Finanțare de 1,5 milioane de euro pentru cercetarea avatarurilor pe bază de inteligență artificială, câștigată de un proiect al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată al Universității din București

406 vizualizări
Universitatea din București anunță că a obținut o finanțare de 1,5 milioane de euro de la European Research Council / ERC HORIZON pentru cercetarea avatarurilor pe bază de inteligență artificială. Într-un comunicat transmis Edupedu.ro, instituția mai spune că a fost singura instituție de învățământ din România care a obținut finanțare.

Proiectul care va fi dezvoltat cu ajutorului grantului european este „avataResponsibility“ al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată (CCEA) din cadrul Facultății de Filosofie.

Finanțarea este oferită pentru 60 de luni, în perioada ianuarie 2024 – decembrie 2028, de Consiliul European de Cercetare (European Research Council – ERC), prin programul HORIZON-ERC, în urma unei competiții cu o rată de succes de 15%, conform comunicatului citat. 

Redăm fragmente din comunicatul UB:

„Proiectul câștigător, „Avatar agency. Moral responsibility at the intersection of individual, collective, and artificial social entities in emergent avatar communities“ (avataResponsibility), explorează influența utilizării avatarurilor care integrează sisteme de inteligență artificială asupra comportamentului și practicilor morale.

„Cele mai promițătoare avataruri sunt cele digitale, augmentate și robotice, cu potențiale utilizări în realitatea fizică, virtuală și augmentată. Toate aceste medii vor deveni convergente odată cu expansiunea metaversurilor, a lumilor virtuale imersive bazate pe simulare și/sau augmentare a experienței și a infrastructurii Internet of Things (IoT). Tot mai mulți experți estimează că separarea tradițională dintre spațiul fizic, virtual și augmentat se va estompa progresiv. Utilizarea avatarurilor digitale, augmentate și robotice va deveni tot mai comună în activitatea cotidiană, fie că avem în vedere profesii și socializare, sau educație și medicină”, se arată în descrierea proiectului.

„avataResponsibility evaluează în ce măsură utilizarea avatarurilor va amplifica sau diminua responsabilitatea morală individuală și colectivă, cu implicații la nivelul politicilor publice. Cercetarea exploratorie urmărește întrebări precum: «Suntem mai mult sau mai puțin responsabili moral atunci când acționăm prin intermediul avatarurilor?» sau «Ce criterii etice putem aplica pentru evaluarea efectelor produse de avataruri dotate cu inteligență artificială?»”, mai notează membrii echipei de cercetare.

Obiectivul principal al proiectului este dezvoltarea unui cadru normativ de atribuire a responsabilității morale, care ține seama de interacțiunea dintre oameni, organizații și sisteme de inteligență artificială în comunități avatar emergente.

Echipa proiectului este coordonată de lect. univ. dr. Mihaela Constantinescu, cadru didactic al Facultății de Filosofie a Universității din București și director executiv al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată (CCEA) și are în compunere atât cercetători seniori, Constantin Vică (CCEA, Facultatea de Filosofie a UB), Emilian Mihailov (CCEA, Facultatea de Filosofie a UB), Mihnea Dobre (Secțiunea de Științe Umaniste a Institutului de Cercetare al Universității din București, cât și tineri cercetători, Cristina Voinea (CCEA, Facultatea de Filosofie a UB), Radu Uszkai (CCEA, Facultatea de Filosofie a UB și Academia de Studii Economice), Anda Zahiu (CCEA, Facultatea de Filosofie a UB)

„Se spune că acolo unde este voință, este și o cale, iar faptul că o echipă de filosofi români a reușit să câștige finanțarea în competiția ERC Starting Grant dovedește acest lucru. Nu a fost ușor să găsim calea potrivită pentru a scrie aplicația câștigătoare. O parte din succes se datorează faptului că am fost deschiși să colaborăm atât cu colegi din cadrul Universității din București, cât și din Oxford, Basel și Rotterdam”, a remarcat lect. univ. dr. Mihaela Constantinescu.

Proiectul avataResponsibility continuă și extinde agenda de cercetare a proiectului Responsabilitate morală colectivă: de la organizații la sisteme artificiale. O reevaluare a cadrului aristotelic (CoMoRe), derulat în perioada 2020-2022 și finanțat de Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior a Cercetării, Dezvoltării și Inovării în cadrul competiției de proiecte pentru stimularea tinerelor echipe independente (TE)“.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

DOCUMENT Lista tuturor facultăților și programelor masterat acreditate legal în România a fost aprobată de Guvern. Apel al ministrului Educației către liceeni și viitori studenți: Nu urmați alte programe, dacă doriți să parcurgeți studii superioare de licență sau masterat / Ce nu se află în aceste Hotărâri de Guvern nu există din punct de vedere legal

Guvernul a aprobat în ședința de astăzi lista programelor de licență și de masterat acreditate în România, adică facultățile care funcționează legal în țară. Ministrul Educației, Daniel David, a făcut…
Vezi articolul

Alianța organizațiilor studențești critică Hotărârea de Guvern privind transportul cu trenul pentru studenți: vine foarte târziu, omite categorii de studenți, e nevoie de eliminarea „măsurii de austeritate total nejustificate” și de revenirea la reducerea de 90% pe toate rutele

Hotărârea de Guvern adoptată miercuri, 4 iunie, privind transportul feroviar al studenților, afectat de ordonanța-„trenuleț” ce introducea măsuri de austeritate la finalul anului trecut, este criticată de Alianța Națională a…
Vezi articolul

Directoarea Raluca Răducanu, despre Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a 2026: Formularea cerinţelor trebuie să plece de la conţinuturile din programa şcolară. Dacă pleacă de la conţinuturile din programele şcolare din alte ţări, evident că nu se mai lipesc unele de celelalte

Raluca Răducanu, directoarea adjunctă a Liceului Teoretic Jean Monnet din Capitală, a vorbit, pentru TVR Info, despre Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a 2026. „Formularea cerinţelor depinde de…
Vezi articolul

Petiție cu peste 1.500 de semnături pentru ca absolvenții de liceu să intre la facultate fără admitere și cu premiile II, III și mențiune la olimpiade – etapele naționale. Șase argumente „pentru”

Decizia ca absolvenții de liceu din 2025 să nu se poată înscrie la facultate fără admitere, în baza premiilor II, III sau mențiune la olimpiade, este „nejustificată și are urmări…
Vezi articolul