Elevii de clasa a II-a vor susține Evaluarea Națională între 12 și 15 mai 2026, potrivit proiectului de calendar pentru Evaluarea Națională de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a din 2026, publicat de Ministerul Educației miercuri, 2 septembrie și pus în consultare publică. O noutate este propunerea ca subiectele să vizeze și aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor”, potrivit metodologiei puse în dezbatere publică.
Evaluarea Națională 2026 de clasa a II-a începe cu proba de limbă și comunicare scris în data de 12 mai.
Proba de citit în limba română are loc pe 13 mai, iar Matematica și explorarea Mediului este pe 14 mai. Fiecare teste durează 45 de minute și se dă în sala de clasă în timpul orelor.
O noutate în acest an o reprezintă propunerea ca subiectele pentru toate clasele, a II-a, a IV-a și a VI-a să vizeze și aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor”, potrivit proiectului de metodologie.
De asemenea, aplicația Evaluare Națională 0246 în care sunt trecute rezultatele are o nouă denumire în proiectul pus în dezbatere: „Aplicația colectare date Evaluări Naționale Grădiniță – grupa mare, Clasa Pregătitoare, Clasa I, Clasa a II-a, Clasa a IV-a și Clasa a VI-a”.
Calendar Evaluarea Națională de la finalul clasei a II-a – EN II:
Limbă și comunicare – Scris – Limba română – 12 mai 2026
Limbă și comunicare – Scris – Limba maternă – 12 mai 2026
Limbă și comunicare – Citit – Limba română – 13 mai 2026
Limbă și comunicare – Citit – Limba maternă – 13 mai 2026
Matematică și Explorarea mediului – 14 mai 2026
Limbă și comunicare – Scris – Citit – Limba română pentru minorităţile naționale – 15 mai 2026
Structura și durata Evaluării Naționale la clasa a II-a
Art. 13 Durata alocată rezolvării testelor de evaluare este după cum urmează:
- de câte 45 de minute pentru fiecare test administrat la EN II;
Art. 9 (1) Testele pentru EN-II-IV-VI se elaborează de către CNCE, ţinând seama de următoarele cerinţe:
a) să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu;
b) să aibă un nivel mediu de dificultate;
c) să vizeze și aspecte concrete – cunoștințe, deprinderi, atitudini, valori – aplicabile, conectate la viața de zi cu zi a elevilor;
(2) Testele pentru EN-II-IV-VI au un format de tip „broșură de test”.
(3) Criteriile de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la stabilirea nivelurilor de performanță atinse sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic, document tip, elaborat de CNCE și transmis către unitățile de învățământ care organizează EN-II-IV-VI.
Art. 10 (1) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a în limba română, sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competenţelor de producere a mesajelor scrise;
b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite;
c) al treilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și explorarea mediului.
(2) Testele elaborate pentru EN II, administrate elevilor aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, sunt structurate astfel:
a) primul test vizează evaluarea competenţelor de producere-receptare- a mesajelor scrise-citite în limba română;
b) al doilea test vizează evaluarea competenţelor de matematică și explorarea mediului;
c) al treilea test vizează evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite în limba maternă;
d) al patrulea test vizează evaluarea competenţelor de producere a mesajelor scrise în limba maternă.
(3) Elevilor aparţinând minorităţilor naţionale, care au urmat cursurile în limba maternă, li se asigură testele de matematică și explorarea mediului atât în limba în care au studiat, cât şi în limba română.
Desfășurarea Evaluării Naționale
(3) În cadrul EN II, pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, testul de evaluare a competenţelor de receptare-producere a mesajelor cititescrise în limba română, menţionat la art. 10 alin. (2), litera a), se administrează în aceeaşi zi în care se desfăşoară evaluarea competenţelor de receptare a mesajelor citite, menţionat la art. 10 alin. (1), litera b).
(4) Responsabilitatea administrării la clasă a EN II aparţine administratorului de test –
învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă, conform procedurilor din Manualul de administrare.
(7) Manualul de administrare este elaborat de CNCE şi este transmis inspectoratului şcolar
judeţean/al municipiului Bucureşti cu zece zile înainte de data primei EN programate conform
calendarului şi cuprinde scenariul de administrare a acestora, împreună cu alte precizări referitoare la desfăşurarea evaluării la nivel național.
Art. 16 (1) Sălile în care se susţine EN-II-IV-VI sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei îşi
desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi în timpul rezolvării testelor.
(2) Administratorul de test, cu sprijinul asistentului, pregăteşte evaluarea urmărind aşezarea
obişnuită a elevilor în bănci, în sala lor de clasă.
(3) Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează, într-o manieră motivantă,
instructajul elevilor cu privire la proceduri şi la importanţa acestei evaluări, prin citirea scenariului evaluării.
(4) Fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care îşi scrie numele, prenumele, clasa şi unitatea de învăţământ.
(5) Înregistrarea şi monitorizarea timpului de rezolvare a testelor se fac de către administratorul de test.
(6) Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii şi a liniştii în sala de clasă.
(7) Se interzice administratorului de test și asistentului să le ofere elevilor indicaţii referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.
Art. 17 (1) La încheierea timpului alocat rezolvării testului, administratorul de test recuperează testele de la elevi, conform procedurilor.
(2) La încheierea perioadei de administrare a fiecărui test, administratorii de test predau testele, pe bază de proces-verbal, preşedintelui comisiei.
Asigurarea egalității de șanse
Art. 18 (1) Elevii cu deficienţe, integraţi în învăţământul de masă, precum şi cei din învăţământul special, care parcurg curriculumul de masă, susţin EN-II-IV-VI în condiţiile prezentei metodologii.
(2) Elevii cu deficienţe, integraţi în învăţământul de masă sau şcolarizaţi în învăţământul special care parcurg curriculumul de masă adaptat, precum şi elevii cu cerinţe educaţionale speciale care parcurg curriculumul specific învăţământului special susţin EN-II-IV-VI, la solicitarea scrisă a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului, prin adaptarea procedurii specifice de administrare a evaluării.
(3) Situaţia specială a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale este menţionată atât în lista elevilor comunicată de către unitatea de învăţământ, cât şi în fişa de evaluare a acestuia.
Art. 19 (1) Comisia de organizare şi de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.
(2) Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele:
a) asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille la elevii nevăzători,
respectiv a limbajului mimico-gestual la elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
b) mărirea adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise de către elevii cu deficienţe motorii sau neuro-motorii (care îi împiedică să scrie normal) sau de către cei cu deficienţe vizuale grave;
c) asigurarea testelor scrise cu caractere mărite la elevii ambliopi;
d) transmiterea prin dictare, la elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste;
e) realizarea sarcinilor de lucru prin dictarea rezolvărilor, de către elevul cu deficienţe, către un al doilea cadru didactic, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă, pe parcursul desfăşurării testului.
(3) Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de măsurile prevăzute la alin. 2, în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale.
(4) Elevii şcolarizaţi la domiciliu susţin testele de evaluare la domiciliu, în baza prevederilor
Manualului de administrare.
Evaluarea testelor
Art. 20 (1) Testele de la EN-II-IV-VI se evaluează în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate.
(2) În cazul în care numărul de cadre didactice din unitatea de învăţământ este insuficient şi nu permite respectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN din unitatea de învăţământ solicită comisiei judeţene/a municipiului Bucureşti nominalizarea unor cadre didactice din alte unităţi de învăţământ.
(3) Înainte de începerea procesului de evaluare a testelor, preşedintele Comisiei de organizare şi de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de învăţământ are obligaţia de a asigura o sesiune de instruire pentru profesorii-evaluatori pentru aplicarea unitară a criteriilor de evaluare din Caietele cadrului didactic.
Art. 21 (1) Fiecare test de la EN II şi EN IV este evaluat de către două cadre didactice evaluatoare, dintre care unul este învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar de la clasă.
Art.22 (1) Evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a criteriilor de evaluare şi a
instrucţiunilor cuprinse în Caietul cadrului didactic.
(2) Pentru a facilita analiza rezultatelor şi comunicarea acestora către elevi şi părinţi/reprezentanţi legali ai elevului, în timpul evaluării testelor, profesorii-evaluatori pot face pe acestea sublinieri sau menţiuni.
Art. 23 (1) Rezultatele evaluării se stabilesc de cadrul didactic evaluator/în cadrul echipei de
evaluatori, prin completarea fişei de evaluare pentru fiecare test, fişă care se semnează de către evaluator/evaluatori.
(2) Evaluarea testelor pentru fiecare din clasele a II-a, a IV-a, a VI-a se finalizează în termen de cel mult șapte zile de la data susţinerii ultimului test de la clasa respectivă.
Art. 24 (1) Directorul unităţii de învăţământ asigură încărcarea rezultatelor testelor în aplicaţia informatică dedicată şi transmite fişele de evaluare şi testele către cadrele didactice de la clasele a IIa, a IV-a, respectiv a VI-a, în vederea analizării rezultatelor împreună cu elevii şi părinţii/reprezentanţii legali ai elevului. Scopul analizării rezultatelor este comunicarea punctelor tari și a aspectelor care necesită remediere / consolidare / aprofundare în cazul fiecărui elev.
(2) Până la sfârşitul anului şcolar, fişele de evaluare şi testele pentru EN-II-IV-VI ale elevilor fiecărei clase se depun, de către cadrele didactice, la secretariatul unităţii de învăţământ.
Încărcarea rezultatelor în aplicația Evaluări Naționale
Art. 25 (1) Încărcarea şi gestionarea informaţiilor referitoare la rezultatele obţinute de elevi la EN-IIIV-VI și care se reglementează prin procedură separată, se realizează în Aplicația colectare date Evaluări Naționale Grădiniță – grupa mare, Clasa Pregătitoare, Clasa I, Clasa a II-a, Clasa a IV-a și Clasa a VI-a.
(2) Aplicaţia vizează facilitarea gestionării datelor referitoare la elevi şi la testele susţinute de
aceştia, precum şi generarea de rapoarte necesare analizei rezultatelor la nivelul unității de învățământ, la nivelul ISJ/ISMB și la nivel central.
Art. 26 (1) Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi în urma EN-II-IV-VI se realizează individual, pentru fiecare elev în parte, în funcţie de clasă şi de testul susţinut, respectând strict numărul de itemi din fiecare test, precum şi punctajele aferente itemilor, conform instrucțiunilor din Caietele cadrului didactic și din Fișele de evaluare.
(2) Încărcarea rezultatelor obţinute de elevi în urma EN-II-IV-VIse realizează de către informaticianul unităţii de învăţământ/secretar, responsabili cu încărcarea datelor.
Art. 27 Punctajul alocat unui item se completează în tabelul existent în aplicaţie, ţinându-se cont de punctajele posibile pentru notarea rezultatului obținut în urma evaluării.
Valorificarea rezultatelor
Art. 28 (1) Rezultatele individuale obţinute la EN-II-IV-VI nu se afişează/nu se comunică public şi nu se înregistrează în catalogul clasei. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului / părintelui / reprezentantului legal al elevului, punctajele obținute se pot echivala în calificative / note și pot fi trecute în catalog. Rezultatele sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ prin:
a) elaborarea planurilor individualizate de învăţare;
b) informarea elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului asupra stadiului formării
şi dezvoltării competenţelor evaluate.
(2) Rezultatele individuale la EN-II-IV-VI cuprinse în fişele de evaluare, sunt supuse unui proces de analiză de către cadrul didactic, respectiv profesorii de biologie, fizică și matematica pentru EN VI proba Matematică și Științe şi de către colectivul de catedră din fiecare unitate şcolară. În urma acestei analize, cadrul didactic elaborează planul individualizat de învăţare al elevului, instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informaţii diagnostice şi prognostice în
vederea orientării şi optimizării învăţării.
(3) Planul individualizat de învăţare al elevului se realizează coroborând rezultatele la EN-II-IV-VI cu datele şi observaţiile înregistrate la clasă și cele din parcursul educaţional al elevului.
(4) Planurile individualizate de învăţare ale elevilor sunt comunicate părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor.
(5) Comisia de organizare şi de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de învăţământ urmăreşte procesul de informare a elevilor şi a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului, în condiţii de asigurare aconfidenţialității datelor și a informațiilor pe durata întregului proces.
(6) Accesul la documente şi la informaţiile transmise se limitează la corpul profesoral implicat în procesul educațional, la elev şi la familia acestuia.
(7) După informarea părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului, se întocmeşte un proces-verbal, în care aceştia semnează pentru luarea la cunoştinţă a informaţiilor referitoare la rezultatele elevului la EN-II-IV-VI şi la măsurile prevăzute în planul individualizat de învăţare.
(8) Rezultatele obținute de elevi la EN246 se valorifică în planurile individualizate de învățare pentru remediere, consolidare, aprofundare și aplicare a competențelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situațiilor problemă întâlnite în viața de zi cu zi în vederea facilitării personalizării procesului de predare-invatare-evaluare.
(9) Rezultatele EN246 reprezintă o sursă structurată și sistematică pentru elaborarea feedback-ului pentru fiecare elev și este oferit de către cadrul didactic în timpul de 25% din timpul total alocat disciplinei/domeniului de studiu aflat la dispoziția sa pentru:
a) remediere – corectarea lacunelor de bază; micro-secvențe explicite, exerciții gradate, feedback imediat; instrumente formative scurte;
b) consolidare – exersare variată, transfer între sarcini similare/diferite; interconectarea
conținuturilor; recapitulări strategice;
c) aprofundare – probleme non-rutiniere, analiză, argumentare, studii de caz; conexiuni
interdisciplinare controlate; extindere – proiecte aplicative, cercetare dirijată, utilizarea resurselor digitale/experimente; competențe-cheie transversale (colaborare, comunicare, digital, cetățenie); performanță – pregătire diferențiată pentru elevi cu potențial ridicat (cercuri/mini-proiecte/ateliere), fără a diminua sprijinul echitabil pentru restul clasei;
d) aplicarea competențelor formate/dezvoltate pentru rezolvarea situațiilor problemă întâlnite în viața de zi cu zi.
(10) Valorificarea rezultatelor EN-II-IV-VI la nivelul unității de învățământ și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz, sunt monitorizate de către Comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare şi desfăşurare a EN-II-IV-VI.
Art. 29 În termen de cinci zile de la finalizarea evaluării testelor din cadrul EN-II-IV-VI, comisia de organizare şi de administrare a EN-II-IV-VI din unitatea de învăţământ elaborează un raport al unității de învățământ, în care sunt analizate rezultatele înregistrate care fundamentează planul de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/accelerare, după caz.
Art. 30 (1) În termen de șapte zile de la finalizarea încărcării datelor în aplicația dedicată, comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti elaborează raportul inspectoratului şcolar județean ISMB, în care sunt centralizate rezultatele și planurile de acțiune pentru remediere/menținere/dezvoltare/ accelerare de la nivelul unităților de învățământ aflate în subordine.
(2) După finalizarea EN-II-IV-VI, inspectoratele şcolare comunică măsurile educaționale necesar a fi luate la nivelul județului/al municipiului Bucureşti în vederea remedierii, menținerii, dezvoltării, accelerării rezultatelor învăţării.
Art. 31 (1) CNCE întocmeşte raportul tehnic al EN-II-IV-VI până la data de 30 noiembrie a anului în care au fost administrate evaluările.
(2) Raportul tehnic cuprinde analize statistice ale datelor colectate la nivel de sistem educațional, concluzii și recomandări, propuneri de modificare a metodologiei şi a procedurilor, precum şi măsuri educaţionale în vederea ameliorării rezultatelor învăţării, identificate ca bune practici la nivel de sistem.
Art. 32 Unităţile de învăţământ și inspectoratele şcolare pot descărca rapoartele specifice din aplicația dedicată”.
Foto: © Oksix | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.