Evaluarea Națională 2021. Sfaturi pentru proba la Matematică de la profesorul Sorin Borodi

29.185 de vizualizări
Sursă foto: Sorin Borodi / School vector created by freepik – www.freepik.com
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 24 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la problemele de la subiectul III”.

“Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei.

Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei de dinaintea examenului.

Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile.

Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

„Aş zice că faci parte dintr-o generaţie năpăstuită, din plin afectată de efectele acestei pandemii. Dar, cum în tot răul e şi un bine, aminteşte-ţi şi bucură-te de o consecinţă indirectă: materia pentru examen s-a diminuat. Sunt o sumedenie de noţiuni, destul de greoaie, pe care nu mai ai cum să le întâlneşti în subiectul din acest an!”, spune profesorul.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

“Întomeşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice (un liniar măcar), creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie. Un ceas ar fi, de asemenea, util.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuieşte Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime. După care, apucă-te gospodăreşte de lucru.

Începe rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectele I şi II la încercuirea răspunsurilor de pe foaia de examen. La simulare au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor! Altfel spus, elevul a rezolvat corect dar a încercuit altceva.

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu geometria de la subiectul II.

Nu uita că ai voie să completezi desenele de pe foaia de examen cu orice crezi că te-ar ajuta la rezolvare.

Completările pe desene le poţi face cu creionul sau cu pixul. La fel şi notaţiile. Foloseşte instrumentele geometrice, dar dacă crezi că te ameninţă pericolul epuizării timpului, trasează segmentele sau cercurile cu mâna liberă, oricum puncte pentru ele nu câştigi şi nici nu pierzi.

Dacă nu ştii rezolva o problemă, foloseşte estimări direct pe figură ale lungimilor segmentelor sau unghiurilor necunoscute. 

O situaţie specială se petrece an de an cu problemele de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se întâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

La problemele care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea, oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi utilizând o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La calcule, nu uita să scoţi factori de sub radicali, eventual să raţionalizezi numitorii, să simplifici, apoi poate sunt ceva fracţii ce trebuie aduse la acelaşi numitor, ceva termeni asemenea de calculat…

Dacă ai de trasat graficul unei funcţii, după ce ai reprezentat două puncte nu uita să desenezi dreapta care trece prin ele!

Expresiile nu sunt dificil de calculat, dar fii extrem de atent la parantezele ce au în faţă semnul minus. Graba în aceste cazuri aduce multe lacrimi în fiecare an. Încearcă să nu fii actor în acest film trist!

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Nu cumva să uiţi la subiectul III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”, a mai transmis Sorin Borodi.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 24 iunie.

____________________

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.

Sursă foto: sorinborodi.ro


2 comments
  1. Daca problema rezolvata am făcut-o cu altă metoda decât cea din barem se punctează?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a să fie susținută și de elevii de clasa a VII-a, corigențele să fie date înaintea examenului, iar școlile să completeze în SIIIR și caracteristici ale profesorilor, recomandări în raportul pentru neprezentarea a peste 7 mii de elevi la examenul din 2023

Simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a ar trebui să fie dată și de elevii de clasa a VII-a, este una dintre propunerile făcute de cercetătorii de la IȘE,…
Vezi articolul

Evaluarea Națională să nu mai fie folosită ca metodă de selecție pentru liceu / Bogdan Cristescu, director al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare: Dacă am regândi toată rețeaua școlară, s-ar putea face. La noi sunt o sumedenie de licee fără gimnaziu sau școli gimnaziale care nu au liceu

Bogdan Cristescu, director al Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare, a fost întrebat dacă într-un viitor apropiat sau îndepărtat ar putea dispărea componenta de selecție din cadrul Evaluării Naționale. „Sigur…
Vezi articolul

VIDEO Două tentative de fraudă printre elevi, anunță ministrul Educației. Inspectoratul Școlar Suceava face anchetă pentru scurgerea subiectelor – anchetează și organele abilitate – „colegii profesori vor suporta consecințele încălcării secretului de serviciu”

Ministrul Educației a anunțat că la prima probă de la Evaluarea Națională 2022 au fost două tentative de fraudă, iar la Suceava un profesor ar fi distribuit subiectele în această…
Vezi articolul

Ghidul profesorului evaluator la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2024. Pașii pe care îi au de parcurs cadrele didactice

Ghidul profesorului evaluator la simulările pentru Evaluarea Națională și BAC 2024 cuprinde indicațiile pentru autentificarea în platformă, accesarea listei lucrărilor, evaluarea lucrării și generarea borderoului individual, potrivit unui document consultat…
Vezi articolul