Ghiduri de bune practici pentru profesori și directori de școli – printre obiectivele Grupului de experți pentru conținut educațional digital al Comisiei Europene, din care face parte o singură companie românească – Ascendia / Gabriel Lazăr: Fiecare școală poate deveni un model de succes al educației digitale (P)

4.718 vizualizări
Educația digitală este un subiect central pe agenda europeană, iar Grupul de experți pentru conținut educațional digital (DEC Expert Group), sub egida Comisiei Europene, joacă un rol esențial în definirea unor standarde clare și unitare pentru conținutul educațional digital. În acest context, Ascendia, o companie românească specializată în tehnologii educaționale și singura din acest grup, contribuie activ la dezvoltarea unor ghiduri practice menite să sprijine cadrele didactice și managementul școlar în identificarea și utilizarea celor mai bune resurse digitale.

Gabriel Lazăr, reprezentantul Ascendia, detaliază implicarea companiei în grupul de experți DEC și explică beneficiile concrete ale acestei inițiative pentru sistemul educațional românesc.

Rolul grupului de experți DEC în contextul educației digitale europene și implicarea Ascendia în această inițiativă:

Gabriel Lazăr: Grupul de experți în conținut educațional digital este o structură creată de Comisia Europeană pentru a dezvolta un cadru unitar și clar pentru conținutul educațional digital. Obiectivul principal este elaborarea unui set de ghiduri de bune practici și criterii pentru a sprijini profesorii și directorii din școli în identificarea și utilizarea conținutului digital de calitate. Ascendia s-a alăturat acestei inițiative cu expertiza sa în dezvoltarea de resurse educaționale digitale și tehnologii educaționale avansate.

În ce constă exact conținutul educațional digital, din perspectiva grupului de experți DEC:

Gabriel Lazăr: Conținutul educațional digital se referă la toate materialele didactice create și distribuite în format electronic, care sprijină învățarea. Aceste resurse includ RED-uri, lecții interactive, simulări digitale, materiale video, cursuri online, manuale digitale și platforme de e-learning. Scopul grupului de experți este să clarifice aceste concepte și să stabilească standarde de calitate și bune practici, astfel încât profesorii să poată selecta și utiliza cele mai potrivite resurse pentru elevi.

Cum ajută concret ghidurile DEC profesorii și directorii din școli în munca lor:

Gabriel Lazăr: Profesorii și directorii de școli vor beneficia enorm de ghidurile DEC, deoarece acestea le vor oferi o metodologie clară pentru evaluarea și integrarea resurselor digitale în predare. Profesorii vor avea la dispoziție criterii practice pentru a verifica dacă o resursă digitală este validă științific, adaptată curriculumului și accesibilă tuturor elevilor, inclusiv celor cu nevoi speciale. De asemenea, directorii vor putea folosi aceste ghiduri pentru a dezvolta strategii digitale eficiente la nivelul școlilor lor. Deși activitatea este încă în desfășurare, s-au conturat trei mari domenii de conținut pentru ghidul DEC. În primul rând, vom încerca să arătăm celor interesați ce oferă DEC, ce beneficii aduce procesului educațional. În al doilea rând, vom încerca să clarificăm cât mai multe aspecte legate de ciclul de viață al DEC și vorbim aici de multe aspecte, precum alegerea, crearea și adaptarea, utilizarea și evaluarea acestora. Nu în ultimul rând, vom căuta să identificăm condițiile de succes în adoptarea DEC, factorii care să faciliteze utilizarea acestora, atât la nivel individual, cât și de instituție școlară.

Exemple internaționale care pot fi considerate modele în implementarea educației digitale și ce poate învăța România din acestea:

Gabriel Lazăr: Există mai multe exemple remarcabile. De exemplu, Norvegia are platforma NDLA (Norwegian Digital Learning Arena), care oferă resurse educaționale deschise (RED) pentru întreg învățământul liceal. Polonia, prin programul „Cyfrowa Szkoła” (Școala Digitală), a implementat la nivel național manuale digitale gratuite. Aceste țări demonstrează beneficiile unei abordări strategice, coordonate, susținute de investiții constante și politici clare, aspecte pe care România le poate adopta pentru accelerarea digitalizării educației.

Provocări anticipate în România în privința adoptării recomandărilor DEC și cum pot fi ele depășite:

Gabriel Lazăr: O provocare constantă este infrastructura insuficientă din unele școli. Deși s-au făcut progrese în acest domeniu prin programele de dotare derulate în ultimii ani sunt în continuare necesare investiții suplimentare în echipamente și conectivitate. O a doua provocare este legată de îmbunătățirea atitudinii față de utilizarea digitalului și a competențelor digitale ale unor cadre didactice. Soluția constă în programe serioase și extensive de formare continuă și mentorat. Este esențială și adaptarea resurselor digitale internaționale în limba română, iar aici parteneriatele între autorități, ONG-uri, universități și companii EdTech sunt cruciale.

Cum pot școlile și profesorii să aplice direct principiile ghidurilor DEC în activitățile zilnice:

Gabriel Lazăr: Profesorii pot începe să exploreze și să utilizeze platforme existente care oferă resurse educaționale deschise, adaptându-le la contextul local. Ei pot deveni curatori ai conținutului digital, implicând chiar și elevii în alegerea și evaluarea resurselor folosite. Școlile pot folosi biblioteci digitale gratuite, cum ar fi Biblioteca LIVRESQ, facilitând schimbul de materiale între profesori. Încurajarea colaborării între profesori, inclusiv internațional, prin proiecte ca eTwinning, reprezintă de asemenea o bună practică.

Contribuția specifică a Ascendia în acest proces și așteptările pentru viitorul apropiat:

Gabriel Lazăr: Ascendia aduce în acest grup expertiză în dezvoltarea și implementarea resurselor educaționale digitale, contribuind direct la definirea standardelor și criteriilor pedagogice incluse în ghiduri. În viitor, ne așteptăm ca aceste ghiduri să devină instrumente esențiale pentru educația digitală din România și din Europa, promovând resursele deschise și educația incluzivă, interactivă și centrată pe elev.

Impactul aplicării ghidurilor DEC în România pe termen lung:

Gabriel Lazăr: Pe termen lung, ghidurile DEC vor contribui semnificativ la creșterea calității și coerenței utilizării digitalului în educație în România. Vom vedea profesori mai încrezători și competenți în utilizarea tehnologiilor educaționale și elevi mai implicați și motivați, beneficiind de materiale digitale interactive și relevante. Instituțiile educaționale vor putea să construiască strategii digitale clare și să asigure sustenabilitatea integrării tehnologiilor în procesul educațional.

În contextul actual al educației digitale, se vorbește tot mai mult despre conceptul de „pedagogie digitală” și despre utilizarea resurselor educaționale deschise (RED). Relația dintre aceste două concepte este:

Gabriel Lazăr: Ca orice domeniu al științei, și pedagogia evoluează.Conceptul de „pedagogie digitală” este o consecință a adaptării pedagogiei la utilizarea instrumentelor digitale în educație. Dacă până nu de mult utilizarea digitalului în sala de clasă era limitată de accesul la resurse hardware și software scumpe, lucrurile se schimbă acum. Investițiile în hardware au micșorat diferențele între școli și regiuni, iar utilizarea RED-urilor a „democratizat” utilizarea resurselor digitale. Resursele educaționale deschise sunt disponibile pe scară din ce în ce mai largă și, poate cel mai important lucru, pot fi editate și adaptate la nevoile specifice ale fiecărui profesor. Combinând elementele de pedagogie digitală, pe care profesorii trebuie să le învețe prin programe de formare serioase, cu RED-urile realizate sau adaptate de ei, profesorii pot personaliza procesul educațional, stimulând implicarea activă și colaborarea elevilor. În plus, conceptul de RED stă la baza dezvoltării unor comunități educaționale dinamice și interconectate, care permit profesorilor să beneficieze reciproc de expertiza colegilor. Astfel, pedagogia digitală și RED-urile sunt strâns legate și nu pot fi abordate separat atunci când vorbim despre un învățământ modern și de calitate.

Mesaj pentru profesori și directori:

Gabriel Lazăr: Încurajez cadrele didactice și directorii să vadă digitalizarea ca pe o oportunitate extraordinară de dezvoltare profesională și instituțională. Resursele digitale și bunele practici internaționale sunt acum mai accesibile ca niciodată. Cu un pic de curaj, deschidere și sprijin adecvat, fiecare școală poate deveni un model de succes al educației digitale. Ascendia, prin editorul LIVRESQ și experiența în domeniul educației digitale, este pregătită să sprijine acest efort continuu.

Transformarea educației digitale prin adoptarea ghidurilor europene, precum cel realizat de grupul de experții DEC, printr-o politică corectă și coerentă și prin implicarea activă a companiilor din domeniul educației digitale, precum Ascendia, reprezintă o șansă reală pentru sistemul educațional românesc de a face saltul către o educație modernă, incluzivă și competitivă. Rămâne ca toți cei implicați direct în educație – profesori, directori de școli, universități și autorități – să valorifice eficient aceste instrumente și să colaboreze pentru împlinirea acestei viziuni comune.

Pentru a sprijini această tranziție către o educație digitală modernă și eficientă, platformele educaționale joacă un rol esențial în implementarea concretă a recomandărilor grupului de experți DEC. Aceste instrumente facilitează crearea de resurse educaționale deschise și interactive contribuind la dezvoltarea unui sistem educațional colaborativ, în care resursele sunt accesibile tuturor și pot fi adaptate rapid pentru a răspunde nevoilor elevilor.

Cu ajutorul LIVRESQ, cadrele didactice pot crea resurse educaționale digitale personalizate, care pot fi adaptate nevoilor specifice ale elevilor, dar și Resurse Educaționale Deschise (RED), ce pot fi modificate și distribuite liber către alți profesori. LIVRESQ permite integrarea unei varietăți de formate, cum ar fi texte, imagini, videoclipuri, întrebări interactive și simulări, toate fiind esențiale pentru crearea unor lecții dinamice și eficiente. Aceste resurse pot fi reutilizate și adaptate pentru diverse contexte educaționale, asigurând un învățământ mai accesibil și personalizat. Tot aici profesorii au la dispoziție și o bibliotecă impresionantă de resurse (peste 81.000 de materiale disponibile gratuit, din care 20.200 publice, iar 12.000 dintre ele au și sursa partajată), în care pot adăuga propriile resurse educaționale digitale.

Un avantaj important al platformei este gama largă de șabloane pedagogice incluse în platformă, care ajută la accelerarea procesului de creare a resurselor educaționale deschise. Aceste șabloane sunt deja configurate cu structuri pedagogice eficiente și optimizate, economisind timp și oferind profesorilor un punct de plecare pentru a crea materiale interactive și atractive. Șabloanele sunt perfect adaptabile și pot fi modificate în funcție de specificul clasei și al elevilor. Pentru a explora și a începe utilizarea acestor șabloane, profesorii pot accesa link-ul șabloanelor aici.

Pentru o mai bună înțelegere a modului în care resursele educaționale deschise pot fi create și modificate folosind editorul de lecții interactive, vă invităm să vizionați videoclipul demonstrativ disponibil pe YouTube aici. Acest videoclip oferă o demonstrație clară și detaliată a pașilor necesari pentru a dezvolta lecții interactive, ce pot fi folosite și îmbunătățite de alți profesori, contribuind astfel la crearea unui mediu educațional deschis și colaborativ.

Prin utilizarea LIVRESQ pentru crearea și distribuirea de resurse educaționale deschise, profesorii pot sprijini dezvoltarea unei educații digitale de calitate, accesibile tuturor elevilor, indiferent de poziția geografică sau resursele școlii. În acest fel, profesorii pot contribui activ la construirea unui sistem educațional mai echitabil și mai interconectat, oferind elevilor oportunități de învățare personalizată, bazate pe materiale de înaltă calitate.


4 comments
  1. In cadrul actului educational cel mai important este factorul uman, de care „uita” in prezent toti cei care insista in favoarea unei tot mai mari ponderi a „educatiei digitale” – se tinde catre „societatea digitala” de parca se incearca (?!) „mutarea” lumii reale in spatiul virtual.

    …sau/si se incearca „eficientizarea” prin reducerea maxima a costurilor, in „ideea” ca nu are rost sa platesti un profesor-om, daca e mai ieftin sa oferi „educatie” prin masinarii care nu-ti cer salariu, ci doar (eventual) o minima intretinere de hard si soft. Asta, insa (Atentie!) NU este o eficientizare a rezultatelor si nici a societatii viitoare!
    In aceasta goana a „upgrade-ului” educatiei, intre hard si soft, se va ajunge la o societate „calitativ” mixata intre „Wall-ee” si „Idiocracy” (daca va amintiti cele doua filme), de exemplu.

  2. Cum o să facă AI să-i convingă pe copii să învețe? Nu există școală fara profesori.
    Sperietoarea nu tine, altfel de-abia așteptau guvernele sa scape de profesorii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Directorul Liceului Teoretic Jean Luis Calderon din Timișoara, Dan Ion Ionici: Pe 8 septembrie nu va avea loc festivitate de deschidere și nu vor fi chemați politicieni sau preoți. Vom începe noul an școlar în clase alături de diriginți, învățători și profesori

Profesorii de la Liceul Teoretic Jean Louis Calderon Timișoara au ales o formă inedită de a boicota anul școlar: pe 8 septembrie nu va avea loc o festivitate de deschidere…
Vezi articolul

Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Prin școală nu trebuie să facem o stare de zen, învățarea nu este neapărat ușoară / Trebuie să creăm un cadru corect, predictibil, să valorizăm fiecare rezultat al învățării

Cu „o stare de zen” nu se construiește un sistem educațional de încredere, a afirmat secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, la Prima News. Sistemul educațional are nevoie…
Vezi articolul

Doi profesori arată că Ministerul Educației minte și că nu sunt în comisiile de planuri-cadru decise de Ligia Deca prin ordin de ministru, a căror componență a fost trimisă Parlamentului: „Informația este falsă”

Profesoara Ema Patrichi și profesorul Constantin Lomaca reclamă faptul că informațiile din anexele Ordinului Ministrului Educației Ligia Deca Nr. 6739/2023, privind componența grupurilor de realizare/revizuire a planurilor-cadru, conțin în mod…
Vezi articolul
Salariul unui profesor debutant

Profesorul anonim: În mod normal, dacă ai luat peste 9,40 la titularizare, n-ar fi trebuit să ai emoții în privința încadrării într-o profesie pe care o practici cu pasiune și devotament

Mâine va avea loc repartizarea candidaților pentru posturile titularizabile (profesori angajați pe perioadă nedeterminată într-o unitate de învățământ). Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro prin care orice cadru didactic poate scrie…
Vezi articolul

Un ghid de utilizare a inteligenței artificiale pentru profesorii din învățământul preuniversitar va fi lansat de ministerul Educației într-o săptămână, două, spune Daniel David

„Într-o săptămână, două vom avea un ghid de utilizare a inteligenței artificiale în învățământul preuniversitar, despre cum să folosești inteligența artificială, nu doar focalizată pe rezultat, ci și pe pașii…
Vezi articolul