OFICIAL Conversia profesională se face doar cu definitivatul, iar practica pedagogică ocupă cel puțin un sfert din formare, potrivit noilor reguli valabile pentru profesorii care vor să predea și alte discipline

42.756 de vizualizări
Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com
Ministerul Educației a aprobat noi norme pentru organizarea programelor postuniversitare de conversie profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, actualizând regulamentele aprobate în 2012. Documentul normează accesul, structura și finalizarea acestor programe.
  • Este vorba despre ordinul de ministru (OME) 7.877/2024, care poate fi descărcat și consultat mai jos. Documentul a fost adoptat cu o întârziere de 8 luni: ar fi trebuit adoptat în luna aprilie 2024, potrivit calendarului asumat de Ministerul Educației în mandatul fostei ministre, Ligia Deca.

Conversia profesională, doar cu definitivat

Profesorii eligibili trebuie să fie „cadre didactice din învățământul preuniversitar, cu definitivare/licențiere în învățământ, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diplomă de licență sau echivalentă”, scrie la articolul 1. Documentația necesară include o adeverință care să ateste statutul profesional și acordarea definitivării în învățământ, prevede ordinul de ministru la articolul 3, alineatul 4.

Programele de conversie pot dura între 3 și 4 semestre, corespunzătoare unui număr de 90-120 de credite de studii transferabile, în funcție de domeniul de specializare dorit, scrie la articolul 3, alineatele 1 și 2. Programele de 3 semestre sunt dedicate specializărilor din același domeniu fundamental absolvit de profesor, pe când cele de 4 semestre sunt dedicate formării într-o specializare dintr-un domeniu fundamental diferit.

Planurile de învățământ includ obligatoriu disciplinele „Didactica specialității” și „Practica pedagogică”, iar cel puțin 25% din ore sunt dedicate practicii pedagogice (art. 4 alin. 2). Aceasta se desfășoară în școli de aplicație aprobate de Ministerul Educației (art. 4 alin. 3).

Programele se finalizează cu un examen de absolvire susținut la instituția organizatoare, iar absolvenții primesc diploma de conversie profesională, care le permite ocuparea posturilor didactice în noua specializare (art. 5 alin. 1, 3). Costurile programelor sunt suportate din taxe de studii sau alte surse de finanțare, iar numărul maxim de ore desfășurate de cadrele didactice în cadrul programelor este stabilit de senatul universitar (art. 6 alin. 3).

Până acum, prin OME 6.194/2012, programele de conversie profesională se puteau organiza cu finanţare din fonduri europene, în regim cu taxă sau cu finanţare din alte surse. Mențiunea nu mai apare în OME 7.877/2024.

FOTO DOCUMENT Ordinul de ministru 7.877 din 20 decembrie 2024:

DOCUMENT DESCARCĂ Ordinul de ministru 7.877 din 20 decembrie 2024:

Foto: © Andrey Popov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Doar profesorii cu definitivat se pot înscrie la programele de conversie profesională. Acestea nu vor mai putea fi finanțate și din bani europeni – proiect


4 comments
  1. Bună ziua!
    Deși târziu, totuși oportun, deoarece urmează înscrierile la programul menționat de dvs.
    Avem rugămintea ca, înainte de a transmite mesaje eronate /distorsionate în sistem, să citiți cu atenție prevederile legale privind acest program.
    Pe scurt, la programul de conversie profesională, sunt admiși toate cd care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: 1. Lucrează în sistem; 2. Au studii de licență(sau echivalent).
    În mod evident, în această categorie intră toate cd: suplinitoare, cu def/fără def, titulare etc.
    Prevederile legale sunt: art. 102, alin 12 din LIS 199/2023 și art. 1 din OM 7877/2023 (unde sunt „niște”virgule, slash-uri etc).

    Pe cale de consecință NU DOAR CD CU DEFINITIVAT se pot înscrie la conversia profesională!

  2. Vă sfătuiesc să corectați formularea „între 3 și 4 semestre”, care mi se pare, cu tot respectul, o gafă. Nu există număr întreg între 3 și 4; or, nu putem vorbi de finalizarea unui asemenea program, de exemplu, cu 3.5 semestre.
    „3 sau 4 semestre” e corect.

  3. Sunt calificați la doua,trei discipline doar in scris cu diplome,in realitate nu știu nici o disciplină bine,știu elevii mai multe informații pentru disciplinele respective decât ei profesorii super calificați. .Raman doar profesori mai mult supraveghetori.
    calificați posesori de calificări.

    1. Măi, cum se face că la fiecare articol despre profesori apare câte un trol detractor, probabil ieșit traumatizat din școală pentru ca a fost pus să învețe, traumatizat de școală încă o dată în momentul în care plozii lui au fost puși și ei sa învețe … Mă, de unde apăreți voi, cu consecvența unor copitate, sa generalizați prostii și locuri comune despre cei care v-au pus stiloul în mână și v-au îndemnat sa învățați, să ajungeți ceva în viața asta, ceva mai mult decât niște forme de viață primare, interesate doar de haleală și de parteneri de sex? Ce caracter poți avea să arunci anatema pe o întreagă categorie socio-profesională fără sa te gândești ca printre cei pe nedrept huliți sunt o mulțime de profesioniști și oameni de înaltă calitate morală? Îmi pierd timpul degeaba cu specimenele astea, auzi – știu elevii mai multe decât profesorii lor! … Care elevi? Ăia care stau ore întregi pe TikTok sau pe Instagram și se amuza la filmulețe de 15 secunde, ăia care n-au citit o carte în viața lor decât obligați, care nu știu ce-i ala un teatru, un spectacol de opera, o expoziție de artă? Care elevi? Ăia care arată a orice, dar numai a elevi nu? Care pun mai mult preț pe influencerii ăia ciudați de pe rețele decât pe lectura unei carți? Toți v-ați învățat sa va dați cu părerea, dar când un om inteligent, cu verbul la el, vă ia la scărmănat, nu mai rămâne nimic din voi, nulități agramate, fără cultură și caracter! Hai, du-te … du-te …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

SURSE Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației pentru a treia oară, la nici un an de la promulgare: Proiect de OUG prin care universitățile pot ridica construcții, din fonduri externe nerambursabile, pe terenuri din domeniul public, care nu sunt în proprietatea lor / Introduce Informatica și Arhitectura în aria de discipline STEM, după ce le-a exclus prin legea învățământului

Ligia Deca își modifică propriile Legi ale educației, la doar 8 luni de la promulgare și după 8 ani de lucru pe aceste proiecte din poziția de consilieră a lui…
Vezi articolul

Concurs pentru liceeni cu premii totale de peste 10.000 de euro: Early Innovators Business Plan Competition 2025 / Elevii, profesorii și studenții mentori se pot înregistra pe platforma până pe 1 iulie

Elevii de liceu din România de la orice specializare pot participa la Early Innovators Business Plan Competition 2025, susținută de BCR Școala de Business, un concurs pentru elevii care au…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Oră de chimie cu experiment în clasă și explicații pregătitoare sau suplimentare în „laboratorul virtual” de pe tabla interactivă, într-o școală din mediul rural / Profesorul Liviu Popovici: Sper din tot sufletul ca rezultatele, pe viitor, să se vadă în acest tip de educație sub formă digitală

Experimentele de la orele de științe, realizate practic, în timpul cursurilor, de către profesori, de multe ori cu ajutorul și implicarea elevilor, sunt cele care contribuie cel mai mult la…
Vezi articolul