Procentul mare al elevilor de liceu care nu stăpânesc cunoștințele de limba și literatura română la clasa a IX-a, relevat de studiul din proiectul ROSE, despre care Edupedu.ro a scris miercuri, „arată, de exemplu, modul în care uneori nu implementăm bine ideea de învățare remedială, nu corectăm bine lucrurile”, a declarat ministrul Educației și Cercetării joi seara, într-o emisiune la Antena 3. Acesta a spus că este „foarte ciudat că același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost, cu aceleași metode, probabil tot proaste, cu aceleași manuale, probabil tot proaste”.
David a explicat că în opinia sa, „dacă vrei să corectezi acel lucru, trebuie să faci altfel. Profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul”.
Reamintim că aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”, potrivit raportului de la final de proiect. Autorii acestuia susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a. Într-un raport similar, după ce au fost testați la matematică, 91% din elevii de clasa a IX-a sunt în categoriile de risc crescut.
Declarațiile lui Daniel David:
„Să știți că rezultatul este similar și în zona matematicii. A fost și discuția respectivă. Dar pe mine nu mă surprinde. Hai să ne întoarcem la testele PISA. De câțiva ani ne tot plângem că zona de analfabetism funcțional, pe care îl vedem în testele PISA la diverse discipline, e în jur de 40, 40 și ceva la sută. Sigur că aici vorbești de un procent mai mare, dar atenție, că eu știu acel studiu și știu și ca psiholog, în sensul că sunt trei clase care au fost luate în calcul acolo. Și adevărul este că analfabetismul funcțional de la testele PISA s-ar suprapune numai pe două clase.
Deci cumva, dacă ar fi să traducem acel lucru în analfabetism funcțional, tot pe acolo este, spre 50%. Partea în plus, până la 78-80%, ține de faptul că au o performanță care este la limită, este la risc, dar nu că sunt în zona analfabetismului funcțional. Dar procentul este oricum mare, și asta arată, de exemplu, iarăși, modul în care uneori nu implementăm bine ideea de învățare remedială, nu corectăm bine lucrurile. Ca să vă dau un exemplu scurt, să nu intru în teorie și poate simplific un pic situația. Dacă ai un elev în clasa a IX-a care are anumite probleme la chimie, rămâne în urmă. Vezi că nu poate, pur și simplu, tendința noastră este ca profesorul care predă disciplina respectivă să mai rămână după ore cu elevul respectiv și să încerce să corecteze acel lucru, ceea ce este un demers foarte ciudat pentru mine, ca psiholog. Adică același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost, cu aceleași metode, probabil tot proaste, cu aceleași manuale, probabil tot proaste. O abordare corectă, iar acel test pe care l-ați menționat sugerează acest lucru, este să te uiți cauzal. Elevul din clasa a IX-a care are probleme la chimie are probleme la chimie deoarece are o deficiență în competențe care vine din clasa a VIII-a, poate din clasa a VII-a, iar acel studiu arată că uneori vine din clasa a V-a. Și atunci, dacă vrei să corectezi acel lucru, trebuie să faci altfel.
Profesori care au competențe pe învățare remedială, care folosesc alte metode de predare și care știu să facă diagnosticul și să corecteze deficitul, care poate vine din clasa a V-a, a VI-a sau a VII-a. Am intrat un pic într-o chestie tehnică, am vrut să spun că testul acela este foarte important, fiindcă ne sugerează și faptul că învățarea remedială trebuie făcută altfel”.
32 comments
Din start David porneste inversunat tot pe bietul profesor, presupunand ca daca elevul esueaza e cu siguranta numai si numai din vina cadrului didactic, ce nu a facut corect transferul de competente. Foarte gresit: elevul NU DORESTE, NU ESTE ATENT SI INTERESAT sa-si transfere competentele. Are alte preocupari, iar cei pe care oricum nu-i duce capul, nu-i intreaba nimeni daca pot fi “umpluti” de competente. Ce competente sa transferi la un idiot cu QI 50? Competenta nevoilor primare? Sau la altii cu CES? Asa ca David sa-si revina, ca debiteaza in nestire.
Domnule profesor!
Afirmațiile dumneavoastră sunt greșite din mai multe motive
În primul rand, faptul ca un elev ar putea rămâne repetent îi dă o frică care în mod normal ar fi suficienta sa-l motiveze sa învețe mai mult! Va spun din propria mea experienta, am avut colegi care s-au mutat la altă scoala ca să nu rămână repetenți. Nu este vina lor ca nu au avut parte de profesori suficient de capabili care sa le explice individual tot ce nu înțelegeau și sa elimine lacunele din procesul de învățare!
în al doilea rând, faptul ca un elev nu este interesat nu reprezinta o evaluare a modului în care se predă la clasă? De ce ar fi un elev interesat de niște date brute care i se prezintă fără vreo explicație? Mai rău, de ce ar fi interesat dacă profesorul în sine nu e interesat?
nu în ultimul rand, domnul David nu arunca nicio vină pr profesori. Această măsură are rolul de a elimina presiunea orelor remediale de pe capul profesorilor și de a le pune în seama unor experți care doar cu asta se ocupă!
În concluzie, această măsură este utilă și oportună!
Omul nu cunoaște deloc realitatea…
Nu ai nici o valoare de întrebuințare mai ales ca perioada de la o facultate care fura bani de la bugetul de stat.
Cred că sunteți rupt de realitate.
De ce este procentul atât de mare de analfabetism funcțional? De ce lipsa de interes a copiilor spre învățare este mare? Oare nu pentru că materia/ informația predată la clasă este prea multă și peste limitele de înțelegere a majorității copiilor? Materia, manualele și tot ceea ce se întâmplă în sensul predării sunt pentru acei 10% dintre copii care au un IQ mare. Cu ceilalți ce facem, program remedial? Cum îi aducem la acel nivel care le este mult prea ridicat? Plătim meditații în scop remedial, cum spuneți dumneavoastră, nu pentru performanță ci pentru a nu rămâne copilul corigent. Noi, ca părinți, așa ne-am gândit și noi, să fie un alt profesor înafara școlii, care să abordeze altfel materia. Rezultatele sunt minime. Copilul nefiind interesat de aceea informație, asimilarea este minimă. Referitor la un comentariu anterior, copilul nu este un huligan. Eu personal mă ocup de el. Nu are viață personală. 7-8 ore la școală, o pauză de maxim două ore acasă, necesare pentru a mânca și alte nevoi personale, după care 4-6 ore teme. Credeți că acest stil de viață poate aduce performanțe dacă nu este un geniu?
De unde nu e, nici Dumnezeu nu cere…
corect! materia este stufoasă fara logica și inutilă, copii nu au timp de joaca din cauza temelor…..
Eu nu cred in învățare remediala, dacă elevii rămân în urmă la anumite discipline, de cele mai multe ori, nu este din nepriceperea profesorilor, ci din multe alte motive. Cine a predat la clase de gimnaziu cel puțin 6-10 ani poate sa recunoască faptul că sunt extrem de mulți factori care influențează negativ dobândirea de cunoștințe. Eu cred că trebuie să se reorganizeze sistemul de învățământ și programele școlare. Trebuie sa dam elevilor, încă din clasa a VII – a, posibilitatea de a alege anumite discipline pe care vor sa le studieze , de asemenea nr. de ore din planurile cadru ar trebui redistribuite altfel, in funcție de nevoile și abilitățile elevului.
Și încă ceva extrem de important eliminată influența părinților asupra notelor, presiunea pe care o pun pe cadrele didactice pentru note mari este imensă și acest aspect trebuie eliminat cu ajutorul legii.
Fac prezent domnului ministru ca a spune de profesori ca au lucrat prost, ca au avut metode proaste și au predat după manuale proaste, se poate traduce :profesorii sunt prosti.
Repetiția ” prost/ proaste” are rolul de a accentua niște… lucruri…
Nu toți profesorii sunt prosti… Nu avem nevoie sa fim definiți de nimeni.
Dar , cine planifica ce anume trebuie sa studieze profesorii în facultate , la capitolul continuturi ?…
Cred ca Ministerul Educației trebuie sa reformeze toate facultățile care formează profesori.
Eu, personal, doresc aceleași cursuri care se predau la facultățile din Italia, facultăți care formează profesori.
Noi profesorii romani avem foarte multe drepturi încălcate.
Nu mai vrem manipulări; nu sunt profesorii de vina.
Și domnul ministru și toți guvernanții trebuie sa asculte profesorii, tot ce reclama profesorii de ani de zile.
Eu, profesor la clasă, am momente de activități remediale la fiecare oră!
Anul trecut, la inceputul clasei a noua, elevii au dat teste prin care li s-au verificat cunoștințele din gimnaziu!
Am cerut rezultatele!
Mi s-au dat ( la nivel de individ, de clasă, de școală), iar eu am avut grijă să creez in ore punți de legătură intre materia de gimnaziu și cea din liceu toată perioada!
Pentru că am avut (și prin această testare) o măsură a realității – pe care am luat-o în considerare!
Anul acesta, avem elevi care intr-a cincea (!!!) au făcut ore în online! Vă dați seama cam cum trebuie să construim punți in materie, pentru înțelegerea ei (eu vorbesc de matematică)!
P.S. E adevărat că acele ore remediale de gimnaziu, de după pandemie, au fost date doar profesorilor agreați de director (că, de, erau plătite; eu chiar dacă am cerut, nu mi s-au dat)!
Dar efortul de fiecare zi al contextualizării îl facem zilnic! Noi și elevii avem – cel puțin declarativ- aceleași obiective, de neatins fără recapitulări!
La clasele gimnaziale, (nu cunosc situația la clasele de liceu), programa școlară este extrem de încărcată astfel încât nu este timp pentru fixarea cunoștințelor.
La aceasta se adaugă un alt factor defavorabil: programul zilnic cu începere de la ora 12. Copilul nu are timp pentru masa de prânz, iar la sfârșitul zilei după un program de 6 sau 7 ore nu mai sunt condiții să își pregătească și temele pentru ziua următoare.
Alt impostor, cu înalte calificări academice
Domnule ministru, va auziți ce spuneți? la fel ca și predecesorii d-voastră, habar nu aveți despre preuniversitar.
ce remedial sa faci cu elevul care nu vine la școală , cu toți golanii?
Intr o clasă în care sunt câțiva derbedei care nu vor să facă nimic la ora, d-voastră credeți că vor face ceva cu alt profesor? unde ați auzit de d-voastră de profesor de remedial . dar la rural? îl înlocuiți pe cel din Vășcăuți cu cel din Poplaca?
Doamna ,nu vor să facă ,pentru că nimeni nu-i lasă repetenți. Deci ,dacă oricum trec clasa ,de ce să muncească ?
Pornesti de undeva. Da, poti face remedial cu copii care sunt in clasa a VI-a si nu au notiuni de a III-a. Pentru ca altfel i-ai pierdut de tot. Derbedeii aia sunt copii. Si merita incercat orice pentru a-i ajuta. Unii nu vor sa faca nimic pentru ca si-au pierdut de mult increderea ca pot invata ceva, “incurajati” si de anumiti profesori cu tipete si diverse apelative.
vorbești tâmpenii. eu îți vorbesc din experiența. pierdere de timp. nu tipa nimeni la ei. chiar ești habarnist, monșer!
Cred ca esti profesoara la un liceu de elita si clar faci parte din tot felul de organizatii moderne care sa tampeasca elevii. Ia treci mataluta la un liceu tehnologic sa te vad cum reziști cu metoda enuntata. Numai vorba de tine, mai bine zis, minciuna.
Suntem exact in locul unde s-a dorit sa se ajunga. Nu acesta a fost obiectivul guvernelor de marionete din ultimii 35 de ani?
O tara bogata poate fi jefuita facil, imbecilizand populatia.
Confirm! Dar avem și ,,creiere” pentru export copiii talentați care excelează in sport și muzică sau la olimpiadele internaționale.Străinii sunt invidioși că avem potențial nativ.Oamenii iubitori de popor lipsesc!
aveți dreptate!
Si cine i evalueaza pe acesti elevi ulterior ? Tot profesorul de la clasa ? Pai in cazul asta profesorii se vor sabota unii pe altii . Prof de la clasa il va sabota pe prof care face ore remediale asa cum ii saboteaza si pe profesorii de sprijin , ei , neluand in seama nici macar adaptarile curriculare si nici macar planul educational personalizat elaborat in cazul TSI de catre consilier . CMBRAE va rog sa va autosesizati acum ca prof itineranti din Bucuresti au trecut la CMBRAE . Speram intr o buna colaborare si o intarire a pozitiei noastre in scoli ptr ca am fost destul timp presul de sters pe picioare in multe dintre institutiile scolare ,prin neparticiparea profesorilor de la clasa nici macar la intocmirea documentelor obligatorii si nici macar prin asigurarea unui spatiu in care sa ne desfasuram activitatea .
sunt o bunica care face lecții cu nepotul de clasa a l a.Mentionez ca cerințele din caietele speciale contin cuvinte grele, de neînțeles la prima citire.Observ ca copilul vine acasa si se apuca de teme, citeste dar nu intekege anumite expresii, desi vibe de la scoala, spune ca nu le a explicat nimeni cuvintele noi.Am constatat că învățătorii nu au cerut vocabular de cuvinte noi ( pe vremea comunismului exista vocabularul).Eu, părinții, incercam sa i explicăm copilului ce semnificatie are cuvantul dar ma intreb cine ii ajuta pe ceilalți copii?Si ne mai întrebam dc au copiii lacune uriase cand ajung in clasa a7-a8a cand nu stiu sa foloseasca cratima
si majusculele sau sa compună o scrisoare etc
Clasa I . întâi, a doua, a treia, etc. Apelați la Becali. Vă va lămuri.
Părinții au vorbit cu invatatoarea? Ce rezolvati daca va plangeti aici? E o problema punctuala. Ati ascultat si versiunea celeilalte parti? Nu aveti idee cat de neatenti sunt cei mici, mai ales in clasa I. Poate copilul sufera de deficit de atentie. De unde stiti ca nu se explica în clasa cuvintele noi? Doar pentru ca al dvs nepot nu le stie? De unde stiti ca nu e cu ochii pe pereți la ore sau incercand sa tulbure orele? Nu iau aparea nici unei parti. Dar o problema punctuala se discuta strict intre partile implicate, încercându-se sa se afle cauzele. Vesnica scuza, învățătorii sunt de vina ca elevii nu invata sau nu au capacitatea, mai bine spus, nu ii duce mintea.
Și explicația domnului ministru TOT PROASTĂ.
A luat în calcul determinarea multor elevi de a nu se obosi dpdv academic, influențați negativ fiind de lipsa susținerii în familie, de comentariile nefericite la adresa școlii și a profesorilor în special, de anturajul la fel de dezinteresat, de promovarea unui model mai degrabă anticultural în mass-media și pe rețelele de socializare?
Bai, desteptule, copilul meu invata de pe manualul ala prost care nu se schimba de multi ani.
Tot profesorul, tot copilul meu, amândoi sunt prosti? Nu voi ca implementați numai prostii? Nu imi mai obligati copilul sa invete toate nenorocirile. Da, sa ia si nota 6, NU II PLACE CHIMIA. NU II MAI OBLIGAȚI SA INVETE MATERII CARE NU LE PLAC. PUNCT. EU PARINTELE SUNT DE ACORD SA IA SI 6.DE CE SA REMEDIEZE? PT HARTIILE VOASTRE? INCOMPETENȚILOR. NE DISTRUGEȚI COPIII.
Sa știi ca nu mai putem cu toții. Ei au tot felul de idei inovative care nu au nicio baza ,nici intelectuala,nici ca experienta profesională și doar pentru ca neuronii lor au făcut o sinapsa simt nevoia sa își exercite puterea care i-au dat-o tot unii ca ei!
Foarte urâtă exprimarea. Ar fi bine să vorbești cuviincios.
Plan remedial facut de alt profesor?! Rad cu lacrimi dar mai ales a neputinta. A venit si asta de pe coclaurii universitari, neavand nicio tangenta cu preuniversitarul. Offff. Nu mai avem nicio speranța. Stimabile, la universitar ai remediale? Nu ai. Nici nu stii ce vorbești. Habar nu ai la firul ierbii.
Sunt copii care chiar nu sunt preocupati de o anume materie, chit ca sta profesorul in cap, chit ca face lectii de circ sa se simtă copilul bine, sa fie fericit. Degeaba, nu se respecta dreptul copilului de a avea o anume inclinatie. Asta e, nu e spre stiinte realiste, e artist, e umanist. Pentru ce vii tu cu remediale sa il chinui, sa capete si mai multa ura fata de materia aia? PUR SI SIMPLU, COPILUL NU VREA.
PE COPII I-AI INTREBAT?! Bine ca aveti Consiliul elevilor, uniunea ce o fi, acolit tot de al vostru, ca tot voi le scrieti comunicatele si sunt odraslele acolitilor voștri. Nu am greșit cu cuvântul peiorativ odrasle pentru ca astia sunt. Marionete care va citeaza cuvintele.
Incetati sa mai chinuiti generatiile cu remedialele voastre. CAUZA DECĂDERII INVATAMANTULUI E COMPLEXA, e formata din mai multi factori.
Lipsa disciplina
Haos
Decadere morala accentuata de manelism, cocalarism si incurajata de televiziuni
Ducerea in derizoriu a profesiei care nu mai are respect si autoritate
Incurajarea părinților,, atotștiutori ” de a se baga in oala profesiei
Incurajarea elevilor de a lua decizii in privinta profesiei noastre
Multe simulari care ocupa timpul si nu ajuta pe copil, ajuta pe statisticieni sa faca subiecte pretabile celor cu nivel precar de cunoștințe
Lipsa celor 2 ani de pandemie care au fost greu de recuperat
Etc etc.
NICIODATĂ profesorii nu au fost ascultati, nu li s-a ascultat parerea. Mereu a contat ce vrea Parintele, ce vrea Elevul. Si pe urma, INTENTIONAT, PENTRU CA ASTA V-ATI DORIT, ati lovit in profesori ca sunt incompetenți. O fi o parte din ei. Dar voi acolo in minister sunteți de 35 de ani incompetenți nonstop. Nu sunteti in stare sa faceți o reforma viabila.
Daca nu va pricepeți, mergeti la finlandezi si dati copy paste la sistemul lor. Ca ei au dovada ca se poate. Nu va doriti asta, asa-i? Ca nu asta e interesul vostru, sa se destepte copiii. Ii vreti imbecili, obedienti, sictiriti de scoala. Iar noi devenim victimele incompetenței voastre si a nesimțirii cu care dustrugeti an de an ce a mai ramas din învățământ.
POLITIZAREA invatamantului
Lupul moralist .
Doamna și-a exprimat frustrarea .
Îi dau o veste proasta : să vedeți la liceu cum este , să vedeți când profesorii dau note pe preferințe , să vedeți ce plăcere le face să dea note proaste .
Infoindu-se ca așa e la liceu , nu e ca în gimnaziu .
Deși predă la o clasă unde s-a intrat cu medie peste 9,50, 9,80 …(peste tot e la fel) nici 3 copii din clasă nu înțelege materia de real ,copiii mergând la real pentru ca pentru asta au înclinații.
Ministru e foarte preocupat de impozitarea meditațiilor nu de cauza care trimite elevii la meditații: indiferența profesorilor . Predau ca la facultate : aruncă niște informații , cine nu le înțelege să se descurce .
Și dacă elevii insistă cu întrebări , să vezi enervare și jigniri .
Aici vorbesc de practica din liceele zise elitiste.
Au înclinații și nu înțeleg?Ciudat lucru.Nici nu trebuie sa explice cineva dacă ai înclinații, te descurci singur.