Ministrul Sorin Cîmpeanu susține că nu a făcut un dezacord și că „este tolerat acordul prin atracție”

12.155 de vizualizări
Foto: gov.ro
Este tolerat acordul prin atracție, spune ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, într-o replică transmisă Edupedu.ro la articolul „Dezacord al ministrului Educației în mesajul oficial de 8 Martie. Cum poate fi evitată o astfel de greșeală”.

Redăm integral mesajul ministrului Sorin Cîmpeanu:

“Este un caz de subiect multiplu, dar termenii din el sunt la singular, adică este tolerat acordul prin atracție! “Sprijinul” și “suportul” sunt sinonime. S-a dorit a fi accentuat “suportul”! Adică, “suportul” este reluarea ideii de sprijin!

Poate ar fi de dorit să nu denigrăm și descalificăm o intenție atât de clară, în numele dorinței unora de a căuta nod în papură!

Poate fi vorba cel mult despre absența unei virgule, nu despre un dezacord. Mărturisesc ca îmi e neclară intenția interpretativă a domniei sale (n. red. a autorului articolului). Ne referim la o urare, nu la un text de lege.

Prin urmare, forma vizează a transmite o emoție, nu o informație, nicidecum o normă. Sper doar că emoția mesajului a fost corect receptată.”

Reacția vine după ce Edupedu.ro a scris că mesajul publicat de ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, de 8 Martie, pe pagina sa oficială, conține o greșeală. Este vorba despre un dezacord între subiect și predicat, potrivit profesorilor de limba română consultați de Edupedu.ro.

Foto: gov.ro


6 comentarii
  1. Iata ce scrie un mare lingvist despre dezacordul prin atractie.
    G. Gruita – Gramatica normativa–Poziţia predicatului, în faţa sau în urma subiectului multiplu, influenţează în mare măsură realizarea acordului. În ordinea S-P (subiect-predicat), enumerarea în prealabil a constituenţilor subiectului multiplu impune ideea de pluralitate în mintea vorbitorului, într-un moment anterior emiterii predicatului, de aceea pluralul acestuia din urmă decurge logic dintr-o informaţie deja formulată: Primarul şi soţia acestuia vin mai târziu. În ordinea P-S (predicat-subiect), numărul predicatului trebuie motivat ulterior. Datorită însă mecanismului de formulare a ideilor (elaborare pe parcurs), vorbitorul este de multe ori în situaţia de a lua o decizie în legătură cu predicatul înainte de a avea toate datele despre subiect, adică despre faptul că acesta va fi unic sau multiplu. Se întâmplă adesea ca un subiect conceput ca unic să fie amplificat pe parcurs, devenind multiplu, în dezacord cu singularul predicatului exprimat anterior. Întrucât şi decodarea, receptarea urmează aceeaşi ordine ca şi elaborarea, o asemenea exprimare, cu predicatul la singular, este foarte uşor tolerată, mai ales în exprimarea orală: Mai târziu va veni primarul şi nevastă-sa.
    Fără îndoială, în exprimarea orală, spontană, abaterile de la regulă acord la singular( în topica P-S) vor fi în continuare tolerate. Din motivele arătate la început, ele nu deranjează deocamdată prea mult simţul lingvistic al majorităţii vorbitorilor de limba română. În limba scrisă însă, aceste scuze nu mai sunt valabile; vorbitorul poate reveni asupra textului, se poate corecta. Repetăm, în exprimarea îngrijită a oamenilor instruiţi, în publicaţiile de prestigiu, respectul pentru această normă este cât se poate de evident.

  2. Sunt curioasa, daca facea un elev aceasta greseala, acest mic dezacord prin atractie, la evaluare sau la BAC, era tolerata? Doar atat…

    1. Nici nu ar fi fost luată în calcul. Au elevii probleme mult mai grave la bac și evaluare națională.
      Dealtfel, chiar nu este o greșeală, are dreptate ministrul. Are el multe păcate, dar se exprimă corect.

  3. LOL, tare ministru asta! Deci e accentuat suportul sinonim cu sprijinul. Deci nu e accentuat sprijinul, dar si asta e sinonim cu suportul.
    Ca sa intelegi asta trebuie sa-ti schizofrenizezi putin mintea, caci ministrul a exprimat un paradox logic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ecaterina Andronescu, reclamată la Consiliul pentru Combaterea Discriminării pentru declarațiile despre gruparea elevilor cu dificultăți de învățare “în clasele normale”

“Declarațiile publice ale ministrului Educației referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi din ţara noastră, copii, tineri, adulţi şi părinţi ai…
Vezi articolul