INTERVIU Radu Gologan avertizează că 5% din elevii de la Olimpiada online au copiat, unii ajutați de părinți: Nu trebuie să existe milă pentru furt / Sprijinul părinților pentru fraudare este mai mare, cu cât copiii sunt mai mici

22.067 de vizualizări
Foto: Facebook.com / Radu Gologan
“Copilul educat din clasele mici în acest sistem [n. red. al fraudei] este un mare pericol pentru viitorul acestei țări”, atrage atenția, într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice, societate care a organizat prima fază, online, a unei olimpiade de matematică în condiții de pandemie. Radu Gologan a atras atenția în repetate rânduri, prin mesaje publicate pe Facebook în ultimele zile, asupra înmulțirii tentativelor de fraudă, atât la concursul matematic, cât și în general, în învățământ. Un mesaj care, spune el, trebuie transmis întregii societăți și “probabil primii care o fac sunt cei de la Drept”, prin exmatricularea studenților care au fraudat examene, este: “Nu trebuie să existe milă pentru furt”.

Radu Gologan consideră că vina pentru situația actuală este în general împărțită, dar insistă pe rolul negativ al părinților care își încurajează copiii să încalce regulile, începând cu primii ani de școală.

Și atrage atenția că, în timp ce țări unde “pandemia” comportamentului neetic practic dispăruse au luat, în timpul perioadei de școală online, măsuri drastice pentru a preveni frauda, “noi nu am ajuns niciodată să conștientizăm că acestea sunt lucruri extrem de grave”.

Societatea să inventeze un vaccin anti-fraudă “care să fie injectat la scară națională”

Rep.: Ați vorbit în repetate rânduri, în ultimele zile, pe Facebook despre înmulțirea tentativelor de fraude la Olimpiadă și în testări școlare. La Olimpiadă, ce înseamnă această creștere? Câte tentative ați constatat?

Radu Gologan: Am constatat personal câteva tentative, dar am informații, unele clare, altele presupuneri, că devine o situație generalizată. Cu cât “crește” pandemia în lume, crește și în învățământ cantitatea de fraudă. 

Am spus la un moment dat [n.red. în mesajele publicate pe Facebook] o chestiune interesantă, țări occidentale care scăpaseră în ultimele decenii de această “pandemie” a comportamentului neetic în școală au început să ia măsuri foarte drastice, pentru evitarea în online a comportamentului neetic. Noi nu am ajuns niciodată să conștientizăm că acestea sunt lucruri extrem de grave. În școala românească se copiază începând cu clasele primare – cu acele portofolii și fișe susținute și de învățători, dar mai ales de părinți – până la doctorate. Acum, cu învățământul online, am avut ocazia să vedem că nu prea există niciun Dumnezeu pentru mulți reprezentanți ai poporului român, când vorbim să se abțină de la furt și să se comporte decent. 

Nu vorbesc în general. La nivelul concursului de matematică pe care l-am organizat, avem informații și unele dovezi că, statistic, e fraudat în proporție de 5%. Asta pentru că uneori nu există un control, video sau de alt tip. Pe de altă parte, și eu ca profesor universitar am văzut uneori rezultate statistic neverosimile, la examene online pe care le-au dat studenții. Parcă ar exista un aparat, nu știu de unde provenit, dar probabil generalizat, care își construiește sistemul de fraudare. 

Cred că va trebui ca societatea românească să inventeze un vaccin care să fie injectat la scară națională, asta însemnând curajul de a elimina din sistem orice fraudă și orice încercare de fraudă. 

Rep: Comparativ cu examenele și testările din anii trecuți, desfășurate fizic, cum se prezintă situația acum?

R.G.: În general, la examenele pe care le-am susținut eu în ultimii 30 de ani la Politehnică, tendințele de fraudare nu au fost foarte mari, dar au crescut an de an. Acest lucru a avut drept cauză tehnologia informației. Acum, când această tehnologie e majoritară în învățământ, saltul procentului de fraudare este îngrijorător. 

“Copiii care iau în serios școala au învățat să fie îngrijorați de acest sistem corupt”

Rep: În mesajele dumneavoastră de pe Facebook, sugerați o vină împărțită între părinți elevi, profesori. Pe cine considerați principalii vinovați?

R.G.: După părerea mea și după rezultatele pe care le avem, tendința de fraudare crește pe măsură ce scade vârsta elevilor. Cu cât copiii sunt la clase mai mici – a 5-a, a 6-a – sprijinul părinților pentru fraudare este mai mare.

Pe de altă parte, copiii care iau în serios școala, prin educația pe care au primit-o de la părinți, au învățat să se compare între ei și să fie îngrijorați de acest sistem corupt. Primesc mesaje de la copii olimpici care au deja rezultate foarte bune și care sunt îngrijorați că pot pierde locul de calificare din cauza fraudei provenite de la ceilalți. 

Rep.: Rolul profesorilor care este, în acest context? Cât de responsabili sunt ei?

R.G.: Profesorii în general susțin această idee de atitudine exemplară vizavi de fraudare. Personal, în preuniversitar, nu cunosc situații în care vreun profesor de matematică să fi susținut frauda de acest tip. În universitar, cazurile sunt de asemenea rare, cei mai mulți profesori nu sunt părtași ai acestei atitudini și suferă foarte tare. 

Probabil că ați văzut, în ce am scris pe Facebook, două exemple. Într-unul, părintele, în timpul unui test online, îl roagă pe meditator să dea soluțiile. Nu este vorba despre matematică în această situație. În alt caz, al unui copil de clasa a 5-a urmărit video la prima fază a olimpiadei, se descoperă că mama e lângă el, iar ea, fiind rugată să plece, nu pleacă de lângă acel copil. Este o situație extrem de gravă.

Înțeleg corupția în familii dezorganizate sau în clanurile de tot felul, dar copilul educat din clasele mici în acest sistem este un mare pericol pentru viitorul acestei țări.

Rep.: Dar meditatorii? Meditatorii sunt și ei, de obicei, profesori, adesea chiar profesorii copiilor meditați…

R.G.: Meditatorii sunt profesori și în general nu răspund la această tentativă (de fraudă), decât probabil foarte rar. Meditatorul menționat de mine nu a răspuns, chiar va refuza să mai facă meditații cu acel copil.

Rep.: Ce soluții vedeți, la nivelul concursului organizat, dar și în general?

R.G.: Soluția pe care noi, Societatea de Științe Matematice, o avem la îndemână va fi drastică: copilul care fraudează în continuare Olimpiada – și putem dovedi lucrul acesta – nu va mai avea parte în niciun fel de implicare în vreo competiție sau în orice lucru legat de Societatea de Științe Matematice. Dacă anii viitori va participa la concursuri, Societatea nu îi va oferi medaliile, nu îi va oferi abonamente. Vom afișa, la sfârșitul Olimpiadei, care dorim să se desfășoare cu prezență fizică, rezultatele fazei finale cu ce a obținut în faza inițială, online, să poată fi observate discrepanțele. Vom fi drastici din acest punct de vedere. Este un mesaj de transmis întregii societăți. Noi vom fi primii care să îl aplice… Probabil primii sunt cei de la Drept (în cazul studenților exmatriculați): nu trebuie să existe milă pentru furt.

Radu Gologan, pe Facebook: Dragi părinți, vă plângeți că se fură în țara asta și voi îi învățați pe urmașii voștri să fure?

Pe pagina sa de Facebook, Radu Gologan a scris, începând de sâmbătă, despre fenomenul fraudei în învățământ și în concursuri/teste. El a notat, între altele, în mesajele sale:

  • “Dragi părinți, dacă vă mai pot apela cu frumosul cuvânt neaoș “drag”, va plângeți că se fură în țara asta și voi îi învățați pe urmașii voștri să fure? Promit că vom lua măsuri exemplare în toată această întreprindere a noastră: de câte ori vom avea dovezi de încălcare a eticii, copiii dumneavoastră nu vor mai participa niciodată la vreo acțiune a Societății de Științe Matematice din Romania. Chiar și când vor fi adulți.”
  • “Am discutat serios în ședința Consiliului Societății despre modalitățile de a reduce fraudarea la Olimpiada Națională a Gazetei, etapa a II-a. Vom face în așa fel încât la etapa finală, ce sperăm să fie în centre universitare offline, lista de rezultate să conțină și rezultatul de la etapa precedentă.”
  • “Un părinte, extrem de vehement în ceea ce privește corupția la nivel înalt în România, activist volubil și admirat de mine pentru asta, în a o demasca prin proteste, inclusiv Piața Victoriei 10 august, unde a avut alături copilul, îi cere meditatorului, ca în timpul testului, dat online de profesorul de școală, sa îi trimită copilului rezolvările. M-a dărâmat psihic.”
  • “Am descoperit uluiți, extrem de multe fraude, în special la clasele mici, susținute de părinți sau meditatori. Sunt și alte multe semnale de comportament fără etică din multe alte părți ale sistemului de învățământ, universitar și preuniversitar, cu implicarea nu numai a elevilor sau studenților.”

Foto: Facebook.com/RaduGologan


30 comments
  1. Coruperea ierarhiei valorice este o calitate predominanta si emblematica a natiunii romanesti, pusa in evidenta inca din primele consemnari din istoria universala. SSRM stia f bine cu ce se confrunta. Remarc site-ul anacronic si mediocru al acesteia, stilul pragmatic si calculist – sintetic al concursurilor, lipsind creatia, conceptul, insasi elementele care ne intretin evolutia intelectuala si ne identifica statutul de fiinta ganditoare in confruntarea cu sistemul de calcul artficial. Indemn la schimbare launtrica, de sens, din toate directiile si nu la ura si anihilare. Prin noi se manifesta acest virus si noi toti trebuie sa ne imunizam.

  2. Atâta caz despre elevii de la clasele mici (V, VI) de parcă au furat la examenul de admitere, de licență… A fost corect să se dea 24 de probleme, pe care trebuia să le rezolvi ca să poți da răspunsul corect, în 2 ore? Probabil că nu ar fi trebuit organizat și cu asta se rezolva problema.

    1. Sa nu se organizeze o competitie cu traditie si care incurajeaza elevii si excelenta in educatie ca sa lasam lipsa de etica si mediocrii cu tupeu in pace? Nu e un examen de admitere, dar etapele finale selecteaza lotul Romaniei pentru competitiile internationale.

  3. Dl Gologan a păstorit timp de aproape 20 de ani cea mai coruptă olimpiadă, în care banii și pilele au dat tonul, viciind selecția și ducând lotul de internațională pe locul 33, iar la senectute dă lecții de morală și corectitudine!

  4. Asa vrei tu…
    Parintele sa își ajute copilul la teme, tot timpul anilor de școală, dacă asta considera el ca este menirea lui.
    Nu sa învețe copilul sa fraudeze un test, un examen sau un concurs.

  5. In ce sistem bolnav trăim noi mai vorbiti de faurda voi care vă dați mari știutori si ne vorba aia ‘fraudați pe la spate credema orice om în sinea lui are cat de mult sau putin o vrajeala sau un șantaj astea se cam invață in zilele noastre si imi pare rau daca faceti asta doar pentru un amar de rating ca vezi doamne au fraudat oricum si in sistemul vostru frauda oentru a face bani e in prim plan Rusine sa va fie si eu sunt student

  6. “Un părinte, extrem de vehement în ceea ce privește corupția la nivel înalt în România, activist volubil și admirat de mine pentru asta, în a o demasca prin proteste, inclusiv Piața Victoriei 10 august, unde a avut alături copilul, îi cere meditatorului, ca în timpul testului, dat online de profesorul de școală, sa îi trimită copilului rezolvările. M-a dărâmat psihic.”

    Ceea ce ar trebui să vă dărâme psihic în privința fraudelor care se desfășoară de ceva ani și au “înflorit” evaziunea fiscală în rândul celor foarte educați, ducând și la decalajul de astăzi între ceea ce se predă/lucrează la clase (ca nivel și volum) și ce se cere la examene/olimpiade…este chiar în citatul de mai sus. Cine a încurajat mentalitatea “dacă am BANI să îmi meditez copilul cât mai mult, acesta MERITĂ să fie peste restul?”, nu cumva unele cadrele didactice (care, d.p.d.v. moral, trebuiau să se rezume la predarea în clase)? Părinții noștri nu comentau în fața cadrelor didactice (cel puțin în clasele în care am fost eu), dar nici bani pe meditații nu prea dădeau acum zeci de ani…sunteți de acord? Orice “investiție” creează și așteptări (asta e valabil pentru toată lumea, dacă ele sunt realiste sau nu- ține doar de bunul simț al fiecăruia), nu credeți?

    Olimpic ar trebui sa însemne talent nativ plus multă muncă individuală -nu meditații încă de la clasa a II-a sau a III-a. Unde mai este egalitatea de șanse între un copil cu înclinație naturală spre matematică, dar fără posibilități (bani de meditații) și unul mediocru, dar în care se “îndeasă” la modul profesionist și structurat informațiile?

    Prin această “înțelegere” tacită dintre cadrele didactice și părinți, rezultatele la examene și olimpiade nu mai sunt de ceva timp oglinda reală a nivelului de asimilare a cunoștințelor de la clasă (acolo unde au toți cei care vor și pot acces, la modul nediscriminatoriu).

    Corectitudinea TREBUIE să înceapă cu fiecare dintre noi (părinți ȘI/SAU cadre didactice, elevi/studenți), nu doar cu X sau cu Y. Sau, dacă tot nu suntem capabili să renunțăm la câștigurile financiare în favoarea corectitudinii morale (pe principiul: sărac, dar curat), măcar să nu ne mai erijăm în “lupi” moraliști (că de aia n-are ursul coadă), domnule profesor. Orice copil meditat “fură” din start în fața colegilor lui care nu își permit, dar asta este cumva ACCEPTABIL pentru d-voastră. Cu tot respectul pentru calitățile incontestabile de matematician, expertiza morală vă rog să o lăsați altora- capabili să se opună oricărei fraude, oricât de mult ar avea ei înșiși de pierdut (fiindcă aici este “piatra de încercare” a unei conștiințe).

    1. Ana C, ma mira faptul ca ai impresia greșită ca meditațiile pot spori nivelul unui elev slab sau mediocru la materia respectiva.
      Meditațiile sunt impuse copilului de câte parinti. Un copil care nu este atent la orele de curs de la scoala, nu va fi atent nici la explicațiile meditatorului. Fie din lipsa de putere de concentrare, fie din obișnuința de a nu depune efort intelectual.
      Sunt pline școlile de elevi meditați, care iau sub 5 la examen la materia respectiva, fie iau o nota de trecere modesta
      Notele mari la scoala sau la examene nu sunt rezultatul meditațiilor, ci a muncii elevului.

      1. În sistemul de educație există cadre didactice și elevi. Oricare dintre cele două categorii pot reprezenta “veriga slabă”. Dacă d-voastră considerați că numai elevii sunt (în TOATE situațiile) cei responsabili și nu există pe lume elevi care au vrut să învețe la o disciplină (chiar de profil, aleasă tocmai fiindcă le plăcea) și nu au avut cum (din motive personale ale unui cadru didactic)…rămâneți cu această convingere.

  7. Dupa ce ca scrii cum scrii mai ai tupeul sa iei la rost un cadru didactic care incearca sa le deschida ochii parintilor in legatura cu ceva care e foarte grav la ora actuala si tu incepi sa zici ca elevii trebuie ajutati de parinti, pe bune?
    Pana la urmatorul tau comentariu public invata sa scrii corect fiindca nu doar ca esti analfabet dar esti si unul functional si asta e foarte grav.

    1. Cind mai scrii urmatorul comentariu de academician sef sa nu uiti sa scrii si la cine te referi! Nu de alta dar subiectul si predicatul sunt obligatorii intr-un comentariu…fie el si minimal…

  8. Frauda e si rezultatul scolii romanesti…a competitiei impinse pina la absurd, sustinuta si incurajata de scoala romaneasca! Incepind cu profesorul cel mai bun, cel mai dorit cel mai cautat din scoala, ala care strange la dosar o mie de diplome ale elevilor, stim cu totii de ce…continuand cu notele date dupa ureche, ochi frumosi sau toane…toata lumea alearga dupa calificative!
    In Japonia, elevii nu au nici macar un test pina la clasa a 4…nici macar o competitie, nici macar o intrecere, nici macar o olimpiada. Si nu ies niste papa lapte, nu-i asa?
    La noi de la clasa 0 se face dosar cu diplomele elevilor…pana sunt capabili sa invete ce inseamna cu adevarat o competitie, au si invatat sa triseze….ca asa le propune scoala, ca nu toti or fi genii si isi descopera talente de la clasa 0, nu?

  9. Draga domnule Gologan ,am 43 de ani dar nu v as fi vrut ca profesor de matematica!daca matematica e stiinta suprema,atunci la acest concurs accept suprematia societatii,indiferent daca inseala notasau minte !parintele isi ajuta copilul…daca sunt ajutati e bine ,daca nu e rau!matematica inseamna demonstratii si nu ierarhie!Mai puneti mana si pe o carte !😞nota 2 ….treceti la colt !

    1. Dupa ce ca scrii cum scrii mai ai tupeul sa iei la rost un cadru didactic care incearca sa le deschida ochii parintilor in legatura cu ceva care e foarte grav la ora actuala si tu incepi sa zici ca elevii trebuie ajutati de parinti, pe bune?
      Pana la urmatorul tau comentariu public invata sa scrii corect fiindca nu doar ca esti analfabet dar esti si unul functional si asta e foarte grav.

    2. Asa vrei tu…
      Parintele sa își ajute copilul la teme, tot timpul anilor de școală, dacă asta considera el ca este menirea lui.
      Nu sa învețe copilul sa fraudeze un test, un examen sau un concurs.

  10. Este adevărat ca unii părinti încurajează elevii sa fraudeze orice test online.
    Copilul a cărui personalitate este murdărita chiar de proprii părinți, va deveni un adult fara verticalitate, fără conștiința și va avea frauda ca stea călăuzitoare la serviciu și în viata.
    Dumnezeu nu alege părinții copiilor.
    De aceea părinții ar trebui sa fie corecți și sa ii învețe pe copii lor aceeași țesătură de caracter.

    1. ba chiar scoala formeaza astfel de caractere…parintii care o fac sunt mai putini responsbili caci fac educatie cu propriul copil, scoala in schimb modeleaza caractere la scara societatii…cam diferenta dintre crima si genocid…

    2. O da mare dreptate aveți ,sa fraudat rezultate ,păi nu asta învață de la politicieni ce li se pare absurd

  11. Cum ar fi să te duci la spital și să fi tratat de un medic care a intrat la facultate pe bază de dosar a copiat la examene dar are multă experiență de viață. Ia încearcă să vezi cum este.

  12. Ma bucura atitudinea dlui Gologon, dar ma surprinde ca nu a intervenit la fel de vehement si in anii trecuti.
    In jurul acestor Olimpiade, care au un rol incontestabil in formarea elitei romanesti s-a creat o mafie pe care nu stiu daca si dlui a girat-o, dar sunt sigur ca nu a facut suficient pentru demontarea ei
    Acum a descoperit pe buna dreptate ca exista frauda. 5 % crede dlui. Eu sunt sigur ca e vorba de mult mai mult.
    Dar ea nu a aparut peste noapte o data cu trecere on-line
    Sa ne amintim de marea de contestatii de la toate fazele acestor olimpiade care transau in fapt calificarea.
    Nu conta rezultatul la prima strigare. Dupa contestatie nota era marita adecvat pentru a trece la urmatoare etapa.
    Aceasta etapa aducea cu ea bonusuri materiale pentru profesori dar si pentru elevii celebrelor “institutii olimpice”
    Sa ne amintim situatia de la Iasi sau de la Galati de la ultima Olimpiada de matematica la clasele mici.
    Au fost trimisi de acolo autobuze intregi de copii la faza nationala, iar dl Gologan, senin, ne-a spus ca acolo se face carte mai multa!
    Nu dl Gologan. Se fura inca de atunci si se fura organizat. Erau filiere intregi de calificari aberante facute “contracost”.
    Ce ati “descoperit” dvs acum este un mic varf. O “scapare” din prostie
    O mama care a vrut sa aiba si ea copilul olimpic.
    Evident nu sustin asa ceva, dar ma bucura atitudinea vehementa si sper sa aveti taria sa mergeti pana la capat
    Trebuie oprit furtul gainaresc, dar trebuie oprit si jaful pe care il creaza scolile cu asa zise pretentii prin presiunea cu care isi imping in mod fraudulos elevii la etapele finale ale olimpiadelor.

  13. Un simplu elev…. înainte de toate pune-te bine la punct cu gramatica limbii romane ca faci niște greșeli grosolane ce nu îți fac deloc onoare . Și numai după aceea poți sa vii cu pretenții !!! Exact voi vorbiți care sunteți niște analfabeți . Sper ca țara aceasta sa aibă cât mai putini “elevi” ca și tine adică analfabeți !!!

  14. Ma gândesc cu multa dragoste la acest articol si la declarația făcută. Sunt uimit de perfecțiunea domnilor profesori si mai ales conducerilor. Am rămas pur si simplu uimit ca toți oamenii sunt corecți si nu au copiat niciodată la nimic( o ironie adresata oamenilor cu caracter impecabil). Mila față de frauda nu este necesara, sunt de acord, dar înainte de a arunca cu degetul si spune ca acești copii sunt niște “trădători” ai cunoștințelor sacre ( predate din părți materiile), doresc sa subliniez si eu ceva.
    Sunt un simplu elev, nu am nimic special, doar învăț si incerc din toate puterile mele sa simt tinerea ce nu e exista datorita orelor absurd de multe si inutile.
    Inafara de a fi criticat ca elev nu am primit. Aplauze sau bucurie nu. Dar defapt ce primim noi elevii inafara de amenințări si speranțe ce se termina tragic cu multe lacrimi de tristețe si dezamăgire.
    Domnilor conducători, doresc sa atrag atenția ca atitudinea dumneavoastră de corecți si de perfecți este greșită. Dumneavoastră tratați învățământul…copii ce învață in scoli si defapt, tor sistemul ca si acești elevi, cu superficialitate. Nimic concret nu observ. O acțiune de mobilizare nimic.
    Sunt satul sa aud critici si amenințări inutile, doar ca sa “ajungem niște adulți perfecți”. Prefer sa am note mici și cu multa experienta in viata si într-un domeniu decât un elev de nota 10 si lipsit de suflet si îndrumare in viata de după școală.
    Cu aceste cuvinte închid acest mesaj destul de rece ” mai bine un elev de nota 7 la școală si 10 in viata decât 10 in școală si in rest… Un nimic”.

    1. Daca tu taceai, filozof ramaneai.
      Pardon, un simplu elev.
      Ce legatura are mesajul tau cu textul acestui articol?

    2. De ce te “temi” nu scapi. De exemplu de a deveni un adult de nimic, din moment ce vorbești fără sa gandesti.

    3. Nu se “arunca cu degetul”,nu există așa ceva în limba română.
      Cat despre restul…Daca nu poti sa înveți carte, ar fi bine sa înveți o meserie,nu golanie.

    4. @elevului foarte simplu
      ”Prefer sa am note mici și cu multa experienta in viata”.
      As adauga convingerea mea ca vrei sa devii ”manager” si ca adormi seara in sunete de manea. Despre limba romana pe care o folosesti nu mai zic nimic. Nici macar nu ”arunc” vreun deget in directia ta.

    5. Sa dea Dzeu cand o fi sa ajungi la medic sau la o operatie sa te taie si sa te coase un medic ce are doar experienta de viata si cunostinte de nota 6-7. Cred ca ai fi foarte fericit. Nicio problema! In timp ce te va opera vei fi foarte fericit cand veti socializa si iti va impartasi din vasta sa experienta de…viata. Aia conteaza.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Material susținut de Nextlab.tech

Cum introducem inteligența artificială în școli? INTERVIU Profesoara Yiran Zhao, expert OECD: Ca să le dăm cu adevărat putere profesorilor atunci când promovăm tehnologiile AI, cheia este să gândești din perspectiva profesorului

Cum introducem inteligența artificială în școli și licee? „Primul lucru la care se va gândi un profesor când îi vei spune că poate folosi inteligența artificială pentru învățare personalizată va…
Vezi articolul