Împărțirea elevilor în clase, în mod aleatoriu, cu participarea părinților ca observatori – proceduri centralizate de Ministerul Educației într-un proiect de ordin de ministru, pe baza căruia fiecare școală își face propria procedură de distribuire

5.730 de vizualizări
Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com
Fiecare creșă, grădiniță, școală sau liceu își elaborează propria procedură privind repartizarea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor înscriși în grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a, și o afișează pe pagina de internet proprie sau la avizierul unității de învățământ, potrivit proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației. În document sunt stabilite mai multe metode de împărțire a copiilor pe clase/grupe, astfel încât să nu existe niciun fel de segregare a acestora. Pe baza acestora, școlile vor face propriiile proceduri.

Amintim că ordinul de ministru privind procedura de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu ar fi trebuit să fie aprobat în septembrie 2023. Cu 4 luni întârziere abia a fost pus în dezbatere publică proiectul. Mai urmează alți pași până se aprobă ordinul de ministru.

Proiectul privind repartizarea copiilor de creșă și grădiniță și elevilor de școală și liceu, aflați într-o clasă de început de nivel, adică grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX a din același domeniu, prevede că aceștia vor fi repartizați aleatoriu sau în ordine alfabetică. Decizia va fi luată la nivelul consiliului de administrație al fiecărei școli iar părinții trebuie să poată participa, în calitate de observatori, la repartizarea pe grupe/clase a acestora.

Documentul pune în aplicare art. 23, alin. 10 din Legea Educației:

“(10) Pentru a asigura respectarea principiului desegregării școlare și al combaterii oricăror forme de discriminare asumat la nivelul sistemului național de învățământ, la începutul nivelului de învățământ, formațiunile de studiu se vor constitui prin distribuție aleatorie a elevilor, acolo unde există mai multe clase pe an de studiu. Procedura de distribuție aleatorie va fi stabilită prin ordin al ministrului educației”.

Procedura se aplică în situațiile în unitățile de învățământ în care se constituie cel puțin două formațiuni de studiu la grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a IX-a din același domeniu/ cu aceeași specializare.

Copiii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/ dificultate de învățare, pentru toate nivelurile de studiu.

În cazul unităților de învățământ cu structuri, în care se organizează clasa a V-a doar la nivelul unității cu personalitate juridică, consiliul de administație al acestei decide dacă păstrează componența formațiunilor din ciclul primar sau dacă se constituie alte formațiuni de studiu, caz în care se aplică prevederile prezentei proceduri, astfel încât să se prevină segregarea de orice tip.

Pe baza listelor finale ale elevilor înscriși în clasa a IX-a, comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ grupează elevii de la fiecare filieră, profil și specializare/calificare profesională în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere și îi distribuie în clase. Vezi mai jos în articol procedura exactă.

Listele finale cu componența formațiunilor de studiu în grupele mici -educație timpurie)-, la clasa pregătitoare -nivel primar, la clasa a V-a -nivel gimnazial și la clasa a IX-a – nivel liceal, semnate de directorul unității de învățământ, sunt publice și se afișează la avizierul unității de învățământ și/sau se postează pe pagina de internet a unității de învățământ cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an școlar, potrivit procedurii.

Procedura la nivelul conducerii școlii – primul pas: se face o comisie

Art. 4 Consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește/elaborează o procedură internă pentru repartizarea aleatorie a cadrelor didactice care preiau antepreșcolarii din grupa mică în educația timpurie, elevii din clasa pregătitoare în învățământul primar, elevii din clasa a V-a în învățământul gimnazial, elevii din clasa a IX-a în învățământul liceal în anul școlar respectiv, cu respectarea prevederilor legale și cu asigurarea principiilor: transparenței, nondiscriminării și desegregării școlare.

Art. 5 – La nivelul fiecărei unități de învățământ se constituie comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, a cărei componență este, după cum urmează:

a) președinte – directorul/directorul adjunct al unității de învățământ;
b) secretar – secretarul unității de învățământ;
c) membri – cadrele didactice care preiau grupele /clasele de început de ciclu de învățământ.

Art. 6 – Comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor propune componența formațiunilor de studiu și consiliului de administrație aprobă formațiunile de studiu, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an școlar.

Art.7- Data la care are loc ședința de distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor în formațiunile de studiu se comunică la avizierul/pe site-ul unității de învățământ, astfel încât părinții sau reprezentanţii legali ai copiilor/elevilor să poată participa, în calitate de observatori, la repartizarea pe grupe/clase a acestora.

Procedura în cazul copiilor de creșă și grădiniță

Constituirea formațiunilor de copii în educația timpurie, respectiv în grupele mici din creșe și din grădinițe se realizează după finalizarea procesului de înscriere în educația timpurie.

Art. 9 (1) – Consiliul de administrație al unității de învățământ optează pentru una dintre variantele de distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor în formațiunile de studiu în educația timpurie – creșe și grădinițe, după cum urmează:

  • în ordine alfabetică;
  • prin tragere la sorți.

Comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ, pe baza listei finale a copiilor înscriși în creșă/grădiniță, generată din Sistemul Informatic Integrat al Invățământului din România (SIIIR), grupează copiii după cum urmează:

Pentru constituirea formațiunilor de studiu în ordine alfabetică, comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ ordonează alfabetic lista finală a copiilor înscriși în creșă/grădiniță, grupați pe categorii, conform prevederilor alin. 2, și distribuie alternativ astfel: primul copil din lista 1, respectiv din lista 2, la grupa mică A, al doilea copil din lista 1, respectiv din lista 2 la grupa mică B și așa mai departe, utilizându-se, pe rând, fiecare listă cu copiii dispuși alfabetic.

În situația în care constituirea formațiunilor de studiu se face în ordine alfabetică, antepreșcolarii/preșcolarii a căror limbă maternă diferă de limba de predare se distribuie alternativ conform prevederilor alin. (3).

Pentru constituirea formațiunilor de studiu prin tragere la sorți, comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ extrage, pe rând, copiii din lista finală a copiilor înscriși în creșă/grădiniță, grupați pe categorii, conform prevederilor alin. 2, și se distribuie alternativ, astfel: numele primului copil se extrage din lista 1 pentru grupa mică A, numele celui de-al doilea copil din lista 1 pentru grupa mică B, până la repartizarea pe grupe a copiilor de pe lista 1. În aceeași manieră se repartizează copiii de pe lista 2. Extragerea se face alternativ, fete, băieți, și antepreșcolari/preșcolari a căror limbă maternă diferă de limba de predare până la finalizarea constituirii formațiunilor de studiu.

În cazul gemenilor/tripleților, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declarație la unitatea de învățământ prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași grupă sau în grupe diferite. În situația în care părintele sau reprezentantul legal dorește înscrierea fraților în aceeași grupă, aceștia sunt repartizați în grupa în care a fost distribuit primul dintre frați.

Art.10 – Preșcolarii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați, echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare, fără să se aplice procedurile menționate la art. 9.

Art. 11 – Comisia de înscriere și distribuire a antepreșcolarilor/preșcolarilor din unitatea de învățământ înaintează consiliului de administrație, spre aprobare, componența fiecărei formațiuni de studiu rezultate.

Procedura în cazul elevilor în cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu nivel primar

Art. 12 (1) – Constituirea formațiunilor de elevi în clasa pregătitoare se realizează după finalizarea procesului de înscriere.

(2) – Consiliul de administrație al unității de învățământ optează pentru una dintre variantele de constituie a formațiunilor de studiu în clasa pregătitoare, după cum urmează:

  • în ordine alfabetică;
  • prin tragere la sorți.

(3) – Comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ, pe baza listei finale a elevilor înscriși în clasa pregătitoare, generată din Sistemul Informatic Integrat al Invățământului din România (SIIIR), grupează elevii după cum urmează:

Pentru constituirea formațiunilor de studiu în ordine alfabetică, se ordonează alfabetic elevii din lista finală, grupați pe categorii, conform prevederilor alin.(3), și se distribuie alternativ astfel: primul elev din lista 1, respectiv primul elev din lista 2, fete, respectiv băieți, la clasa pregătitoare A, al doilea elev din lista 1, respectiv din lista 2, fete, respectiv băieți, la clasa pregătitoare B și așa mai departe, utilizându-se, pe rând, fiecare listă cu elevii dispuși alfabetic.

În situația în care constituirea formațiunilor de studiu se face în ordine alfabetică, elevii a căror limbă maternă diferă de limba de predare și elevii care nu au parcurs ciclul preșcolar sau l-au parcurs incomplet, precum și elevii care repetă anul școlar sau s-au retras din motive medicale se distribuie alternativ conform prevederilor alin. (3).

Pentru constituirea formațiunilor de studiu prin tragere la sorți, se extrag, pe rând, elevii din lista finală, grupați pe categorii, conform prevederilor alin. (3) și se distribuie alternativ, astfel: numele primului elev se extrage din lista 1 pentru clasa pregătitoare A, numele celui de-al doilea elev din lista 1 pentru clasa pregătitoare B, până la repartizarea pe clase a elevilor de pe lista 1. În aceeași manieră se repartizează elevii de pe lista 2. Extragerea se va face alternativ, fete, băieți, elevi a căror limbă maternă diferă de limba de predare, elevi care nu au parcurs ciclul preșcolar sau l-au parcurs incomplet, elevi care repetă anul școlar sau s-au retras din motive medicale până la finalizarea constituirii formațiunilor de studiu.

Art. 13 (1) – Copiii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/ dificultate de învățare, fără să se aplice procedurile menționate la art. 12.

Art.14 – În cazul gemenilor/tripleților, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declarație la unitatea de învățământ prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele sau reprezentantul legal dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia sunt repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.


Procedura de distribuție aleatorie a elevilor în formațiunile de studiu în cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu nivel gimnazial

Art. 16 (1) – Formațiunile de elevi care trec din clasa a IV-a în clasa a V-a își păstrează, de regulă, aceeași componență pe care au avut-o la ciclul primar.

(2) În cazul unităților de învățământ cu structuri, în care se organizează clasa a V-a doar la nivelul unității cu personalitate juridică, consiliul de administație al acestei decide dacă păstrează componența formațiunilor din ciclul primar sau dacă se constituie alte formațiuni de studiu, caz în care se aplică prevederile prezentei proceduri, astfel încât să se prevină segregarea de orice tip.

(3) Pentru formațiunile de elevi nou constituite în clasa a V-a (nivel gimnazial), acolo unde sunt două sau mai multe clase a V-a, consiliul de administrație al unității de învățământ optează pentru una dintre variantele de distribuire aleatorie a elevilor în formațiuni de studiu, după cum urmează:

  • în ordine alfabetică;
  • prin tragere la sorți.

(4) – Comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ, pe baza listei finale a elevilor înscriși în clasa a V-a, grupează elevii după cum urmează:

Pentru constituirea formațiunilor de studiu în ordine alfabetică, elevii, ordonați alfabetic pe criteriul de gen fete-băieți, sunt distribuiți alternativ, astfel: primul elev – fată, respectiv băiat, la clasa a V-a A, al doilea elev din lista 1 -fete, respectiv din lista 2 -băieți, la clasa a V a B și așa mai departe, utilizându-se, pe rând, fiecare listă cu elevii dispuși alfabetic.

În situația în care constituirea formațiunilor de studiu se face în ordine alfabetică, elevii a căror limbă maternă diferă de limba de predare, elevii care repetă anul școlar și elevii transferați dintr-o altă țară/ unitate de învățământ/ clasă se distribuie alternativ conform prevederilor alin. (5).

Pentru constituirea formațiunilor de studiu prin tragere la sorți, se extrag, pe rând, elevii din cele două liste finale unde sunt grupați pe criteriul de gen fete-băieți și se distribuie alternativ, astfel: numele primului elev se extrage din lista 1 pentru clasa a V- a A, numele celui de-al doilea elev din lista 1 pentru clasa a V-a B, numele celui de-al treilea elev din lista 1 pentru clasa a V-a C și tot așa, până la repartizarea pe clase a tuturor elevilor din lista 1. În aceeași manieră se repartizează elevii de pe lista 2. Extragerea se va face alternativ, fete, băieți, elevi a căror limbă maternă diferă de limba de predare, elevi care repetă anul școlar și elevii transferați dintr-o altă țară/ unitate de învățământ/ clasă până la finalizarea constituirii formațiunilor de studiu. Ulterior, lista fiecărei formațiuni de studiu constituite va fi ordonată alfabetic.

În procesul de constituire a formațiunilor de studiu se va respecta și principiul continuității studiului limbii moderne L1 din ciclul primar.

Art. 17 – (1) În cazul constituirii unor noi formațiuni de studiu în clasa a a V-a, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare, fără să se aplice procedurile menționate la art. 16 alin. (5).

(2) în cazul gemenilor/tripleților, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declarație la unitatea de învățământ prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele sau reprezentantul legal dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.

Procedura de distribuție aleatorie a elevilor în formațiunile de studiu în cadrul în cadrul unităților de învățământ preuniversitar cu nivel liceal


Art. 19 – Constituirea formațiunilor de elevi în clasa a IX-a se realizează după finalizarea procesului de înscriere, înaintea începerii cursurilor noului an școlar.

Art. 20 (1) – Pe baza listelor finale ale elevilor înscriși în clasa a IX-a, comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ grupează elevii de la fiecare filieră, profil și specializare/calificare profesională în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere și îi distribuie în clase, astfel:
a) elevii înscriși la fiecare specializare/calificare profesională sunt ordonați în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere și se realizează câte 2 liste pe criteriul de gen fete băieți;
b) distribuirea acestora pe clase se face în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, câte un elev la fiecare clasă: primul elev va fi distribuit în clasa a IX-a A, al doilea elev în clasa a IX-a B, ș.a.m.d., până la ultima clasă de la specializarea/ calificarea profesională respectivă, după care se reia distribuția, următorul elev va fi repartizat în clasa a IX-a A și tot așa;

c) algoritmul de mai sus se aplică atât elevilor din listele organizate pe criteriul de gen fete-băieți, cât și elevilor care au fost admiși pe locurile distinct alocate candidaților cu CES, elevilor admiși pe locurile speciale pentru romi, elevilor care repetă anul școlar, precum și elevilor transferați dintr-o altă țară/ unitate de învățământ/ clasă;

d) elevii cu cerințe educaționale speciale sunt repartizați echitabil, la nivelul tuturor claselor, în funcție de tipul de tulburare/afecțiune/dizabilitate/dificultate de învățare;

e) în cazul gemenilor/tripleților, părintele sau reprezentantul legal depune/transmite o declarație la unitatea de învățământ prin care precizează dacă dorește repartizarea fraților în aceeași clasă sau în clase diferite. În situația în care părintele sau reprezentantul legal dorește înscrierea fraților în aceeași clasă, aceștia vor fi repartizați în clasa în care a fost distribuit primul dintre frați.

(2) În procesul de constituire a formațiunilor de studiu se va respecta și principiul continuității studiului limbii moderne L1 și L2 din ciclul gimnazial.

Art. 21 – Comisia de înscriere și distribuire a elevilor din unitatea de învățământ înaintează consiliului de administrație, spre aprobare, componența fiecărei formațiuni de studiu rezultate

Dispoziții finale

Listele finale cu componența formațiunilor de studiu în grupele mici -educație timpurie)-, la clasa pregătitoare -nivel primar, la clasa a V-a -nivel gimnazial și la clasa a IX-a -nivel liceal, semnate de directorul unității de învățământ, sunt publice și se afișează la avizierul unității de învățământ și/sau se postează pe pagina de internet a unității de învățământ cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an școlar.

(2) – Listele, în format letric, rămân afișate la avizierul unităților de învățământ până, cel mai târziu, la data începerii cursurilor noului an școlar pentru care se organizează procesul de înscriere.

Art. 24 (1) – Inspectoratele școlare vor lua toate măsurile necesare pentru îndepărtarea acestora de pe site-ul unităților de învățământ în termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea constituirii formațiunilor de studiu.

(2) La data reorganizării instituțiilor publice deconcentrate subordonate Ministerului Educației, direcțiile județene/a municipiului București de învățământ preuniversitar preiau responsabilitățile inspectoratelor școlare prevăzute de prezenta procedură.

Informații de context

În prezent doar în clasa pregătitoare se face repartizare aleatorie sau în ordine alfabetică, măsură adoptată în 2020 la nivel național. Asta după ce în 2019, o decizie a inspectoratului școlar județean Timiș a revoluționat acest sistem de repartizare în clasa pregătitoare.

Presiunea părinților de a ajunge la o anumită învățătoare s-a acutizat într-atât, încât ajunseseră învățătoarele să meargă către directori cu propuneri de 50 de copii pe 25 de locuri, directorii erau și ei asaltați, situația ieșise pur și simplu de sub control, spunea șefa ISJ Timiș.

Documentul este menit să pună în aplicate art. 23, alin. 10 din Legea Educației:

“(10) Pentru a asigura respectarea principiului desegregării școlare și al combaterii oricăror forme de discriminare asumat la nivelul sistemului național de învățământ, la începutul nivelului de învățământ, formațiunile de studiu se vor constitui prin distribuție aleatorie a elevilor, acolo unde există mai multe clase pe an de studiu. Procedura de distribuție aleatorie va fi stabilită prin ordin al ministrului educației”.

Procedura de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu – proiect

Foto: © Tyler Olson | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. As vedea eventual sensul la clasa 0, dar la clasa a V-a, unde oricum copiii schimba scolile, nu vad sensul. Iar distribuirea “aleatoare”, mai ales daca este facuta digital, poate fi manipulata foarte usor, chiar daca parintii sunt un sala. Este nevoie de un nivel de baza de programare… La clasa a IX-a nu se poate vorbi de distribuire aleatoare atata timp cat admiterea se face pe baza de examen/media notelor din gimnaziu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Programul de Guvernare al Guvernului Cîțu, în bibliografia de concurs pentru angajarea a 14 consilieri și inspectori, funcționari publici, la Direcția „România Educată” din Ministerul Educației

Programul de guvernare al Guvernului Cîțu se găsește în bibliografia de concurs pentru angajarea a 14 persoane, în cadrul Direcției Generale pentru Implementarea Proiectului „România Educată”. Anunțul de concurs a…
Vezi articolul

Toderiuc, inspector general școlar adjunct ISMB: În București, toți elevii vor fi prezenți fizic la școală de pe 14 septembrie. Ce se întâmplă dacă apar focare de coronavirus în unitățile de învățământ

Toate școlile gimnaziale din București vor începe școala cu scenariul verde și toți elevii vor fi prezenți fizic la școală, cu măști puse la dispoziție de autorități și dezinfectant pe…
Vezi articolul

Andronescu despre propunerea de tăiere peste noapte a 30.000 de locuri la liceu: Nu am acum cifrele în faţă ca să vă spun, sunt două locuri mai sus sau două locuri într-o parte sau 10 locuri în partea cealaltă

Ministrul Educaţiei Naţionale, Ecaterina Andronescu, reacţionează după ce Edupedu.ro a scris că aproximativ 30 de mii de locuri din licee au dispărut în proiectul de HG privind cifra de şcolarizare…
Vezi articolul