Estonia testează introducerea formatului electronic pentru examenele de final de gimnaziu și liceu / Pașii pe care îi urmează statul baltic pentru a vedea dacă este o soluție potrivită și aplicabilă

292 de vizualizări
Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.com
Estonia ia în calcul o tranziție de la examenele pe hârtie la cele în format electronic pentru elevii care încheie studiile gimnaziale, respectiv învățământul secundar superior. În acest sens, statul baltic, aflat pe locul 1 în rândul țărilor europene la PISA 2018, desfășoară o simulare a examenelor de la finalul actualului an școlar, înaintea celor propriu-zise, programate să aibă loc în următoarele două luni, potrivit unei prezentări publicate în rețeaua Eurydice

Soluția este luată în considerare deoarece, potrivit prezentării, examenele în format electronic ar permite o evaluare mai obiectivă, ar crește eficiența și securitatea în administrarea examenelor și, în același timp, ar permite o utilizare a analizelor de date privind rezultatele învățării.

Potrivit prezentării, în Estonia au avut loc, până acum, unele testări în format digital, însă nu în cazul unor examene cu miză, ci doar la anumite materii și în anumite clase. Dacă se va decide adoptarea examenelor în format electronic, aceasta ar însemna oprirea examenelor pe hârtie, folosite până în prezent.

Pentru a vedea dacă este o opțiune bună și nivelul de pregătire a școlilor și a sistemului educațional pentru o asemenea schimbare, sunt aplicate o serie de măsuri preliminare:

  • E desfășurată o evaluare a pregătirii tehnice și administrative a școlilor, precum și a măsurilor necesare pentru a răspunde nevoilor elevilor cu nevoi speciale. Se pleacă de la premisa că examenele în format digital ar fi mai accesibile acestor elevi, deoarece pot fi aplicate reglaje mai ușor decât în cazul examenelor pe hârtie.
  • Sunt organizate simulări pentru examenele de final de gimnaziu (clasa a 9-a) și liceu (clasa a 12-a), înaintea examenelor obligatorii programate în următoarele două luni. 
  • Simulările de examen permit testarea calității platformei electronice de evaluare, dar și etapele administrării acestor examene: înregistrarea, anunțarea rezultatelor, utilizarea în comun a diverselor opțiuni, de către școli, evaluarea nevoilor de dezvoltare suplimentară a resurselor IT.

Ritmul în care se va desfășura tranziția către noul format de examinare va depinde de feedbackul primit prin aceste două măsuri.

Examenele prin care trec absolvenții de gimnaziu, respectiv de liceu din Estonia sunt, potrivit prezentării citate:

  • Limba estonă, matematică și un subiect la alegere pentru elevii de clasa a 9-a
  • Limba estonă, matematica și o limbă străină (probă ce poate fi înlocuită cu un certificat internațional) în cazul finalizării învățământului secundar superior.
În România, interesul se concentrează în jurul corectării digitalizate

În România, anul trecut a fost pilotată, în două județe, doar corectarea digitalizată a lucrărilor înregistrate la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Anume, elevii din Dâmbovița au avut lucrările corectate digitalizat la Evaluarea Națională 2022, iar cei din Călărași, la Bacalaureat 2022. Ei au dat examenele în scris, în formatul clasic, dar la final au fost scanate de profesorii din comisie, programul urmărind să elimine subiectivitatea în corectarea lucrărilor.

În decembrie anul trecut, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, spunea că lucrările elevilor care participă anul acesta la Evaluarea Națională și Bacalaureat ar putea fi corectate digitalizat în toată țara, ministerul intenționând să aibă propria platformă pentru acest tip de corectare.

Foto © Lincoln Beddoe | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca: Evaluarea digitalizată nu influențează tipurile de subiecte, baremul, timpul de lucru. Singura diferență este că lucrarea va fi secretizată automat, când este scanată în prezența elevilor

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, spune că evaluarea digitalizată de la simularea pentru Evaluarea Nationala 2024 nu influențează tipurile de subiecte, baremul, timpul de lucru, singura diferență este că lucrarea va…
Vezi articolul

VIDEO De ce ar fi utile grădinile în curtea școlilor, cultivate în regim de permacultură? „Noi nu doar facem agricultură, ci realizăm un echilibru. Facem adăposturi pentru arici, iar copiii pot învăța cum se îmbină ecosistemele”

Dacă în școli din Europa se face educație ecologică prin exemple practice, în România, odată cu deschiderea curților școlilor pentru activități sportive extrașcolare, s-ar putea crea contextul potrivit pentru realizarea…
Vezi articolul

Dezbaterea online Reforma digitală a Educației

Direcțiile de digitalizare a educației în Europa și România. Georgi Dimitrov, șeful departamentului pentru Educație Digitală (Comisia Europeană), și Ligia Deca, consilier prezidențial, discută online marți, 8 iunie, de la 15:00

Ce înseamnă, la nivel european, educația digitală și care este planul integrat al Comisiei Europene în privința digitalizării educației în statele membre? Care sunt liniile de finanțare, dar și de…
Vezi articolul