Larisa-Cătălina Ionescu, doctorand: Sustenabilitatea mediului în care doctoranzii realizează cercetare este un subiect la fel de important ca hărțuirea sexuală în mediul academic și plagiatul

521 de vizualizări
Foto: LinkeIn/Larisa Ionescu
„Am avut ocazia să particip recent la Conferința doctoranzilor pe tema dezvoltării durabile “Societal transformation and the University”. În cadrul panelului “How do we create a sustainable workplace?”, am discutat într-un grup restrâns, format dintr-un profesor de la Lund, doi doctoranzi și subsemnata, despre probleme întâmpinate de doctoranzi și ce ar trebui schimbat pentru a avea acest “sustainable workplace”.

Sintetizând, în Vest, există următoarele probleme:

  • avem bani și finanțare, dar ne-ar prinde bine să fie mai mulți;
  • nu avem o solidaritate între departamente așa cum ar fi ideal într-o universitate;
  • Doctorandul nu are birou individual de studiu, ci îl împarte cu alți doctoranzi.

După ce am ascultat, a fost rândul meu să zic ce face ca mediul în care lucrează doctoranzii în România să nu fie sustenabil. Eu am punctat doar următoarele aspecte:

  • 90% dintre doctoranzi lucrează full time în afara doctoratului, deoarece nu există finanțare și trebuie să trăiască;
  • Nu avem acces la resurse serioase, iar cei care vor să facă cercetare cu adevărat sunt învățați să se descurce ca să facă rost de materiale.

Reacția celor doi doctoranzi și reacția profesorului au fost următoare:

  1. Pare imposibil să faci un doctorat în România având în vedere că lucrezi;
  2. Face cineva doctoratul acolo?
  3. Presupun că există o perioadă nelimitată pentru scrierea tezei, dacă doctoranzii nu sunt plătiți și trebuie să lucreze.

Adevărul e că într-un mediu academic echilibrat, pare imposibil ceea ce fac doctoranzii în România. Cu toate acestea, există foarte multe persoane care aleg această cale și realizează o cercetare foarte bună. Din păcate, calitatea cercetării este direct proporțională cu cantitatea de sacrificii pe care un doctorand în România este dispus să o facă.

Faptul că nu suntem recunoscuți pentru studiile făcute, nu se datorează persoanelor care sunt angrenate în cercetare, ci a faptului că aceste persoane se află într-o cursă pentru supraviețuire. Trebuie să ai timp și o minte liniștită pentru a putea să-ți pui întrebările potrivite pentru cercetare, pentru a avea idei, pentru a schimba idei cu oameni din diferite domenii de cercetare, pentru a citi și abia apoi pentru a scrie. În lipsa timpului, în majoritatea cazurilor, timpul este învestit doar într-o lectură minimală și în a scrie pentru a putea finaliza la timp.

Sustenabilitatea mediului în care doctoranzii realizează cercetare este un subiect la fel de important ca hărțuirea sexuală în mediul academic și plagiatul.

Din păcate, noi nu putem să facem o schimbare, deoarece nu suntem politicieni ca să avem această putere. Din păcate, nu am auzit în discursul niciunui candidat la alegeri că ar urmări să sprijine evoluția mediului academic din România pentru a fi recunoscut internațional pentru cercetarea de calitate.

Noi putem contribui doar prin ceea ce știm să facem mai bine: prin scris”.

Despre autoare: Larisa-Cătălina Ionescu este avocat și student doctorand la Universitatea București

Nota redacției: Articolul a fost preluat, cu acordul autoarei, de pe profilul de LinkedIn al acesteia.


2 comments
  1. Musiu Gral. N.Ciuca a luat doctoratul Copiind mai multe citate din alte lucrari !!!!!

  2. Cu toate aceste masuri , Gral Nicolae Ciuca (MA-ciuca ) si-a dat doctoratul , Copiind din alte Lucrari !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Principalele modificări ale regulamentului pentru olimpiade și concursuri școlare, anunțate de ministerul Educației: elevii pot vedea lucrarea înainte de contestații, supraveghere video obligatorie și prag de 60 de puncte pentru calificarea la națională

Elevii își pot vedea lucrarea înainte de contestații, supravegherea video a probelor scrise devine obligatorie, iar pragul minim de calificare la etapa națională va fi de 60 de puncte, incluzând…
Vezi articolul

Strategia pentru educația continuă a adulților 2024-2030, ce propune măsuri pentru ca România să reducă decalajele față de UE și să răspundă problemelor de pe piața muncii – adoptată de guvern fără termene clare și fără sprijin bugetar dedicat 

Un cadru național al competențelor-cheie, un registru național al certificatelor digitale, diverse programe – de la cele postuniversitare, la unele de alfabetizare în diverse domenii – se numără printre țintele…
Vezi articolul

Luni nu merg la școală copiii din cele 6.600 de clase în care sunt cazuri de infectare, anunță ministrul Educației: Toți ceilalți, inclusiv cei din cele 201 de localități în care rata a depășit 6 la mie, merg la școală luni / Regula este, la o școala cu 10 clase, de exemplu, în momentul în care 5 clase au intrat în online, întreaga școală va intra în online pentru o perioadă de 14 zile

„Toți ceilalți, inclusiv cei din cele 201 de localități în care rata a depășit 6 la mie, merg la școală luni”, a declarat ministrul Sorin Cîmpeanu la B1TV. Decizia vine…
Vezi articolul

Op Ed / Marianne Thyssen, comisar european pentru ocuparea forței de muncă: Încurajez România să dezvolte o abordare strategică în ce privește perfecționarea și recalificarea în rândul populației de vârstă activă

Din momentul în care am devenit comisar european în 2014, una dintre ambițiile mele principale a fost să stimulez creșterea ocupării forței de muncă în Europa. După aproape cinci ani,…
Vezi articolul

Știrile PROTV: Ministerul Educației lucrează la o legislație pentru monitorizarea și reglementarea centrelor private de îngrijire a copiilor / Nicio autoritate nu știe câte astfel de centre funcționează la nivel național

După o anchetă făcută de reporterii PROTV la un centru de îngrijire copii din Popești Leordeni, județul Ilfov, unde funcționa un SRL fără autorizare de unitate de învățământ, deși părinților…
Vezi articolul