Numărul studenților în universitățile românești ar putea crește dacă acestea se deschid mai mult către adulții care vor să revină în educație, inclusiv prin locuri la buget rezervate lor, ca în Irlanda sau Spania / Altă opțiune pentru aceștia: „relaxarea regulii” de a avea Bacalaureatul – recomandări în raportul OCDE

2.927 de vizualizări
Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.com
Măsuri de sprijin pentru adulții care vor să revină în educație, la ani buni după ce au terminat liceul, sunt propuse de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) drept opțiune pentru universitățile care vor să-și crească numărul de studenți. Ideea este avansată în raportul OCDE privind Educația și Competențele în România, document publicat marți, în care organizația internațională notează nivelul redus de participare la învățământ superior în această țară, comparativ cu țările membre ale organizației.

O propunere OCDE este aceea ca universitățile să rezerve un număr de locuri finanțate de stat pentru a fi ocupate de studenți provenind din populația „matură”, a adulților care au cel puțin 23 sau 25 de ani și care vor să își continue studiile după o pauză luată la finalul liceului. 

  • În acest sens, sunt date exemple din Irlanda și Spania, țară care cer instituțiilor de învățământ superior să rezerve astfel de locuri finanțate de stat, la nivelul studiilor de licență, pentru acești potențiali studenți – detalii mai jos.

„România ar putea merge mai departe și să piloteze alocări de astfel de locuri pe baza unui set mai larg de criterii de admitere, relaxând regula obligativității de a avea Bacalaureatul, indiferent de caz. Aceasta este o abordare comună în multe alte țări OCDE”, arată raportul.

Altă soluție menționată în document este ca universitățile să dezvolte programe specifice destinate studenților maturi, ca parte a măsurilor de susținere activă a pieței muncii, măsuri despre care OCDE apreciază că sunt subdezvoltate în România. Sunt sugerate exemple din Irlanda – detalii mai jos.

Modelele propuse în raportul citat:
Irlanda:

„Fiecare instituție de învățământ terțiar trebuie să rezerve o cotă de locuri fără taxă pentru studenții maturi (cu vârste de peste 23 de ani). Procesul de înscriere și criteriile de admitere pentru studenții maturi pot fi diferite de cele aplicate studenților tradiționali, după principiul că experiența de viață, istoricul în câmpul muncii și alte realizări educaționale pot fi de folos pentru a-i pregăti pe studenți în învățământul terțiar, la fel de mult ca rezultatele din liceu.

Adulții fără loc de muncă din Irlanda pot să își păstreze plățile pentru asistență socială dacă se înscriu în învățământul terțiar pentru a obține o primă calificare, apelând la ruta rezervată studenților maturi. În plus, adulții pot aplica pentru locuri finanțate de stat în programe de licență și master, programe ce duc la calificări în zone pentru care există o cerere mare pe piața muncii, prin intermediul programului numit Springboard+. Programele Springboard+ pot fi oferite cu frecvență sau cu frecvență redusă, cu prezență fizică, online sau în format hibrid. Ele duc, de obicei, la echivalentul calificărilor ISCED 5,6 sau 7 și sunt gratuite pentru adulți fără loc de muncă, în timp ce adulții care muncesc au o contribuție mică în acoperirea costurilor (de obicei 10% din taxă).”

”(…) Programul Springboard+ oferă locuri libere sau subvenționate pentru adulți, în programe de învățământ superior, în zone unde există lipsuri privind anumite competențe, promovând atât participarea adulților la educația terțiară cât și relevanța programelor de educație terțiară pentru piața muncii”.  

Spania:

„Politica Spaniei pentru accesul studenților maturi la învățământul superior presupune că adulții de cel puțin 25 de ani, care nu au calificările liceale obișnuite, au posibilitatea să intre la universitate prin examene specifice de admitere, elaborate pentru a evalua cunoștințele căpătate prin diversele experiențe educaționale sau profesionale ale studenților maturi, oferind o rută pentru a urma studii terțiare. Universitățile din Spania trebuie să rezerve 2% din locurile la licență pentru studenții care urmează această rută”.

Citește și:
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Romania are nevoie de acces simplificat la studii superioare, spune OCDE, care propune un sistem centralizat de înscriere și admitere în universități

Foto: © Iakov Filimonov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


1 comment
  1. Unele universitati nu au spatii nici macar pentru studentii din prezent. Dar ministrul se trezeste vorbind, ca nu-l doare gura. N-ai ce face cu impostorii astia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

(P) Octav Drăgoi, olimpic cu aur la Matematică, absolvent de Harvard și mentor al juniorilor care se pregătesc de Balcaniadă prin Fundația Upper Education, despre propriul său mentor: Mereu venea cu ceva nou, între „interestingly quirky” și „stunningly mind-blowing”, făcând învățatul un deliciu

“Un profesor bun este nu neapărat cel care poate furniza o cantitate mare de informații, ci mai degrabă cel care poate să își expună domeniul într-un mod interesant, să trezească…
Vezi articolul

Funeriu, către rectori, după clasificarea care scutură universitățile românești: Nu i-am văzut oprind pierderea celor buni care pleacă pentru că în România nu au loc de rubedenii, amante sau de mediocri

„Lumea avansează înspre excelență, iar noi stăm”, avertizează Daniel Funeriu, fost ministru al Educației. Într-o analiză pentru Edupedu.ro pe marginea scăderii dramatice înregistrate de învățământul superior din România în clasamentul…
Vezi articolul

„România nu își permite să rămână la un nivel scăzut al veniturilor bugetare”, dacă vrea să aibă resursele pentru a finanța educația / Toți membrii europeni ai NATO, cu excepția Suediei, ar urma să cheltuiască mai mult pentru apărare decât pentru educație în urma obligațiilor asumate la summitul de la Haga — Fundația Friedrich Ebert

Toate țările europene membre NATO, cu excepția Suediei, ar urma să cheltuiască mai mult pentru apărare decât pentru educație în urma obligației de alocare a 5% din PIB pentru apărare,…
Vezi articolul

Modelul francez de ascensiune în clasamentul Shanghai al universităților, în care România nu mai apare anul acesta: în top sunt universități noi, formate prin asocierea unora vechi și prin integrarea unor institute de cercetare, plus finanțări prin programe speciale, sprijinite sistematic de autorități

“Vă mulțumesc!”, a transmis președintele francez, Emmanuel Macron, mediului academic și de cercetare, după ce, săptămâna aceasta, a fost anunțată ultima ediție a rankingului universitar internațional Shanghai. “Vom continua să…
Vezi articolul