Informații despre cum se calculează media de admitere la liceu pentru anul școlar 2025-2026, departajarea candidaților care au medii egale, excepțiile la repartizare/înscriere și cum este repartizat practic un elev în funcție de opțiunile sale au fost publicate de Inspectoratul Școlar Județean Iași, în Volumul I al broșurii de admitere la liceu 2025.
- OFICIAL Calendarul complet pentru admiterea la liceu – 2025. Ierarhia elevilor va fi anunțată pe 11 iulie, repartizarea computerizată are loc pe 23 iulie
Inspectoratul Școlar Județean Iași răspunde la cele mai frecvente întrebări ale elevilor privind admiterea la liceu 2025 în capitolul „Ce trebuie să știu despre admiterea la liceu?”:
- Cum se calculează media de admitere pentru admiterea în învățământul liceal pentru anul școlar 2025-2026?
- Cum se face departajarea candidaților care au medii egale?
- Care sunt excepțiile la repartizare/înscriere?
- Cum se realizează admiterea la clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv și în ce constă proba de verificare a cunoștințelor?
- Cum se desfășoară admiterea la liceele vocaționale și cum se calculează media finală de admitere?
Cum se desfășoară admiterea în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2025 – 2026?
„Admiterea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2025- 2026 se desfăşoară în conformitate cu Ordinul Ministerului Educației nr. 6480/30.08.2024 și cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010. Aceste prevederi se aplică și pentru admiterea în învățământul liceal particular autorizat sau acreditat.
Pot participa la admitere absolvenții claselor a VIII-a din seriile anterioare?
Absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare, care au participat la procesul de admitere în anii precedenți și au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ, în învățământul liceal sau profesional, care s-au retras, au întrerupt studiile, au fost declarați repetenți sau doresc să se transfere de la învățământul profesional la învățământul liceal nu participă la procesul de admitere în învățământul liceal pentru anul școlar 2025—2026. Pentru continuarea studiilor de către acești absolvenți se aplică prevederile Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024.
Absolvenții clasei a VIII-a din seriile anterioare, care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025—2026 și care au participat la procesul de admitere în anii precedenți, dar nu au fost înmatriculați într-o unitate de învățământ pot participa la procesul de admitere în învățământul liceal pentru anul școlar 2025—2026.
Există mai multe etape de admitere la liceu pentru anul şcolar 2025 – 2026?
Conform Calendarului admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2025-2026, repartizarea absolvenţilor clasei a VIII-a în învăţământul liceal de stat se face în două etape.
– La repartizarea computerizată, realizată în prima etapă de admitere, participă numai elevii care au susţinut evaluarea naţională.
– Admiterea candidaţilor pe locurile speciale pentru rromi, respectiv pe locurile distinct alocate în unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES se face computerizat, într-o sesiune distinctă, desfăşurată înaintea etapei de repartizare computerizată, conform Calendarului admiterii în învăţământul liceal pentru anul şcolar 2025-2026.
După repartizarea computerizată din prima etapă de admitere se rezolvă situaţiile speciale prevăzute la Articolul 54 alin. (1) din Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2011-2012, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.802/2010, respectându-se, în toate cazurile, criteriul referitor la media de admitere, fără a depăşi numărul maxim legal de elevi la clasă.
Criteriul referitor la media de admitere se referă la media de admitere a ultimului admis prin repartizare computerizată şi se aplică în toate cazurile în care, în urma repartizării computerizate, s-au ocupat toate locurile alocate prin planul de şcolarizare la specializarea / clasa respectivă, fără a lua în considerare locurile suplimentare special acordate pentru candidaţii rromi şi pentru candidaţii cu CES.
Candidaţii care au fost repartizaţi computerizat în prima etapă de admitere, dar nu şi-au depus dosarele de înscriere în termen sau au renunţat, în scris, la locul ocupat şi candidaţii care nu au participat sau au participat la repartizarea computerizată în prima etapă de admitere, dar, din diferite motive, nu au fost repartizaţi computerizat se repartizează în a doua etapă de admitere în învăţământul liceal, pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2025-2026.
Repartizarea candidaţilor menţionaţi mai sus, în a doua etapă de admitere în învăţământul liceal, pentru candidaţii din seria curentă, precum şi pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2025 – 2026 se realizează de către comisia de admitere judeţeană/a municipiului Bucureşti, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, conform unei proceduri aprobate de aceasta, publicată pe site-ul inspectoratului şcolar şi comunicată unităţilor de învăţământ.
Repartizarea acestor candidați în clasele în care, în urma primei etape de admitere, efectivul de elevi este egal sau mai mare decât media legală a efectivului de elevi se face cu respectarea criteriului referitor la media de admitere.
După repartizarea candidaţilor în prima etapă de admitere computerizată, după rezolvarea situaţiilor speciale şi după a doua etapă de admitere, se repartizează şi absolvenţii clasei a VIII-a care nu au susţinut evaluarea naţională şi cărora nu li se poate calcula media de admitere conform prezentului ordin. Aceștia nu pot fi repartizați în clasele în care, în urma primei etape de admitere, numărul de locuri ocupate este egal sau mai mare decât efectivul mediu de elevi prevăzut de legislația în vigoare pentru clasele de învățământ liceal.
Candidaţii pot participa la repartizarea computerizată într-un singur judeţ. Înscrierea candidaţilor care doresc să participe la admiterea computerizată în alt judeţ se realizează la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, conform unei proceduri elaborate de Comisia naţională de admitere, care stabileşte, prin procedură, şi modalităţile de completare a opţiunilor şi de transmitere a fişelor de înscriere, de înregistrare a datelor în baza de date şi de comunicare a rezultatelor acestor candidaţi.
Care sunt excepțiile la repartizare/ înscriere?
Prin excepţie, în perioada de rezolvare a situaţiilor speciale, candidaţii gemeni / tripleţi se pot redistribui de către comisiile de admitere judeţene/a municipiului Bucureşti în clasa celui cu media mai mare sau invers fără raportarea la media ultimului admis la specializarea la care se solicită redistribuirea, la cererea părintelui/ tutorelui /reprezentantului legal al elevului. Aceste prevederi nu se aplică pentru redistribuirea candidaților gemeni/tripleți pentru care se solicită admiterea la o clasă la care se susțin probe de aptitudini și care nu au susținut și promovat, conform prevederilor metodologiei, aceste probe.
Elevii care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației, pot fi înscriși în clasa a IX-a în anul școlar 2025-2026 peste numărul maxim de elevi în formațiunile/ clasele de elevi.
Cum se desfășoară admiterea la liceele vocaționale?
Admiterea la liceele vocaționale se face pe baza susținerii unor probe de aptitudini. Probele de aptitudini organizate pentru admiterea în anul şcolar 2025-2026 în liceele vocaţionale se desfăşoară în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare a admiterii.
La profilurile artistic, sportiv, teologic, militar şi pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, aprecierea probelor de aptitudini se face prin note.
În cazul în care, după comunicarea rezultatelor la liceele / clasele la care s-au susţinut probe de aptitudini, există candidaţi admişi care declară, în scris, că renunţă la locul obţinut pentru a participa la etapa de repartizare computerizată, pe locurile eliberate de aceştia pot fi admişi alţi candidaţi care au susţinut proba respectivă de aptitudini, în ordinea rezultatelor obţinute la această probă.
Rezultatele obținute de candidați la probele de limbă modernă sau maternă sunt recunoscute în orice județ/municipiul București în care aceștia optează să se înscrie pentru repartizarea computerizată, indiferent de județul sau sectorul municipiului București în care candidații au susținut probele respective.
Rezultatele obținute de candidați la probele de aptitudini sunt recunoscute doar în județul sau sectorul din municipiul București/unitatea de învățământ în care candidații au susținut probele respective.
Cum se realizează admiterea la clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv?
Admiterea la clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv se face pe baza probei de verificare a cunoștințelor de limbă modernă în conformitate cu Metodologia de organizare şi desfăşurare şi structura probei de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX- a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv.
Candidaţii care, pe parcursul învăţământului gimnazial, promovează examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine pot solicita recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene cu proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv.
Recunoaşterea şi echivalarea rezultatelor obţinute la aceste examene cu proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv se fac, la cerere, dacă certificatul obţinut/diploma obţinută validează un nivel de competenţă lingvistică egal sau superior nivelului A2, corespunzător Cadrului european comun de referinţă pentru limbi. În situaţii excepţionale, în care se înregistrează întârzieri în eliberarea certificatului /diplomei de către instituţia / organizaţia care administrează examenul, se poate recunoaşte şi echivala şi adeverinţa eliberată de instituţia/organizaţia respectivă, însoţită de fişa rezultatelor obţinute.
Se recunosc şi se echivalează numai rezultatele obţinute pentru limbile moderne la examenele menţionate în Lista examenelor cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine, care pot fi recunoscute şi echivalate cu proba de evaluare a competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională studiată pe parcursul învăţământului liceal, din cadrul examenului de bacalaureat, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.219/2010, cu modificările ulterioare. De asemenea, se recunosc şi se echivalează rezultatele obţinute la examenele care conferă nivelul de competenţă lingvistică egal sau superior nivelului A2, organizate de instituţiile prevăzute în lista menţionată, numai pentru limba modernă la care fiecare instituţie are deja examene prevăzute în listă.
Candidaţii cărora li se recunosc şi li se echivalează rezultatele obţinute la examene cu recunoaştere internaţională pentru certificarea competenţelor lingvistice în limbi străine, conform prevederilor prezentului ordin, primesc nota 10 la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv.
Candidaţilor care, în clasa a VII-a/a VIII-a, au obţinut premiul I, al II-lea, al III-lea sau menţiune la etapa naţională a olimpiadei de limba modernă li se recunosc rezultatele obţinute la olimpiadă, în baza diplomei emise de Ministerul Educaţiei, şi li se echivalează cu nota 10 la proba de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă pentru admiterea în clasele a IX-a cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv, pentru limba modernă la care au obţinut distincţia respectivă.
În ce constă proba de verificare a cunoștințelor pentru admiterea în clasa a IX-a cu regim bilingv de predare a limbii moderne?
Examenul de verificare a cunostințelor de limbă modernă constă din două probe:
a) Proba scrisă, pentru care se acordă un punctaj de maximum 70 de puncte, din care 10 puncte din oficiu;
b) Proba orală, pentru care se acordă un punctaj de maximum 30 de puncte.
Subiectele pentru proba scrisă vor cuprinde itemi obiectivi pentru verificarea competențelor de înțelegere de texte și a funcțiilor comunicative/actelor de limbaj corespunzătoare nivelului A2, cum ar fi întrebări cu răspunsuri multiple, întrebări cu răspuns scurt, întrebări de tip adevărat/fals cu justificare, exerciții de realizare a unor corespondențe, text lacunar. Timpul afectat probei scrise este de 60 minute.
Pentru proba scrisă se pot depune contestații, la centrul la care s-a desfășurat proba, în perioada prevăzută de metodologia de organizare și desfășurare a admiterii în învățământul liceal de stat.
Proba orală va cuprinde itemi pentru verificarea competențelor de discurs oral și de participare la conversație de nivel A2. La proba orală nu se admit contestații.
Profesorii examinatori acordă puncte candidatului la fiecare din cele două probe. Media aritmetică a punctajelor acordate de cei doi evaluatori la fiecare probă, reprezintă punctajul final al candidatului la proba respectivă. Punctajele finale obținute la cele două probe (scrisă și orală) se adună, iar rezultatul se împarte la 10, obținându-se astfel nota finală a candidatului.
Elevul care a obținut minimum nota 6 (șase) la proba de verificare a cunoștințelor de limba modernă este considerat admis. Rezultatul final al probei de verificare a cunoștințelor de limbă modernă se afișează, în perioada prevăzută de calendarul admiterii, la avizierul unității de învățământ în care s-a desfășurat proba.
Cum se calculează media de admitere pentru admiterea în învățământul liceal pentru anul școlar 2025-2026?
Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial o reprezintă media generală la evaluarea națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională.
Cum se calculează media finală de admitere pentru admiterea în învățământul liceal vocațional pentru anul școlar 2025-2026?
a) Pentru profilul artistic, pentru profilul sportiv și pentru specializarea filologie de la liceul Waldorf, media finală de admitere se calculează astfel:
(3APT+MA)/4=MFA
Unde:
APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată ca mai sus); MFA = media finală de admitere.
b) Pentru profilul teologic, media finală de admitere se calculează astfel: (APT + MA)/2 = MFA
Unde:
APT = nota finală la probele de aptitudini;
MA = media de admitere (calculată ca mai sus); MFA = media finală de admitere.
c) Pentru profilul militar, media finală de admitere se calculează astfel: 0,2MA+0,8NP=MFA
Unde:
NP = nota la proba de verificare a cunoștințelor la disciplinele Limba și literatura română și Matematică;
MA = media de admitere (calculată ca mai sus);
MFA = media finală de admitere.
Cum se face departajarea candidaților care au medii egale?
Înscrierea în clasa a IX-a, la învăţământul de zi, a absolvenţilor de gimnaziu (cu excepţia celor care candidează pentru licee/clase pentru care se susţin probe de aptitudini și a celor care solicită înscrierea în învăţământul special) se face prin repartizare computerizată, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere (MA), în baza opţiunii candidatului pentru filiera, profilul, specializarea sau domeniul respectiv şi în limita locurilor aprobate, prin planul de şcolarizare, pentru unităţile şcolare finanţate de la bugetul de stat.
Atenţie: În cazul în care doi candidaţi au medii de admitere egale, aceştia vor fi departajaţi folosind, în ordine, următoarele criterii:
a) media generală de absolvire a claselor a V-a—a VIII-a;
b) nota obținută la proba de limba și literatura română din cadrul evaluării naționale;
c) nota obținută la proba de matematică din cadrul evaluării naționale;
d) nota obținută la proba de limbă maternă din cadrul evaluării naționale, respectiv nota de la proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă în cazul candidaților care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale.
În cazul în care, la o unitate de învăţământ, pe ultimul loc, există candidaţi cu opţiunea exprimată pentru acea unitate şcolară şi care au mediile de admitere, precum şi toate mediile menţionate la punctele a), b), c), d) egale, atunci toţi aceşti candidaţi sunt declaraţi admişi la opţiunea solicitată.
Cum se realizează înscrierea pentru admiterea în licee?
Candidaţii pot participa la repartizarea computerizată într-un singur judeţ. Înscrierea candidaţilor pentru admiterea în liceele din judeţul Iaşi se face, în perioada prevăzută de calendar.
Înscrierea candidaţilor la admitere se face prin completarea fişelor de înscriere, conform modelului stabilit de Comisia Naţională de Admitere şi transmis comisiilor de admitere judeţene.
Pentru liceele/clasele la care se organizează probe de aptitudini, înscrierea se desfăşoară conform calendarului.
Ce conține dosarul de înscriere?
Înscrierea la licee a candidaților declarați admiși în urma repartizării computerizate se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) cererea de înscriere,
b) cartea de identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere în copie certificată conform cu originalul de către angajatul unității de învățământ învestit cu astfel de competențe
c) adeverință cu notele și media generală obținută la EN din clasa a VIII-a
d) fișa medicală.
Cum se completează fișele de înscriere?
În perioada 20 mai – 13 iunie 2025 se vor organiza şedinţe/acţiuni de instruire cu elevii şi părinţii acestora în vederea prezentării procedurilor de admitere şi a planului de şcolarizare, organizate la unitatea de învăţământ sau prin mijloace electronice de comunicare (telefon, e- mail, videoconferinţă on-line etc.)
Acţiunile de completare a opţiunilor pentru absolvenţii clasei a VIII-a se desfăşoară în perioada 14 – 21 iulie 2025. La fiecare şedinţă, participă elevii, părinţii/tutorii legal instituiţi (un părinte/tutore pentru fiecare elev), diriginţii, precum şi un membru sau un delegat al Consiliului de Administraţie al unităţii şcolare. Părinţii/tutorii legal instituiţi semnează un proces verbal verbal de instruire.
În cadrul acestor şedinţe, elevii şi părinţii sunt informaţi asupra rezultatelor obţinute la nivelul judeţului la evaluarea naţională din clasa a VIII-a, precum şi asupra ierarhiei absolvenţilor de clasa a VIII-a din judeţ. Se recomandă completarea unui număr suficient de opţiuni în fişa de înscriere, pentru a se asigura repartizarea, ţinând seama de media proprie de admitere şi de media ultimului admis la liceele respective în anul precedent.
Completarea unui număr insuficient de opţiuni poate duce la nerepartizarea elevului.
Dirigintele clasei, care participă la înscrierea opţiunilor elevilor, atenţionează părinţii asupra faptului că trebuie să exprime opţiuni realiste, alegând licee la care media de admitere din anii precedenţi este apropiată de media de admitere a candidatului.
Personalul şcolii nu influenţează în niciun fel părinţii şi elevii în completarea opţiunilor, dar îi consiliază, prezentându-le toate informaţiile necesare, inclusiv riscurile completării unui număr insuficient de opţiuni sau ale completării unor opţiuni nerealiste, pentru a permite candidaţilor o alegere în cunoştinţă de cauză. Candidaţii completează pe fişa de înscriere, în ordinea descrescătoare a preferinţelor, codurile opţiunilor pentru profilurile, specializările sau domeniile de pregătire dorite.
Candidaţii sunt avertizaţi că, pentru specializările la care predarea unei limbi moderne se face în regim bilingv, pot înscrie codul respectiv în fişa de opţiuni numai dacă au susţinut şi promovat proba de verificare a cunoştinţelor la limba modernă respectivă şi au pe fişă nota obţinută la această probă. În caz contrar, opţiunea respectivă va fi anulată în momentul repartizării computerizate.
Părinţilor li se aduce la cunoştinţă numărul de locuri alocat pentru fiecare unitate de învăţământ, respectiv pentru fiecare profil, specializare sau domeniu de pregătire, căruia i s-a acordat un cod.
NOTĂ: Candidații nerepartizați pe locurile speciale pentru rromi și candidații nerepartizați pe locurile distinct alocate în unitățile de învățământ de masă candidaților cu CES, precum și cei care au fost repartizați dar care solicită, în scris, renunțarea la locul pe care au fost repartizați, care doresc să participe la etapa de repartizare computerizată și admitere în învățământul liceal pentru candidații din seria curentă, precum și pentru cei din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026, completează opțiunile în perioada 16 – 18 iulie 2025.
Cu ocazia completării opţiunilor, părinţii şi candidaţii verifică şi corectitudinea celorlalte date înscrise în fişă de secretariatele şcolilor şi semnate de directorul şcolii. Fiecare candidat îşi poate copia în fişa-model din broşură (vol. II), pentru uz propriu, lista de opţiuni, în ordinea descrescătoare a preferinţelor exprimate.
Completarea listei de opţiuni se va face de către candidat în prezenţa părintelui/tutorelui legal instituit şi a dirigintelui clasei. Aceştia, împreună cu candidatul, vor semna fişa de înscriere.
Elevii şi părinţii vor fi avertizaţi să completeze cu responsabilitate opţiunile şi numărul lor, să verifice corespondenţa codurilor înscrise în fişă cu opţiunile exprimate, având în vedere că o opţiune greşită poate conduce la o repartizare nedorită.
Candidaţii care au susţinut probe de aptitudini, dar nu au fost admişi la clasele din învățământul vocațional pentru care au susținut probele, candidații care au fost admiși la clasele din învățământul vocațional, dar au declarat în scris că renunță la locul vor participa la etapa de admitere computerizată.
Cum se derulează admiterea candidaților pe locuri distinct alocate candidaților de etnie rromă în unitățile de învățământ de masă?
Comisia de admitere judeţeană stabileşte, cu avizul Comisiei Naţionale de Admitere, şi anunţă, prin afişare la sediul inspectoratului şcolar, până la data de 12 mai 2025, unităţile de învăţământ, specializările şi numărul de locuri alocate pentru candidaţii romi. Locurile speciale pentru candidaţii romi se vor aloca, peste numărul de locuri acordat prin planul de şcolarizare, în limita a 1-2 locuri suplimentare la clasă.
Completarea opţiunilor în fişele de înscriere de către candidaţii care solicită înscrierea pe locurile speciale pentru rromi se face între 14 – 15 iulie 2025.
Candidaţii din etnia romilor care concurează pentru ocuparea locurilor alocate distinct pentru aceştia trebuie să includă în dosarul de înscriere și o recomandare scrisă care atestă apartenenţa lor la etnia rromilor.
Recomandările scrise vizând apartenența la etnia romă se pot elibera de către organizațiile legal constituite ale romilor. În situații justificate și dovedite, recomandările scrise vizând apartenența la etnia romă, respectiv copiile certificatelor de orientare școlară și profesională emise de centrul județean/al municipiului București de resurse și asistență educațională se pot depune și după termenul precizat în Calendarul admiterii în învățământul liceal pentru anul școlar 2025—2026, prevăzut în anexa nr. 1, doar cu acordul președintelui Comisiei naționale de admitere.
Recomandările scrise vizând apartenenţa la etnia rromă se depun, de către candidaţi/părinții candidațiilor care optează pentru admiterea pe locurile speciale pentru rromi, la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, până la 20 iunie 2025.
Repartizarea candidaților pe locurile speciale pentru rromi are loc în data de 17 iulie 2025. Repartizarea se face computerizat într-o sesiune distinctă, în ordinea descrescătoare a mediei de admitere și pe baza opțiunilor completate în fișa de înscriere.
Cum se derulează admiterea candidaților pe locuri distinct alocate candidaților cu CES în unitățile de învățământ de masă?
Pentru admiterea în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2025-2026, inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti alocă, pentru integrarea individuală a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) proveniţi din învăţământul de masă şi din învăţământul special, care susțin evaluarea națională, locuri distincte în unităţile de învăţământ de masă, peste numărul de locuri repartizat respectivelor unităţi de învăţământ, în limita a 1-2 locuri suplimentare la clasă, cu respectarea prevederilor legale privind constituirea formaţiunilor de elevi.
Copiile certificatelor de orientare şcolară şi profesională emise de centrul judeţean / al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională se depun, de către candidaţi/părinții candidațiilor care optează pentru admiterea pe locurile distinct alocate în unităţile de învăţământ de masă pentru candidaţii cu CES, la unitatea de învăţământ din care provin candidaţii, până la data de 20 iunie 2025.
În data de 12 mai 2025, se afişează locurile distinct alocate, respectiv 1 – 2 locuri / fiecare clasă / grupă pentru fiecare filieră / profil / specializare / domeniu de pregătire / calificare din unităţile de învăţământ de masă.
Completarea opţiunilor în fişele de înscriere de către candidaţii care solicită înscrierea pe locurile distinct alocate candidaţilor cu CES în unităţile de învăţământ de masă are loc între 14 – 15 iulie 2025.
Repartizarea candidaților pe locurile distinct alocate candidaților cu CES are loc în data de 17 iulie 2025 și se realizează computerizat într-o sesiune distinctă, în ordinea descrescătoare a mediei de admitere și pe baza opțiunilor completate în fișa de înscriere.
Cum se derulează admiterea candidaților pentru învățământul special?
Înscrierea şi repartizarea candidaţilor în clasa a IX-a din unităţile de învăţământ special se organizează de către comisia judeţeană de admitere, în perioada 14 – 15 iulie 2025.
Repartizarea se face conform unei proceduri stabilite de către comisia de admitere județeană/a municipiului București, publicate pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Iași și comunicate unităților de învățământ până la data de 13 iunie 2025.
Cum se derulează admiterea candidaților pentru învățământul seral?
Înscrierea la învăţământul seral a candidaţilor din seriile anterioare care împlinesc vârsta de 18 ani până la data începerii cursurilor anului şcolar 2025–2026, are loc la un centrul special, anunțat de Inspectoratul Școlar Județean Iași până la data de 12 mai 2025.
Depunerea dosarelor de înscriere are loc în perioadele 24 – 25, 28 – 29 iulie 2025, la centrul special. Repartizarea candidaților are loc în perioada 30 iulie – 1 august 2025.Dosarele de înscriere trebuie să conţină următoarele acte:
a) cererea de înscriere;
b) certificatul de naştere, cartea de identitate şi după caz, certificatul de căsătorie, în copie legalizată;
c) adeverinţa cu notele şi media generală obţinute la Evaluarea Naţională/tezele cu subiect unic/testele naţionale/examenul de capacitate;
d) foaia matricolă pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale);
e) fişa medicală”, potrivit ghidului.
Cum este repartizat un elev conform algoritmului – Exemplificare
„Repartizarea computerizată urmează algoritmul prin care sunt analizate opţiunile exprimate de elev parcurgând opțiunile de la primul elev din ierarhia judeţeană (elev cu media de admitere = 10) descrescător până la ultimul elev din listă. La fiecare elev se face analiza opţiunilor, exprimate prin codurile înscrise în fişa de înscriere, de la 101 la n, cu oprire la prima poziţie unde există un loc liber (neocupat de elevii din faţă, cu medii mai mari).
Exemplu: elevul XY, aflat pe poziţia 179 în ierarhia judeţeană, cu o medie de 8,63, a trecut în fişa de înscriere, la poziţia 1 codul 109, corespunzător unei anumite clase de la liceul A, care are 26 de locuri.
Dacă dintre ceilalţi 178 de elevi cu medii mai mari, au optat mai puţin de 26 de absolvenţi pentru respectiva clasă, respectiv a/au rămas locuri libere, atunci elevul XY va fi înscris la acea clasă.
Dacă, din contra, nu au mai rămas locuri libere la clasa pe care elevul XY a trecut-o la poziţia 1 din fişă, programul va trece la cea de a doua opţiune înscrisă în fişă, repartizarea elevului făcându-se în funcţie de locurile libere rămase şi aşa în continuare, până când i se va găsi un loc liber, în funcţie de media de admitere şi de opţiunile exprimate.
Atenție! Dacă vei nota în fişa înscriere un număr mic de opţiuni, există pericolul să nu fii repartizat, ca urmare a faptului că până la media ta de admitere, elevii cu medii mai mari să fi ocupat toate locurile de la clasele pentru care ai optat; astfel vei rămâne nerepartizat în prima etapă de repartizare computerizată de admitere în învăţământul liceal şi profesional de stat, urmând a participa la a doua etapă, pe locurile rămase libere. De aceea, îți recomandăm să treci în fişa de înscriere un număr cât mai mare de opţiuni pentru a fi sigur că vei fi repartizat”, conform documentului publicat de ISJ Iaşi.
Foto: © Len44ik | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.