În Spania, redeschiderea școlilor nu a dus la o creștere a incidenței cazurilor de Covid-19 în rândul elevilor – studiu al Universității Politehnice din Catalonia

2.259 de vizualizări
Foto: © Dreamstime.com
Redeschiderea școlilor în Spania, în zonele unde s-au aplicat măsuri stricte de distanțare și igienă, nu a avut efecte semnificative asupra evoluției pandemice în primele 2-3 săptămâni, potrivit unui studiu realizat de Universitatea Politehnică din Catalonia (UPC), dar recent publicității. Acesta notează doar o creștere ușoară a ratei de infectare, în urma redeschiderii școlilor, în majoritatea comunităților autonome spaniole incluse în cercetare, cu o singură excepție care necesită investigații suplimentare.
  • Studiul referitor la școli face parte dintr-un raport mai larg intitulat “Analiză și predicții referitoare la Covid-19 pentru UE-AELS-Marea Britanie și alte țări”. Autorii semnalează de la bun început că este vorba doar despre o primă evaluare, ce are loc la foarte scurt timp după redeschidere – între 2 și 3 săptămâni (învățământul spaniol este descentralizat, administrat separat în regiunile autonome ale țării, iar școala -a deschis treptat, în acestea, în septembrie).

Raportul arată că, de la bun început, era de așteptat ca cel mai important factor de risc în școli să fie incidența Covid-19 în apropierea instituției de învățământ și, drept urmare, ca majoritatea cazurilor raportate în școli să provină din afară, nu în urma transmisiei în interiorul școlii. Studiul de față a urmărit dacă tendințele epidemiologice de la final de septembrie au fost afectate de redeschidere și dacă, statistic, incidența după criterii de vârstă a crescut în cazul vârstelor mici.

  • Pentru că nu toate regiunile Spaniei oferă date în funcție de vârsta persoanelor infectate, au fost luate în calcul doar acele comunități autonome care oferă astfel de informații: Andaluzia, Castillia și Leon, Catalonia, Comunitatea Valenciană. Acestora li se adaugă Madridul în estimările generale, având în vedere numărul foarte mare de infectări raportat acolo.

Autorii arată că în toate aceste regiuni exista, când a început școala, o incidență mare, între 127 și 544 de cazuri la 100.000 de locuitori, iar peste tot a fost introdus, în școli, un protocol strict de igienă și măsuri de prevenție, de la folosirea măștilor începând cu elevii de șase ani, la ventilarea claselor și organizarea în grupuri de contact limitat (limitarea contactelor cu elevi din alte clase).

Incidența cazurilor de Covid-19 în regiunile analizate, la începutul școlii / Studiul Universității Politehnice din Catalonia

Potrivit raportului, redeschiderea nu a marcat o schimbare semnificativă a tendințelor privind incidența generală a cazurilor de Covid-19 în niciuna dintre comunitățile autonome analizate. Ba chiar în Comunitatea Valenciană s-a menținut timp de trei săptămâni tendința de scădere a incidenței, înainte ca aceasta să crească ușor în ultima săptămână analizată.

S-a schimbat, însă, semnificativ incidența cazurilor de Covid-19 în rândul tinerilor?

În Catalonia s-a făcut simțită evoluția tipică a epidemiei: în primele luni, cei mai afectați au fost bătrânii, apoi media a coborât pe măsură ce a crescut numărul de cazuri în rândul tinerilor de 20-29 de ani, pe timpul verii. În septembrie, s-a făcut simțită o creștere ușoară, de 2-3 puncte procentuale, în cazul celor mai tineri dintre localnici, creștere ce se suprapune cu datele provenite din anchetele de contact și din testările în masă efectuate în această comunitate.

Evoluția incidenței în regiunile analizate și în Sania, raportată la data de începere a școlii / Studiul Universității Politehnice din Catalonia

87% dintre cazurile primare raportate în școlile din Catalonia, în primele două săptămâni, nu au determinat un al doilea caz în școală, 7% au cauzat un singur alt caz, 4% au infectat alte două persoane, 1% au infectat 3 și 0,6% – mai mult de 3.

În Andaluzia, situația este similară celei din Catalonia.

În Comunitatea Valenciană se face simțită o scădere a incidenței în grupurile de vârstă 0-9 ani și 10-19 ani, după redeschiderea școlilor, dar autorii spun că, aici, procentele pot fi afectate de creșteri semnificative în rândul bătrânilor, în cazuri asociate unui anume focar.

O excepție este Castillia și Leon, comunitate unde situația a început ca în celelalte regiuni menționate, dar unde în ultimele două săptămâni s-a simțit o creștere semnificativă a incidenței în grupul de vârstă 0-9 ani, situație ce trebuie lămurită în perioada următoare.

Studiul poate fi consultat integral aici.

Photo 193559333 © JaviindyDreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ANALIZĂ Învățământul superior românesc – în coada Europei Centrale și de Est, depășit inclusiv de țări mult mai mici și cu mai puține universități, în trei clasamente-cheie: Times Higher Education, QS și Shanghai Ranking

Universitățile românești au, în ansamblul lor, o performanță mai slabă în clasamentele internaționale comparativ atât cu principalii piloni ai învățământului superior din Europa Centrală și de Est – Polonia, Republica…
Vezi articolul

Clasamentele Times Higher Education după domenii de studiu: Câteva universități românești au apariții în jumătatea inferioară a primelor patru categorii anunțate / Babeș-Bolyai – cele mai bune rezultate

Universitățile din România au din nou rezultate modeste în primele clasamente de anul acesta ale instituțiilor de învățământ superior din lume, după domenii de studiu, date publicității săptămâna trecută de…
Vezi articolul

Elevii din cele mai sărace regiuni ale României au cele mai multe medii sub 5 la Evaluarea Naţională 2023/ Organizația Salvaţi Copiii cere autorităţilor să ia măsuri

Rezultatele elevilor la Evaluarea Naţională reflectă “disparităţile şi inegalităţile socio-economice dintre regiunile de dezvoltare ale României”, potrivit unei analize a Salvaţi Copiii România. Astfel, cele mai multe medii sub 5…
Vezi articolul

Profesorii au nevoie ca statutul social să le fie recunoscut și munca lor apreciată, să lucreze într-un mediu al încrederii, iar salariile nu se corelează automat cu mulțumirea față de profesie – Andreas Schleicher, OCDE, despre lucrurile care fac atractivă cariera didactică

“Dacă îi izolezi pe profesori într-o clădire, societatea nu o să interacționeze niciodată cu respect. Dacă îi transformi în personalități publice, le oferi ocazia să joace un rol, nu doar…
Vezi articolul