Fițuica președintelui

9.303 vizualizări
Raluca Pantazi / Foto: Arhiva personală
Proiectul prezidențial “România Educată” este de negăsit, cu 2 zile înainte să fie aprobat de Guvernul României și la 7 ani de la preluarea președinției de către profesorul Klaus Iohannis, cu promisiunea înfăptuirii raportului. Secretari de stat din educație fac acrobații verbale ca să nu spună că nu l-au văzut, rectorii recunosc că nu l-au văzut, iar ceea ce președintele le-a arătat sutelor de oameni chemați în 3 zile la Cotroceni a fost doar o fițuică de 13 pagini, numită „România Educată – Fișă de Sinteză”. Ce sintetizează, însă? Care este raportul integral? Unde vedem ce au produs oamenii președintelui, din 2014 și până acum? Raportul integral „România Educată” nu doar că lipsește înainte de a fi adoptat, dar va fi aprobat de Guvern fără să se știe nimic, într-o lipsă de transparență totală.

Oare Florin Cîțu, Dan Barna și Kelemen Hunor, liderii celor 3 partide care formează coaliția de guvernare, știu ce urmează să adopte prin memorandum săptămâna aceasta? Dacă da, atunci ei devin părtași la vina de a ascunde planul pentru România. Dacă nu, sunt kamikaze.

„Nu o să comentez”. „Vom face public întreg raportul, odată cu asumarea lui de către Guvern, cel mai probabil miercuri, când are loc ședința de Guvern. Urmează să se anunțe ora exactă, dar aceasta este intenția noastră. Am reușit să colectăm dint feedback-urile primite la consultări, am făcut niște ajustări și odată cu asumarea de către Guvern va fi făcut public pentru toți cei care sunt interesați”. (sursa)

„Nu am raportul integral, dar asta nu înseamnă că nu a fost disponibil. Nu știu unde este, am citit în diverse etape diverse documente. Am mai fost o dată la o altă lansare într-o alta etapă a proiectului, sincer să fiu nu îmi amintesc cât de amplu era acel document, iar acum am avut practic propunerea de strategie pentru implementarea proiectului “România Educată”, pe care am citit-o cu mare atenție, cu pixul în mână”. (sursa)

Sunt răspunsurile fără precedent pe care le-am aflat în prima zi din săptămâna în care Guvernul Cîțu ar urma să-și asume prin Memorandum un proiect pe care nimeni din spațiul public nu pare să-l fi văzut.

Cu două zile înainte ca Executivul să-și asume proiectul România Educată, nu știm ce își asumă.

Marile noutăți pe care Sinteza care nu știm ce sintetizează le-a adus în spațiul public au fost reșaparea unor colegii propuse inițial de social-democrați pentru a introduce în universități tineri cu BAC-ul picat, inventarea unui Bacalaureat unic pentru elevii de la toate filierele, indiferent dacă e vorba de teoretic sau tehnologic, ciuruirea profilelor prin introducerea posibilității ca oricine să se transfere de la profesional sau teoretic, introducerea posibilității ca liceele căutate să-și organizeze singure admitere și o reorganizare a inspectoratelor școlare.

N-ai intrat la mate-info? Nu-i nimic, te transferă mama la anul! N-ai luat BAC-ul? Nu-i nimic, așteaptă-l pe cel unic, la care probabil nu vor exista picați la anumite filiere. N-ai luat la facultate? Nu-i nimic, intri la colegiu și până-l termini poate devine recunoscut ca un an la licență.

O altă noutate: introducerea de evaluări anuale de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. Inundarea cu testări de sistem vine în contextul în care Ministerul Educației refuză de 7 ani să se uite pe datele de la evaluările la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a și să ia măsuri. Nu vrem să vedem clar cine greșește, cine performează și să luăm decizii? Atunci le dăm ministrului și societății date câte nu pot duce!

Surprinzătoare această propunere de inundare a învățământului primar cu evaluări la fiecare clasă chiar în mandatul ministrului care a anunțat digitalizarea evaluărilor de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, corectarea online a testelor și recuperarea imediată a rezultatelor, astfel încât să nu mai așteptăm până în septembrie, deci 4 luni, o diagnoză a sistemului de Educație. Este al doilea ministru care vorbește public despre digitalizarea evaluărilor intermediare, după ce și Monica Anisie a promis acest lucru la preluarea mandatului și a sfârșit prin a le anula, în pandemie. Va reuși Cîmpeanu să ducă la capăt digitalizarea examenelor sau va uita aceste planuri, sub presiunea pe care deja a denunțat-o public, făcută de sistemul din Educație?

De remarcat că negocierile de acum din proiectul “România Educată” par să aibă foarte puțin de-a face cu dezbaterile organizate ani întregi și cu însuși consilierul prezidențial pe Educație care a orchestrat aceste dezbateri. Cea mai dezbătută temă din Sinteză a fost cea a colegiilor universitare, introduse cu acest nume de Ligia Deca în documentul prezentat la Cotroceni și explicate ca școli care vor produce, de exemplu, subingineri.

„Greșit”, aveam să aflăm de la ministrul Sorin Cîmpeanu, în aceeași zi în care Edupedu.ro a publicat sinteza prezidențială prezentată de consilierul prezidențial. Colegiile nu sunt universitare, așa cum negru pe alb scrie în documentul administrației prezidențiale, ci „colegii de învățământ terțiar nonuniversitar”. Și ele nu vor produce subingineri, ci tehnicieni. Detalii aici

Apoi, ce vedem înainte de Sinteza care propune inacțiune totală, pe fond, la universități? Că în CNATDCU se dezbate să nu se schimbe nimic, iar Cîmpeanu face eforturi să șteargă parte din reforma de acum 10 ani.

  • Subiectul colegiilor universitare este și cel în care ministrul își trădează pentru a doua oară gașca universitarilor din CNR de care a fost mai apropiat până la preluarea funcției: colegii universitare și bacalaureat care să salveze liceele tehnologice de la rezultatele proaste înregistrate anual.
  • Primul semnal al edulcorării standardelor pe care altminteri le pronunță riguros la aproape fiecare ieșire publică? Propunerea ca doctoratele să fie acordate direct de universitățile pe care le acuză că sunt vinovate de majoritatea plagiatelor, propunere lansată de CNR-ul pe care l-a condus și înnoită de CNR-ul condus de rectorul UBB Daniel David. Dacă specialiștii din universitatea pe care ministrul o conduce la al treilea mandat de rector au putut ca în urma examinării și a discuțiilor față în față să îl facă conducător de doctorate pe Laurenţiu Baranga, fără ca acesta să fi avut nu numai studii în domeniu, dar nici măcar diplomă de Bacalaureat pentru a cărei falsificare a fost reținut, atunci ce i-ar putea opri să-și dea și să-și refuze titluri de doctor fără o minimă verificare, într-o prietenie sau răfuială nedescoperită de nicio comisie externă?
  • De remarcat aici și poziția fără precedent a conducerii CNATDCU, care paradoxal refuză constant solicitarea aceluiași ministru Sorin Cîmpeanu de evaluare integrală a tuturor tezelor de doctorat sesizate de plagiat și de creare a unui secretariat propriu CNATDCU care să trieze sesizările valide. De neînțeles cum Mircea Dumitru, profesorul care a organizat o comisie de analiză a plagiatelor la Universitatea din București și a pronunțat verdictul de Plagiat în cel mai sonor caz – cel al lui Victor Ponta – se întoarce acum la 180 de grade și susține că CNATDCU nu poate analiza in integrum o teză de doctorat. Potrivit acestuia, secretariatul CNATDCU ar putea opri de la analiză o sesizare validă, pe motiv că nu aduce niciun element de noutate, iar pe de altă parte evaluarea in integrum s-ar putea transforma într-o capcană care să oblige comisia să revizuiască integral tezele la orice sesizare. Propunerea sa a fost ca din acest punct de vedere regulamentul să rămână neschimbat.

Revenind însă la fițuică, dacă ceea ce are mai bun proiectul România Educată este ceea ce am văzut în Sinteza care nu știm ce sintetizează, atunci reforma lui Iohannis cultivă mediocritatea universităților și satisfacerea marilor licee. Aproape nimic real pentru elev, pentru școlile de la sat și pentru educarea României, promisă de 7 ani.

Nimic schimbat la gimnaziu, unde toate studiile și rezultatele arată că avem o problemă uriașă. După 9 ani de școală, copiii care acum au terminat clasa a VIII-a au reușit să ia peste 5 la Evaluarea Națională în proporție de 77%, la fel ca din 2013 încoace. În învățământul primar, în afară de noi evaluări, nimic concret pentru copii. Nicio atingere adusă profesorilor. Nicio restructurare concretă și urgentă a formării și angajării profesorilor. Nicio modificare clară a programului școlar și a materiilor.

De remarcat diferența majoră între fițuica de 13 pagini pe care se duce toată discuția despre România educată și așteptarea creată de consilierul prezidențial Ligia Deca, prezentă la majoritatea dezbaterilor pe educație organizate în ultimele luni. Acolo, pe lângă problemele urgente, oficialul a vorbit aproape de fiecare dată de lucruri ce presupuneau o viziune a schimbării, precum digitalizarea/Smart Edu sau educația media sau educația pentru copiii cu nevoi speciale etc., elemente concrete care s-au evaporat în Sinteza care nu știm de sintetizează.

P.S. România educată integral este așteptată în săptămâna în care un secretar de stat din educație explică în clar, fără precedent, cum 2 note de la Evaluarea Națională au fost modificate din pix de profesorii corectori, prin negociere ca la talcioc. Comisia de examen a schimbat nota elevei din Galați, ca la restaurant: pentru că profesorii au încurcat nota 8,40 cu 3, la contestații au recorectat și i-au pus 8,25, pentru ca nota finală să fie totuși 8,40, cu 15 sutimi din buzunar doar ca să-și repare greșeala! Iar 3-ul este dat elevului care a primit 8,40 inițial fără nicio bază legală, fără să fi existat vreo contestație depusă pe acea notă. Nimic nu este acoperit de ordin de ministru, totul încalcă metodologia în vigoare.

Dacă astfel negociază funcționarii ministerului legislația, oare ce și cum negociază transpartinic politicienii, în cel mai mare secret, proiectul “România” Educată lansat ca cea mai mare dezbatere din istoria recentă a țării?


14 comments
  1. Sunteti de toata jena !!!!! Copiii pleaca din tara ! S a ajuns sa mi inscriu nepoata la gradinita , apeland la primar , fiind refuzata de 2 centre, toata mascarada scolara incepe cu inscrierile la crese pana la terminarea liceelor ! Sunteti inconstienti!

  2. Absolut nimic.Nu exista un studiu serios despre starea invatamantului.Contrar a ce spun multi, voi spune ceva.Invatamantul este subfinantat, bugetul nu depaseste nici macar 3,5 % din PIB.Mai este si altceva: exista deja o lipsa de personal pe care ultimele guverna o mascheaza foarte abil.Cum sa ai performanta cand la cele mai multe scoli din mediul urban ai peste 30 de elevi intr-o clasa? Aceasi performanta ca intrebare este cum sa o obti cand deja in mediul rural sunt clase in mod obisnuit cu peste 25 de elevi? In mediul rural daca exista o clasa sub 16 elevi acea clasa se va uni cu alta, va rezulta o clasa in mod obisnuit cu peste 25 de elevi si sub 30 elevi cu predare simultana. Si te mai intrebi daca aceasta nu e o bataie de joc?
    Pai costul standard pe elev e batut in cuie de nu stiu cand. Solile speciale au un numar foarte redus de elevi cu probleme grave de CES.Restul sunt bagati fortat in invatamantul de masa.Prin reducerea numarului de personal didactic si marirea numarului de elevi intr-o clasa se face economie la buget.
    Nu se vrea a intelege ca performanta in invatamant e legata de bani, buget, personal didactic, clase sub 24 de elevi si peste 12. Este ceva de bun simt, dar bunul simt lipseste, pe langa toata politizarea mizerabila din sistem.
    Cum se poate sa nu realizeze populatia ca daca se ajunge sa nu mai fie locuri la gradinta in Bucuresti ceva pute.Spatii pentru gradinta exista nu este personal, ca de trebuie sa facem economie pe spatele invatamantului

  3. Tot ce se intampla in invatamanul din România cu sprijinul tuturor partidelor politice,a distrus ,,pas cu pas” tot .Invatamantul universitar ,,sufocat” de impostori,rubedenii si de prosti,a distrus prin ,,specialistii pregatiti” tot.Avem doctori,procurori,avocati,ingineri ,profesori,psihologi,economisti,judecatori…..etc. in numar foarte mare nestiutori de carte.

  4. Este evident pentru orice om cu măcar doi neuroni funcționali că România a ajuns un STAT EȘUAT, în care “guvernanții” mimează actul guvernării cu aceeași “maturitate” și “profesionalism” cu care, de pildă, copiii de “grădi” ((grupa mică!) se joacă de-a “doctorul și pacientul”…
    “România educată”?! “România lucrului bine făcut”??!! “Resetarea României”???!!! Rămâi complet uluit față de atâta IRESPONSABILITATE, CINISM și PROSTIE!!!

    Vreau să aduc un singur exemplu care îi definește perfect pe “guvernanții responsabili”: în anul 2000 guvernul Japoniei a acordat guvernului României un ajutor nerambursabil de 500 milioane de yeni, în scopul „dezvoltării economice și sociale a României”. Într-un târziu, prin anul 2015 (!!!) Ministerul Educației s-a trezit din somnul cel de moarte și s-a gândit că poate au stat destul neutilizați acei bani și i-ar putea totuși folosi într-un proiect de “Promovarea și susținerea excelenței în educație prin dezvoltarea competențelor în disciplina tehnologiei informației”, mai concret să înființeze și operaționalizeze 60 de centre de excelență (cel puțin câte unul în fiecare județ) și să formeze cu specialiști japonezi profesorii care vor activa în acele centre de excelență în informatică. Profesorii din teritoriu s-au mobilizat, cei care au dorit au depus in 2018 dosare pentru ca liceele lor sa devina astfel de centre, s-a selectat chiar și o listă după care nu s-a mai întâmplat NIMIC… Se vede că pentru birocrația guvernamentală nu sunt suficienți 20 de ani (!!!!!) , nici măcar având mură în gură fondurile disponibile în cont încă din anul 2000 (!!!!) Așa că cei care visează cai verzi pe pereți așteptând banii din PNRR (dacă vor veni și când vor veni), să ia aminte și să se mai pregătească de încă 20 de ani!

    Ce or gândi despre noi japonezii, Dumnezeu cu mila (probabil că următoarea dată când vor mai auzi de România vor fugi mâncând pământul…) Apropo, a rămas de pomină faza din 2018 când primul ministru al Japoniei a venit în vizită oficială în Romănia (prima vizita a unui prim ministru japnez după aproape 100 de ani), însoțit de o delegație economică pregătită să încheie acorduri și contracte economice, după care nu a mai avut cu cine să se întâlnească și a fost trimis la Muzeul Satului, unde a primit… un nai!
    “N-ai cu cine, măi! Frumoasă țară, păcat că este guvernată de astfel de specimene!”

    Referințe:
    https://gov.ro/ro/guvernul/procesul-legislativ/note-de-fundamentare/nota-de-fundamentare-hg-nr-397-31-05-2017&page=4
    https://www.edu.ro/informare-privind-criteriile-de-selecție-pentru-înființarea-centrelor-de-excelență-în-tehnologia
    https://www.edu.ro/sites/default/files/Criterii%20selectie%20CETI%20Japonia.pdf
    https://www.edu.ro/rezultatele-selecției-centrelor-de-excelență-din-cadrul-proiectului-“promovarea-și-susținerea
    https://www.edu.ro/sites/default/files/Faza_I_Japonia.pdf
    https://www.edu.ro/sites/default/files/fazaII%20JAPONIA_0.pdf

  5. Elevul roman va fi educat exact asa cum trebuie: sa stie sa numere banii, sa stie cat cheltuie pe paine si circ (caci la cat ne-a indatorat prim-ministrul va fi greu sa mai finanteze si distractiile “gratuite” de pana acum) si sa citeasa numele pe buletinele de vot, ca nu cumva sa puna stampila in alta parte. Ah, da, am uitat ceva important! Va fi educat sexual din frageda pruncie, inca din prima etapa de viata, adica 0-4 ani.

  6. >> inventarea unui Bacalaureat unic pentru elevii de la toate filierele, indiferent dacă e vorba de teoretic sau tehnologic
    Parca era un Bac teoretic si unul aplicat? Cum a ajuns un singur Bac sau fara Bac?

    >> ciuruirea profilelor prin introducerea posibilității ca oricine să se transfere de la profesional sau teoretic
    Care e problema? Ar trebui sa ma pot transfera daca exista niste reguli clare, dau niste examene, niste diferente si exista niste locuri disponibile. Oamenii sunt suciti, nu se cunosc bine, unii nu stiu ce vor etc.

    >> liceele căutate să-și organizeze singure admitere
    O idee proasta si s-a tot spus de ce. Argumentele pentru sunt foarte subtiri. Autonomia poate fi inceputa si in alte moduri.

    >> evaluări anuale
    In RO este un abuz de evaluari. Ar trebui temperate. Cica evaluarea ar trebui sa duca la schimbari ale sistemului, dar din pacate, cel putin deocamdata, nu duce nicaieri.

    Ati uitat de CDC-uri care se integreaza in struto-camila CJRAE / CMBRAE.

  7. Schimbarea programelor școlare,oferirea de posibilități educaționale și educative tuturor elevilor indiferent de mediul de proveniență, salarizare pe măsură a cadrelor didactice implicate etc.-lista poate continua-de-abia atunci putem vorbi despre România educată!

  8. O rusine de presedinte! Si mai rusinos ca a fost profesor, iar nevasta-sa este la randul ei profesor. Si sa vina cu asemenea “reforme”. P E N I B I L!!!

    1. De la “Programul Partidului Comunist Român” nu a mai fost atat de sustinuta si laudata o aberatie.

  9. EXCELENT SI OPORTUN ARTICOL! Trista realitate din educatie trebuie sa fie macar cunoscuta corect si integral de toti cei implicati, inainte ca legislativul si executivul sa decida CE si CUM ar trebui facut pentru a se “repara” ce se mai poate… Multumesc Raluca Pantazi!

  10. Haos total in Romania normala!
    Intre timp profesorii nu isi primesc banii pe concediu.
    Nu stiu cum veti face Romania educata fara profesori poate cu cei din sindicate care primesc bani degeaba din cotizatii!

  11. Articolul este binevenit.
    Dar nu uitati ca parintii sunt multumiti cu orice aberatie menita sa ofere strecurarea copiilor slabi sau mediocri la invatatura (acestia fiind totusi majoritatea) pe usa din dos(care sa devina legala, daca chiar asa prevede acest proiect).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cercetătorul Dacian Dolean: Noi date științifice care arată cât de neechitabilă este școala din România și cât de dăunător este noul proiect de lege privind examinarea suplimentară pentru 50% dintre locurile la unele licee

Una dintre caracteristicile atipice ale școlii din România este inechitatea mare din educație. Deși există declarații la nivel oficial care să se alinieze cu cerințele UE, realitatea arată că discrepanțele…
Vezi articolul

Copiii care au învățat combinat știința, matematica și citirea, pe bază de proiect, în câteva zeci de școli din SUA au înregistrat rezultate mai bune la știință și o dezvoltare socio-emoțională mai bună – studiu

Învățarea pe bază de proiect, ce combină științele cu matematica și citirea, întărește rezultatele elevilor din școala primară și dezvoltarea lor socială și emoțională, arată un nou studiu realizat în…
Vezi articolul

Prăpastia dintre țări ca România și cele care investesc serios în învățământul superior este de așteptat să crească, după criza Covid-19 – Asociația Universităților Europene

Prăpastia dintre țările cu investiții mari în învățământul superior și cele, printre care și România, unde finanțarea universităților a scăzut în ultimul deceniu este de așteptat să se mărească în…
Vezi articolul

Numărul dispozitivelor digitale a crescut puțin în familii, în timpul școlii la distanță din primăvară / Tot telefonul rămâne instrumentul preferat / Copiii au petrecut pe Internet aproape de două ori mai mult decât pentru școala online – raport KiDiCoTi

Trecerea de la predarea față în față la școala online, în primăvară, nu a însemnat o creștere semnificativă a dispozitivelor digitale în familiile elevilor, unde tot telefonul rămâne instrumentul preferat,…
Vezi articolul