FOTO Greșeală în subiectele primite de candidați la proba scrisă de Limba și literatura română, Bacalaureatul de toamnă 2025

14.206 vizualizări
Greșeală în subiectele primite de candidați la proba de Limba și literatura română, Bacalaureatul de Toamnă 2025 / Foto: colaj Edupedu.ro
Subiectele distribuite în sălile de examen la proba scrisă de Limba și literatura română din cadrul Bacalaureatului de Toamnă 2025 conțin o greșeală de redactare la cerința B a subiectului I, care solicita un text argumentativ de minimum 150 de cuvinte.

Candidaților li s-a cerut să argumenteze „dacă atitudinea față de mediu să fie schimbată poate sau nu”, formulare care nu respectă norma gramaticală și putea genera confuzie, potrivit subiectelor distribuite în săli către candidați, publicate de Edupedu.ro după ora 12:00 când s-a încheiat examenul.

În varianta oficială publicată de Ministerul Educației și Cercetării pe site-ul subiecte.edu.ro, cerința apare corect formulată: candidații să argumenteze „dacă atitudinea față de mediu poate să fie schimbată sau nu”, raportat atât la fragmentul din textul dat – „Tatăl meu, Lucian Blaga” de Dorli Blaga -, cât și la experiența personală sau culturală.

Subiectul are 20 puncte, iar formularea greșită din sălile de examen putea crea un dubiu privind modul de abordare a răspunsului.

De remarcat și că la subiectul II autorul propus este, ca și la sesiunea de toamnă din 2024, Liviu Rebreanu, însă de această dată cu textul „Amândoi” – anul trecut fiind folosit „Jar”.

DESCARCĂ Subiecte și bareme de corectare BAC Toamnă 2025 Limba și literatura română – uman și real.


5 comments
  1. Bună ziua! Da, este o eroare destul de mare, după părerea mea. O cerință ar trebui să fie clară și concisă… mai ales în cadrul unui examen atât de mare, precum e Bacalaureatul. Elevii citind cerința eronată și fiind sub presiunea examenului, au dezvoltat dubii privind modul de abordare al răspunsului. Răspunsul era interpretabil, deci ar trebui să revizuiți baremele de corectare, întrucât să punctați măcar parțial și pentru cei ce s-au referit la mediul social.

  2. Bună ziua! Da! S a creat confuzie.. ce facem cu cei care au abordat din alta perspectivă subiectul, pentru că cerința nu a fost clară și concisă? Cu această eroare, elevii sub tensiunea examenului, au putut aborda subiectul în două moduri diferite, și anume, mediul social și mediul înconjurător! Vă rog revizuiți baremul de corectare, măcar să îi punctați parțial pe elevii care au avut altă percepție.

  3. Bună ziua! Da. a creat confuzie. ce facem cu cei care au abordat diferit subiectul ? din alta perspectiva… sper să se decidă să se puncteze macar partial pentru că se putea interpreta in două moduri diferite sub tensiunea examenului.

  4. Toti putem gresi! Cine a facut subiectele,a fost corectat de cineva care, cred eu, nu stia subiectul..de ce nu a vazut greșeala?.pt ca nu a corectat? pt ca are 40 de ore pe luna?

  5. Românește este, după părerea mea, „poate sau nu [poate] să fie […]” și nu spune nimic (tertium non datur). Prof.dr.univ.psih. poate sau nu să îndrume zeci de doctoranzi în această temă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Preşedintele francez, despre caricaturi: Acceptăm că lideri religioşi stabilesc un sistem de echivalenţă între ceea ce este şocant şi faptul terorismului şi suntem suficient de intimidaţi pentru a nu îndrăzni să condamnăm acest lucru

Preşedintele francez, Emmanuel Macron, a regretat luni timiditatea relativă a sprijinului internaţional după ultimele atentate din ţara sa şi a reafirmat că Franţa nu-şi va ‘schimba’ legea privind libertatea de…
Vezi articolul

A sta în bancă opt ore și a scrie de pe tablă nu cred că mai este suficient. Trebuie cât mai multă interacțiune, iar digitalul vine și rezolvă această problemă / Să îndrăznim noi ca primari să gândim proiecte educaționale în care să avem această competență, în care să introducem digitalul – Sergiu Arsene, primarul comunei Bod, județul Brașov

„Dacă nu vom construi conținut multimedia, vom avea o digitalizare doar cu numele. A avea niște device-uri, niște unelte, niște echipamente prin care ne vedem așa cum facem noi acum,…
Vezi articolul

Istoria limbii române, de la alfabetul chirilic și subdialectele daco-românei, dar și etimologia cuvintelor – incluse într-un capitol nou în programa de Limba română pentru clasa a IX-a propusă în dezbatere

Alfabetul chirilic și „subdialectele daco-românei” se află printre noutățile propuse în programa de limba română de clasa a IX-a, pusă în transparență pe 25 noiembrie. Amintim, componența de literatură din…
Vezi articolul

VIDEO Octavian, membru al Boardului Copiilor UNICEF: Propunem introducerea unui nou obiect de studiu care să ne învețe cum să gestionăm gândurile și emoțiile, dar și training-uri pentru profesori ca să poată identifica cât mai devreme provocări legate de sănătatea mintală

O propunere legată de sănătatea mintală a copiilor a venit luni de la Octavian, în vârstă de 17 ani, membru al Boardului Copiilor UNICEF: Copiii consideră sănătatea mintală ca fiind…
Vezi articolul