Liliana Preoteasa, managerul proiectului ROSE: Îi învățăm pe copii un tip de test și dacă i-ai scos de acolo nu mai știu pe ce lume sunt și nu știu să răspundă / Elevii de clasa a IX-a evaluați din matematica de a VIII-a au avut un scor mediu echivalent cu nota 3,7

9.343 de vizualizări
Liliana Preoteasa / Foto: Simion Mechno – Agerpres Foto
„Elevii de clasa a IX-a testați la matematică din materia de clasa a VIII-a au avut un scor mediu de 37,53, echivalentul notei 3,75, după ce dăduseră Evaluarea Națională. Îi învățăm pe copii un anume tip de test și dacă i-ai scos de acolo nu mai știu pe ce lume sunt și nu știu să răspundă”, a declarat managerul proiectului ROSE Liliana Preoteasa, la conferința de închidere a proiectului ROSE – Romanian Secondary Education, derulat de Ministerul Educației în sute de licee și în mai multe universități. Aceasta e prezentat concluziile evaluării elevilor de clasa a IX-a din liceele eligibile ROSE la matematică și limba română. 

„Testarea s-a făcut fix din programa de gimnaziu. Poate întrebările nu erau formulate așa cum suntem noi învățați. Din păcate, îi învățăm pe copii un anume tip de test și dacă l-ai scos de acolo, el nu mai știe pe ce lume e și nu știe să răspundă”, a adăugat Liliana Preoteasa. 

Soluția ar fi ca programele remediale să înceapă mult mai rapid, „de văzut la fiecare clasă și de reluat în clasa următoare sau în aceeași clasă ca să reparăm ceea ce e de reparat, trebuie să ne focalizăm pe lacunele copiilor, pentru că nu ai timp să reiei la liceu materia de gimnaziu”, a susținut Liliana Preoteasa. 

O concluzie a studiului e că aproape 91% din copii de clasa a IX-a sunt în categoriile de vulnerabile sau de risc la matematică.

Ce ne spun aceste rezultate? Avem o problemă la gimnaziu, pentru că noi am auzit sistematic de la profesorii ROSE chestiuni de genul: Doamna Preoteasa, dumneavoastră vreți ca eu să-i învăț derivate și elevii nu știu ce sunt procentele, a spus Liliana Preoteasa.

În acest context, Alina Sava, expert Banca Mondială, a declarat că următorul pas este program de remedial de matematică pentru clasele V-VIII

„Următorul pas și ceea ce vrem să facem noi va fi un proiect de remedial de matematică pentru că se pare că totuși matematica este un subiect foarte important în viața noastră și trebuie să îl conectăm și mai mult de viața noastră de zi cu zi. Cu toții trebuie să înțelegem la ce ne ajută matematica și ne-am hotărât să facem un astfel de program de remedial de matematică pentru clasele V-VIII. Și o să vă povestească colegii mei de evaluarea Brio, să vedeți de ce ne-am hotărât să facem acest program de remedial,” a spus Alina Sava.

Liliana Preoteasa, managerul proiectului ROSE, despre evaluarea elevilor de clasa a IX-a, în cadrul proiectului Rose 

„Voi vorbi despre evaluarea computerizată a elevilor de clasa a IX-a. Am realizat o evaluare inițială la începutul anului școlar trecut, 2023-2024, pe un număr relevant de elevi, doar din liceele eligibile ROSE.

Au fost peste 66.000 de elevi testați la matematică și peste 62.600 de elevi testați la română. Voi insista un pic pe aceste rezultate, pentru că sunt triste, dar trebuie să le analizăm cu atenție pentru a vedea ce e de făcut.

Testarea s-a realizat în etape. Au fost testați toți elevii la materia din clasa a VIII-a, evaluarea referindu-se la competențele dobândite în gimnaziu. Elevii care au obținut sub 60% punctaj, echivalentul notei 6, au fost testați și la materia din clasele a VII-a, a VI-a și a V-a. Elevii au fost grupați în zona de excelență (80-100%), zona de bună funcționalitate (60-80%), funcționalitate limitată (40-60%) și zona de risc (sub 40%).

Rezultatele la matematică și română sunt următoarele:

Prima coloană este cu scorul mediu pe care l-au obținut. Pe materia de clasa a VIII-a au obținut o medie de 3,75, traduc eu 37,53. După ce dăduseră Evaluarea Națională, teoretic știau ei ceva, trebuiau să știe. 

La a VII-a sunt 50,95, adică puțin mai mult de jumătate știu, la a VI-a 49,86 la a V-a 54. Practic, cele mai bune scoruri sunt la a V-a, iar cele mai proaste la clasa a VIII-a. Desigur că la a VIII-a materia este mai complexă, dar totuși acest procent, acest rezultat este foarte slab, după ce ai terminat școala și ai trecut clasa, teoretic, ești la liceu. 

În a doua coloană aveți procentul de copii care se găsesc în categoriile C, D, E ultimele, sub 60% la clasa a VIII-a la matematică 90,8%. Deci aproape 91% din copii sunt în categoriile vulnerabile sau de risc. Mie mi se par înspăimântător. 

La româna e ceva mai bine. Sunt puțin peste 78. Desigur că pe măsură ce cobori, unde disciplina e mai simplă, cunoștințele sunt mai ușor de asimilat și probabil repetate în ani s-au mai stabilizat, ajungem la două 27% la matematică și 14% la română.

Ce ne spun aceste rezultate? Păi ne spun că avem o problemă la gimnaziu, pentru că noi am auzit sistematic de la profesorii ROSE chestiuni de genul: doamna Preoteasa, dumneavoastră vreți ca eu să-i învăț derivate și elevii nu știu ce sunt procentele. Eu trebuie să reiau materia de gimnaziu. Această cercetare asta îmi arată că trebuie să o reiau. Copiii nu știu. Acest lucru înseamnă că de fapt ar trebui să ne ducem la gimnaziu și ne-am dus, că PNRAS-urile asta fac, se uită la copiii din gimnaziu. 

Comentariul care s-a făcut aproape sistematic a fost că problemele nu sunt în programă. Ba da, sunt. Testarea s-a făcut fix din programa de gimnaziu. Nimic n-a fost din afara programei. Poate întrebările nu erau formulate așa cum suntem noi învățați, pentru că noi, din păcate, facem teaching to the test, adică îi învățăm pe copii un anume tip de test și dacă i-ai scos de acolo, nu mai știu pe ce lume sunt și nu știu să răspundă. Trebuie să-i traduci și după ce îi traduci, descoperă că știe să facă exercițiul, dar dacă n-a văzut alte formulări decât acelea, nu știe să le rezolve. 

Cu alte cuvinte, copiii vin cu un decalaj în clasa a IX-a și de fapt, în multe cazuri decalajul acesta este din clasele anterioare, iar ceea ce rezultă în mod natural este că în momentul în care eu fac remediale de clasa a IX-a desigur că mă pot uita puțin în urmă, dar în mod normal mă duc către acel nivel de clasa IX-a, pentru că eu predau la a IX-a și trebuie să ajung să pot preda această disciplină, ceea ce înseamnă că de fapt remedierea trebuie să se facă mult mai devreme și mult mai aproape de momentul în care constat că este o gaură în cunoștințele copilului.

Deci, la fiecare etapă, acestea sunt concluziile, trebuie declanșată remedierea mult mai rapid, ceea ce înseamnă că noi trebuie să facem acest tip de evaluare inițială și văzut și finală, de văzut la fiecare clasă și de reluat în clasa următoare sau în aceeași clasă ca să reparăm ceea ce e de reparat și că trebuie să ne focalizăm pe lacunele copiilor, pentru că nu ai timp să reiei la liceu materia de gimnaziu. Nu e o povestire plăcută, dar e bine să știm că avem de făcut asta și s-o și facem.”

Liliana Preoteasa este directoarea Unității de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă în Ministerul Educației, care gestionează implementarea Proiectului privind învățământul secundar/ Romania Secondary Education Project (ROSE)

Citește și:
BREAKING Numărul copiilor neșcolarizați cu vârsta cuprinsă între 6 și 14 ani a crescut de la 100.000 în 2010, la 250.000 în 2022 / Alina Sava, Banca Mondială: Legile trebuie schimbate, ca atunci când părintele eșuează, primarul și poliția să facă ceva mai mult decât o amendă, ar trebui să aducă copiii în școală


3 comments
  1. Dragă d-nă Preoteasa, monstrul ăsta a fost creat în secunda în care ați început să amenințați profesorii că vor fi ”evaluați” și în consecință plătiți, după așa-zisa ”performanță”, tradusă ca rezultate ale elevilor, strict la examenele naționale sau olimpiade/concursuri.

    Evident că toată lumea a început să ”teach to the test”, exact ca în toate țările suficient de reduse ca să recurgă la așa ceva. Iar consecințele sunt cele pe care le constatați atât de senină.

    Dacă nu mai lăsați profesorii să predea/evalueze la standarde profesionale, pentru că nu lucrează cu mașinării ci cu copii cu inteligențe mult diferite, rezultatele vor fi tot din această gamă. Gândirea critică, ce le-ar permite elevilor să lucreze cu informații în contexte noi, au nevoie de mai puține testări și mai mult lucru individual.

    Și dacă se întreabă cineva de ce nu fac asta ceilalți profesori, care nu predau discipline de examen – fix matematica și științele, care au cel mai mare aport la formarea unei gândiri coerente, sunt discipline de examen. Iar pentru disciplinele umaniste a existat dintotdeauna un suprem dispreț din partea ”societății”, această adunătură de părerologi – ”nu le trebe dom’le, istorie, ce atâta toceală”, ”nu le trebe filosofie, ce, se fac filosofi?”, ”nu le trebe logică sau psihologie, le-au pus acolo ca să aibă profesorii norme”. Dacă apare vreunul care se apucă să impună niște standarde, are grijă directorul, inspectorul sau unii chiar mai sus puși să-l pună repede cu botul pe labe.

    P. S. Iar d-na Preoteasa poate explică măcar așa, puțin, de ce predăm cu cele mai ultra-moderne metode iar examenele au cele mai diluate subiecte formulate după veșnica rețetă, neschimbată de decenii?!

  2. Doamna Preoteasa, aveti dreptate dar , dumneavoastra stiti ca programa de matematica este supraincarcata, ca nu exista fixare si consolidare, ca la gimnaziu este ora si lectia noua?
    Nu sunt profesor de matematica, dar urmaresc ce face copilul meu. Uraste aceasta materie si stiti de ce? pentru ca nu o intelege! Si nu ,nu e limitat intelectual, iubeste chimia, informatica si limbile straine,unde este foarte bun.
    Aruncati vina numai pe copii ca sunt dezinteresati, dar de programa de ce nu vorbeste nimeni? Dar de profesorii de mate de la clasa dezinteresati, obositi si pllctisiti sau mai grav slab pregatiti de ce nu povestiti? Stiu,o sa spuneti nu sunt toti la fel. Este adevarat,dar aceste rezultate sunt proba. Mergeti prin scoli si intrebati- i direct pe copii! Doamna, pentru o majoritate covarsitoare geometria este limba hindi.
    Toata lumea e multumita de impartirea pe module, ca nu mai exista teze, ca nu se mai face récapitulare pentru ca nu este timp.
    Demult, pe vremea cand scoala era scoala,profesorul nu trecea la alt capitol daca in urma testarii aveam note slabe .
    Notiunile erau mai putine, manualul era manual. Azi , in tampenia noastra facem mult si prost, cu rezultatele aferente.
    Dar ce spuneti dumneavoastra sau mai bine zis cum am putea sa facem mai putin si mai bine? Sa eliminam,poate din prea multele notiuni inutile si sa ne concentram pe cele de baza care asigura continuitatea matematicii din liceu si aplicabilitatea practica a acesteia.
    Daca in ultimii ani am vorbiti peste tot de rezultatele slabe la matematica,niciun eminent de nicaieri nu si- a plus si intrebarea de ce?????

  3. Analfabeti cu medii peste 9.Exista!!
    In Gimnaziu parintii ii incurajeaza sa invete doar pt examen,elevii vin la scoala obositi de romana si matem,nu -i mai intereseaza nimic altceva,li se inoculeaza ca altceva nu conteaza.
    Nu mai conteaza nici notele?De ce ar invata?Sunt educati sa nu invete!!
    Ne miram ca la liceu scapati de stres si total debusolati se apuca de droguri?
    Ne miram de ce se voteaza de pe Tik Tok?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Am demisionat pentru că am simțit că nu-mi mai pot apăra elevii, spune Virginia Mîndruță, directoarea Colegiului Național Hasdeu din Buzău / Aceasta acuză inspectoratul școlar de presiuni și ilegalități pentru ca o profesoară de Germană să predea Limba română, deși este „incapabilă să susțină orele” / Șefa ISJ, Daniela Palcău, neagă acuzațiile: Inspectoratul nu impune un profesor

Directoarea Colegiului Național „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău, Virginia Mîndruță, și-a dat demisia săptămâna trecută. Gestul vine pe fondul unor plângeri făcute de părinții elevilor din trei clase ale liceului,…
Vezi articolul

Primarul Timișoarei a lăsat Inspectoratul Școlar fără internet în zi de simulare de BAC și înscriere în clasa pregătitoare. Inspectorul general: Și linia de backup este tăiată

Primarul din Timișoara a lăsat inspectoratul Școlar Județean fără internet, în zi de simulare a examenelor de Bacalaureat și de înscrieri la clasa pregătitoare. În plus, “mâine este o zi…
Vezi articolul

Articol susținut de platforma LearnGate.ro

De ce experimentele îi ajută pe copii să învețe mai ușor chimia, fizica, biologia și matematica. Laura Băjenaru, profesor de științe și examinator Cambridge: Experimentele sunt esențiale pentru că toate științele sunt vizuale, iar elevii au o inteligența vizual-spațială pe care noi o ignorăm – interviu

Laura Băjenaru este profesoară de științe și examinator pentru Cambridge Assessment International Education. A absolvit Facultatea de Chimie Aplicată și Știința Materialelor (Politehnica București) și are un Masterat în Biofizică…
Vezi articolul

BREAKING Planurile-cadru pentru liceu vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, peste două luni, estimează ministra Ligia Deca. Este a treia amânare în acest an electoral / Data alegerilor parlamentare, discutată pentru septembrie de politicieni

Planurile-cadru pentru liceu, care ar fi trebuit să fie lansate în consultare publică în luna ianuarie, vor fi puse în dezbatere publică abia în septembrie, când începe anul școlar 2024-2025,…
Vezi articolul