Ministerul Educației, acuzat de termene „pripite” și lipsă de legalitate în consultarea programei de Istorie doar pentru clasa a IX-a de către Societatea de Științe Istorice, care a identificat aproape 200 de probleme majore

427 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Societatea de Științe Istorice din România acuză Ministerul Educației că a declanșat elaborarea noilor programe școlare cu „deadline-uri strânse”, fără consultări reale și cu încălcarea criteriilor de legalitate, după ce a lansat în dezbatere publică doar programa de Istorie pentru clasa a IX-a. Specialiștii în istorie spun, într-un comunicat de presă care poate fi citit integral mai jos, că au identificat aproape 200 de puncte care „trebuie în mod imperios reconsiderate” și avertizează că documentul, în forma actuală, are „foarte mari probleme” de viziune, structură și impact educațional.

Societatea de Științe Istorice din România (SȘIR) este cea mai amplă asociație profesională din domeniul istoriei, care reunește profesori, cercetători, arhiviști, muzeografi și studenți.

Organizația își exprimă public îngrijorarea față de modul în care a fost elaborată programa de Istorie pentru clasa a IX-a, pusă recent în consultare de Ministerul Educației. Reprezentanții SȘIR atrag atenția că miza acestui document este una majoră, întrucât „pentru cel puțin un deceniu, generațiile de elevi și de viitori cetățeni vor învăța istoria pe bazele acestei programe care ridică serioase semne de întrebare”.

În comunicatul transmis pe 12 decembrie, SȘIR critică explicit felul în care Ministerul Educației a declanșat procesul de elaborare a programelor școlare, vorbind despre o grabă incompatibilă cu importanța unei asemenea reforme. „Ministerul Educației a dat startul procesului de elaborare a programelor școlare, stabilind pripit deadline-uri strânse, fapt care intră în contradicție cu importanța pe care o incumbă un proces cu o adâncă responsabilitate civică și cu impact asupra existenței democratice a țării”, se arată în document.

O altă critică majoră vizează faptul că ministerul a lansat în consultare publică doar programa pentru clasa a IX-a, deși noul model curricular este construit pe dezvoltarea de competențe pe parcursul mai multor ani de studiu. În acest context, specialiștii în istorie susțin că procesul este viciat din start. „Procesul de consultare publică a fost demarat doar pentru programa de clasa a IX-a (ca în cazul altor discipline la fel de importante)”, iar acest lucru face ca demersul să aibă „valoare extrem de limitată” și „nu poate fi considerat ca îndeplinind criteriul de legalitate a procesului de aprobare”.

În urma analizei detaliate a documentului, Societatea de Științe Istorice din România anunță că a identificat „aproape 200 de puncte care trebuie în mod imperios reconsiderate”. Potrivit comunicatului, aceste probleme „lasă loc multor ambiguități”, iar observațiile au fost transmise atât Ministerului Educației, cât și Grupului de Lucru pentru Elaborarea Programei de Istorie.

Criticile vizează inclusiv viziunea generală a programei, descrisă drept „o istorie precumpănitor politică, europocentrică și masculină”. Reprezentanții SȘIR semnalează că, deși femeile au fost „dintotdeauna la paritate numerică cu bărbații”, în programă sunt incluse „doar două personaje feminine”. De asemenea, este problematică relația dintre istoria universală și cea regională, în condițiile în care perspectiva propusă este considerată una limitată la spațiul occidental și mediteranean, cu excluderea altor regiuni europene și extraeuropene, mai spun reprezentanții SȘIR.

Organizația mai atrage atenția că programa ignoră evoluțiile istoriografice din ultimele decenii și promovează o abordare „simplificată dincolo de necesar”, care riscă să devină „nesemnificativă”. Concluzia specialiștilor: „Programa, în forma sa actuală, are foarte mari probleme: de viziune, de structură, de posibil impact educațional, de conținuturi”, iar problema principală este „mai degrabă viziunea, mai exact… absența ei”.

În aceste condiții, Societatea de Științe Istorice din România consideră că programa de Istorie pentru clasa a IX-a „trebuie să fie regândită” și să fie operate „modificări semnificative”, subliniind că „graba Ministerului Educației este una nefastă” și că documentul nu îndeplinește, în prezent, „standardele de calitate necesare”.

Comunicatul Societății de Științe Istorice din România cu privire la elaborarea programei de Istorie pentru clasa a-IX-a:


1 comment
  1. Nu doar la Istorie!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Învățământul primar

„Redeschiderea școlilor este benefică fiului meu pentru că așa reușește să-și vadă prietenii, este mai fericit acum”, spune o mamă din Danemarca, unde şcolile s-au deschis pe 15 aprilie. Ce se întâmplă în Olanda şi Italia

În majoritatea claselor băncile au fost în așa fel aranjate încât copiii să fie la o distanță sigură unii de ceilalți în Danemarca ţară care a deschis școlile pe 15…
Vezi articolul

Mihnea Costoiu, rectorul Politehnicii București, anunță crearea Hubului Român de Inteligență Artificială, împreună cu alte 9 universități: Educația trebuie să devină un spațiu de structurare a gândirii, să încurajeze reflecția critică și aprofundarea ideilor. Transformarea vine cu sau fără acceptul nostru

Un Hub Român de Inteligență Artificială va fi lansat de Universitatea Politehnica din București, alături de alte nouă universități din țară, a anunțat sâmbătă, 24 mai, rectorul Mihnea Costoiu. Platforma…
Vezi articolul

Împărțirea elevilor în clase, în mod aleatoriu, cu participarea părinților ca observatori – proceduri centralizate de Ministerul Educației într-un proiect de ordin de ministru, pe baza căruia fiecare școală își face propria procedură de distribuire

Fiecare creșă, grădiniță, școală sau liceu își elaborează propria procedură privind repartizarea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor înscriși în grupele/clasele de început de nivel: grupa mică, clasa pregătitoare, clasa a V-a, clasa a…
Vezi articolul