Evaluarea Națională 2021. Sfaturi pentru proba la Matematică de la profesorul Sorin Borodi

28.873 de vizualizări
Sursă foto: Sorin Borodi / School vector created by freepik – www.freepik.com
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 24 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la problemele de la subiectul III”.

“Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei.

Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei de dinaintea examenului.

Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile.

Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

„Aş zice că faci parte dintr-o generaţie năpăstuită, din plin afectată de efectele acestei pandemii. Dar, cum în tot răul e şi un bine, aminteşte-ţi şi bucură-te de o consecinţă indirectă: materia pentru examen s-a diminuat. Sunt o sumedenie de noţiuni, destul de greoaie, pe care nu mai ai cum să le întâlneşti în subiectul din acest an!”, spune profesorul.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

“Întomeşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice (un liniar măcar), creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie. Un ceas ar fi, de asemenea, util.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuieşte Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime. După care, apucă-te gospodăreşte de lucru.

Începe rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectele I şi II la încercuirea răspunsurilor de pe foaia de examen. La simulare au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor! Altfel spus, elevul a rezolvat corect dar a încercuit altceva.

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu geometria de la subiectul II.

Nu uita că ai voie să completezi desenele de pe foaia de examen cu orice crezi că te-ar ajuta la rezolvare.

Completările pe desene le poţi face cu creionul sau cu pixul. La fel şi notaţiile. Foloseşte instrumentele geometrice, dar dacă crezi că te ameninţă pericolul epuizării timpului, trasează segmentele sau cercurile cu mâna liberă, oricum puncte pentru ele nu câştigi şi nici nu pierzi.

Dacă nu ştii rezolva o problemă, foloseşte estimări direct pe figură ale lungimilor segmentelor sau unghiurilor necunoscute. 

O situaţie specială se petrece an de an cu problemele de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se întâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

La problemele care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea, oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi utilizând o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La calcule, nu uita să scoţi factori de sub radicali, eventual să raţionalizezi numitorii, să simplifici, apoi poate sunt ceva fracţii ce trebuie aduse la acelaşi numitor, ceva termeni asemenea de calculat…

Dacă ai de trasat graficul unei funcţii, după ce ai reprezentat două puncte nu uita să desenezi dreapta care trece prin ele!

Expresiile nu sunt dificil de calculat, dar fii extrem de atent la parantezele ce au în faţă semnul minus. Graba în aceste cazuri aduce multe lacrimi în fiecare an. Încearcă să nu fii actor în acest film trist!

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Nu cumva să uiţi la subiectul III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”, a mai transmis Sorin Borodi.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 24 iunie.

____________________

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.

Sursă foto: sorinborodi.ro


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Radu Gologan, despre testele grilă la examene: A introduce grilele în mod simplist, așa cum este prevăzut, creează mari probleme

“Atragem atenția că a introduce grilele în mod simplist, așa cum este prevăzut, creează mari probleme, inclusiv posibilități de fraudă, plus puține componente de verificat în cunoștințele copiilor”, a declarat…
Vezi articolul

Sorin Ion, Ministerul Educației: Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a și-a cam pierdut sensul. În fiecare an, în mediul educațional, aud „admiterea era bună, că noi am dat admitere pe vremea noastră“

Secretarul de stat în Ministerul Educației Sorin Ion a spus în comisia de învățământ din Senat, vineri, că Evaluarea Națională și-a pierdut din sens și asta a dus la “derapaje…
Vezi articolul