Împărțirea între munca de acasă și sarcinile de îngrijire a copiilor, în școala la distanță, le afectează mult mai mult pe femei decât pe bărbați – analiză Eurydice

2.849 de vizualizări
Munca de acasă și îngrijirea copiilor
Foto: © Dreamstime.com
Munca de acasă și îngrijirea copiilor care urmează școala online au fost fenomene resimțite de femei și bărbați deopotrivă, dar povara cea mai mare asociată cu acestea a fost suportată de femei, afirmă o analiză publicată pe platforma europeană Eurydice, care analizează o serie de rapoarte și studii publicate pe parcursul anului. Situația face ca avansurile de zeci de ani către egalitatea de gen să fie amenințate, potrivit sursei citate.

Analiza urmărește impactul suportat de părinții care au trebuit să facă două lucruri simultan, în pandemie: se muncească de acasă și să aibă grijă de copiii trimiși să învețe la distanță. Este citat un recent raport al UN Women, care sugerează că pandemia poate șterge 25 de ani de creșteri în egalitatea dintre femei și bărbați: deși au împărțit dificultățile, povarea cea mai mare, în privința treburilor domestice și a supravegherii copiilor în timpul școlii, a căzut mult mai mult pe umerii femeilor.

Munca de acasă și îngrijirea copiilor: datele studiului

  • Înaintea pandemiei, la fiecare oră în care bărbații se ocupau cu treburi neplătite de îngrijire a copiilor, femeile se ocupau trei ore cu astfel de sarcini. În timpul pandemiei, diferența a crescut la șase ore de muncă neplătită de îngrijire în cazul femeilor, pentru fiecare oră în cazul bărbaților.

Analiza face trimitere și la un raport al Băncii Mondiale potrivit căruia împărțirea între sarcinile de serviciu și îngrijirea copiilor poate afecta semnificativ cariera și oportunitățile economice îndeosebi în cazul femeilor. Anume, mamele se confruntă cu povara suplimentară de a îngriji copiii, ceea ce le poate determina să reducă timpul de lucru, le poate face să piardă o parte din salariu sau le poate face să renunțe la muncă, în favoarea îngrijirii celor mici, mai ales atunci când slujba lor este una care nu permite munca la distanță.

  • Este citat și un alt raport al Băncii Mondiale care confirmă că impactul social al pandemiei a fost resimțit în mod disproporționat de femei, între altele pentru că mamele petrec mai mult timp decât tații ocupându-se cu educația copiilor, pe lângă responsabilitățile celelalte de îngrijire a celor mici. 

Concluzia analizei citate este că pandemia și închiderea școlilro exacerbează diferențele între bărbați și femei când vine vorba despre munca neplătită pe care o depun aceștia și arată că o soluție pe termen scurt ar fi ca școlile și centrele de îngrijire să rămână deschise. Dar aceasta, potrivit autorilor, nu este o soluție suficientă pentru a rezolva inegalitățile de gen fundamentale, legate de munca neplătită de îngrijire a copiilor. Există, totuși, soluții, una fiind decizia unor angajatori de a adopta aranjamente de muncă flexibile pentru părinți  – mame și tați deopotrivă – așa încât să poată împărți responsabilitiățile de îngrijire a copiilor.

  • Analiza Eurydice – aici

Photo 194904892 © Elmirex2009Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai mulți bani, mai puține resurse, mai puțini copii și mai mulți bătrâni, mai puțină credință, mai multe date și emoji: tendințele globale de care ar trebui să țină cont orice schimbare în educație – analiză OCDE 2022

Sistemele de educație din lume au ajuns în ipostaza în care trebuie să pregătească viitoarele generații atât pentru a depăși “frontierele” planetare, cât și pentru a face față presiunilor demografice;…
Vezi articolul

Cel mult 22 de elevi în clasă pentru toți anii de școală, ore de gimnaziu organizate nu mai devreme de 9 dimineața, studierea istoriei tuturor marilor religii la ora de Religie, să se reanalizeze examenul la Colegiile naționale – propuneri ale Alianței “O voce pentru Educație”, de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar

Numărul maxim de elevi într-o clasă ar trebui limitat la 22 și la nivel de gimnaziu și liceu, în loc de 26-28, cât prevede proiectul Legii învățământului preuniversitar, iar legea…
Vezi articolul

VIDEO De ce există o criză de sănătate mintală în România. Mircea Miclea, omul reformei în educație: Profesorii trebuie să aibă 1.500 – 1.800 euro salariu net / Cu pedagogie de pe vremea lui Ceaușescu profesorii nu fac față generației digitale

De ce trebuie să fie bine plătiți profesorii? Mircea Miclea a explicat într-un podcast G4Media/InspiRO că educația nu este posibilă fără cadre didactice performante. Iar un salariu mediu net pentru…
Vezi articolul

Deschiderea treptată a școlilor începând cu “ultimele două săptămâni ale lunii august” prin reorganizarea calendarului anului școlar, recomandată de Coaliția pentru Dezvoltarea României. Un studiu amplu despre școala online arată că jumătate dintre elevi au făcut mai puține ore de mate și română decât ar fi trebuit

“Toate scenariile trebuie să aibă la bază un singur obiectiv: cât mai mulți elevi în sălile de clasă!”, susține Coaliția pentru Dezvoltarea României în concluziile unei evaluări privind școala online,…
Vezi articolul

Csaba Asztalos, președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării: O diferențiere în sensul în care se permite școlilor private să desfășoare cursuri e un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare

“O diferențiere între stat și privat în sensul în care se permite școlilor private de a desfășura școala este un tratament diferențiat nejustificat. Adică o discriminare”, a declarat pentru Edupedu.ro…
Vezi articolul