadrelor didactice care predau la clasă, prin fișe anonime sau prin intermediul unor chestionare online anonime securizate, elaborate conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentul statut, în baza unei proceduri stabilite de consiliul de administrație. Rezultatele feedbackului sunt discutate cu profesorul de la clasă la începutul anului școlar următor, în vederea îmbunătățirii activității de la clasă”.
ar trebui văzut cate asistente a făcut Domnul director în școală!
Scopul acestor grile n-ar trebui sa fie „depunctarea”. Ministrul vede totul că le o competiție. Da, domnule ministru, aproape toți profesorii din țară își fac treaba foarte bine. Nu ii întrec pe directori și inspectori, care le iau și gradațiile de merit repartizate pentru activitățile didactice, dar asta e altă poveste.
👍
👍👍