În încercarea de a combate prejudecățile elevilor și părinților despre învățământul profesional și tehnic, ministrul Daniel David leagă această ramură de analfabetismul funcțional. Într-un comunicat publicat pe site-ul Ministerului Educației, ministrul Daniel David remarcă într-o declarație următoarele: „Sper ca elevii să caute cu încredere această modalitate educațională, nu să o vadă, cum se mai întâmplă uneori acum, ca pe o variantă reziduală/periferică a filierelor teoretice sau vocaționale, generând în unele zone și cote crescute de analfabetism funcțional.”
Oficialul, cercetător, om de știință, fost rector și profesor universitar, a făcut afirmația fără să prezinte date despre analfabetismul funcțional din zona învățământului profesional.
Reamintim, singurul studiu riguros și cu valoare științifică recunoscută la nivel internațional, care măsoară nivelul de alfabetizare funcțională este PISA, care se aplică pe elevii alfați în sistemul școlar la vârsta de 15 ani, o dată la 3 ani. Ministerul Educației și Cercetării nu a realizat niciodată o altă cercetare care să arate nivelul de alfabetizare din sistemul de învățământ, cu atât mai puțin din învățământul secundar superior (adică licele teoretice, vocaționale și profesionale/tehnologice).
Declarația ministrului ridică semne de întrebare cu privire la modul în care este înțeles acest segment al sistemului de educație și la riscurile stigmatizării lui chiar în momentul în care se încearcă revalorizarea sa.
Ministerul Daniel David prezenta, în declarația sa, reorganizarea învățământului profesional și tehnologic, prevăzută în Legile 198 și 199/2023. Prin două ordine de ministru semnate de Daniel David, începând cu anul școlar 2026–2027, vechiul model al „școlilor profesionale” va fi înlocuit cu liceele de 3 ani. Adică elevii fac școala profesională la liceu, pot ieși în piața muncii după 3 ani de studiu, dacă vor calificare de nivel 3, sau pot continu cu clasa a XII-a, dacă vor să termine liceul (calificare nivel 4 cu sau fără diplomă de Bac).
Potrivit declarației oficiale, noul model va permite elevilor să obțină calificări profesionale în mai multe etape și să aibă acces, ulterior, inclusiv la învățământul universitar. În paralel, Ministerul promite introducerea unui nou curriculum pentru filiera tehnologică, menit să o facă „atractivă” și să rupă percepția că ar fi o variantă de rezervă față de liceele teoretice sau vocaționale.
Analfabetism funcțional înseamnă incapacitatea de a folosi în viața reală cunoștințele teoretice dobândite la școală. Este vorba despre „elevi care știu să citească, dar nu înțeleg ce citesc, nu pot extrage informații, nu pot face inferențe sau să analizeze un text”.
Redăm comunicatul Ministerului Educației:
„Învățământul profesional/tehnologic se reorganizează în România
Ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a aprobat recent ordinele prin care învățământul profesional/tehnologic se reorganizează în țară, începând din anul școlar 2026 – 2027.

În acest context, ministrul a declarat:
„Legea 198/2023 impunea anumite constrângeri, lăsând însă și libertăți importante, gândite cu scopul de a fi folosite diferit de actori diferiți (ex.: școli profesionale, licee tehnologice, operatori economici etc.). Am analizat atent situația din țară și modele internaționale – chiar în acest moment mă aflu într-o vizită în Elveția, pentru a mă reasigura că facem bine ce facem -, iar în final am venit cu varianta în care am încredere că va transforma învățământul profesional/tehnologic din țară. Astfel, mă aștept ca pe filiera tehnologică să avem programe atractive în relație strânsă cu mediul socioeconomic, până la varianta duală, vechiul model al «școlilor profesionale» fiind astfel înlocuit cu acest nou model, care are toate avantajele celui vechi, dar aduce opțiuni în plus pentru elevi. Prin intermediul acestuia elevii vor putea obține calificarea de nivel 3 numai pe filiera tehnologică, după clasa a XI-a, cu sau fără cadrul dual. Unii dintre aceștia vor intra rapid pe piața muncii, considerându-li-se învățământul obligatoriu parcurs. Alții, în paralel sau fără a intra încă pe piața muncii, își vor continua studiile liceale, obținând nivelul de calificare 4 sau 5 (în studii postliceale sau terțiare non-universitare), după bacalaureat fiind eligibili și pentru studii universitare. Pentru un demers logic și articulat, încurajăm și susținem și învățământul dual la nivel universitar.
Prin acest demers – dublat de introducerea noului curriculum, care va fi disponibil în curând, inclusiv pentru filiera tehnologică – sper ca elevii să caute cu încredere această modalitate educațională, nu să o vadă, cum se mai întâmplă uneori acum, ca pe o variantă reziduală/periferică a filierelor teoretice sau vocaționale, generând în unele zone și cote crescute de analfabetism funcțional.”

Ordinele în varianta finală, după discuțiile din etapa de transparență, au fost trimise pentru publicare în Monitorul Oficial”.
21 comments
Invatamantul tehnic este o gluma,de ceva ani,de cativa ministrii ai educatiei,guverne..
Nu e o gluma ca avansul tehnologic global a schimbat regulile .David nu e supraom,cauta inspiratie(si aplica)scenarii de la cei mai evoluati ,cred eu…
Ce faci daca parintii nu isi permit sa dea la liceu copii dar aleg sa il dea la profesionala? Acolo invata o meserie !
Nu e analfabet ci e un elev cu sanse reduse de a face liceu si facultate!
Ma intreb daca in afara sintagmei „analfabetism functional” vocabularul domnului ministru contine si alte sintagme. Daca da, ei bine, nu ne-a dat ocazia sa observam.
Un sistem de invatamant nu se schimba de la un ministru la altul Fiecare cind ajunge ministru vrea sa iasa in evidenta prin masuri aberante. Un psiholog e riscant sa se ocupe de asa ceva.
Domnul ministru nu vrea / nu știe / nu poate sa identifice adevăratele cauzele ale analfabetismului functional de la profesionala ……Când studiezi doar psihologia e cam greu….si nu te ajuta nici publicațiile personale un fel de fel de reviste…Este de toată jena..Aplica cu nonsalanta ,, dezbina si stăpânește,, su se crede domine deus..
Arunca vina de la liceu la gimnaziu, de acolo la primar , toți se cearta și el își vede liniștit de declaratii….
Se uita de genetica , de mediul social , de condițiile de studiu și câte multe altele….
Amice ești (..) !
Excelent comentariu….genetica ocupă un procent mare în rândul cauzelor analfabetismului funcțional!
Nu crezi c-ar fi mai bine sa diapari din Minister împreuna cu toata clica ta de matusalwlemi, lipsiti de realitate? De când esti acolo, ai facut numai tâmpenii !
cred ca titlul este cu totul scos din context si fortat. nu sunt un fan al dansului, dl ministru a facut multe gafe de-a lungul timpului si a adus multe probleme cu asa zisele lui reforme (marirea normei didactice). dar postarea este voit rautacioasa. contextul este tocmai, imbunatatirea calitatii educatiei vocationale. insa e dureros cum mereu da vina pe profesori fara sa asume nicio responsabilitate in ceea ce priveste sistemul in care acesti profesori „infloresc”
Să nu uit să vă spun numele citadelei:INDEPENDENTA SIBIU, că a fost Grup Școlar, Liceu Industrial, Colegiu Tehnic,sau Liceu Tehnologic,elevii pregătiți aici,erau „profesori” în meseria pe care o practicau,peste tot,în lume!!
Acum,…….trăim din amintiri și e trist, dureros de trist!!! După 53 de ani de muncă sub această siglă, te ia plânsul, când vezi…….”evoluția”!!!
Precum orice alta sluga credincioasa, bufonul nu musca mana care il hraneste, dimpotriva. Cum vorbeste intaiul sondor in nas al tarii despre analfabetism functional in randul elevilor, cum hop, vine imediat si argatul cu explicatii!
Un psiholog,care trebuie să treacă,neapărat pe la un cabinet de psihologie,sau poate,chiar mai rău!! Din cei mai buni meseriași,ai anilor 1970-2004,la nivel mondial, am ajuns, la analfabeți funcționali!!! Programe și planuri de învățământ la dual sau școala profesionala, fără desen tehnic în anul 3!!! După peste 40 ani,ca maistru instructor, într-o citadela,a învățământului profesional din România, cu meseriași de elită, din Africa de Sud, până în Canada, asist cu tristețe la decăderea acestui fel de învățământ. Rușine miniștrilor,învățământului, mai puțin,adevăratului dascăl,ANDREI MARGA!!
Și când te gândești,că un,(de fapt o) inginer(a),a pus serios, umărul, la decăderea lui!!! E greu să fi dascăl ADEVĂRAT, TARE GREU!!!
La psih…. David!!!!
Cam așa este. Analfabetism functional. Ei nu au abilități teoretice înalte. Practica se face doar pe hârtie. Chiar daca se duc la practica nimeni nu îi învață nimic și sunt trimiși acasă. Dacă modalitatea de școală va fi tot aceasta vor fi 2 ani degeaba.
Corect.Aveti perfectă dreptate.
Ministrul a pus foarte clar problema.
Doar cine să înțeleagă.
Cei care comentează pe aici n-au înțeles deloc sensul afirmațiilor pe care lea făcut ministrul.
Ei înșiși niște analfabeți funcționali.
cred că ești aici să susții sistemul și nu cred că înțelegi situația oricum, am fost o țară care a creat valori mondiale în toate domeniile și am ajuns în așa stare din cauza unora ca tine.
Nici in 100 de ani nu se va recupera ceea ce s-a pierdut in 35 …….
Nu este vorba doar de limitele lui intelectuale, este mult mai tragic. O generatie de smecheri si ipocriti ajunsi vremelnic la putere. Acest exemplar este foarte potivit ca model pentru generatia lui de neispraviti dornici de imagine publica. Este creatia smecherilor de Cluj plus mass media locala si acum medicina de partid si mass media de Bucuresti trebuie sa repare situatia in acest caz patologic.
Nu stiu daca el e maestrul acestei regizari sau el e doar papusarul, dar ne-au prostit cu aceste planuri cadru noi si ca se reformeaza profesionala. Se spune ca fac schimbari in bine. De fapt, liceul tehnologic, de 4 ani, se transforma in profesionala de 3 ani + 1 an cica pregatire pentru bac. Deci nu imbunatateste nimic la profesionala, doar strica liceul, il transforma in profesionala cu denumire de liceu. Copiii care nu reuseau sa fie in top, sa mearga la teoretic, isi imbunatateau sansele de reusita in viata in aceste licee, ca sa nu ajunga la profesionala, impreuna cu cei de media 2. Suntem mintiti in fata cu aceasta „reforma”, cine a inteles ce se intampla tace, iar restul suntem prostiti in fata. Nici nu stiu de ce ne mai obosim sa facem scoala, mai bine instalam chatgpt toti si asteptam sa ni se spuna ce sa facem. Este incredibil ce se intampla.
Mi-e silă să văd numai articole in care actor este un psiholog,nu unul oarecare,ci si,,doftor ”pe deasupra..!
Dar oare unii dintre cei care au doctoratul nu sunt tot analfabeți funcționali susținuți de politica vremurilor….!?
Domnule,mai lăsați blamarea acestui sistem că doriți să terminați țara…,nu sunt vinovate cadrele didactice ,ci tot voi din minister!
Cate ONG-uri si Asociații aveți sau la cate contracte și proiecte sunteți părtaș…???
In Ccâte consilii de administrație si multe activități sunteți numiți in același timp și nu participați dvs sau unii colegi ?!
Pe vremea lui Ceaușescu se făcea o facultate si era bună, specialisti au rămas si in țară ,dar au si părasit-o,i ar acum după ce ai absolvit facultatea trebuie să faci cursuri la adevăratele fabrici care sunt benefice pentru unii!
Mai terminați cu marile schimburi de experiență pe banii poporului si cu decontuările de cursuri online la hotel de 3*,dupa cum au făcut unii din breaslă!
Nu mai prostiți lumea cu vrăjeli!
De ce v-ati înscris in politică doar ca să vă atingeți scopul profesional,să atingeți treapta superioară si să vă prăbușiti ulterior !
Un specialist in psihologie,un doctor la justa sa valoare iintelectuală nu s-ar fi murdărit cu politrucii vremii….
Să jigniți la orice pas învățământul preuniversitar,profesional, mai ales că faceți parte din aceeași umbrelă ,spune multe despre adevăratele dvs virtuți !
Ca să fie bine pentru toți colegii dvs pe care i povestiți in fiecare clipă, părăsiți minusterul !
Dvs trebuie sa fiți la un cabinet pt terapie….!
Constatarea e trist de simplă. Ne minunăm de analfabetismul funcțional, dar ne prefacem că nu vedem decorul în care îl cultivăm cu grijă, an de an. La liceele tehnologice și școlile profesionale intră elevi trimiși de sistem ca marfa expirată pe raftul de jos. Note de 2, 3, 4 la Evaluare Națională sau, și mai spectaculos, elevi care nici măcar nu au trecut prin examen. Dar, desigur, profesorii sunt de vină, nu arhitecții acestui haos.
Apoi îi chemăm la școală trei zile pe săptămână, le îngrămădim peste 20 de discipline în ore lipite ca post-it-urile pe un frigider și ne mirăm că nu rețin mare lucru. În restul timpului îi trimitem 2 zile pe săptămână și 10 săptămâni din cele 36 de școală la practică, de parcă practica ar rezolva golurile din matematică, română sau istorie. După trei ani, nici măcar nu există o barieră finală care să verifice dacă știu ceva. Bacul? Nu, mulțumim, ne încurcă povestea.
Adăugăm la meniu vacanțe, săptămâna verde, școala altfel și alte pauze care fragmentează orice ritm didactic, apoi ridicăm din sprânceană: cine o fi vinovat pentru rezultatele slabe? Evident, tot profesorii, că ministerul e prea ocupat să își caute scuze în loc de soluții.
Când îți organizezi sistemul astfel, nu scoți elevi pregătiți, scoți analfabetism funcțional “produs în România”, cu etichetă de origine controlată.
Cu ani în urma, când altcineva era rector, UBB Cluj era bine cotata în clasamentele internaționale. Culmea, după ce David D. a ajuns rector, UBB Cluj a ajuns în zone mai joase ale clasamentelor. Sa fie o simpla coincidenta?
Lasa, a fost o pura intamplare, ca nici tovarasul Pop nu e vreo lumina!