EXCLUSIV Op Ed / Copiii trebuie să se întoarcă la școală, dar nu este o opțiune ca lucrurile să rămână neschimbate – comisarul european pentru parteneriate internaţionale, Jutta Urpilainen, şi Henrietta Fore, directoarea UNICEF

2.004 vizualizări
Henrietta Fore si Jutta Urpilainen / Foto: Comisia Europeană

Editorial semnat de comisarul pentru parteneriate internaţionale, Jutta Urpilainen, şi de Henrietta Fore, directoarea executivă UNICEF

„Un copil, un profesor, o carte, un stilou pot schimba lumea.” Aceste cuvinte rostite de laureata Premiului Nobel pentru pace, Malala Yousafzai, nu ar putea fi mai adevărate. Asigurând o educație de calitate pentru fetele și băieții din întreaga lume, vom construi o lume mai durabilă, mai echitabilă și mai pașnică.

Închiderea școlilor la nivel mondial ca răspuns la pandemia de COVID-19 a dus la o perturbare fără precedent a învățământului pentru copii, mai mult de un miliard de elevi fiind afectați. 

Cei care s-au întors la școală se confruntă cu noi provocări – măști, distanțare socială, lipsa accesului la infrastructură pentru a se spăla pe mâini și teama de a se îmbolnăvi. Având în vedere adâncirea decalajului digital, majoritatea nu au avut șansa de a urma cursuri online în ultimele luni. Prin urmare, aceștia au acumulat lacune în învățare, ceea ce va însemna că întoarcerea în sălile de clasă va fi și mai problematică atât pentru ei, cât și pentru profesorii lor. 

Cu toate acestea, din multe puncte de vedere, ei sunt încă norocoși. Noile provocări cu care se confruntă aceștia sunt, de departe, umbrite de impactul catastrofal pe termen lung al neșcolarizării copiilor, în special în țările cele mai sărace și în cele afectate de conflicte sau de crize. 

Din experiența crizelor anterioare am învățat că, cu cât este mai lungă perioada în care copiii nu merg la școală, cu atât este mai puțin probabil ca aceștia să se întoarcă pe băncile școlii. Știm, de asemenea, că atunci când nu merg la școală, copiii sunt expuși unui risc mai mare de violență, abuz și exploatare. Fetele se confruntă cu un risc suplimentar de căsătorie timpurie și de sarcină. Acum, în timpul pandemiei de COVID, pentru că nu se mai asigură servicii esențiale de sănătate, alimentație, imunizare și protecția copilului, copiii sunt, de asemenea, expuși la subnutriție, boli, probleme de sănătate mintală și abuzuri. 

În acest context foarte dificil, putem încă câștiga lupta pentru educarea copiilor noștri? Răspunsul este un „da” răsunător. Dar, pentru aceasta, așa cum fac elevii-model, va trebui să depunem și mai multe eforturi pentru a obține rezultatele pe care ni le dorim. 

Ca răspuns la pandemia globală, Uniunea Europeană și statele sale membre – Echipa Europa – au demonstrat cât de important este să lucrăm împreună pentru a obține rezultate mai bune. Am dovedit că parteneriatele pe care le-am încheiat în trecut au dat roade; așadar, UE și UNICEF pot colabora pentru un impact de durată asupra educației la nivel mondial.

Există măsuri concrete pe care le putem lua pentru a proteja viitorul copiilor, măsuri care se vor baza pe măsurile existente și vor avea orientări noi și inovatoare. Aceasta înseamnă că trebuie să facem investiții chiar acum, astfel încât copiii cei mai vulnerabili să se poată întoarce pe băncile școlii. Că trebuie să ne asigurăm că școlile în care învață sunt sigure, iar profesorii pot răspunde nevoilor lor. Aceasta înseamnă regândirea sistemelor de educație, astfel încât copiii să dobândească competențe de secolul 21, cum ar fi competențele digitale și formarea în materie de antreprenoriat, pentru a fi pregătiți pentru noua lume în care vor trăi. 

Recent, am asistat la schimbări impresionante, multe guverne oferind cursuri online, la televiziune, la radio și pe telefonul mobil. De exemplu, în Somalia, lecțiile înregistrate offline sunt încărcate pe tablete care funcționează cu energie solară și sunt puse la dispoziția copiilor. În Kârgâzstan, copiii pot avea acces gratuit la programe de învățare la distanță prin intermediul unor platforme online, a trei canale de televiziune naționale și a două aplicații pentru rețelele mobile. În Vietnam, anumite teste și module au fost eliminate din programa de învățământ, iar altele au fost amânate pentru următorul an școlar, pentru ca elevii să poată recupera materia de-a lungul întregului an viitor, reducându-se astfel presiunea asupra elevilor și stresul psihosocial.

Primele semne de redresare sunt, așadar, vizibile. Acum este momentul să construim pornind de la ele. Este momentul să ne regândim sistemele de educație, să integrăm tehnologia în procesul de învățământ, să eliminăm barierele și să le oferim tuturor copiilor acces egal la sisteme moderne de învățământ. 

Una dintre măsuri ar trebui să fie eliminarea decalajului în materie de educație digitală. Trebuie să credem în promisiunea de a învăța online și să facem investiții în acest sens – nu doar în competențele de bază, cum ar fi lectura și matematica, ci și în cele digitale, antreprenoriale și profesionale, astfel încât tinerii să se poată integra pe piața muncii. 

Mai presus de toate, bugetele pentru educație nu trebuie să fie afectate de reducerile bugetare cauzate de criza economică mondială. Educația trebuie considerată ca făcând parte din planul de redresare în urma crizei cauzate de COVID-19: în loc să tăiem din bugetul pentru educație, trebuie să investim mai mult pentru a consolida sistemele de învățământ. Educația este esențială pentru dezvoltarea umană, care stă la baza tuturor investițiilor UE în cooperarea internațională, iar aceste investiții vor fi sporite în cadrul finanțării UE pentru dezvoltare pentru perioada următoare. Așa cum se aplică în oricare alt domeniu, reconstruirea pe baze și mai solide se aplică în egală măsură educației.

Amploarea acestei crize necesită un răspuns coordonat la nivel mondial, iar UE și UNICEF intenționează să fie în prima linie a acestui răspuns. Comunitatea din domeniul educației trebuie să elaboreze împreună un plan de acțiune la nivel mondial care să pregătească terenul pentru o educație de calitate și echitabilă pentru toți. 

Avem o ocazie fără precedent să ieșim din această criză fără precedent făcând lucrurile altfel, luptând împotriva inegalităților prin intermediul unor sisteme sociale mai durabile. 

A ne lansa într-un proiect de asemenea anvergură înseamnă a înțelege că scenariul de statu-quo nu este o opțiune. Dacă ne învățăm lecția acum, putem să imaginăm și să oferim sisteme de educație mai bune, atât pentru actuala generație, cât și pentru cea de mâine.

***

Editorial semnat de comisarul pentru parteneriate internaţionale, Jutta Urpilainen, şi de Henrietta Fore, directoarea executivă UNICEF

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Marius Andruh, profesorul care a dat primul verdict de plagiat în cazul lui Ponta, despre verdictul ICCJ: Este un pas făcut târziu, dar important pentru însănătoșirea sistemului universitar. Titlul de doctor a fost văzut de către unii ca o zorzoană

“Este plagiatul de tip copy-paste”, anunța pe 29 iunie 2012 Marius Andruh, președintele primului for care a constatat plagiatul premierului în funcție la acea vreme, Victor Ponta. Abia 8 ani…
Vezi articolul

EXCLUSIV Sondaj IRES: Guvernul și Ministerul Sănătății sunt pe ultimul loc în topul încrederii părinților în instituții cu privire la deciziile de începere a cursurilor. 80% din părinți vor să fie implicați direct în discuțiile locale

Guvernul este pe ultimul loc în clasamentul încrederii cetățenilor în instituții, atunci când vine vorba despre deciziile cu privire la desfășurarea anului școlar 2020 – 2021. Concret, 48% dintre părinții…
Vezi articolul

Radu Gologan, despre închiderea școlilor: În preuniversitar nu este atât de important ce faci, ci cum înveți să gândești / Trebuia să li se pună părinților la dispoziție măcar minimul necesar să-i învețe pe copii să citească, să scrie, în mediile defavorizate

“Mai ales la politicieni, vedem că problema se pune în următorii termeni: dar cum o să recupereze materia? cum o să ajungă în viață fără capitolul de derivate de ordin…
Vezi articolul