Inteligența artificială îngreunează tot mai mult identificarea plagiatelor, nu doar ajută împotriva fraudelor academice, iar problemele sunt abia la început – analiză Times Higher Education

1.296 de vizualizări
ChatGPT în școli
Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com
Inteligența artificială va putea fi capabilă să scrie lucrări și să întreprindă anumite cercetări la fel de bine ca oamenii, ceea ce ridică întrebări serioase cu privire la folosirea ei pentru plagiat și alte forme de fraudă academică. Ea este folosită deja și în instrumente educaționale, de evaluare și de identificare a fraudelor, dar vor putea acestea să țină pasul cu trișorii? – se întreabă într-o amplă analiză Times Higher Education.

Aceasta pleacă de la tentația de când lumea a mediului academic de a rezista în fața noilor tehnologii, considerând că acestea afectează adevărata învățare. În vremurile mai recente, însă, se face simțit un salt de la teama sfârșitului anilor ’90, că internetul va duce la o explozie a plagiatelor, notată în profesorului american Phillip Dawson “Defending Assessment Security in a Digital World”, la explozia tehnologică recentă, ce îngreunează activitatea celor care apără integritatea academică.

THE îl citează pe Tomáš Foltýnek, expert de la Universitatea Mendel din Republica Cehă, potrivit căruia detectarea plagiatelor devine tot mai greu de realizat, chiar și cu ajutorul tehnologiilor avansate, din cauza instrumentelor de parafrazare automată, pasajele copiate astfel trebuind verificate în raport cu volume imense de date deținute de companii precum Turnitin.

  • Acestea apelează la rândul lor la experți și la tehnologii de ultimă generație – o reprezentantă Turnitin e citată spunând că aceasta a angajat analiști experți în prelucrarea limbajului natural. Potrivit companiei, inteligența artificială poate să fie folosită și pentru a ușura activitatea academică și de evaluare – permițând de exemplu evaluatorilor să ofere simultan feedback comun tuturor care au oferit același răspuns – dar și pentru activități de protejare a integrității academice, precum similaritățile de codificare în cazul proiectelor de informatică.

THE îl citează pe un alt expert american, Jesse Stommel de la Universitatea Mary Washington din Virginia, potrivit căruia tehnologia poate fi invocată înșelător în discuțiile despre plagiat și fraudă. “Nevoia noastră este să construim relații pozitive cu studenții, în care să avem discuții inteligente despre munca lor, despre citări, despre ce înseamnă și cum arată plagiatul”, afirmă acesta, susținând că instrumentele tehnologice folosite atât pentru a plagia, cât și pentru a combate plagiatul subminează aceste relații pozitive.

Potrivit analizei citate, avansul inteligenței artificiale și a tehnologiilor ridică și probleme juridice, similare, într-o oarecare măsură, cu cele demonstrate de un bot Microsoft în urmă cu 5 ani, care imita discursul urii și atitudini părtinitoare în mesaje rasiste de pe Twitter. În acest sens, este citată o altă expertă, Lucinda McKnight, care se întreabă: “Dacă un bot încalcă legea, cine e responsabil? Compania care a creat bot-ul? Oamenii care au selectat materialul folosit pentru a instrui bot-ul? Aceasta va fi un domeniu juridic imens pe viitor (…) la care vor fi nevoiți să se gândească și profesorii și elevii”.

  • Analiza conchide: “poate membrii comunității academice înșiși vor scrie și vor preda alături de propriul lor bot personalizat – ceea ce pune tot felul de alte întrebări referitoare la definirea originalității și a perspectivei autentice. Dar ce e clar este că avem nevoie să discutăm aceste chestiuni cât mai repede, înainte ca viitorul să ne-o ia înainte”.

Foto: © Wrightstudio | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sprijin de 300 de lei pe lună pentru elevii din învățământul profesional și tehnic și programe remediale pentru creșterea nivelului de competență în citit, matematică şi științe, finanțate într-un apel de 140 milioane euro, în consultare publică

Subvenții de 300 de lei pe lună pentru elevii din învățământul profesional și tehnic (ÎPT), sprijin financiar pentru cazare, masă și transport, programe remediale, în special pentru elevii din clasa…
Vezi articolul

Marius Nistor, FSE, după întâlnirea cu Ilie Bolojan și Daniel David, de la Guvern: Răspunsul e invariabil același – nu-și permite țara. Dacă țara nu-și permite un popor educat, să facem pușcării

Întâlnirea de luni dintre premierul Ilie Bolojan, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, și liderii federațiilor sindicale din educație s-a încheiat cu mesaje divergente. În timp ce Guvernul a vorbit…
Vezi articolul

EXCLUSIV Daniel David: Specificul școlilor cu program suplimentar de muzică nu va fi afectat de comasarea cauzată de numărul de elevi, rămânând structuri educaționale în sine, arondate uneia cu personalitate juridică / Vom monitoriza cu atenție păstrarea identității educaționale a acestor școli, chiar dacă administrativ vor avea loc anumite schimbări

Ministrul Educației, Daniel David, le răspunde muzicienilor care au cerut public renunțarea la comasarea școlilor vocațional – artistice. Oficialul a declarat pentru Edupedu.ro că școlile cu program suplimentar de muzică…
Vezi articolul