În cadrul evaluărilor de la clasele primare, copiii nu vor fi comparați, după cum se arată în scrisoarea metodică a Inspectoratului Școlar Județean Buzău pentru învățători. Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului, potrivit sursei citate.
- Elevii și copiii de grădiniță au început anul școlar 2025-2026 pe 8 septembrie, potrivit structurii anului școlar, aprobată prin ordinul nr. 3.463 din 4 martie 2025. Cursurile se vor încheia pe 19 iunie 2026 și vor fi în total 36 de săptămâni de școală. Vezi mai jos, în articol, calendarul complet al anului școlar 2025-2026.
Conform documentului ISJ Buzău, evaluarea are caracter permanent, rezultatele obținute de elevi constituind punctul de plecare în organizarea activității viitoare de predare-învățare, pentru optimizarea acestora.
La clasele primare, evaluarea va fi centrată pe următoarele aspecte, potrivit scrisorii metodice:
- „Se va realiza pe un fond afectiv pozitiv, fară a provoca elevului emoții negative, consolidându-se încrederea în sine şi dorinţa de a persevera.
- Obiectivul evaluării se referă la conduita elevului, acţiunile, produsele activității sale într-o situaţie concretă.
- Elevii se vor implica în procesul de autoevaluare, fiind încurajați să-şi analizeze şi să-şi aprecieze propriile performanţe.
- Comparațiile se vor referi la rezultatele precedente şi cele actuale ale elevului; copiii nu vor fi comparați.”
Documentul Inspectoratului Școlar Județean Buzău poate fi consultat mai jos:
Despre evaluarea elevilor din clasele primare, potrivit ROFUIP 2024
Art. 103 – (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.
(2) La sfârşitul clasei pregătitoare și clasei I, evaluarea dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil împreună cu consilierul școlar, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.
ART. 104 – (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale beneficiarilor primari ai educației şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:
a) evaluări orale;
b) teste, lucrări scrise;
c) experimente şi activităţi practice;
d) referate;
e) proiecte;
f) probe practice;
g) alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele școlare.
(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, liceal, profesional şi în cel postliceal, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar.
ART. 106 – (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:
a) aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului – la nivelurile antepreşcolar, preşcolar şi clasa pregătitoare;
b) calificative la clasele I-IV din învățământul de masă şi, respectiv, pentru clasele I-IV și pentru nivelul de învățământ gimnazial din învăţământul special care şcolarizează elevi cu deficienţe grave, severe, profunde sau asociate;
c) note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial, liceal, profesional şi în învăţământul postliceal;
d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor de învăţare, pentru clasa pregătitoare şi clasa I.
(2) Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: «Calificativul/data», respectiv «Nota/data», și/sau în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar, prin compartimentul secretariat, în conformitate cu prevederile cuprinse în Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic, aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la nivelurile antepreșcolar și preșcolar (grupa mică și mijlocie), rezultatele evaluării sunt consemnate în caietul de observații, iar pentru grupa mare din învățământul preșcolar și clasa pregătitoare din învățământul primar, în raportul anual de evaluare.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Zeus 👍👍👍👍👍
Aveti mare dreptate!
Bine ca mai exista si oameni raționali. În ultimii ani au debitat doar inepții. Ca sa fim cât mai prosti.
Altceva mai facem si noi in învățământul asta, in afara de maldare de hartii? Eu sunt platit si angajat sa invat copiii, nu sa strang maculatura…Nu voi mai face absolut nimic pe salariu taiat, norma crescuta si marirea nr.de elevi la clasa.Nu voi mai face decât pentru ce sunt platit, adica pentru a preda copiilor! Punct! Asta să stie incompetentul de ministru! Vrea hartii, sa plătească suplimentar!
Oare cât timp putem persista în idei, una mai imbecilă ca alta?
Răspunsul îl voi da tot eu. Probabil mult, din acest punct în care ne aflăm.
De ceva timp, tot încercăm în fel și chip să ne punem împotriva Naturii, celei care ne înconjoară, dar, mai grav, a naturii umane.
Chiar atât de idioți să fim să nu mai înțelegem nici măcar ce vedem cu ochii noștri?
În afara competiției, nu există motivație.
Natura NE-A CREAT să fim competitivi, atât pe noi cât și pe toate celelalte viețuitoare. Competiția este însuși sistemul în care trăim.
Că e plăcut sau neplăcut, asta e Natura, mama noastră a tuturor, și noi existăm în interiorul ei. Când alegem să nu funcționăm după regulile și în felul în care ne-a creat, ea ne elimină rapid, ca pe niște piese stricate ce suntem.
Dacă scoți elementul de competiție între indivizi, vei obține izolare, depresie și declin. Competiția dă sens vieții, și nu atât pentru învingători, dar mai mult pentru cei care nu au ajuns încă acolo. Vedeți și la zoo același fenomen.
Competiția clădește putere. Clădește caracter.
Greutățile fac omul puternic așa cum, în absența lor, omul devine slab.
Competiția pentru psihic este, dacă vreți, ca gravitația pentru schelet și musculatură.
Pentru mine, personal, a însemnat enorm faptul că am avut un coleg în clasă care era mereu mai bun ca mine. M-am înfuriat, mi-am crescut eforturile, în final l-am depășit. Apoi s-a înfuriat el, a muncit mai mult, alții pe lângă noi au făcut același lucru. La final, am avut o clasă excepțională, 9.10 fiind ultima notă.
Astăzi, acel coleg îmi este unul dintre cei mai buni prieteni și am colaborat în două proiecte de succes pe parcursul a 5 ani.
Uitați-vă la toate țările asiatice cu un nivel excepțional de educație. Toate sunt bazate pe clasament. Toate sunt bazate pe competiție de la cele mai incipiente niveluri. De aia exiști! Să trăiești! Să te bucuri! Să te compari! Să pierzi! Să plângi! Să te mobilizezi! Să te lupți! Să câștigi!
Sentimentele vin la pachet, în toată gama lor, pentru ca individul să fie sănătos.
Nuuuuu dom’ne… doar pozitive! Doar zâmbete! Doar mângâieri! Doar vorbe moi și priviri galeșe și medicate!
Lumea celor care nu înțeleg aceste lucruri simple, va deveni, încet, încet un absolut horror psihiatric din cele mai terifiante!
Exact!!