Hotărâre a Consiliului pentru Combaterea Discriminării: Ministerul Educației să creeze locuri speciale pentru persoanele cu dizabilități în universități. Asztalos: Ele sunt dezavantajate în accesul la educație la orice nivel, ca atare statul are obligația de a adopta și astfel de măsuri

15.558 de vizualizări
Sursă foto: Pixabay.com
Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a luat o hotărâre (nr. 561 din 21.07.2021) în premieră în care cere Ministerului Educației să stabilească locuri la universitățile de stat pentru studenții cu cerințe speciale. CNCD a atras atenția că „Nealocarea de locuri speciale în vederea accesului la învățământul universitar/superior pentru persoanele cu cerințe educaționale speciale/ dizabilități reprezintă discriminare”. Președintele CNCD, Csaba Asztalos, a explicat pentru Edupedu.ro că decizia vine la un an după o altă hotărâre similară care cerea ministerului să creeze locuri speciale pentru copiii cu CES în ciclul liceal, măsură aplicată pentru prima dată anul școlar trecut.

„Solicităm Ministerului Educației să adopte toate măsurile pentru a asigura locuri speciale pentru candidați cu dizabilități în sistemul de învățământ superior, adică în facultăți, pe modelul locurilor speciale pe care le asigură pentru cetățenii români de etnie romă sau pentru candidații care provin din localități mici. Considerăm că persoanele cu dizabilități constituie un grup socio-economic vulnerabil și sunt marginalizați în societate, confruntându-se cu dezavantaje în accesul la educație la orice nivel, ca atare statul are obligație pozitivă de a adopta și astfel de măsuri, adică de a asigura locuri speciale în învățământul superior. Decizia vine la un an de la o altă hotărâre care a avut ca efect schimbări de sistem.

Anul trecut am adoptat o decizie prin care am solicitat Ministerului Educației să asigure locuri speciale sub titulatura de măsuri afirmative pentru copiii cu CES sau dizabilități în licee. Această solicitare a fost implementată de Ministerul Educației și are un rezultat foarte bun încă din primul an, sper să se înțeleagă și în cazul acestor hotărâri rațiunea și necesitatea adoptării unor astfel de măsuri”, a explicat pentru Edupedu.ro Csaba Ferenc Asztalos, preşedinte al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD).

În urma sesizării pe motive de discriminare, CNCD a concluzionat următoarele:

„Colegiul director solicită părții reclamate, Ministerul Educației, să asigure respectarea principiului egalității de șanse în educație, prin includerea persoanelor cu cerințe educaționale speciale/dizabilități, în mod explicit și concret, în categoria persoanelor față de care dispun măsurile afirmative. În acest sens, Colegiul director solicită Ministerului Educației să creeze locuri speciale pentru această categorie de persoane dezavantajată și marginalizată din punct de vedere social, la admiterea în învățământul superior/ universitar.”

Sursă foto: Pixabay.com


12 comentarii
  1. Discriminarea pe baza de vaccinare unde se încadrează?UBB Cluj da de inteles ca nevaccinatii ar fi îndrumați spre cursuri online?De ce?Vaccinatii transmit la fel boala,dacă nu chiar mai rapid!Da ce sa se testeze numai nevaccinatiii,mai ales dacă sunt asimptomatici?Toți tb testați, vaccinatii pot transmite mai ușor, dacă e adevărat că fac forme ușoare sau adimptomatice!

  2. Elev cu CES poate urma o facultate cu puțin sprijin. De ce romii au locuri speciale? Sunt mama unui student cu Asperger. A dorit să urmeze o facultate, a muncit foarte mult in timpul liceului și a reușit. Sunt studenți care nu au nici 0 problemă și habar nu au.

  3. Dau drepturi tuturor minoritatilor si persoanelor cu dizabilitati si in acelasi timp discrimineaza pe criterii de vaccinare! Asta da
    egalitate de sanse!

  4. Eu sunt o persoana hipoacuzica deci cu un handicap auditiv mediu.Nu m-am nascut asa, am devenit din cauza unui medicament (un efect advers al acestuia nementionat in prospect).Nu discutam de faptul ca organele statale abilitate sa te ajute la reintegrarea sociala te calca efectiv in picioare ci de faptul ca o persoana cu handicap nu poate urma cursurile unei facultati decat ajutata de cineva.Eu am facut facultatea cand auzeam bine, acum, mi-ar fi imposibil.Cu greu imi rezolv o problema ce presupune interactiunea cu autoritatile sau persoanele private.Problema grava e ca nu te poti integra social peste tot fiind exclus deoarece handicapul tau ,,poate afecta grav pe cei din jur si firma”.Eu, personal, am fost data afara din servici din cauza asta si nu numai o data.Cu greu mi-am reînoit carnetul de sofer desi conduc de mai bine de 20 ani (in ultimii 10 ani am devenit hipoacuzica) si nu am avut niciodata accidente.Nu va spun la ce umilinte esti expus si mai ales de oamenii care se vad apti pentru orice fel de munca.Aceasta-i realitatea din teren.

  5. Si la președintie si la consiliu, trebuie peste tot de toate felurile.
    De ce să nu fie obligatoriu un președinte rom o dată la 30 ani.
    Unul prost mult mai des, majoritar as zice, nu-i asa.
    Să nu fie prostii discriminări
    60 % din miniștrii sa fie tembel, să se respecte procentul ( probabil se respecă).
    Ne timpim de tot.
    Dacă se mai poate, se pare că se

  6. E strigator la cer ca elevi cu CES care au fost trecuti mereu clasa sub presiunea parintilor si a profesorului de sprijin, dupa ce ca au dreptul sa urmeze orice liceu si orice specializare, acum ii vreti si studenti.
    Cum adica e discriminare sa primești la facultate doar pe cei care sunt capabili si o si urmeze?
    Terninati cu idioțeniile!
    Una este un student merituos care are handicap fizic, alta este un student cu handicap psihic caruia i se preinde lumii acadenice sa i se inchine.
    Nu umblati ci excepții (o mica parte din autisti). Acestia, daca chiar sunt capabili, pot intra pe merit la o facultate.
    Stiti si voi ca bateți campii, dar va place sa spalati creiere.

  7. Da, universitatile ar trebui sa aiba locuri speciale sau un examen adaptat pentru CES. Si nu doar atat, ar trebui sa ofere tehnologii asistive unde este nevoie si diverse servicii pentru studentii cu CES. Asa se intampla in societatile civilizate.

    Locuri din astea ar putea fi ocupate de exemplu de un student cu autism, inalt functional, care btw. ar putea avea un coeficient de inteligenta peste media studentilor din universitatea respectiva.

    1. Cei cu autism înalt funcțional, adică Asperger, nu au nevoie de locuri speciale. Problemele lor țin doar de relaționare. Fac față unui examen fără probleme, ca orice alt copil. Nu vorbesc din auzite.

      1. Nu neaparat. In mod normal se acorda un timp in plus si un asistent pentru starea lui de bine in timpul examenului. Pot avea nevoie de asistenta daca intra in panica, depinde de la caz la caz. Persoanele cu sindrom Asperger au probleme cu planificarea timpului, organizare, atentie, anxietate, intelegerea regulilor stabilite de altii, ar putea avea probleme cu caligrafia, probleme motorii etc. Autismul este o tulburare neurologica care nu se limiteaza la relationare si comunicare.

        O persoana cu handicap fizic poate avea nevoie de cineva care sa-i scrie lucrarea dupa dictare. Un nevazator poate avea nevoie de un laptop cu tastatura Braille si imprimanta, subiecte scrise in Braille sau audio.

        Un loc special inseamna si asigurare de servicii speciale in timpul facultatii. E vorba sa ne deschidem la minte si sa le acordam o sansa celor care pot.

        BTW, in EU primul absolvent universitar cu sindrom Down a fost Pablo Pineda. Este actor premiat, activist, profesor, licentiat in psihopedagogie.

  8. Se implică și Clujul și Covasna în aceste politici // de cine este vorba, mai ales /// articolul fiind lacunar.

  9. Pe toți ăștia care susțin discriminarea pozitiva le urez sa fie operați, tratați stomatologic, în curând cred și apărați (politie, armata, pompieri), chiar și educați de către beneficiarii acestor locuri. Fără supărare, dar am ajuns sa nu-si mai știe fiecare “lungul nasului”, sa nu mai existe limita, bun simt ci doar victimizare, escrocherie “sentimentala” și tupeu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Webinar gratuit: Ce sunt știrile contrafăcute din mediul online și cum îi afectează acestea pe copii și adolescenți?

VIDEO Cum recunoaștem Fake News? Cum deosebim adevărul de fals? Răspunsuri pentru întrebările părinților

Accesul la internet deschide copiilor și adolescenților o lume infinită de lucruri interesante pentru descoperit și, cel puțin teoretic, îi ajută să înțeleagă mai bine cum funcționează lumea în care…
Vezi articolul