Ministrul Dezvoltării, despre școlile din Oltenia, afectate de cutremure: Doi experți evaluează clădirile, de duminică, așteptăm documentația pentru ele în cursul zilei de astăzi

359 de vizualizări
Ministrul Dezvoltarii Cseke Attila. Foto: gov.ro
Școlile sunt prioritare, au subliniat premierul Nicolae Ciucă și Cseke Attila, ministrul Dezvoltării la prima întrunire a Comitetului Interministerial pentru analiza de risc seismic, din 21 februarie 2023. Cseke Attila, ministrul Dezvoltării a precizat ca încă așteaptă documentația pentru școli în cursul zilei de astăzi. „Ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern”.

„Școlile sunt prioritatea noastră”, a declarat și Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, care a precizat ca încă așteaptă documentația pentru ele în cursul zilei de astăzi. „Ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern”.

„Obiectivele prioritare în acest moment sunt elementele de infrastructură din Ministerul Educației, respectiv școlile și celelalte clădiri unde se desfășoară procesul de învățământ”, a declarat premierul Nicolae Ciucă. 

Premierul Nicolae Ciucă: „Este prima întrunire a Comitetului Interministerial pentru analiza de risc seismic. O să avem activitățile prin care o să aprobăm regulamentul de funcționare ulterior o să intrăm concret pe subiectele convenite, dar am sa rog să avem câteva date despre ceea ce se întâmplă curent în special în zona Olteniei. Vă rog să prezentați care sunt primele elemente ale evaluărilor efectuate de către personalul specializat nominalizat de dumneavoastră să se deplaseze și să execute evaluarea la fața locului împreună cu responsabilii din instituțiile autorităților locale și, de asemenea, ulterior, să identificăm măsurile pe care putem să le luăm dacă avem soluții, le putem aproba chiar astăzi”. 

Cseke Attila, ministrul Dezvoltării: „Mulțumesc, domnule prim-ministru, așa cum ați dispus săptămâna trecută, încă din primele momente de după cutremurul din județul Gorj și replicile adiacente acestui prim cutremur, am avut o legătură directă cu instituția prefectului județului Gorj, cu autoritățile administrației publice locale și în urma solicitărilor venite de la acest nivel, am dispus ca doi experți care sunt atestați cu drept de practică pentru această categorie de expertizare, inclusiv unul dintre ei pe monumente istorice, fiind vorba și de clădiri afectate care sunt clasificate, s-au deplasat încă de duminică în județul gorj și în cursul zilei de ieri și astăzi  inspectează, evaluează aceste clădiri afectate. Am ținut legătura cu doamna prefect cu instituția prefectului din Județul Gorj și am cerut ca astăzi cât mai rapid posibil să avem o evaluare a daunelor, pagubelor produse, respectiv pe cât posibil astăzi să închidem la nivel județean cu hotărâre a Comitetului Județean pentru situații de urgență, astfel încât să vedem la nivelul autorităților locale, fie că vorbim de municipiul Târgu Jiu, fie că vorbim de alte uat-uri, ce clădiri sunt afectate și care ar fi măsurile, respectiv sprijinul, resursele financiare necesare, pentru că situația acestor clădiri afectate să fie rezolvată. Dacă avem această documentație, sigur vom veni în ședința de guvern și vom propune, domnule prim-ministru, să fiți de acord cu măsuri de sprijinire a acestor autorități locale. Ne referim în principal în primă fază la clădiri care au ca și destinație școli, pentru că acolo este așa cum ați dispus prioritatea noastră. Așteptăm această documentație în cursul zilei de astăzi și ne vom mișca foarte rapid cu celelalte ministere, astfel încât să putem să vă prezentăm o soluție pentru ședința de guvern. 

Premierul Nicolae Ciucă: „Ceea ce vă rog pleacă de la premisele pe care le-am avut atunci când am luat decizia să constituim acest comitet interinstituțional și anume constituirea acelui instrument prin care să putem să monitorizăm realizarea în practică a tuturor acestor proiecte. Pentru că nu ne putem plânge de planuri și proiecte, ceea ce putem să constatăm este faptul că ele suferă din punct de vedere al punerii lor în aplicare și atunci vă rog să avem un instrument la nivelul comitetului prin care să monitorizăm evoluția punerii în aplicare a tuturor acestor proiecte dumneavoastră le veți aproba. Ele sunt în coordonare la nivelul ministerului, dar aș dori foarte mult să avem contribuția de responsabilitate a autorităților locale, pentru că la nivelul lor există responsabilitatea față de tot ceea ce se realizează în comunități și atunci stabilim, vă rog să veniți cu propuneri concrete, luăm decizia în comitet și o transmitem ca atare.

Totodată este important ca pe lângă aceste programe, care sunt finanțate de la bugetul de stat, să avem în vedere programele și proiectele care sunt în derulare pe fonduri europene, atât fonduri de coeziune, cât și cele din PNR, precum și celelalte programe care sunt finanțate de diverse instituții, cum ar fi programul derulat prin finanțare de la Banca Mondială și care, de asemenea, este o oportunitate foarte bună, care nu are ritmul pe care noi l-am așteptat în vederea punerii lui în practică. Acestea toate sunt elemente de monitorizare la nivelul comitetului și, desigur, pentru măsuri concrete, astfel încât să avem certitudinea că se vor îndeplini.

Așa cum ați menționat și cum am menționat de la început, obiectivele prioritare în acest moment sunt elementele de infrastructură din Ministerul Educației, respectiv școlile și celelalte clădiri unde se desfășoară procesul de învățământ, precum și spitalele și clădirile publice, unde își desfășoară activitatea un număr mare de persoane, pentru că avem în acest moment stabilite prioritățile și practic identificate o parte din fonduri. Acolo unde nu vom avea resursa financiară asigurată de la Fondul de rezervă, va trebui să ne coordonăm cu ministerul de finanțe și să identificăm soluțiile de asigurare a finanțării. Cert este că avem nevoie foarte clar de prioritizare în funcție de nivelul de risc seismic și, de asemenea, să ne coordonăm cu posibilitățile financiare ale autorităților locale, pentru că, încă o dată, este asumarea la nivelul guvernului, dar în deplină coordonare, complementaritate cu autoritățile locale.

Citește și:
Lista școlilor cu risc seismic, din care elevii vor fi mutați pentru reabilitarea clădirilor, va fi prezentată de ministrul Educației în primul comitet interministerial pentru analiza de risc seismic / Ligia Deca: Clădirile în risc seismic I trebuie să intre de urgență într-un program de reabilitare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Manifest public al comunității Declic, miercuri, în fața Ministerului Educației, prin care i se cere ministrei Ligia Deca să organizeze de anul acesta cursuri de prim ajutor pentru elevii, profesorii și personalul nedidactic din școli, așa cum prevede legea

Comunitatea Declic organizează, miercuri, 27 septembrie, de la ora 13.00, un manifest public la Ministerul Educației prin care i se cere ministrei Ligia Deca să respecte obligația de a organiza cursuri…
Vezi articolul

Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației, despre transferul la primării al palatelor și cluburilor copiilor, pe care tot ministerul spunea acum 3 luni că refuză să îl facă: Prin noua lege nu se face descentralizarea, ci abia după doi ani de la intrarea în vigoare încep procedurile

„Prin noua lege nu se face descentralizarea. Prin noua lege se prevede că, la doi ani de la intrarea în vigoare a legii, vor fi inițiate aceste procese de descentralizare…
Vezi articolul

EXCLUSIV Daniel Funeriu, despre rezultatele PISA 2022: Care e rolul școlii? Să transmită cunoaștere solidă sau soft skills, chestii care servesc în viață? Învățați copiii să discearnă ce este esențial și ce este periferic

“Decizii fundamentale privind educația nu mai există acum în sistem”, în noua legea, spune Daniel Funeriu, în cadrul dezbaterii organizate de Edupedu.ro și World Vision România cu privire la rezultatele…
Vezi articolul