LISTĂ 19 specializări de la 16 facultăți din România se desființează începând din toamna anului 2024

31.976 de vizualizări
Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com
19 specializări din cadrul a 16 facultăți ar urma să fie desființate începând cu anul academic 2024-2025, potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern (HG) pus în dezbatere publică de Ministerul Educației marți, 16 iulie.

Schimbările de la nivelul domeniilor de licență au fost propuse de respectivele instituții de învățământ în urma unor decizii adoptate în Senatul Universitar, conform informațiilor din nota de fundamentare a proiectului de HG.

Printre instituții se numără 9 universități. 2 dintre specializările care intră în lichidare sunt la Universitatea Națională de Științe și Tehnologie Politehnica din București. Tot în domeniul tehnic dispar 4 specializări de la 4 universități din Arad, Cluj-Napoca, Sibiu și Suceava. Desființări au loc și în ceea ce privește limba și literatura, istoria și geografia, 4 specializări de acest fel urmând să fie lichidate în cadrul a 4 universități din București, Arad, Timișoara și Suceava.

Lichidări urmează să fie făcute și la științele exacte: Școala Normală Superioară București lichidează 4 specializări din domeniile Matematică și Biologie, în timp ce Universitatea de Vest din Timișoara lichidează o specializare din domeniul Informatică. Universitatea Româno-Americană și Fundația „Ștefan Lupașcu” – Institutul de Studii Europene din Iași desființează 1, respectiv 2 specializări din domeniul administrativ.

Dintre cele 9 universități care urmează să facă lichidări, 4 dintre ele sunt instituții de învățământ particular, care urmează să desființeze 8 specializări.

În același timp, a fost pusă în consultare publică și o Hotărâre de Guvern privind domeniile şi programele de studii universitare de master acreditate şi numărul maxim de studenţi ce pot fi şcolarizaţi în anul universitar 2024 – 2025. Potrivit notei de fundamentare a acestei hotărâri, 2 programe de studii din cadrul a două universități de stat vor fi lichidate în urma validării consiliilor ARACIS și un program de studiu din cadrul unei universități particulare va fi lichidat la cererea universității. În plus, 6 noi domenii din cadrul a 5 universități de stat și o universitate particulară vor fi acreditate.

Concret, lichidarea poate fi de două feluri: la cererea universităților sau pentru neîndeplinirea standardelor de calitate, la decizia ARACIS. Singurele cazuri de lichidare făcute prin decizia ARACIS sunt pentru 2 programe de masterat, fără a se menționa care anume sunt acestea. Domeniile de studii universitare de masterat pentru care se fac lichidări, enumerate în Anexa 5, sunt domeniile Biologie și Matematică din cadrul Școlii Normale Superioare București.

Intrarea în lichidare a unui program de studii înseamnă că instituția nu mai poate organiza înscrieri pentru acel domeniu în anul școlar respectiv, urmând ca specializarea să se desființeze când studenții deja înmatriculați finalizează respectivul ciclu de licență/masterat.

Lista facultăților și a domeniilor de licență/masterat, cu specializările care vor fi lichidate:
  1. Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica din București:
  • Se desființează specializarea Inginerie economică în domeniul electric, electronic și energetic din cadrul Facultății de Inginerie Electrică;
  • Se desființează specializarea Sisteme de transport operațional a Facultății de Ingineria Sistemelor Biotehnice.

2. Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad:

  • Este lichidată specializarea Tehnologia tricotajelor și confecțiilor din cadrul Facultății de Inginerie.

3. Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca:

  • Facultatea de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției renunță la specializarea Inginerie economică industrială (în limba engleză).

4. Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu:

  • Se desființează specializarea Inginerie industrială (în limba engleză) a Facultății de Inginerie.

5. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava:

  • La Facultatea de Inginerie Mecanică, Autovehicule și Robotică intră în lichidare specializarea Echipamente pentru procese industriale;
  • La Facultatea de Litere și Științe ale Comunicării intră în lichidare specializarea „Limba și literatura română – O limbă și literatură modernă (franceză, germană).

6. Universitatea de Vest din Timișoara:

  • Specializarea Cartografie din cadrul Facultății de Chimie, Biologie, Geografie va fi desființată;
  • Specializarea Informatică Aplicată din cadrul Facultății de Matematică și Informatică va fi desființată.

7. Universitatea Româno-Americană din București:

  • Facultatea de Afaceri Internaționale renunță la specializarea Economie și afaceri internaționale.

8. Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” din Arad:

  • Facultatea de Științe Socio-Umane și Educație Fizică și Sport lichidează secțiile Istorie, respectiv Relații internaționale și studii europene.

9. Universitatea „Hyperion” din București:

  • Specializarea Istorie din cadrul Facultății de Științe Sociale, Umaniste și ale Naturii este desființată.

10. Școala Normală Superioară – București (S.N.S.B):

  • În cadrul domeniului de studii universitare de masterat Biologie este desființată specializarea Chimie biologică;
  • În cadrul domeniului de studii universitare de masterat Matematică sunt desființate specializările Analiză și modelare prin ecuații diferențiale și stocastice, Logică și specificații formale și Structuri fundamentale cu aplicații în algebră, geometrie și topologie.

11. Fundația „Ștefan Lupașcu” – Institutul de Studii Europene din Iași:

  • Este lichidată specializarea Administrație publică din cadrul domeniului de licență Științe administrative;
  • Este lichidată specializarea Management din cadrul domeniului cu același nume.
Două noi specializări pentru studiile de licență:

O altă noutate este reprezentată de înființarea a 2 specializări la nivelul studiilor universitare de licență:

  • „Intendență” la Facultatea de Comandată și Stat Major din cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I” din București. Această modificare este făcută la nivelul domeniului de studii Științe militare, informații și ordine publică.
  • „Geoinformatică” la Facultatea de Chimie, Biologie, Geografie din cadrul Universității de Vest din Timișoara. Noua specializare este componentă a domeniului de studii Științe aplicate.

Principalele date referitoare la sistemul de învățământ superior, care sunt precizate în nota de fundamentare a Nomenclatorului sunt:

  • Există 52 de instituții de învățământ universitar de stat, cu un total de 2250 de specializări/programe de studii de licență. Dintre acestea, 25 au suferit modificări, iar 10 sunt noi;
  • Sunt 34 de unități de învățământ universitar particulare acreditate, cu un total de 341 de specializări. Dintre acestea, 8 au suferit modificări;
  • 2 instituții de învățământ superior particulare, cu 6 specializări, sunt autorizare provizoriu.
Notă de fundamentare – Proiect HG Nomenclator Licență (vezi și Anexa 1, Anexele 2-5):
Notă de fundamentare – HOTĂRÂRE – domenii și programe de master 2024-2025 (vezi și Anexa 1, Anexa 2):

Foto: © Kasto80 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Foarte bine.
    Cine vrea să fie inginer să facă facultate în Germania.
    Ar trebui desființate toate.

  2. Se desfinteaza o gramada de specializari tehnice ! Deci se merge in contra cu discursul doamnei ” Ursula ” care declara ca uniunea trebuie sa specializeze si sa atraga studenti tocmai in aceasta directie deoarece Europa a devenit deficitara la forta de munca calificata !

    1. Da este adevărat, dar se desființează doar specialitățile tehnice pentru care nu mai exista cere sau care nu mai exista, sau care au fost reinventate. De exemplu, cartografia nu mai este un domeniu relevant (in forma sa pura, adica nimeni nu mai face hărți cum se făcea), de asta apare specializare geoinformatica, deoarece procesul cartografic se realizează folosind instrumente informatice. Sau la in cazul Universitati Aurel Vlaicu, unde, in Arad nu mai exista producători de materiale textile și nu mai exista cerere pentru ingineri pentru respectivul domeniu. Ma gândesc că este vorba despre lucruri similare și la celălalte universitati care au desființat specializari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

VIDEO „Se are în vedere” o creștere graduală de la 60% la 70% a pragului de vaccinare impus pentru reluarea școlii cu prezență fizică, anunță ministrul Cîmpeanu / Toate școlile vor avea vineri ședințe de consilii de administrație pentru a decide formal cum încep cursurile luni

„Se are în vedere o ridicare a acestui prag” al ratei de vaccinare în rândul angajaților din școli, pe care autoritățile vor să îl impună drept condiție pentru reluarea școlii…
Vezi articolul

Vasile Mihăilă, director de liceu în Constanța: Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi. Vedem cum copiii primesc burse din ce în ce mai ușor, au deja masă caldă – și atunci școala trebuie să devină un hub cu integrare socială și psihologi

Școlile își vor pierde treptat monopolul în furnizarea de competențe, conținuturi, iar directorii de școli trebuie să fie pregătiți să transforme unitățile de învățământ pe care le conduc în huburi…
Vezi articolul

BAC 2027. Noțiunile de limbă română și matematică de la unica probă scrisă vor avea o pondere de 40-50% și până la 60% împreună cu geografia și istoria, propune ministrul Educației

Ministrul Educației a făcut declarații de presă miercuri, după ce în ședința de Guvern au fost prezentate, în primă lectură, proiectele legilor Educației – Proiectul de lege pentru Învățământul Preuniversitar și Proiectul…
Vezi articolul

În Italia, tot personalul școlar, universitar și studenții sunt obligați să aibă certificatul verde de vaccinare anti-COVID. Lipsa certificatului conduce la suspendarea raportului de muncă și încheierea salarizării / Părinții care intră în școli ca să își ia copiii acasă trebuie să aibă cu ei certificatul verde

Un decret aprobat joi în Italia prevede că părinții care intră în școli pentru a-și lua copiii acasă trebuie să dețină certificatul verde – care atestă vaccinarea contra Covid-19 -,…
Vezi articolul
Concursul de directori la București

Contradicţie: Preşedintele, Premierul şi ministrul Educaţiei anunţă profesionalizarea funcţiei publice, dar în contractele de mandat ale viitorilor inspectori şcolari este impusă în continuare „realizarea obiectivelor Programului de Guvernare”

Contractele de mandat care vor fi încheiate de viitorii inspectori şcolari generali, inspectori şcolari generali adjuncţi şi directori ai caselor corpului didactic menţin în obligaţiile noilor manageri angajaţi prin concurs…
Vezi articolul

Rezolvarea la Limba română, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Cătălin Zaman: Subiecte mai grele decât anii trecuți. Am rezerve despre textul literar, poezia lui Lucian Blaga, și mă gândesc la colegii din mediul rural

Profesorul Cătălin Zaman a rezolvat, pentru Edupedu.ro, subiectele pe care le-au primit elevii la simularea pentru Evaluarea Națională 2025. Luni, 17 martie, a avut loc proba scrisă la Limba și…
Vezi articolul