Încadrare profesori. Titularii care și-au făcut completare de normă într-o altă școală, începând cu anul școlar 2025-2026, nu sunt cuprinși în procedura Ministerului Educației – proiect

49.929 de vizualizări
Postlicealele Ministerului de Interne
Foto: Pixabay.com
Ministerul Educației și Cercetării nu i-a cuprins pe profesorii titulari care și-au făcut completare de normă într-o altă școală pe perioadă nedeterminată, începând cu anul școlar 2025-2026, în stabilirea ordinii în care se realizează încadrarea, potrivit unui document pus în consultare publică de către instituție. Situația a fost semnalată de către un cititor pe adresa pe adresa redactie@edupedu.ro. Este vorba despre procedura privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.
  • Proiectul prevede aplicarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare prevede, cunoscută drept Legea Bolojan.

În perioada 8-14 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor, după cum se arată în document.

De menționat este că în proiect n-au fost cuprinse și cadrele didactice titulare care și-au făcut completare de normă începând cu anul școlar 2025-2026.

  • Ce înseamnă reducere de activitate vs restrângere de activitate? Reducerea presupune că profesorul rămâne cu mai mult de jumătate de normă (ex: cu 9 sau mai multe ore din 18) și va trebui să își completeze norma didactică. Restrângerea presupune că profesorul titular rămâne cu mai puțin de jumătate de normă, iar soluția este un transfer pentru soluționarea restrângerii în care pleacă de pe toate orele pe care le avea.

Iată ce prevede documentul pus în consultare publică:

Art. 6 – „(2) Prin derogare de la prevederile Metodologiei – cadru, în fiecare unitate de învăţământ de stat, după reconfigurarea formaţiunilor de studiu şi stabilirea numărului total de ore pentru fiecare disciplină, conform planurilor-cadru de învăţământ aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării în vigoare, raportat la numărul de ore din norma didactică corespunzător activităţilor de predare-învăţare-evaluare stabilite conform prezentei Proceduri, se realizează încadrarea cadrelor didactice, în ordine, după cum urmează:

a) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, şi cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (6) din Metodologia – cadru;

b) cadre didactice titulare în unitatea de învăţământ, angajate cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;

c) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) din Metodologia – cadru, angajate cu contract de muncă pe perioadă determinată;

d) cadre didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) din Metodologia – cadru care şi-au întregit norma didactică de predare începând cu anul şcolar 2025-2026;

e) cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;

f) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, care au obţinut cel puţin media 7 la concursul naţional, sesiunea 2025, denumit în continuare concurs, şi care devin titulare începând cu data de 1 septembrie 2025 pe posturile didactice/catedrele pe care sunt deja angajate;

g) cadre didactice titulare şi cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv, repartizate începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ prin pretransfer, respectiv modificarea repartizării;

h) cadre didactice angajate pe durata viabilităţii postului, până la data de 1 septembrie 2024, inclusiv;

i) candidaţii care au obţinut cel puţin media 7 la concurs, repartizaţi pe posturi didactice/catedre vacante publicate pentru concurs începând cu data de 1 septembrie 2025, în perioada 31 iulie – 4 august 2025, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare;

j) cadre didactice pentru care s-a aprobat modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei începând cu data de 1 septembrie 2025;

k) cadre didactice care au dobândit cel puţin definitivarea în învăţământ sau care au promovat examenul naţional de definitivare în învăţământ, sesiunea 2025, şi beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată în anul şcolar 2025-2026, conform prevederilor art. 63 din Metodologia-cadru.”

Iată ce prevăd art. 24 și art. 63 din Metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026

Proiectul poate fi consultat mai jos:

Despre norma didactică

Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
DOCUMENT Care sunt profesorii care ar putea să nu mai fie încadrați pentru anul școlar 2025-2026, potrivit procedurii puse în consultare publică de Ministerul Educației
DOCUMENT În ce ordine vor fi încadrați profesorii pentru anul școlar 2025-2026, după creșterea normei didactice. În perioada 8-14 august se reiau activitățile privind constituirea posturilor didactice, încadrarea profesorilor și soluționarea cererilor de completare a normei – proiect


6 comments
  1. În Metodologie există distincție între completarea de normă și restrângerea de activitate.

    Art. 26 (1) Cadrul didactic titular/debutant prevăzut la art. 24 alin. (4) şi (6)/angajat pe perioada viabilităţii postului didactic/catedrei pentru care nu se poate constitui norma didactică completă de predare în specialitate, la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ, în conformitate cu documentul de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, dar pentru care se poate constitui cel puţin jumătate de normă didactică de predare în baza actului de numire/transfer/repartizare pe post/catedră sau pentru care se poate constitui cel puţin jumătate de normă didactică de predare în specialitate, din disciplinele prevăzute în documentul de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, la nivelul consorţiului din care face parte unitatea de învăţământ, se află în situaţia de completare a normei didactice de predare.
    (2) Cadrul didactic titular/debutant prevăzut la art. 24 alin. (4) şi (6)/angajat pe perioada viabilităţii postului didactic/catedrei pentru care nu se poate constitui cel puţin jumătate de normă didactică de predare în specialitate, la nivelul unităţii/unităţilor de învăţământ, în conformitate cu documentul de numire/transfer/repartizare pe post/catedră şi nici la nivelul consorţiului din care face parte unitatea de învăţământ, din disciplinele prevăzute în documentul de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, ca urmare a faptului că postul didactic nu se încadrează în sistemul de normare privind efectivele de antepreşcolari/preşcolari şi elevi prevăzute de lege, a diminuării numărului de grupe/clase de antepreşcolari/preşcolari sau elevi, a nerealizării planului de şcolarizare, a reorganizării sau desfiinţării unor unităţi de învățământ, luând în considerare şi reducerea normei
    didactice de predare, fără diminuarea salariului, pentru personalul didactic de predare, conform prevederilor legale în vigoare, se află în situaţia de restrângere de activitate.

    Completările de normă se soluționează pentru perioadă determinată/nedeterminată.

    Art.35 – Metodologie
    (7) În unitățile de învățământ din mediul rural, completarea normei didactice de predare se poate realiza pe durata unui an școlar ori pe durată nedeterminată, numai pentru cadrele didactice titulare, conform specializării/specializărilor de pe diplomă/diplome, cu acordul acestora. În mediul urban pot beneficia de completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată cadrele didactice titulare care urmează să-și completeze norma didactică cu ore în unitățile de învățământ în care au funcţionat prin completarea normei didactice neîntrerupt în ultimii 3 (trei) ani școlari, dacă orele respective sunt vacante și se certifică viabilitatea acestora pentru o durată de cel puţin 2 (doi) ani şcolari.

    Restrângerea de activitate se soluționează prin transfer pentru perioadă nedeterminată.

    Art. 49- Metodologie
    (2)În baza deciziei de repartizare pentru soluţionarea restrângerii de activitate, directorul/directorii unităţii/unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică încheie, cu cadrul didactic repartizat, contractul individual de muncă pe perioadă nedeterminată.

    Proiectul Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare nu include la Art. 6 cadrele didactice care și-au completat norma didactică începând din 1 septembrie 2025.
    Art. 6, alin 2, lit. e face referire la „cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate”.

    Etapa de mobilitate prin care cadrele didactice și-au completat norma didactică este însă inclusă, deci implicit recunoscută, în Anexa la Procedură, la pct.5, lit. n.

    Anexa la procedură
    I. Ordinea desfășurării etapelor mobilității personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar pentru anul școlar 2025-2026 este următoarea:
    5) Completarea normei didactice de predare a personalului didactic la nivelul inspectoratului școlar şi transferarea personalului didactic aflat în restrângere de activitate:

    n) soluționarea în ședință de repartizare, în ordine, a:

    (i) cererilor cadrelor didactice titulare pentru completarea normei didactice pe perioadă determinată/nedeterminată, respectiv a cererilor cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) din Metodologia – cadru pe perioadă determinată;
    (ii) cererilor cadrelor didactice aflate în restrângere de activitate, prin transfer;
    Termen: 14 martie 2025

    Ședința de repartizare din 14 martie a fost o etapă oficială de mobilitate, cu caracter legal și procedural. Cadrele didactice care și-au completat norma didactică au drepturi obținute legal în cadrul unei etape calendaristice oficiale. Cu toate acestea, „Titularii care și-au făcut completare de normă într-o altă școală, începând cu anul școlar 2025-2026, nu sunt cuprinși în procedura Ministerului Educației – proiect”.

  2. Referitor la reducerea normei cu 2 ore pentru gr. did.I și peste 25 vechime, în L141/25 scrie foarte clar că s-a abrogat art 207 (11) și chiar ieri, liderii de sindicat au accentuat faptul că la profesorii respectivi, norma creste cu 4 ore!!! („elegant”, că unii au peste 35 ani vechime, deci sunt către pensionare) și că reducerea de 2 se face din cele 40…Oare ce se reduce? Varianta ar fi sa nu mai participe la toate consiliile profesorale sau pe la munca voluntară din așa zisele vacanțe, trimitere subiecte pentru concursurile de necalificați, supraveghere bacuri de toamna, concurs ocupare posturi vacante in septembrie, trimitere de statistici inutile, completare SC0 etc

    1. Referitor la acest lucru, cred ca fiecare intelege cum poate, inclusiv sindicatele. In lege sunt doua lucruri diferite, tocmai, cred..sa faca aceasta confuzie. Iata articolul:
      Articolul LVIII
      Prin derogare de la prevederile art. 207 alin. (4) lit. c)-h) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul școlar 2025-2026 și până la începutul anului școlar 2029-2030, *norma didactică de predare-învățare-evaluare, de instruire practică și de evaluare curentă a antepreșcolarilor/preșcolarilor și a elevilor în clasă, în care pot fi incluse și activități de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și cele de învățare remedială, reprezintă numărul de ore corespunzător activităților prevăzute la alin. (1) lit. a) și se stabilește după cum urmează:
      a) un post de învățător/învățătoare ori de profesor pentru învățământul primar pentru fiecare clasă din învățământul primar sau pentru clase simultane din cadrul acestuia, unde nu se pot constitui clase separate. În atribuțiile postului se includ obligatoriu 2 ore/săptămână de pregătire remedială;
      b) 20 de ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, pentru profesorii din unitățile și clasele cu program integrat și suplimentar de artă și sportiv, precum și din unitățile de educație extrașcolară, care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
      c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din învățământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit și care desfășoară activitate de mentorat;
      d) 26 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin licențierea în cariera didactică;
      e) 22 de ore pe săptămână pentru profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori, pentru cei care au dobândit cel puțin gradul didactic I și care desfășoară activitate de mentorat;
      f) pentru personalul didactic de predare din învățământul special, norma didactică se stabilește astfel: învățători, profesori la predare, profesori care efectuează terapiile specifice – 18 ore pe săptămână; învățător-educator, institutor-educator, profesor-educator, profesor preparator (nevăzător), maistru-instructor și profesor pentru instruire practică – 22 de ore pe săptamana.
      Este vorba de norma de predare-invatare-evaluare. De ce mai era nevoie de aceasta precizare, daca s-a spus ca reducerea normei se face din numarul de ore complementare normei didactice?!

  3. Dacă există unitate,nu vom permite aplicarea acestei legi rusinoase..tehnic e imposibil de aplicat din toamnă..De asta va fi și grevă.

  4. Profesorii titulari care și-au completat norma în etapa de mobilitate din martie primesc numire pe noul post, prin transfer, cu contract de la 1 sept. 2025. Acești profesori sunt incluși la Art. 6 alin. (2) litera e) în proiectul de procedură: ”cadre didactice titulare transferate, începând cu data de 1 septembrie 2025, în unitatea de învăţământ ca urmare a soluţionării restrângerii de activitate;” Completarea este o restrângere parțială de activitate, mai mică decât jumătate de normă, i.e. de maximum 9 ore.
    Lăsând la o parte magnitudinea batjocurii prin care acești profesori (titulari cu grade și vechime) sunt obligați să treacă prin această procedură superbirocratică (marele dosar de punctaje, argumentate cu zeci de file de documente) pentru a doua oară în decurs de 6 luni, întrebarea este dacă cei care au trecut deja prin procedura de completare sau restrângere totală în acest an școlar, o reiau la vechea școală de încadrare (unde au contractul de titulari la 1 sept. 2024, cum stipulează proiectul de procedură și unde, clar, nu mai sunt ore) sau intră în restrângere în școala unde li s-au oferit ore de la 1 sept. 2025, ore pe care acum le revendică titularii școlii care au acolo norma întreagă, și, conform procedurii, le vor obține cu prioritate nenegociabilă.
    O a doua întrebare este de ce această etapă de restrângere are loc după titularizare, prin care se vor repartiza normele și jumătățile de normă care mai erau disponibile.

    1. În Metodologie reducerea normei didactice determină necesitatea completării normei prin păstrarea fracțiunii de normă în școala în care cadrul didactic este titular iar restrângerea se soluționează prin transfer consimțit între unități sau detașare, fără a putea fi păstrată fracțiunea de normă rămasă. Există diferențe între aceste două etape și de aceea trebuie clar și precis specificat în procedură ordinea lor și prioritatea față de alte categorii (vorbim despre titulari) pentru a nu lăsa loc de interpretări nedorite.
      În rest, aveți perfectă dreptate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Clarificările Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pentru Ministerul Educației: Documentele justificative pe care le au școlile de arhivat pentru profesorii și angajații care au primit anul trecut prima didactică de 1.500 de lei și prima profesională de 500 de lei – document

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a transmis Ministerului Educației clarificări în privința documentelor justificative pe care le au școlile de arhivat pentru primele de carieră didactică și cele de carieră…
Vezi articolul

Trei organizații americane care furnizează servicii de tip „homeschooling” în România „sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației

Trei organizații americane care furnizează servicii de tip „homeschooling” în România „sunt în afara cadrului legal”, spune Ministerul Educației, într-un răspuns pentru Edupedu.ro. Este vorba despre „entitățile HomeLife Academy, ChristianLife Academy…
Vezi articolul

Profesorii pot comanda manuale școlare pentru licee pentru anul școlar 2025-2026 în perioada 24 martie – 2 aprilie / Manualul „Istoria Evreilor. Holocaustul” se comandă mai târziu prin CNPEE, precizează ISJ Ilfov

Profesorii și directorii de licee pot comanda manualele școlare pentru clasele IX-XII, an școlar 2025-2026, în perioada 24 martie – 2 aprilie, potrivit unui adrese a Ministerului Educației, publicată pe…
Vezi articolul