Ministrul Sorin Cîmpeanu susține că nu a făcut un dezacord și că „este tolerat acordul prin atracție”

12.205 vizualizări
Foto: gov.ro
Este tolerat acordul prin atracție, spune ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, într-o replică transmisă Edupedu.ro la articolul „Dezacord al ministrului Educației în mesajul oficial de 8 Martie. Cum poate fi evitată o astfel de greșeală”.

Redăm integral mesajul ministrului Sorin Cîmpeanu:

“Este un caz de subiect multiplu, dar termenii din el sunt la singular, adică este tolerat acordul prin atracție! “Sprijinul” și “suportul” sunt sinonime. S-a dorit a fi accentuat “suportul”! Adică, „suportul” este reluarea ideii de sprijin!

Poate ar fi de dorit să nu denigrăm și descalificăm o intenție atât de clară, în numele dorinței unora de a căuta nod în papură!

Poate fi vorba cel mult despre absența unei virgule, nu despre un dezacord. Mărturisesc ca îmi e neclară intenția interpretativă a domniei sale (n. red. a autorului articolului). Ne referim la o urare, nu la un text de lege.

Prin urmare, forma vizează a transmite o emoție, nu o informație, nicidecum o normă. Sper doar că emoția mesajului a fost corect receptată.”

Reacția vine după ce Edupedu.ro a scris că mesajul publicat de ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, de 8 Martie, pe pagina sa oficială, conține o greșeală. Este vorba despre un dezacord între subiect și predicat, potrivit profesorilor de limba română consultați de Edupedu.ro.

Foto: gov.ro


7 comments
  1. „<>”, dar sa cititi, si cum scriu – nu numai Elevi, ci si numerosi intelectuali, un TEXT, evitand „Marcarea <>” sau plasand-o eronat, incat veti zice ca ” nici nu s-a inventat”, iar pe mine, m-a dus, candva, Masina Dlui Rector la alta Cladire a Universitatii, la”Resurse Umane”, unde niste Salariate, titrate, nu intelegeau un „Document”, trimis de MECT, un ACT, care facea apel la „Disjunctia logica” , adica aveau „Conjunctiile disjunctive”, reluate: #SAU…., SAU# & # ORI….,ORI# ! Ca sa inteleaga, a trebuit sa le dau un singur exemplu pertinent, comun, obisnuit, cu : „Un Batran, tare bolnav, care tusea cu intermitente si, ducandu-se la SPITAL, Medicul i-a spus:# Mai, Tataie, ORI te lasi de fumat, ORI …pa-pa!# Deci,”Faptele de Viata” nu fiinteaza ambele, ci: # ORI,ORI # Sunt in RO, destule carti cu Titlul:” GRESELI FRECVENTE IN LR” si, mai nou, pe ” GOOGLE” sunt publicate „Articole”, care se ocupa de „CULTIVAREA LR literare”, iar ca noutate, am vazut, pe NET, am admirat si am cumparat un superb „MANUAL de LR pentru Straini”, ramanand placut impresionat de staruinta Autoarei ADA ILIESCU, da a se ocupa , de ” CULTIVAREA LIMBII ROMANE CORECTE”, Manual extrem de util, atat Strainilor, cat si Romanilor,intrucat LR este explicata, nu Limba Yoruba, din S-ul AFRICII ! Vi-l recomand cu cea mai mare responsabilitate! Mult succes!!!

  2. Iata ce scrie un mare lingvist despre dezacordul prin atractie.
    G. Gruita – Gramatica normativa–Poziţia predicatului, în faţa sau în urma subiectului multiplu, influenţează în mare măsură realizarea acordului. În ordinea S-P (subiect-predicat), enumerarea în prealabil a constituenţilor subiectului multiplu impune ideea de pluralitate în mintea vorbitorului, într-un moment anterior emiterii predicatului, de aceea pluralul acestuia din urmă decurge logic dintr-o informaţie deja formulată: Primarul şi soţia acestuia vin mai târziu. În ordinea P-S (predicat-subiect), numărul predicatului trebuie motivat ulterior. Datorită însă mecanismului de formulare a ideilor (elaborare pe parcurs), vorbitorul este de multe ori în situaţia de a lua o decizie în legătură cu predicatul înainte de a avea toate datele despre subiect, adică despre faptul că acesta va fi unic sau multiplu. Se întâmplă adesea ca un subiect conceput ca unic să fie amplificat pe parcurs, devenind multiplu, în dezacord cu singularul predicatului exprimat anterior. Întrucât şi decodarea, receptarea urmează aceeaşi ordine ca şi elaborarea, o asemenea exprimare, cu predicatul la singular, este foarte uşor tolerată, mai ales în exprimarea orală: Mai târziu va veni primarul şi nevastă-sa.
    Fără îndoială, în exprimarea orală, spontană, abaterile de la regulă acord la singular( în topica P-S) vor fi în continuare tolerate. Din motivele arătate la început, ele nu deranjează deocamdată prea mult simţul lingvistic al majorităţii vorbitorilor de limba română. În limba scrisă însă, aceste scuze nu mai sunt valabile; vorbitorul poate reveni asupra textului, se poate corecta. Repetăm, în exprimarea îngrijită a oamenilor instruiţi, în publicaţiile de prestigiu, respectul pentru această normă este cât se poate de evident.

  3. … o concluzie implicita: si dezacordul si ministrul in dezacord sa fie tolerati !

  4. Sunt curioasa, daca facea un elev aceasta greseala, acest mic dezacord prin atractie, la evaluare sau la BAC, era tolerata? Doar atat…

    1. Nici nu ar fi fost luată în calcul. Au elevii probleme mult mai grave la bac și evaluare națională.
      Dealtfel, chiar nu este o greșeală, are dreptate ministrul. Are el multe păcate, dar se exprimă corect.

  5. LOL, tare ministru asta! Deci e accentuat suportul sinonim cu sprijinul. Deci nu e accentuat sprijinul, dar si asta e sinonim cu suportul.
    Ca sa intelegi asta trebuie sa-ti schizofrenizezi putin mintea, caci ministrul a exprimat un paradox logic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sorin Cîmpeanu se contrazice și îi acuză de politicianism pe cei care critică eliminarea burselor sociale de 200 de lei pentru liceenii din sate care învață în altă localitate, pe care tot ministrul le-a introdus la începutul anului / Atunci prezenta cu aplomb faptul că bursa nu este condiționată de venit / Niciun cuvânt despre cum 180.000 de elevi de clasa a V-a nu mai pot primi burse de merit

Ministrul Educației nu mai este de acord cu el însuși și cu măsura propusă în urmă cu 9 luni, când a introdus bursele sociale și pentru liceenii din mediul rural…
Vezi articolul

Noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile, spune directoare Andreia Bodea: Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului. Ne confruntăm și cu absenteismul în ultimii 2 ani de liceu, și cu părinți care ne spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină”

Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat la DC News că „noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o…
Vezi articolul

Procurorul Marius Voineag, propus pentru șefia DNA, întrebat cum răspunde acuzației că ar fi blocat dosarul de plagiat al premierului Ciucă: “Nu am blocat niciun dosar, e în lucru la al doilea procuror, să sperăm că se vor pronunța în perioada imediat următoare”

Marius Voineag, propunerea ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, pentru șefia DNA, a fost întrebat marți, la ieșirea de la interviul cu secția de procurori din CSM, cum răspunde la acuzația că…
Vezi articolul

Primăria sectorului 1 a anunțat că va cumpăra sediul Liceului Nicolae Tonitza, vechi de 120 de ani / Din 2016, elevii nu au putut folosi o clădire complet renovată a liceului, din cauza unor probleme tehnice semnalate de experți ISU

Administrația locală a Sectorului 1 anunță că dorește să cumpere sediul Liceului de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” de pe strada General Berthelot nr. 56-58, (clădire veche de 120 de ani)…
Vezi articolul

Cred că în evaluarea periodică a unui profesor trebuie să intervină atât elevul, cât și părintele, spune directoarea Adriana Iancu: Un feedback, cel puțin periodic, ar putea să ofere și de acesta ar trebui să se țină cont

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, este de părere că „în evaluarea periodică a unui profesor trebuie să intervină atât elevul,…
Vezi articolul