Etica, anticorupția în școli, recuperarea pierderilor cauzate de pandemie și sprijin pentru formarea profesorilor – priorități ale Republicii Moldova, descrise de președintele Maia Sandu la summit-ul ONU dedicat educației

129 de vizualizări
Foto: Presedinte.md
Probleme imediate, precum accesul la educație al copiilor refugiați din Ucraina, probleme de fond, precum nevoia întării formării profesorilor, dezvoltarea opțiunii de școală online și recuperarea pierderilor de învățare cauzate de pandemie, dar și probleme precum etica în mediul academic și anticorupția în școli – toate au fost atinse de președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, într-un discurs rostit la începutul săptămânii în cadrul Summitului pentru Transformarea Educației, desfășurat sub egida ONU.

În discursul său, Maia Sandu a început prin a descrie sprijinul acordat copiilor și refugiaților din Ucraina, în urma agresiunii ruse. După care a trecut imediat la problemele pe care le consideră “piatră de temelie” pentru succes în domeniu: “utilizarea pe deplin a resurselor on-line și îmbunătățirea interacțiunilor față în față între profesori și elevi”.

Ea a insistat, cu această ocazie, pe calitatea de model a profesorilor: “Dincolo de conținut, conectivitate și dispozitive, esențial este nivelul de implicare a copiilor în procesul educațional. Și implicarea copiilor în educație este mare, doar dacă educația reprezintă o dinamică socială puternică în țările noastre, doar dacă profesorii sunt modele centrale care pot să inspire și spre care copiii noștri pot să aspire.”

În același timp, ea a arătat că “toate eforturile vor eșua dacă, dincolo de conținutul educațional, nu reușim să oferim copiilor noștri instrumentele pentru un comportament etic solid. (…)” Și a adus în discuție și lupta anticorupției: “Am făcut deja pași importanți în transformarea sistemului nostru de învățământ: lupta împotriva corupției este pe agenda noastră națională și am reușit să reducem semnificativ corupția din sistemul nostru de învățământ.”

Discursul Maiei Sandu la Transforming Education Summit (sursa):

“Doamnelor și Domnilor,

Angajamentul nostru față de cetățenii țării noastre, după pandemie, este dublu: în primul rând, recuperarea pierderilor din educație și, în al doilea rând, construirea unui sistem mai bun, bazat pe lecțiile valoroase pe care le-am învățat cu toții.

Cu toții am învățat cu greu aceste lecții. Cu toate acestea, vom oferi o educație mai bună copiilor noștri.

Doamnelor și domnilor,

Țara noastră mică se confruntă în prezent cu o provocare suplimentară: agresiunea rusă împotriva țării vecine Ucraina. În Moldova au venit sute de mii de refugiați, iar școlile noastre au primit mii de copii ucraineni, demonstrând dedicația cetățenilor și profesorilor noștri. Vă rog să-mi permiteți să-i onorez și să-i laud pe profesorii noștri dedicați, în fața dumneavoastră.

Ei demonstrează zilnic, prin acțiuni, că suntem, într-adevăr, o țară mică, cu o inimă mare!

În timp ce înfruntăm aceste provocări imense, ne-am dat seama că piatra de temelie pentru succesul viitor este utilizarea pe deplin a resurselor on-line și îmbunătățirea interacțiunilor față în față între profesori și elevi.

Educația în pandemie ne-a învățat pe toți că transferul de conținut nu este suficient. Educația online nu este menită să înlocuiască, ci să completeze educația tradițională, cea față în față. Adevărul este că, astfel, copiii învață și cum sunt profesorii, nu doar ceea ce știu profesorii. Prin urmare, dincolo de conținut, conectivitate și dispozitive, esențial este nivelul de implicare a copiilor în procesul educațional.

Și implicarea copiilor în educație este mare, doar dacă educația reprezintă o dinamică socială puternică în țările noastre, doar dacă profesorii sunt modele centrale care pot să inspire și spre care copiii noștri pot să aspire. On-line, față în față sau ambele metode, formarea profesorilor și valorizarea socială a profesorilor sunt esențiale pentru succesul nostru colectiv și vă invit pe toți la o reflecție comună asupra acestei probleme fundamentale.

Eforturile noastre de transformare vizează, încă de la reforma din 2014, construirea unui mediu de învățare performant, incluziv, echitabil, sigur, primitor și sănătos.

Am făcut o serie de pași tehnici în această direcție, dar cred că restabilirea autorității morale, intelectuale și comportamentale a cadrelor didactice este cel mai important element, împreună cu asigurarea unei temelii etice solide pentru întregul sistem de învățământ.

Toate eforturile vor eșua dacă profesorii nu sunt recunoscuți la adevărata lor valoare socială, iar actuala noastră reformă universitară majoră are exact acest obiectiv.

Toate eforturile vor eșua dacă, dincolo de conținutul educațional, nu reușim să oferim copiilor noștri instrumentele pentru un comportament etic solid.

În eforturile noastre de a transforma condițiile profesorului, urmăm trei linii directorii: o mai bună formare a cadrelor didactice – cu accent pe formarea continuă -, proceduri de selecție mai bune și recompense adecvate pentru munca lor.

Am făcut deja pași importanți în transformarea sistemului nostru de învățământ: lupta împotriva corupției este pe agenda noastră națională și am reușit să reducem semnificativ corupția din sistemul nostru de învățământ.

Un sistem de educație etic este un sistem de educație incluziv și lucrăm din greu în această direcție. Recent aproape toți copiii din instituțiile rezidențiale au fost transferați în instituții de învățământ general cu personal instruit. Programul nostru de Educație Incluzivă 2022-2030 se va concentra pe o intervenție multidimensională, prin coordonarea serviciilor în domeniul educației, sănătății și cel social la toate nivelurile educației.

Doamnelor și Domnilor,

Un sistem etic este un sistem care, prin incluziune, întărește coeziunea societăților noastre. O parte din misiunea noastră este, în opinia mea, să lăsăm copiilor noștri o lume mai solidară, o lume în care copiii noștri cooperează între ei, o lume în care profesorii noștri cooperează între ei, o lume în care diversitatea noastră este energia pentru pace, prosperitate, inovație și înțelegere, o lume în care liderii vorbesc despre educație, nu despre conflicte.

Vă mulțumesc!”

Citește și:
România s-a angajat să le asigure profesorilor salarii motivante și statut profesional înalt / Să ne asigurăm că prioritizăm educația inclusiv în domeniul finanțării publice – președintele Iohannis, discurs transmis la summitul ONU pentru educație
Președintele Iohannis, la ONU: Educația constituie o prioritate de top pentru România

2 comments
  1. De ce aceasta doamna nu vorbește in limba de lemn precum președintele nostru?
    Felicitări Moldovei,sper sa nu fie deziluzionați așa cum suntem noi !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

“Dacă Dragnea a avut un Iordache, Ciucă are un Cîmpeanu”, spune senatorul USR-PLUS Irineu Darău, despre proiectul de lege a învățământului superior care permite renunțarea la titlul de doctor “prin act unilateral de voință”

“Legea învățământului superior – dacă va fi aprobată în această formă – va avea efectul amnistierii de facto a plagiatorilor și a altor falsificatori. Dacă Dragnea a avut un Iordache,…
Vezi articolul

“Cred că Franța ar trebui să retragă ordinul ministrului care a fost dovedit că plagiază” – conferențiarul universitar Ruxandra Ivan, căreia i-a fost acordat Palmes Académiques, ordin acordat anterior și ministrului acuzat de plagiat Sorin Cîmpeanu / Ea a invocat integritatea academică în discursul prin care, miercuri seară, a primit ordinul

Onestitatea academică a fost invocată de Ruxandra Ivan, conferențiar la Facultatea de Științe Politice a Universității din București, în discursul prin care, miercuri seară, a primit ordinul “Palmes Académiques“ în…
Vezi articolul