EXCLUSIV Negocierea cu părinții pentru nota cea mai mare. Cum au șters oficialii Ministerului Educației nota primită la contestații de eleva din Galați care fusese notată cu 3 la Matematică / Maria Manea: Nota inițială a elevei a fost 8.40, motiv pentru care părintele a solicitat retragerea contestației

5.100 de vizualizări
Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com
Părintele elevei din Galați, care obținuse nota 3 la Matematică, la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, iar la contestație fusese notată cu 8,25 și s-a constatat că a fost o greșeală a comisiei care trecuse pe lucrare o altă notă, a solicitat și obținut retragerea contestației făcute la examenul național. Potrivit declarației făcute pentru EduPedu.ro de secretarul de stat în Ministerul Educației, Maria Manea, cea care a fost președintele comisie de organizare a Evaluării Naționale 2021, elevei i s-a acordat nota inițială, de pe lucrare.

„În urma solicitării părintelui elevei în cauza, s-au făcut verificări la nivelul centrului de evaluare din județul Vrancea și s-a constatat ca a fost o eroare de înregistrare a notei de pe borderou pe lucrarea scrisă. Nota inițială a elevei a fost 8.40, motiv pentru care părintele a solicitat retragerea contestației. A fost astfel introdusă în aplicație, corect, nota inițială, 8.40, mai mare decât nota de la contestație, 8.25”, a declarat secretarul de stat, Maria Manea, pentru Edupedu.ro.

Metodologia de examen, precum și procedurile în vigoare nu permit această „negociere” cu părinții, pentru nota cea mai mare și nici nu există procedura invocată de secretarul de stat prin care contestația să poată fi retrasă de către părinte, potrivit documentelor oficiale publicate pe site-ul edu.ro.

Reamintim că în urma contestațiilor de la Evaluarea Națională, 5.975 de lucrări au avut note mai mici față de notele inițiale. Acestea sunt notele finale, potrivit articolului 10, alineatul 4 al metodologiei în vigoare, aprobată prin ordinul de ministrul nr 5545/30.08.2020. Niciunul dintre acești elevi nu a avut parte de vreo derogare de la regulament ca să-și poată retrage contestația care i-a depunctat.

Edupedu.ro semnalat luni, pe 12 iulie, că nota 3, primită din greșeală de eleva din Galați care la contestație a luat 8,25, a fost ștearsă din aplicația cu rezultatele Evaluării Naționale. În dreptul elevei nu mai apare că a făcut contestație, iar nota la Matematică a crescut la 8,40 fără explicație. În plus, media elevei a fost majorată.

Este vorba despre eleva din Galați care are codul GL7946617, care la proba scrisă de Matematică obținuse nota 3, iar după contestație a fost notată cu 8,25. Candidata este de la Școala Gimnazială Nr. 28 și a avut 8,90 la Limba română, 8,25 la Matematică (după recorectare), iar în final 8,57 media.

Fără nicio explicație publică, nota din aplicația oficială a aceleiași eleve apare acum 8,40 la matematică. A fost ștearsă nota inițială, ștearsă și nota de la contestație, iar media este alta decât cea afișată la rezultatele finale. Media elevei este acum 8.65.

Foto: captura evaluare.edu.ro

Practic, în acest caz, au fost inventate reguli noi pentru a „rezolva” o eroare majoră a celor din comisie. Președintele comisie nu ar fi trebui să permită o asemenea greșeală, iar profesorii care au corectat, împreună cu șeful comisiei de evaluare ar fi putut observa faptul că în borderou sunt alte note decât cele de pe lucrare.

Potrivit surselor Edupedu.ro, elevul care primise de fapt nota 3 pe lucrare și care la rezultatele inițiale a primit nota 8,40, când s-au inversat cele două lucrări, a fost anunțat și el că are de fapt nota 3. Acesta și familia acestuia nu ar fi contestat lucrarea și nici nu a avut dreptul să aleagă ce notă preferă – prima sau a doua – potrivit informațiilor noastre. Asta deși în dreptul său a fost trecută nota 8,40 la Matematică până după contestații, iar procedurile în vigoare nu prevăd înlocuirea notelor, înlocuire care s-a făcut după momentul în care etapa de contestații a fost încheiată și notele erau, potrivit metodologiei, finale.

Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației un răspuns la întrebarea dacă din punct de vedere juridic, potrivit regulilor și regulamentelor în vigoare, în acest caz au fost respectate toate metodologiile, procedurile și legile de organizare a acestui examen. Când vom primi răspunsul, îl vom publica.

Cum a fost posibilă trecerea notei greșite în lucrare – niciun responsabil nu a fost sancționat

Manea a declarat că această situație a fost „o eroare de înregistrare a notei de pe borderou pe lucrarea scrisă”. Șefa ISJ Vrancea, Daniela Marchitan, spunea săptămâna trecută că nota 3, dată din greșeală elevei din Galați, era nota unei alte lucrări care a primit astfel o notă mult mai mare – „practic cele două note au fost trecute inversat pe lucrări”, preciza inspectoarea.

Metodologia de organizare a Evaluării Naționale prevede următoarele:

„În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, notele obținute se trec pe fiecare lucrare în parte, cu cerneală roșie, de către profesorii evaluatori, după ce este verificată concordanța cu borderourile individuale, și se semnează de aceștia. Nota finală se trece pe lucrare, în prezența profesorilor evaluatori, de către președintele comisiei. Președintele comisiei calculează nota finală, ca medie aritmetică cu două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, și semnează, nota fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.

În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori numiți de președintele comisiei. După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală care se trece pe lucrare și este înregistrată în catalogul evaluării naționale. Sub nota finală semnează cei patru evaluatori și președintele comisiei. Numărul pachetului și numărul de ordine al lucrărilor care necesită o nouă evaluare sunt consemnate într-un proces – verbal, semnat de cei amintiți anterior.

În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială. În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, președintele comisiei de contestații numește o nouă comisie de contestații formată din doi profesori cu experiență, alții decât cei care au evaluat inițial lucrările în centrul de contestații.

Reevaluarea se face după o nouă secretizare a lucrărilor, respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de a doua comisie de contestații este nota finală obținută de candidat.

Nota obținută în etapa de soluționare a contestaților este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.

Candidații care depun contestații completează și semnează o declarație-tip în care se menționează faptul că au luat la cunoștință că nota acordată ca urmare a soluționării contestației, poate modifica, după caz, nota inițială, prin creștere sau descreștere. În cazul candidatului minor, declarația-tip este semnată și de către părinții/reprezentanții legali al acestuia”.

Până la momentul publicării acestui articol niciun profesor, responsabil tehnic sau președinte/membru de comisie de evaluare implicat în situația de la Galați nu a fost sancționat, singurele discuții pe subiect fiind declarațiile ministrului Educației.

„Am cerut situația diferențelor mult peste limita admisibilă pentru o eroare umană la Evaluarea Națională și am cerut și acest lucru și la examenul de Bacalaureat. În toate aceste situații, vom vedea exact lucrările și vom lua măsurile care se impun. Prima măsură ar fi ca aceia care au greșit flagrant să nu mai corecteze vreodată sau cel puțin să nu mai corecteze până când nu dovedesc că vor putea să facă evaluări corecte. Pierderile sunt foarte mari la nivelul încrederii în sistemul de învățământ și în evaluare, sunt mult prea mari; este pentru primul an când am insistat să facem publice aceste diferențe, avem chiar o notă mai mare cu patru puncte după a doua corectură. Regulamentul în momentul de față nu prevede o a treia corectură, dar prevede posibilitatea ministerului de a solicita acea lucrare și a verifica ce s-a întâmplat, iar cei care au greșit flagrant să suporte consecințele”, a spus Cîmpeanu pe 9 iulie.

Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


4 comentarii
  1. te face sa te gandesti oare cate alte note or fi mai fost inversate… ??? daca diferenta e mai mica nici nu realizezi…

  2. Nu este vorba de nici o negociere!
    Copilul a contestat nota 3. S-a trecut la recorectarea lucrarii, comisia acordand nota 8.25, nota care a aparut – initial- in baza de date, conform metodologiei.
    In paralel, facandu-se verificari, s-a constatat eroarea facuta la trecerea notelor din borderoruri.
    Evident, aceasta eroare a fost corectata, iar nota a fost cea primita, de fapt, de eleva, adica 8.40. In aceasta situatie, contestatia facuta initial de copil a devenit nula, deoarece in cererile de reevaluare a lucrarilor, se mentioneaza si nota pe care o contesti. Astfel contestatia prevedea ca este contestata nota 3. Cum aceasta nota nu exista, de fapt, contestatia nu mai avea obiect, devenind, cum am spus mai sus, nula! Iar nota obtinuta in urma unei contestarii nule (acel 8.25) nu mai poate fi luata in considerare.
    Este nevoie doar de bun simt, logica si cunoasterea – cat de cat – a situatiei pentru a intelege ca nu s-a produs nici un fel de ilegalitate si ca nu a fost vorba de vreo negociere. Probabil a existat o discutie in care parintele a fost informat, dar pana la a spune ca s-a negociat ceva in acest caz este un drum cam lung…
    Faptul ca celuilalt elev, care luase, de fapt, 3 – desi a aparut cu nota 8.40, nu i s-a dat dreptul sa aleaga cu ce nota ramane este cat se poate de normal!!! Era necesar sa i se ofere posibilitatea sa depuna contestatie – chiar daca era depasit termenul din metodologie, dar nu sa poata ramane cu nota 8.40!

  3. Procedura e foarte bună. Dacă se RESPECTA intru-totul nu apăreau probleme. Daar nu s-a respectat DELOC. La fiecare pas pana la trecerea mediei pe teza, dacă fiecare își făcea treaba, și nu erau IRESPONSABILI, s-ar fi depistat eroarea și ar fi fost remediata.

    Ministerul TREBUIE sa sancționeze pe toți cei implicați și răspunzători în “lanțul corectarii”. Și dacă se poate sa ni-i spună și noua ca să știm cine ne face de ocara profesia.

  4. E foarte corect cum au rezolvat problema. De vreme ce nu era eroare de corectare nota initiala trebuia pastrata.
    E greu de inteles de ce au mai corectat inca o data si au mai dat o nota.

    Pe de alta parte e clar ca procedura lor nu este foolproof si ar trebui imbunatatita.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like