Discuții despre reintroducerea matematicii în trunchiul comun la liceu, în Franța, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019. Ministrul francez al Educației: Toți elevii să aibă o mai mare „cultură matematică”

1.603 vizualizări
Foto: © Rido | Dreamstime.com
Franța vrea să reintroducă matematica în trunchiul comun la liceu, după ce a devenit materie opțională la reforma bacalaureatului din 2019, scrie Le Monde. Ministrul a declarat că este deschis unor discuții constructive pentru o eventuală regândire a reformei, după ce a constatat că din ce în ce mai puțini aleg matematica și, în special, procentul fetelor care aleg este mai mic de la an la an.

„Este un subiect serios și sunt foarte deschis la propuneri de îmbunătățire”, spune Jean-Michel Blanquer, ministrul Educației din Franța, invitat duminică, 6 februarie, la o emisiune TV, scrie FranceInfo. Jean-Michel Blanquer a declarat că „probabil” va fi necesară adăugarea matematicii la trunchiul comun al ultimelor două clase de liceu. Scopul este de a se asigura că „toți elevii” au o mai mare „cultură matematică”.

Ce presupune reforma inițiată acum 3 ani:

EduPedu.ro a scris în februarie 2019 despre ce se anunța atunci în Republică: potrivit reformei, 40% din nota finală de la bacalaureat va fi obținută de elevi în urma unei evaluări continue, în timp de 60% din nota finală va veni din 5 examene: un examen de limba și literatura franceză susținut în clasa a XI-a – numită Première și restul probelor în clasa a XII-a – numită Terminale.

La începutul clasei Première, cele trei rute liceale de educație generală din Franța (științifică, economică și științe sociale, literatură) sunt înlocuite de un trunchi comun de șapte subiecte. Pe lângă aceste subiecte, fiecare elev trebuie să-și aleagă trei domenii suplimentare, cele mai importante („specialități”), din care trebui să rămână cu două în Terminale.

Ministrului Educației nu îi este însă străină problema matematicii la liceu, întrucât era deja în funcție în 2019, când a intrat în vigoare reforma liceului. De atunci, matematica a fost predată ca materie opțională, în afara programului de bază. Ea nu mai este obligatorie din Première (n.r. penultimul an de liceu) și poate fi urmată ca ‘specializare’ (n. red. specializări, similar cu materiile specifice profilului) (există trei în Première și două în Terminale) sau cu opțiunea „Matematici complementare” în Terminale (n.r. ultimul an de liceu).

„Nu spun că este o falsă problemă”, a răspuns Jean-Michel Blanquer. „Am introdus în trunchiul comun al Première și Terminale o predare a științelor de două ore” pe săptămână. „Probabil că este necesar să o dezvoltăm astfel încât să conțină mai multă matematică, pentru cultura matematică a tuturor elevilor”, a adăugat el, potrivit FranceInfo.

Matematica din liceele franceze: câți elevi o mai aleg, cum se reflectă acest lucru în numărul de ore al profesorilor

În ceea ce privește numărul de ore alocate matematicii, acesta a scăzut considerabil. Potrivit Ministerului Educației, în 2018 au fost puțin peste 180.000 de ore de lecții de matematică în Première și Terminale, față de 150.000 în 2020, o scădere de 18%, conform unei note a Depp (organism similar CNPEE din România). Este a doua disciplină de studiu care a scăzut cel mai mult, după cele din zona profilurilor tehnologice.

„Patru din zece elevi din ultimul an de liceu nu mai fac deloc matematică”, notează FranceInfo. Alegerea matematicii este în continuare o problemă: la începutul anului școlar, în septembrie 2021, 37,5% dintre elevii din ultimul an de liceu au ales ca disciplină de specialitate matematica. Acest procent este puțin mai mic decât în anul precedent, dar matematica este în continuare înaintea științelor economice și sociale și a fizicii și chimiei.

Totuși, în spatele acestui prim loc la matematică se ascund disparități: de exemplu, din ce în ce mai puține fete aleg această materie: ele reprezintă doar 40% dintre cei 37,5% care aleg matematica. De asemenea, ministerul Educației din Franța constată că există o „discriminare socială în alegerea matematicii, cu o supra-reprezentare a elevilor din medii sociale privilegiate”, potrivit sursei citate.

Foto: © Rido | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Vezi și:
24 februarie 2019 – Reforma bacalaureatului în Franța a început cu elevii din clasa a X-a. Ministrul le recomandă trei aplicații


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Efectul Flynn în România, concluziile celui mai mare studiu cu privire la inteligența românilor. Dragoș Iliescu: Nivelul din 1989 a fost cel mai mare pe care România l-a avut în IQ, după care a urmat o prăbușire. Noi suntem astăzi, educațional, ca după Război

Performanțele cognitive ale românilor sunt astăzi la nivelul pe care îl aveam după Al Doilea Război Mondial. Concluzia aparține celui mai amplu studiu cu privire la evoluția scorurilor de inteligență…
Vezi articolul

Ateliere gratuite de educație cinematografică și tururi ghidate la Facultatea de Film, pentru elevi și profesori, la UNATC – înscrieri deschise pe tot parcursul anului școlar 2024-2025

Elevii și profesorii din învățământul preuniversitar pot participa la ateliere gratuite de educație cinematografică, prelegeri de istoria filmului și tururi ghidate ale Facultății de Film din cadrul UNATC București, activități…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Fișe cu secvențe de lecție aplicate la clasă, la Limba și literatura română, Matematică și Informatică, Limba engleză sau Psihologie, explicate de profesorii care au făcut din acestea experiențe de învățare și de viață pentru elevii lor

Educația financiară poate deveni o componentă firească și relevantă în procesul de predare, indiferent de disciplină, au arătat asta profesorii, directorii și inspectorii școlari prezenți la evenimentul regional de lansare…
Vezi articolul

Diriginții trebuie să-i monitorizeze pe ceilalți profesori dacă le dau elevilor teme de maximum 2 ore, în gimnaziu și liceu. Dacă depășesc limita impusă îi raportează la director – prevede ordinul ce reglementează temele școlare, semnat de ministrul David / Directorul școlii verifică dacă învățătorii le-au dat teme de maximum 1 oră elevilor

Directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim alocat temelor, iar elevii și părinții trebuie să dea anual feedback anual obligatoriu, potrivit ordinului de ministru semnat de Daniel David,…
Vezi articolul

Radiografia carierei de profesor în țara analfabetismului funcțional: cadrele didactice din România sunt, statistic, cel mai puțin stresate din Europa, au o dorință „unică” de a munci în străinătate și evită excesul în propria formare profesională – raport Eurydice

Profesorii din România manifestă cel mai scăzut nivel de stres din Europa, iar când sunt stresați, motivele țin de munca administrativă și răspunderea pentru rezultatele elevilor. Dar cu munca administrativă…
Vezi articolul