Ingineria este singurul domeniu de studii superioare de licență cu scădere constantă și semnificativă a numărului de studenți în ultimul deceniu, iar sănătatea – singurul cu o creștere notabilă / Spor important pentru Științele educației – Raport

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com

Domeniul fundamental „Inginerie, prelucrare și construcții” este singurul care, în ultimul deceniu, a înregistrat o scădere notabilă a numărului de studenți la nivel de licență, în universitățile românești, potrivit „Raportului privind starea învățământului superior din România – 2022-2023”, dat recent publicității de Ministerul Educației. În același timp, singurul domeniu cu o creștere semnificativă în ultimul deceniu este „Sănătate și asistență socială”. 

Acestea două – alături de „Afaceri, administrație și drept”, care a avut o evoluție fluctuantă în ultimul deceniu – sunt în top 3 domenii cu cel mai mare număr de studenți din România. 

Potrivit datelor aferente perioadei 2014/2015 – 2022/2023, prezentate în raportul citat, cele mi multe domenii de studii au avut fluctuații mici ale numărului de studenți, la nivel de licență, sau au rămas  constante.

Sursa: Raport ME 2022-2023
Ingineria și construcțiile – cu 13% mai puțini studenți la nivel de licență

În cazul domeniului „Inginerie, prelucrare și construcții”, în 2014-2015 erau înregistrați 86.463 de studenți la studii de licență, după o ușoară creștere în anul următor, numărul a scăzut constant, atingând în ultimul an universitar (2022-2023) 75.331 de studenți. Aceasta înseamnă că, în ultimii nouă ani, numărul studenților înscriși la studii în acest domeniu a scăzut cu 13%.

Creștere substanțială pentru Sănătate

Între timp, în cazul domeniului ”Sănătate și asistență socială”, numărul studenților la nivel de licență a crescut constant din 2014-2015, de la un total de 60.985 la începutul perioadei la 72.167 în ultimul an universitar – o creștere de 18%.

Creșteri semnificative pentru Științele educației, scădere pentru Științele naturale și matematică

În cazul Științelor educației, creșterea numărului de studenți la nivel de licență a fost de peste 27% (de la 10.809 în 2014-2015 la 13.789 în 2022-2023) și a atins cel mai ridicat nivel din ultimii 9 ani.

Sursa: Raport ME 2022-2023

În cazul „Științelor naturale, matematicii și statisticii” numărul studenților la nivel de licență a scăzut cu peste o cincime, de la 19.632 în 2014-2015 la 15.309 în ultimul an universitar. Scăderea este similară, procentual, în cazul studiilor de master, unde numărul studenților a scăzut de la 7.432 cu nouă ani în urmă la 5.841 în 2022-2023.

Stagnare pentru numărul total al studenților din universitățile românești
Sursa: Raport ME 2022-2023

În cazul numărului total de studenți înscriși la nivel de licență, numărul acestora a scăzut nesemnificativ, față de anul 2014-2015, după fluctuații considerabile pe parcurs, ajungând de la 411.229 cu nouă ani în urmă la 410.181 în ultimul an universitar. 

Creșterea numărului de tineri cu studii superioare este o țintă-cheie pentru România la nivel european, fiind vizată, în teorie, aproape o dublare a procentului de tineri care urmează astfel de studii până în 2030 – detalii aici.

Citește și:
România, lanterna roșie a Uniunii Europene în Educație, conform Monitorului Educației și Formării 2023, al Comisiei Europene – raport de țară și comparativ
Universitățile tehnice solicită din nou creșterea finanțării în domeniile lor și mai multe locuri la admitere / Acestea au deja printre cele mai mari finanțări publice
Un prorector al Politehnicii București, Valentin Năvrăpescu, numit președinte la agenția care se ocupă cu respectarea standardelor în învățământul superior, ARACIS, după doi ani de mandat Mădălin Bunoiu

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version