Ministrul Daniel David, despre tăierile din Educație: Impactul real este că nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde de lei și putem încheia anul 2025 

Foto: captură live Youtube.com/ Guvernul României

Ministrul Educației a spus despre măsurile fiscale din Educație luate prin legea nr. 141/2025 că „impactul real este că nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde de lei și putem încheia anul”. Ministrul Daniel David a răspuns astfel unei întrebări în cadrul unui podcast difuzat, joi, 21 august.  

„Impactul real pe acest an este că nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde și putem încheia anul”, a spus ministrul Educației întrebat dacă s-au făcut calcule și dacă ministerul știe care este impactul măsurilor luate în Educație, care au bulversat sistemul cu mai puțin de o lună înainte de începerea anului școlar 2025.  

Ministrul a mai precizat că unele măsuri sunt temporare, altele nu, dar nu a precizat care sunt cele permanente.

Sindicatele din Învățământ critică dur măsurile luate prin legea nr. 141/2025, în special creșterea normei didactice, reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora, comasarea școlilor și majorarea numărului de elevi într-o clasă și pe 8 septembrie anunță un amplu protest cu 30 de mii de profesori în stradă în București.

Răspunsul integral al ministrului pe acest subiect

Daniel David: Trebuie să înțelegem că fără aceste măsuri, repet, nu mi le-am dorit. Pentru mine e foarte complicat că trebuie să le iau, că vedeți câte probleme îmi creează, dar în același timp, miza principală pentru mine era asta cum începem școala și terminăm acest an cu salarii și burse. Iar după aceea, dacă reușim să facem acest lucru, ar trebui să vină reformele și bugetul pe anul 2026 într-o logică de reformă, nu de criză. Dar miza mea este cum duc acest an….

Podcast: Atunci care este impactul real al măsurilor? S-a făcut o simulare, un calcul?  

Daniel David: Da, impactul real pe acest an este că nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde și putem încheia anul.  

(…) Nici eu nu m-aș legat de educație. Dacă aveam cele 2 miliarde se închei anul…. Vă spun sincer, mai ales că-s ministru și eu sunt paratrăsnet de două luni. Eu sunt paratrăsnet, sac de box, pentru că nici nu puteam să dau în spate, nici nu puteam să relativizez lucruri. De ce nu? Dar vă spun de ce. Dacă pachetul unu începe să fie relativizat și pus sub semnul întrebării înainte de evaluarea din iulie, înainte de evaluarea din 15 august, Fitch, degeabaai făcut, intrai în junk (n. red ratingul țării), ai și început un pachet care era foarte nepopular. Dacă trebuie să vină pachetul doi, dacă nu vine pachetul doi, atunci iarăși este o problemă inclusiv pentru educație. (…)


Vă rog să mă credeți eu, ca să pot să închei anul 2025 și o spun cu responsabilitate a ministrului, am nevoie în zona de educație, cercetare de 2 miliarde de lei, în jur de 2 miliarde..
Eu știu că n-am acești bani ca să pot acoperi acest an până la sfârșit și să acopăr toate cheltuielile. Și aceste măsuri au venit în această logică, dacă nu avem această problemă fiscal-bugetară, încă o dată spun nu, sunt măsuri care s-ar fi luat și sau nu s-ar fi luat așa sau atât de repede”. 

Informații de context

Sindicatele din Educație protestează de 14 zile în fața ministerului Educației, nemulțumiți de creșterea normei didactice și majorarea numărului de elevi într-o clasă.

„Nu trebuie uitat că măsurile de „eficientizare” pe care Guvernul Bolojan le aplică în următoarea lună în sistemul educațional (…) pe termen mediu şi lung afectează direct calitatea educaţiei şi statutul profesional şi social al angajaților din învăţământ, dar şi viitorul beneficiarilor primari”, transmit reprezentanții profesorilor.

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Recent, pe 8 august ministrul Daniel David a recunoscut că bugetul pe 2025 a fost insuficient încă de la începutul anului: „Noi am solicitat bani pentru tot anul, am primit de la Ministerul de Finanțe pentru o parte din acest an„.

Reamintim că în februarie 2025, după adoptarea bugetului pe anul 2025 ministrul Daniel David dădea asigurări într-un comunicat de presă pentru faptul că aceste „Creșteri bugetare în educație vizează atât investițiile (preponderent prin PNRR cu obiective precum prevenirea abandonului școlar, dotarea școlilor, construcția de campusuri pentru învățământul dual etc.), cât și asigurarea salariilor și a burselor”. Spunea atunci Daniel David: „Mă bucur că educația este considerată prioritate națională în coaliție, așa cum s-a promis la începutul mandatului, și că s-a ținut cont de acest lucru în propunerea Guvernului și în decizia luată în Parlament, evident cu limitele și constrângerile generate de situația economico-financiară prin care trecem.”

Diferența dintre mesajul optimist din februarie și recunoașterea din august a unui buget insuficient subliniază un dublu discurs al ministrului: public, în prima jumătate a anului, asigurări că banii ajung, iar în spatele ușilor închise, acceptarea unei finanțări incomplete, mizând pe o rectificare bugetară incertă.

Dublu discurs a avut ministrul David și în privința susținerii măsurilor care acum dau peste cap Educația. În urmă cu 2 luni spunea ca „liniile mele roșii sunt două – nu sunt dați oameni afară din educație, banii salvați prin acele reorganizări trebuie să se întoarcă în sistem, nu voi fi ministrul unui minister auster, care nu se dezvoltă” și că „dacă suntem la nivelul mediei sau chiar peste medie, eu nu voi susține o mărire de normă didactică”. Citiți aici cronologia unui recul politic.

Între timp, pachetul fiscal-bugetar adoptat de Guvern și Parlament, cunoscut drept „Legea Bolojan” (Legea 141/2025), a introdus măsuri drastice în educație: creșterea numărului de elevi pe clasă, majorarea normei didactice și reorganizarea școlilor.

Aceste măsuri au fost justificate de Daniel David inclusiv prin „necesitatea reducerii deficitului”, spunând chiar că „Educația are o contribuție mare la deficitul pe care îl avem”, fără a menționa că deficitul pe educație fusese în realitate creat prin subfinanțarea deliberată de la începutul anului.

Așa cum Edupedu.ro a semnalat public încă de la primele discuții legate de aceste măsuri,
Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 prevede, la art. 6 alin. (1), că „planificarea bugetară are la bază principiul anualității, asigurându-se resursele necesare finanțării cheltuielilor aprobate”. Practic, asumarea deliberată a unui buget insuficient pentru plata integrală a salariilor și burselor contravine acestui principiu.

Pe 8 septembrie ar trebui să înceapă cursurile din noul an școlar, însă federațiile sindicale amenință cu grevă generală dacă Guvernul nu renunță la aceste măsuri.

Citește și:
Ministrul Educației recunoaște că bugetul pe 2025 a fost insuficient încă de la începutul anului, iar Daniel David știa foarte bine asta: Noi am solicitat bani pentru tot anul, am primit de la Ministerul de Finanțe pentru o parte din acest an
DOCUMENTE Sindicatele profesorilor cer președinților PNL, PSD și USR să susțină anularea creșterii normei didactice de predare din Legea Bolojan: Grav este că toate aceste măsuri au fost luate, din condei, fără să se facă, aşa cum era firesc, un studiu de impact
Exit mobile version