Încurajarea dezvoltării limbajului la copii în funcție de grupa de vârstă: de la etapele ce urmează a fi parcurse, la metodele prin care vorbirea poate fi stimulată – recomandări date de platforma Novakid (P)

1.052 de vizualizări
Foto credit: platforma Novakid – despre dezvoltarea limbajului
Învățarea unei limbi secundare în paralel cu cea maternă este la fel de eficientă în dezvoltarea limbajului. Pentru că antrenează memoria, creativitatea și capacitatea de a înțelege mai ușor structura limbajului, chiar și în limba nativă. Novakid oferă cursuri de engleză începând cu vârsta de 4 ani, concentrându-se pe tehnici de predare atractive și interactive, din care jocurile și distracția sunt de nelipsit. Deși copiii nu știu încă să scrie sau să citească, ei reușesc să înțeleagă în totalitate profesorii, grație metodei de răspuns fizic total (TPR).

În universul copiilor, fiecare gângurit și fiecare cuvânt constituie un pas către independență, către comunicarea cu lumea și îmbogățirea ei prin noi idei. În cel al părinților, reprezintă un amalgam de emoții și trăiri, gata să dea startul unei noi etape de formare. Ce trebuie însă avut în vedere la acest capitol? Faptul că orice micuț este unic, iar la fel este și ritmul lui în dezvoltarea limbajului.

Pentru a putea înțelege mai bine întregul proces și a oferi juniorilor tot sprijinul de care au nevoie, Novakid, platforma de engleză online, aduce în atenție o serie de informații valoroase. De la etapele ce urmează a fi parcurse, la metodele prin care vorbirea poate fi stimulată, toate sunt prezentate în acest articol, alături de câteva sfaturi practice.

Învățarea unei limbi secundare în paralel cu cea maternă este la fel de eficientă în dezvoltarea limbajului. Motivul? Antrenează memoria, creativitatea și capacitatea de a înțelege mai ușor structura limbajului, chiar și în limba nativă. Este de dorit ca studiul să înceapă în primii ani de viață, deoarece creierul este ca un burete și poate absorbi noile informații foarte rapid.

Urmăriți video-ul de mai jos și descoperiți mai multe avantaje ale acestei practici:
Momente cheie – între 0 și 4 ani

Din primele clipe, copiii surprind nespus prin determinarea lor, dovadă fiind gângurelile care acaparează scena între 0 și 3 luni. Pe măsură ce cresc, între 4 și 6 luni, emit sunete mai complexe, plâng diferit în funcție de nevoia avută (foame, somn sau altele asemenea) și încearcă să imite intonația din vocea părintelui. Între 7 și 12 luni, „mama” și „tata” încep să fie rostite, iar cei mici încearcă „converseze”.

La un an, de obicei, este spus cu claritate primul cuvânt. El poate fi „mama”, „tata” sau „bau”, cel din urmă fiind preluat din jocuri, întrucât e distractiv. La un an și jumătate, deja se formează un mini-vocabular, compus din 10-20 de cuvinte, care include nume, verbe și adjective. La doi ani, acesta se mărește cu 50-100 de termeni, fiind alcătuite niște propoziții scurte, precum „Vreau lapte”.

Între 2 și 3 ani este perioada descoperirilor, a frazelor „De ce?”, „Ce este asta?”, „Cum?”. Vocabularul ajunge acum la 200-300 de cuvinte, iar propozițiile sunt mai lungi. Între 3 și 4 ani, imaginația se îmbogățește, juniorii povestind, inventând și adresând întrebări complicate.

La ce să vă așteptați între 4 și 8 ani

Este impresionant că între 4 și 5 ani pot fi spuse povești cu introducere, cuprins și încheiere. Și vocabularul cunoaște schimbări, incluzând noțiuni legate de timp („ieri” și „mâine”). Pronunția se ameliorează deopotrivă, însă e posibil ca „r”-ul și „s”-ul să aducă provocări în continuare.

Între 6 și 7 ani, discuțiile devin mai mature, iar micuții pot explica diferențele dintre două obiecte. La 8 ani, conversațiile se transformă în unele pline de sens și complexitate. Este vremea în care copiii reușesc să vorbească despre aproape orice, indiferent dacă subiectul îl constituie ce au făcut la școală sau preferințele pentru vacanța care va urma.

Semne că există o întârziere în dezvoltarea limbajului

Întrucât juniorii au propriul lor ritm, comparațiile cu ceilalți nu sunt relevante, mai ales dacă vizează categorii de vârstă diferite. Însă cum se poate ști dacă există sau nu o întârziere în dezvoltarea limbajului?
Răspunsul este simplu: prin urmărirea evoluției în anumiți parametri. Concret, se recomandă contactarea unui specialist dacă cel mic:

  • Nu gângurește până la 7 luni;
  • Nu spune niciun cuvânt până la 15 luni;
  • Nu folosește propoziții scurte până la 2 ani;
  • La 3 ani, nu răspunde la întrebări și le repetă în loc să le înțeleagă.
Sugestii pentru stimularea abilităților lingvistice

Merită subliniat faptul că exemplul părinților joacă un rol semnificativ în stimularea abilităților de vorbire. Ajută ca, încă din primele luni, să comunicați mult și clar cu noul membru al familiei. Utile sunt și jocurile ce implică sunete (de tipul „Cum fac animalele?”), sau cititul cărților de povești.

Novakid oferă cursuri de engleză începând cu vârsta de 4 ani, concentrându-se pe tehnici de predare atractive și interactive, din care jocurile și distracția sunt de nelipsit. Deși copiii nu știu încă să scrie sau să citească, ei reușesc să înțeleagă în totalitate profesorii, grație metodei de răspuns fizic total (TPR). Altfel spus, sunt utilizate gesturi, expresii faciale și diferite mișcări pentru asimilarea facilă a mesajului și asigurarea imersiunii în mediul lingvistic.

Puteți debloca potențialul copilului dvs. programând aici, în manieră gratuită, prima lecție de probă la Novakid!

Citește și:
Se poate învăța o limbă străină prin jocuri aplicate: joc de rol, simulări sau chiar scenarii din viața reală, ce solicită aplicarea abilităților lingvistice (P)
Profesorii și părinții sunt cei care contribuie la dezvoltarea abilităților de lider la copii / Campania „Boss” vine în sprijinul acestora cu situații inspirate de viața reală, prezentate cu umor (P)
Practici utile în noul an școlar pentru performanțe academice trainice / Chimia elev – profesor relaxează atmosfera din clasă și crește performanțele pe termen lung (P)


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

ULTIMA ORĂ Subiectele și baremele de corectare de la Titularizare 2024 – Învățători au fost publicate. Candidații au avut de scris un eseu, de minimum 500 de cuvinte, în care să caracterizeze un personaj dintr-o operă ce aparține genului epic

Subiectele și baremele de la Titularizare 2024 pentru profesorii de învățământ primar au fost publicate cu puțin timp în urmă de Ministerul Educației. Proba scrisă a concursului național a avut loc…
Vezi articolul

Viitorii profesori trebuie să facă 4 ani de licență în loc de 3 – propunere susținută și de Facultatea de Litere a Universității de Vest din Timișoara / Interviu cu Dana Percec, decan: Ar crește în mod cert calitatea absolvenților. Programele filologice au suferit întotdeauna de subfinanțare

Facultatea de Litere de la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) susține propunerea de extindere a duratei studiilor de licență la patru ani, în loc de trei, pentru viitorii profesori:…
Vezi articolul

Guvernul insistă în sfidarea profesorilor și angajaților din Educație și mai face o ofertă cu aceleași vouchere din fonduri europene. Propune în plus câteva sute de lei pentru „cărți” și „cursuri de igienă” și un acord politic cu PNL și PSD că va fi acordat principiul cu salariul debutantului la salariul mediu pe economie în viitoarea lege a salarizării

Aceleași promisiuni ca până acum, aceeași ofertă bazată pe vouchere a fost trimisă de Guvern sindicatelor din Educație, luni seara, după runda de prezentări din a șasea zi de grevă…
Vezi articolul

Titularizare 2025 – cel mai mare număr de candidați din promoția curentă din ultimii 17 ani care vor să se angajeze în școli și grădinițe / Toate înscrierile au avut loc înainte de Legea Bolojan

Cei mai mulți candidați din ultimii 17 ani s-au înscris la concursul de Titularizare 2025, la nivelul țării, potrivit datelor comparate de Edupedu.ro. Peste 7.400 de candidați din promoția curentă…
Vezi articolul