Franța menține „grupele de nivel” pentru elevii de gimnaziu cu lacune, deși un raport al Inspecției Generale în Educație arată că adâncește inegalitățile și sugerează gruparea după nevoile reale

5.396 de vizualizări
Școala Europeană din Bergen, Olanda / Foto: esbergen.eu
Franța va continua organizarea elevilor pe „grupuri de nivel” la gimnaziu și în anul școlar 2025-2026, în ciuda unui raport oficial care arată că măsura nu reduce dificultățile școlare și poate amplifica inegalitățile între elevi, potrivit unei analize Le Monde.

Inițiată în decembrie 2023 pe criterii mai degrabă politice de ministrul Educației de atunci, Gabriel Attal, ulterior devenit prim-ministru, măsura a fost criticată de inspectori, profesori și cercetători, care atrag atenția că gruparea elevilor pe nivel general de competențe conduce la decalaje mai mari între cei care au deja dificultăți și restul elevilor.

Potrivit raportului Inspecției Generale a Educației (IGESR) – mai jos în articol, gruparea pe nivel la orele de matematică și franceză nu i-a ajutat pe elevii cu cele mai mari dificultăți, chiar dacă aceștia au lucrat în efective reduse, iar efectele asupra celorlalți elevi au fost „contradictorii”.

  • În loc să reducă dificultățile școlare, măsura riscă să crească diferențele între elevi, avertizează raportul.

Inspectorii recomandă abandonarea modelului actual și acordarea de autonomie directorilor de școli pentru a organiza local modul de sprijin al elevilor.

Ministerul Educației, condus anterior de Gabriel Attal, a ales să păstreze cadrul grupurilor de nivel, în pofida criticilor, mizând pe popularitatea măsurii în rândul opiniei publice, relevată de sondaje. Nicole Belloubet, succesoarea acestuia, a încercat să ajusteze măsura, redenumind grupurile drept „grupuri de nevoi” și recomandând schimbarea frecventă a componenței grupurilor, însă cadrul general a rămas neschimbat.

Profesorii au fost nevoiți să implementeze rapid această măsură, cu resurse limitate și fără formare adecvată, în contextul unei instabilități legislative continue în educația franceză. Potrivit unui sondaj citat de Le Monde, patru din cinci profesori consideră succesiunea rapidă a reformelor drept un motiv de a părăsi sistemul educațional.

Specialiștii atrag atenția că măsura riscă să aibă efecte negative asupra a cel puțin două generații de elevi, transmițându-le celor de 11 ani „o imagine degradată despre propriile capacități de învățare”.

Ce alternative propun inspectorii

Raportul recomandă înlocuirea „grupurilor de nivel” cu „grupuri de nevoi” reale, în care elevii sunt reuniți temporar, pe competențe precise, beneficiind de sprijin în grupuri mici sau de prezența suplimentară a unui al doilea profesor la clasă. Alte soluții indicate sunt alocarea de timp pentru colaborarea profesorilor, formarea continuă pentru predarea diferențiată și sprijin suplimentar pentru elevii cu dificultăți.

Potrivit inspectorilor, școlile care au aplicat astfel de soluții flexibile au obținut cele mai bune rezultate în sprijinirea elevilor.

  • DOCUMENT Raportul IGESR din Franța asupra „grupelor de niveluri”:


2 comments
  1. da, sunt bune, clasele separate cu cei care chiar vor sa invete si clase separate cu cei cae refuza, nu sunt interesati de invatat.
    De ce sa fie discriminati cei care vor cu adevarat sa invete si deranjata toata ora de cei care refuza sa invete?

  2. cauza profunda a inegalitatilor scolare trebuie cautata in amonte, mai precis in decizia egoista a parintilor de a-si inscrie copiii de 6ème ( clasa a 5-a in sist rom) in colegiile private (catolice, majoritar) si de a abandona astfel colegiul public unic. a bon entendeur,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Cele trei scenarii ipotetice urmărite de Institutul Național de Sănătate Publică după redeschiderea școlilor, până pe 20 martie: Se înregistrează o creștere susținută a mediei cazurilor confirmate pe parcursul ultimelor 7 zile

Începând cu data de 17 februarie se înregistrează o creștere susținută a mediei cazurilor confirmate pe parcursul ultimelor 7 zile consecutive, evoluția îndreptându-se spre scenariul 2, potrivit unei analize publicată…
Vezi articolul

Raluca Răducanu, director adjunct al Liceului Teoretic Jean Monnet, despre elevii care au dat simularea Bac 2025: Aceasta este generația care de 4 ani de liceu este fără programă școlară actualizată și fără manuale / Profesorii au folosit tot felul de auxiliare, dar au mers pe nisipuri mișcătoare

Generația actuală a elevilor de clasa a XII-a nu a avut programă școlară actualizată sau manuale, iar „profesorii au folosit tot felul de auxiliare dar s-a mers pe nisipuri mișcătoare”,…
Vezi articolul

Daniel David: Contează memorarea, dar nu în varianta în care o făceam noi. Când informația se află la un click de telefon, este o mare greșeală a memora lucruri pe care le memoram eu, de exemplu, când nu exista internetul sau nu exista telefonul mobil

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că memorarea contează, „dar nu în varianta în care o făceam noi”. Acesta a spus că este o mare greșeală „a memora…
Vezi articolul
Mihai Craiu

Ministerul Sănătății a cerut Unifarm să demareze de urgență achiziția de ser antidifteric, după ce în Ucraina a reapărut difteria / Mihai Craiu: Dacă nu doriți decese în familie, vaccinați-vă!

„Ministerul Sănătăţii a cerut Companiei Unifarm să demareze, de urgenţă, prin procedură de nevoi speciale, o achiziţie de ser antidifteric pentru asigurarea profilaxiei specifice în situaţia apariţiei unor cazuri de…
Vezi articolul

BAC 2025. Structura subiectelor la proba scrisă de Limba română, explicată în documentul cu reperele metodologice. Care sunt greșelile frecvente pe care le fac elevii la textul argumentativ

Structura subiectelor la Limba și literatura română din cadrul examenului național de Bacalaureat 2025 este explicată într-un document al Ministerului Educației. Este vorba despre Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la…
Vezi articolul