Investiția în Educație și miza pe orașul universitar, promisiunile noului primar din Timișoara, Dominic Fritz

2.349 de vizualizări
Foto: https://www.dominicprimar.ro/
Samuel Dominic Fritz este noul primar al Timișoarei, potrivit G4Media.ro. Are 37 de ani, s-a născut în Germania şi a fost şef de cabinet al fostului preşedinte german Horst Köhler în perioada 2016-2019. În programul său electoral, educația este una dintre temele majore. Spune că a învățat românește de la copiii din centrele în care a făcut voluntariat în urmă cu 17 ani.

“Am devenit politician fără să-mi dau seama: fiind al treilea copil într-o familie cu 8 fraţi, copilăria mea a fost o negociere constantă între nevoile personale ale fiecăruia şi obiectivele micii comunităţi din care făceam parte – familia mea. Am învăţat să spun ceea ce cred, să caut aliați pentru ideile mele și să respect (cam greu, ce-i drept) faptul că nu totul merge după capul meu”

Fritz scrie că  a trăit un an în Statele Unite, “ţară în care m-am simțit pentru prima oară european” și că la 19 ani “mă găseam în Timișoara, unde am făcut un an de voluntariat la o casă de copii”.

A studiat științe politice și administrative, ca bursier al Fundației Academice Naționale Germane, la Universitatea din Konstanz (Germania), la Sciences Po Paris (Franța) si la Universitatea din York (Anglia). “Lucrarea mea de licență a fost despre politicile sociale din România. Lucrarea de masterat s-a axat pe capacitatea administrației publice în țări ieșite din război”, scrie noul primar.

În programul său electoral Educația are două capitole.

În primul rând este capitolul 5, în care vorbește despre investiția “în educația copiilor noștri”. În acesta are soluții cu sursă de finanțare pentru dotarea minimă a claselor din școli dar și pentru o analiză a infrastructurii educaționale.

“Investiția în infrastructura educațională este baza contractului prin care creăm oportunități și prosperitate pentru copiii noștri. Ne asumăm cu onoare această responsabilitate, repunem învățământul timișorean în centrul priorităților administrației locale și îl ducem acolo unde merită potențialul său.

Vom crea o structură specializată pe educație cadrul în cadrul Primăriei, condusă de un expert în politici educaționale, care va coordona infrastructura școlară pe domeniile de competență ale administrației. Primul an, prioritate zero: vom dezvolta Strategia Educațională a Timișoarei. De ce unelte au copiii și profesorii nevoie, pentru a-și împlini vocația? Vom face Analiza Geografică a Nevoilor de Infrastructură Școlară. Ea va evidenția nevoile curente de infrastructură școlară ale orașului nostru în dezvoltare.

Vom construi noi creșe și grădinițe de stat și vom susține înființarea de creșe și grădinițe private, pentru a asigura că fiecare copil al Timișoarei are asigurat un loc în care să învețe prin joacă și să fie îngrijit cu căldură. Vom încuraja eliberarea PUZ-urilor către dezvoltatorii imobiliari privați care includ în proiect infrastructură preșcolară sau rezervă un teren în acest scop.

Vrem să oferim mai multă atenție școlilor din cartiere. Vom sprijini liceele performante ale Timișoarei să ajungă la elevii din zona periurbană, prin infrastructură școlară nouă în afara centrului orașului. Vom extinde capacitatea școlilor și a calității infrastructurii pentru școlile și liceele suprapopulate.

Vom investi în săli de sport și laboratoare de fizică, chimie, biologie și informatică, precum și în cabinetele școlare.

Vom construi și valorifica renumele liceelor puternice. Vom investi în liceele timișorene performante, cu scopul de a atrage elevi excepționali din toată țara. Profilele teoretic, tehnic și profesional trebuie să fie acoperite de cel puțin un liceu de top la nivel național.

Ne vom conduce după principiul depolitizării instituțiilor de învățământ. Primăria se va implica activ pentru a atrage cei mai buni manageri educaționali în concursurile pentru conducerea școlilor. În consiliile de administrație ale școlilor vom numi experți, reprezentanți ai ONG-urilor de profil sau ai mediului de afaceri de profil (în cazul școlilor, duale/tehnice).

Sursă de finanțare: Programul Operațional Incluziune și Demnitate Socială 1 – 7; Programul Operațional Regional 6″, scrie în program.

În capitolul 2 se vorbește despre inovare, creativitate și despre un mediu economic care se dezvoltă, iar unul dintre piloni este restructurarea liceelor.

Vom reabilita și restructura liceele tehnologice conform unei strategii ancorate în industriile viitorului și în nevoia de diversificare economică a orașului. Strategia noastră vizează transformarea treptată a unor licee tehnologice în școli profesionale duale în sistem german (după modelul Școlii Profesionale Germane Kronstadt, din Brașov). Vom restructura Centrul Educațional Automotive din Freidorf, în colaborare cu companiile din domeniu și universități, pentru a răspunde nevoilor de inovație din domeniul industriei auto.

Administrația noastră va iniția dezvoltarea de parteneriate între sectorul economic și instituțiile academice locale pentru formare profesională și (re)calificare a forței de muncă.

Vom facilita, de asemenea, parteneriate culturale și economice cu instituții academice și administrații din localități similare, din țară sau din străinătate, precum și din localitățile înfrățite. Vom acorda o atenție deosebită refacerii sistemului de relații culturale și economice din Banatul istoric.

Vom sprijini Consorțiul Universitar ce reunește instituțiile academice timișorene, în vederea creării unui ecosistem de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică competitiv pe plan internațional, în parteneriat cu actorii economici locali. Primăria va deveni un partener activ în dezvoltarea infrastructurii de cercetare, în atragerea de finanțare și în dezvoltarea de parteneriate între Consorțiul Universitar și mediul economic.

Capitolul 2.2 este despre mediul universitar: “Mizăm pe Timișoara universitară”

“Universitățile sunt ingredientul magic al inovației și al dezvoltării. Timișoara trebuie să își afirme și să își valorifice identitatea de oraș universitar, iar noi avem ambiția ca Timișoara să devină cel mai important centru academic din România, pe lângă București.

Consorțiul Universitar ce reunește Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș”, Universitatea Politehnica Timișoara și Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României” va avea tot sprijinul administrației noastre.

Vom consolida o relație de colaborare și contractare cu universitățile locale și Consorțiul Universitar, prin care Primăria, ca principal achizitor de servicii din oraș, să beneficieze de expertiza acestora și să contracteze servicii ce necesită capital uman ridicat. Aceste activități vor avea ca rol finanțarea și dezvoltarea capacităților și know-how-ului strategic pentru diversificarea economică a Timișoarei.

Vom investi și susține modernizarea Campusului Universitar și vom sprijini construirea de facilități comune de cercetare, laboratoare, cămine, spații de agrement și innovation hubs.

Vom dezvolta documentul strategic Timișoara Academică, în parteneriat cu cele patru mari universități timișorene, mediul privat, mediul civic și asociațiile de profil naționale și internaționale. Această strategie va fi ancorată în nevoia de creștere și diversificare economică a orașului și va crea pârghii pentru atragerea de studenți și cadre didactice de excepție”, se arată în documentul citat.

Foto: dominicprimar.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu: Schimbăm legea Educației pentru că societatea percepe sistemul de învățământ drept unul învechit, pentru că în ultimii ani, rezultatele sistemului actual au nemulțumit pe toată lumea / Cele 10 motive ale ministrului pentru care a propus noile legi

Ministrul Educației a prezentat, într-un comunicat de presă, 10 motive pentru care vrea să schimbe legea Educației. Printre motive se află nemulțumirile liceenilor legate că faptul că “nu au o…
Vezi articolul
începerea școlii, predare bilingvă

Este foarte greu în școlile de stat să dai oameni afară pentru lipsă de performanță – Laura Nicoară, director adjunct: Din cauza titularizării și a etapelor de mobilitate, o echipă managerială a unei școli nu are posibilitate deplină de a-și alege oamenii cu care să lucreze

Din cauza titularizării și a etapelor de mobilitate, „o echipă managerială a unei școli, indiferent la ce nivel ar fi ea, nu are încă posibilitate deplină de a-și alege oamenii…
Vezi articolul