OFICIAL Acordarea atestatului de abilitare are loc în două etape: la nivelul Universității și la Ministerul Educației / Actele necesare pentru dosarul candidatului

4.700 de vizualizări
Procesul de abilitare se desfășoară în două etape: prima, la nivelul unei instituții organizatoare de studii universitare de doctorat (IOSUD), și a doua, la nivelul Ministerului Educației, conform metodologiei de acordare a atestatului de abilitare, publicată în Monitorul Oficial. 

„Abilitarea reprezintă certificarea calității unei persoane de a conduce lucrări de doctorat. 

Pot fi conducători de doctorat persoanele care au obținut dreptul de conducere de doctorat anterior datei intrării în vigoare a Legii învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, precum și persoanele care obțin atestatul de abilitare și devin membre ale unei școli doctorale din cadrul unei instituții organizatoare de studii universitare de doctorat, IOSUD, pe bază de contract individual de muncă”, conform Art. 1. 

Se pot înscrie în vederea obținerii atestatului de abilitare numai persoanele care au diplomă de doctor și care îndeplinesc standardele stabilite de IOSUD și aprobate de către senatul universitar

Standardele IOSUD nu pot deroga de la standardele minimale naționale definite la art. 156 alin. (1) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și aprobate prin ordin al ministrului educației. Standardele IOSUD sunt superioare sau egale standardelor minimale naționale, se precizează în document.

Atestatul de abilitare este acordat prin ordin al ministrului educației, la propunerea IOSUD, cu avizul Comisiei Naționale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare, CNATDCU, potrivit Art. 2.

Cererile referitoare la acordarea atestatului de abilitare, precum și contestațiile la deciziile pronunțate de către Consiliul general al CNATDCU, înregistrate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, sunt analizate/soluționate cu respectarea criteriilor în vigoare la data înregistrării acestora”, conform Art. 32. 

„Examenul de abilitare constă în susținerea publică a tezei de abilitare în fața unei comisii de specialitate, denumită în continuare comisia de abilitare, numită de Consiliul pentru Studiile Universitare Doctorale (CSUD), din cadrul respectivei IOSUD.

Susținerea publică a tezei de abilitare în vederea obținerii atestatului de abilitare se realizează numai în cadrul unei IOSUD, în domeniul solicitat de candidat.

Procesul de obținere a atestatului de abilitare este susținut de un sistem informatic, asigurat de Ministerul Educației. Platforma este administrată de ME prin Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI) și asigură schimbul de informații în format electronic în cadrul procesului de obținere a atestatului de abilitare”, conform metodologiei.

Teza de abilitare prezintă în mod succint și documentat:

„a) principalele rezultate științifice originale publicate/ brevetate sau realizările profesionale făcute publice de către candidat în cercetarea științifică, didactică, sportivă, creația artistică, după conferirea titlului de doctor, în domeniul de doctorat vizat. Teza indică evoluția carierei academice, științifice și profesionale, precum și direcțiile principale de dezvoltare a acesteia, în contextul global al realizărilor științifice semnificative și de actualitate din domeniul de specialitate al autorului tezei de abilitare;

b) capacitatea individuală a candidatului de a coordona echipe de cercetare, de a organiza și gestiona activități didactice, de explicare și facilitare a învățării și cercetării”, conform Art. 8. 

Actele necesare pentru dosarul candidatului

„Cererea pentru susținerea examenului de abilitare este adresată IOSUD. Pentru înregistrarea cererii pentru susținerea examenului de abilitare, candidatul depune la IOSUD dosarul de abilitare.

Dosarul candidatului constituit de către IOSUD, atât în format letric, cât și electronic, include cel puțin următoarele documente:

a) fișa de îndeplinire a standardelor IOSUD prevăzute la art. 1 alin. (3), asumată de candidat și avizată de școala doctorală și IOSUD, în domeniul solicitat de candidat;

b) CV-ul candidatului;

c) lista de lucrări;

d) lista portofoliului de lucrări științifice considerate relevante de către candidat, elaborate în domeniul de doctorat vizat; minimum 5 și maximum 10; lucrările științifice relevante sunt încărcate in extenso în platformă;

e) diploma de doctor sau atestatul de recunoaștere sau echivalare a diplomei de doctor obținute în străinătate, în copie conformă cu originalul;

f) documente personale de identificare, în copie simplă: actul de identitate, dovada schimbării numelui, în cazul în care numele înscris pe diploma de doctor nu mai coincide cu cel din actul de identitate;

g) teza de abilitare;

h) rezumatul tezei de abilitare

i) componența comisiei de abilitare, avizată de IOSUD la propunerea școlii doctorale;

j) CV-urile membrilor desemnați de IOSUD pentru comisia de abilitare;

k) traducerea autorizată în limba română, în cazul în care documentele din dosarul candidatului nu sunt redactate în limba română sau engleză;

l) raportul comisiei de abilitare cu propunerea de acceptare a tezei de abilitare;

m) adresa IOSUD privind transmiterea dosarului electronic în vederea evaluării la nivelul CNATDCU.

Introducerea de informații false în dosarele de candidatură pentru abilitare constituie abatere de la normele de etică și deontologie în activitatea de comunicare, publicare, diseminare și popularizare științifică, în conformitate cu prevederile art. 168 alin. (2) lit. c) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

La constituirea dosarului de abilitare al candidatului, IOSUD realizează profilul candidatului, indicând inclusiv domeniul de studii universitare de doctorat vizat pentru obținerea atestatului de abilitare.

IOSUD, prin școala doctorală cu domeniul solicitat de candidat, verifică dosarul candidatului, precum și îndeplinirea standardelor stabilite de IOSUD, care nu pot fi sub nivelul standardelor minimale naționale necesare și obligatorii elaborate de CNATDCU și aprobate prin ordin al ministrului educației, în conformitate cu prevederile metodologiei proprii privind organizarea și desfășurarea procesului de obținere a atestatului de abilitare.”

Comisia de abilitare

Comisia de abilitare numită de CSUD este formată din 3 membri titulari și 2 membri supleanți, specialiști cu renume în domeniul de doctorat vizat de candidat, care dețin calitatea de conducător de doctorat în țară sau în străinătate și nu se află în situația de conflict de interese, conform Art. 10.

Se află în situația de conflict de interese persoana implicată în procedura de evaluare, în situația existenței unui interes personal, în cazurile în care:

a) este soț, afin ori rudă până la gradul al III-lea inclusiv;

b) a beneficiat în ultimii 3 ani anteriori evaluării ori beneficiază în prezent de foloase de orice natură din partea persoanei evaluate. 

Toți membrii titulari ai comisiei de abilitare participă la ședința publică de susținere a tezei de abilitare.”

Susținerea publică a tezei de abilitare

„IOSUD, în termen de maximum 90 de zile de la numirea comisiei de abilitare de către IOSUD, organizează susținerea publică a tezei de abilitare, conform procedurii detaliate în metodologia proprie.

IOSUD publică pe site-ul oficial al instituției, cel puțin până la finalizarea procesului de obținere a atestatului de abilitare și acordare/neacordare a atestatului de abilitare, următoarele documente și informații ale candidatului:

a) fișa de verificare privind îndeplinirea standardelor minimale, care a fost avizată de IOSUD;

b) curriculum vitae;

c) lista de lucrări;

d) rezumatul tezei de abilitare;

e) componența comisiei de abilitare;

f) data, ora și locul susținerii tezei de abilitare.

Procesul de abilitare la nivelul Ministerului Educației presupune încărcarea dosarului de abilitare și evaluarea dosarului de abilitare de către CNATDCU și acordarea/neacordarea atestatului de abilitare.

După emiterea ordinului, dosarul de abilitare, în format tipărit, se arhivează de către IOSUD, cu regim permanent, iar formatul electronic al dosarului rămâne în platformă, cu regim permanent”, conform Art. 26.

„IOSUD elaborează regulamente/metodologii proprii privind organizarea și desfășurarea procesului de abilitare, în baza prezentei metodologii, incluzând situațiile de forță majoră.

IOSUD și Secretariatul tehnic actualizează lunar, pe pagina proprie de web, două documente:

a) un document care cuprinde persoanele abilitate prin demersul instituțional al IOSUD;

b) un document care cuprinde persoanele cu drept de a conduce doctorate în cadrul IOSUD, cu menționarea legislației în baza căreia acest drept a fost dobândit.

CNATDCU verifică, pe baza unei sesizări sau a unui plan de verificare, respectarea standardelor minimale și a procedurii administrative în vederea acordării atestatului de abilitare, finalizate cu cel mult 3 ani înainte de sesizare sau de decizia de efectuare a verificării.

În cazul nerespectării de către IOSUD a standardelor minimale naționale și a procedurilor administrative prevăzute la capitolul II din prezenta metodologie, CNATDCU poate dispune una sau mai multe dintre măsurile prevăzute la art. 174 alin. (4) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.

Cererile referitoare la acordarea atestatului de abilitare, precum și contestațiile la deciziile pronunțate de către Consiliul general al CNATDCU, înregistrate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin, sunt analizate/soluționate cu respectarea criteriilor în vigoare la data înregistrării acestora”, conform Art. 32.

DOCUMENT Ordin nr. 3.998 –  Metodologia de acordare a atestatului de abilitare 
Citește și:
Reguli noi pentru promovarea în Universități: Pentru funcția de profesor universitar, candidații trebuie să dețină atestatul de abilitare / La fiecare urcare în funcție va trebui un nou certificat și aviz medical, certificat de integritate și cazier judiciar
Regulile de concurs pentru ocuparea posturilor didactice şi de cercetare din Universități, aprobate de Guvern / Pentru funcția de asistent universitar nu mai este obligatorie diploma de doctorat, este suficientă înmatricularea la un program de doctorat
Universitățile tehnice critică felul cum sunt elaborate, la CNATDCU, standardele minimale pentru acordarea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, pe noua lege / Standardele urmează să fie finalizate până la sfârșitul anului și adoptate la începutul lui 2024
Standardele reduse pentru obținerea titlurilor didactice în Drept și restricțiile mai slabe pentru prevenirea conflictului de interese în cazul atestatului de abilitare – confirmate prin decizie definitivă a Înaltei Curți / Hotărârea vine în momentul în care Ministerul Educației pregătește noi norme în aceste domenii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Percheziții la Universitatea Titu Maiorescu din București/ Polițiștii anchetează vânzarea ilegală a unor apartamente din căminele instituției de învățământ/ Se ridică documente și de la Primăria Capitalei, Primăria Sectorului 4 și OCPI (surse)

14 mandate de percheziție domiciliară sunt puse în aplicare miercuri dimineață de polițiștii Direcției de Investigare a Criminalității Economice la o unitate de învățământ superior privat, la sediile/punctele de lucru…
Vezi articolul

UPDATE Peste 700 de copii de grădiniță și elevi din București au fost mutați de părinți de la școli private la școli de stat în anul școlar 2023-2024 / Cei mai mulți au fost elevi din clasele primare și liceu, spune ISMB

UPDATE În anul școlar 2023-2024, în București, 770 de copii de creșă, grădiniță și elevi de clasele primare, gimnaziu și liceu au fost mutați de părinți de la grădinițe și…
Vezi articolul