Inspecția generală nu mai are ca scop evaluarea și monitorizarea școlii, ci consilierea și sprijinirea, potrivit noului Regulament. Inspectorii apreciază “starea de bine a preșcolarilor și elevilor”

22.838 de vizualizări
Foto: © La Fabrika Pixel S.l. | Dreamstime.com
Inspecția generală nu mai are ca scop evaluarea și monitorizarea activității școlii, potrivit noului Regulamentul de inspecție a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul 6.106 din 2020, publicat în Monitorul Oficial. Inspectorii pot să consilieze și să sprijine cadrele didactice și unitățile de învățământ.

Au fost definite persoanele care pot efectua o inspecție la o școală, acestea nefiind în ordinul de ministru precendent (5.547/2011), abrogat prin acest nou act normativ.

Cine poate merge în inspecție la o școală sau grădiniță

Persoanele care îndeplinesc condițiile necesare realizării și/sau conducerii activităților de inspecției sunt:

  • inspectorul școlar
  • profesorul metodist desemnat de către inspectoratul școlar
  • inspectorul/consilierul/reprezentantul cu atribuții de inspecție din cadrul ministerului educației

Sunt păstrate din vechiul ordin tipurile de inspecții care pot fi efectuate:

  • inspecția generală
  • inspecția tematică
  • inspecția de specialitate

Scopul principal al inspecției: consiliere și sprijinire

În articolul 11 din Regulament apare o modificare esențială a scopului inspecției generale. Dacă până acum scopul principal era “evaluarea şi monitorizarea activităţii unităţilor de învăţământ preuniversitar, concretizată prin furnizarea către cei în drept a rapoartelor de inspecţie“, acum acest paragraf a fost eliminat și au rămas trei puncte:

  1. consilierea şi sprijinirea unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic pentru îmbunătăţirea propriei activităţi
  2. îmbunătăţirea rezultatelor şcolare prin evaluarea conformităţii funcţionării şi dezvoltării unităţilor de învăţământ preuniversitar cu legislaţia privind învăţământul în vigoare, cu politicile, strategiile şi proiectele naţionale în domeniul educaţiei şi cu nevoile individuale, comunitare, regionale şi naţionale în domeniul educaţiei
  3. consilierea şi sprijinirea unităţilor de învăţământ preuniversitar şi a personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic pentru îmbunătăţirea propriei activităţi și pentru dezvoltarea capacității instituționale de atragere și derulare de proiecte cu derulare externă.

Dispar așadar rapoartele de inspecție din scopul inspecției generală, precum și evaluarea și monitorizarea școlii, rămânând doar partea de consiliere și sprijinire a unităților de învățământ.

În privința celor 7 domenii în care Regulamentul le permite inspectorilor să facă aprecieri, apar și aici câteva completări. În privința managementului școlar, apare completarea că inspectorul apreciază și “implecarea în proiecte cu finanțare externă pentru dezvoltarea resursei umane și a infrastructurii”.

În loc de “nivelul performanţelor realizate de elevi în învăţare raportat la standardele educaţionale naţionale (curriculare şi de evaluare)”, noua prevedere este: “nivelul performanţelor realizate de elevi în învăţare raportat la competențele vizate“.

O modificare importantă este și la al V-lea domeniu. Vechiul ordin prevedea că inspectorul face aprecieri asupra “modului în care unitatea de învăţământ sprijină şi încurajează dezvoltarea personală a elevilor şi motivaţia acestora în învăţare (consiliere, orientare şcolară, asistenţă individualizată), respectând principiile educaţiei incluzive şi asigurarea egalităţii de şanse”. În noua formă Regulamentul precizează că “modul în care unitatea de învăţământ sprijină şi încurajează dezvoltarea personală a elevilor şi motivaţia acestora în învăţare, participarea școlară și starea de bine a preșcolarilor/elevilor (consiliere, orientare şcolară, asistenţă individualizată), respectând principiile educaţiei incluzive şi asigurarea egalităţii de şanse”.

Al VI-lea domeniu este și acesta actualizat de noul Regulament. Vechea formă prevedea “relaţiile unităţii de învăţământ cu părinţii şi cu comunitatea locală”, noua formă este următoarea: “relaţiile unităţii de învăţământ cu părinţii şi cu alți parteneri educaționali”. Aici poate fi vorba despre comunitatea locală, ONG-uri implicate în proiecte educaționale sau orice alt partener din sfera Educației.

Cadrele didactice și nivelul competențelor digitale

În metodologia de inspecție, apare verificarea competențelor digitale ale profesorilor inspectați și felul în care aceștia folosesc resursele educaționale deschise.

“În acordarea calificativelor generale pentru fiecare disciplină de studiu se vor avea în vedere atât calificativele acordate în urma activităţii de asistenţă/observare a lecţiei, cât şi raportarea la criteriile şi descriptorii de performanţă precizate/precizaţi pentru ariile tematice/domeniile incluse în cadrul prezentei metodologii. În mod special, în acordarea calificativelor generale pentru fiecare disciplină de studiu se vor avea în vedere criteriile şi descriptorii de performanţă pentru ariile tematice/domeniile:

  • activitatea personalului didactic (proiectare, predare-învăţare, evaluare, reglare/remediere, diferenţiere a demersului educaţional, utilizarea TIC, a pletformelor educaționale și a RED)
  • nivelul performanţelor realizate de elevi în învăţare raportat la competențele vizate.”

Foto: © La Fabrika Pixel S.l. | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI:RO76BTRLRONCRT0471641001

CONT EURO:RO26BTRLEURCRT0471641001

Deschis la BANCA TRANSILVANIA
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii
  1. Aceeasi inspectori, fara a fi schimbati prin examen la 4 ani sau 5,interesele directorilor asupra unui grup restrans de sustinatori , totul o formalitate, hartii care acopera faptele, nimic nou si proaspat cu atat mai putin ,mai performant!

  2. Doriți ca proful sa se ocupe de fiecare elev în parte, asigurând “starea de bine”(parca vorbiți de animale) a elevului?
    Atunci faceți clase cu cate cel mult 10 elevi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Apelul unei mame singure, după închiderea grădinițelor: Nu am cu cine lăsa copilul. Ca să pot beneficia de acei 75%, eu ce fac? Declarația celuilalt părinte – imposibil de obținut, pentru că nu știu unde se află

Familiile monoparentale sunt omise în ordonanța de urgență 147, care stabilește că unul dintre părinți poate beneficia de zile libere plătite cu 75% din salariu în perioada în care grădinițele…
Vezi articolul

DOCUMENT Concediul cadrelor didactice în vacanța de primăvară – ministerul le răspunde sindicatelor că nu impune intrarea în libere a profesorilor „atunci când prezența acestora în unitatea școlară se impune”

Ministerul Educației nu impune unităților de învățământ limitarea dreptului la concediul de odihnă al personalului didactic, didactic auxiliar și nedidactic, se arată într-un răspuns dat de instituție celor două federații…
Vezi articolul

Dan Petre, D&D Research: Educația financiară ar trebui să înceapă de la 4-5 ani, cu gestionarea jucăriilor. Pentru tineri, banii se convertesc direct în experiențe

Educația finaciară începe, prin programe auxiliare și materii suplimentare, opționale, abia la școală. Pentru unii, chiar dupa 14 ani, spun specialiștii. Potrivit psihologului Dan Petre, fondator al companiei de cercetare…
Vezi articolul