Doar profesorii cu definitivat se pot înscrie la programele de conversie profesională. Acestea nu vor mai putea fi finanțate și din bani europeni – proiect

6.783 de vizualizări
Foto: © Konstantin Chagin | Dreamstime.com
Cadrele didactice din învățământul preuniversitar care vor să urmeze programe de conversie profesională trebuie să aibă definitivatul, potrivit unui proiect pus în consultare publică de Ministerul Educației. Aceste programe care sunt desfășurate și în prezent de către universități au ca finalitate dobândirea unor noi specializări. Potrivit documentului finanțarea programelor nu se mai poate face și din bani europeni, ca până în prezent. De precizat, proiectul are o întârziere de 8 luni – ar fi trebuit adoptat în luna aprilie 2024, potrivit calendarului asumat de Ministerul Educației.
  • Concursul de definitivat reprezintă un examen de intrare și avansare în cariera didactică. Examenul poate fi susținut de cadrele didactice care au cel puțin un an vechime în învățământ și este obligatoriu pentru obținerea gradelor didactice. Procedura de acordare a definitivării și a titlului de profesor cu drept de practică în învățământul preuniversitar reprezintă recunoașterea competențelor necesare pentru exercitarea profesiei didactice.

Ministerul Educației propune ca doar profesorii care au definitivatul să poată aplica la programe de conversie profesională, susținute în cadrul universităților, potrivit articolului 1 din document.

Art 1. „Programele de studii postuniversitare de conversie profesională, denumite în continuare programe de conversie profesională, sunt programe de formare profesională a adulților care se adresează cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, cu definitivare/licențiere în învățământ, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diplomă de licenţă sau echivalentă, care doresc să dobândească o nouă specializare”.

Universitățile trebuie să publice lista cu programele pe care le vor desfășura și aprobate de senatul universitar, până la data de 31 august a fiecărui an:

Art. 6 „Până la data de 31 august a fiecărui an calendaristic, instituțiile de învățământ superior care organizează programe de conversie profesională au obligația de a transmite la Ministerul Educației lista centralizatoare a programelor de conversie profesională aprobate de senatul universitar pe care le vor derula în anul universitar/școlar următor, care conține următoarele informații: denumirea programului de conversie profesională, durata, numărul de credite de studii transferabile, denumirea domeniului și a programului de studii universitare de licenţă pe care se fundamentează programul de conversie și hotărârea de guvern care atestă acreditarea programului de studii universitare de licenţă pe care se fundamentează programul de conversie. Lista se publică pe site-ul Ministerului Educației“.

O altă modificare propusă de Minister este legată de sursele de finanțare pentru desfășurarea acestor programe. Dacă în prezent există și posibilitatea ca universitățile să poate accesa fonduri europene pentru desfășurarea programelor, în proiectul pus în consultare publică nu mai apare această prevedere, ci doar mențiunea alte surse de finanțare pe lângă taxele de studii, mențiune ce există și în actuala metodologie.

Art 5 – alin 3 „Cheltuielile pentru programele de conversie profesională sunt suportate din taxe de studii sau din alte surse de finanțare”.

Cererile pentru înscrierea la programul de conversie profesională trebuie însoțite de:

a) adeverință eliberată de o unitate de învățământ preuniversitar care atestă că solicitantul este încadrat în anul școlar respectiv, postul/catedra ocupată, statutul acestuia
(titular/suplinitor), precum și informații referitoare la acordarea definitivării în învățământ,
respectiv a gradului didactic, după caz;
b) copie a diplomei de licență sau echivalentă și, după caz, a diplomei de master.

Practica pedagogică să fie cel puțin 25% din orele planului de învățământ

Ministerul mai propune și reglementări legate de practica pe care trebuie să o facă profesorii.

Art. 4 (1) „Planurile de învățământ pentru programele de conversie profesională cu durata de 3 sau 4 semestre se elaborează de către departamente/facultăți pe baza procedurilor proprii, cu respectarea cerințelor impuse de profilul și standardele profesionale ale cadrului didactic din învățământul preuniversitar aprobate prin ordinul ministrului educației nr. 7386/11.11.2024 și includ obligatoriu disciplinele Didactica specialității și Practica pedagogică în specializarea programului”.

(2) „Activitatea de practică pedagogică (predare la clasă) reprezintă minimum 25% din orele
aferente planului de învățământ”.

(3) „Pentru organizarea și desfășurarea activității de practică pedagogică, instituțiile de
învățământ superior încheie contracte cu unități de învățământ preuniversitar cu statut de școli de aplicație cuprinse în rețeaua națională a școlilor de aplicație aprobată prin ordin al ministrului educației”.

(2) „Absolvenților programului de conversie profesională, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se eliberează, de către instituția de învățământ superior organizatoare, Diploma de conversie profesională, însoțită de suplimentul la diplomă, cu respectarea prevederilor alin. (2) al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 30/2024 privind tipurile de informații şi formatul actelor de studii care vor fi eliberate absolvenților şi personalului didactic din sistemul național de învățământ preuniversitar”.

(3) „Cadrele didactice care finalizează programe de conversie/reconversie profesională, după finalizarea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență se pot încadra numai în învățământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, profesional, sau pe catedre de pregătire-instruire practică, după caz”.


(4) „Cadrele didactice care finalizează programe de conversie profesională, după finalizarea cu diplomă de studii universitare de lungă durată sau cu diplomă a ciclului II de studii universitare de master, absolvite în domeniul diplomei de licență (ciclul I), se pot încadra la orice nivel al învățământului preuniversitar, inclusiv în palate/cluburi ale copiilor și cluburi sportive școlare“.

(1) „Programele de conversie profesională se finalizează cu examen de absolvire care se susține numai la instituția de învățământ superior care a asigurat școlarizarea”.

(2) „Absolvenților programului de conversie profesională, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se eliberează, de către instituția de învățământ superior organizatoare, Diploma de conversie profesională, însoțită de suplimentul la diplomă, cu respectarea prevederilor alin. (2) al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 30/2024 privind tipurile de informații şi formatul actelor de studii care vor fi eliberate absolvenților şi personalului didactic din sistemul național de învățământ preuniversitar”.

(3) „Diploma de conversie profesională conferă titularului dreptul de a ocupa posturi
didactice/catedre în învățământul preuniversitar în concordanță cu noua specializare”.

(3) „Cadrele didactice care finalizează programe de conversie/reconversie profesională, după finalizarea cu diplomă a ciclului I de studii universitare de licență se pot încadra numai în învățământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, profesional, sau pe catedre de
pregătire-instruire practică, după caz”.

(4) „Cadrele didactice care finalizează programe de conversie profesională, după finalizarea cu diplomă de studii universitare de lungă durată sau cu diplomă a ciclului II de studii universitare de master, absolvite în domeniul diplomei de licență (ciclul I), se pot încadra la orice nivel al învățământului preuniversitar, inclusiv în palate/cluburi ale copiilor și cluburi sportive școlare”.


(5) „Definitivarea în învățământ şi gradele didactice II şi I obținute de către cadrele didactice se recunosc automat pentru orice specializare dobândită prin finalizarea unui program de
conversie/reconversie profesională”.

ART.3
(1) „La programul de conversie profesională de 4 semestre, corespunzătoare acumulării unui număr de 120 de credite de studii transferabile, se pot înscrie cadrele didactice prevăzute la art. 1, care doresc să dobândească o nouă specializare într-un alt domeniu fundamental decât cel în care au finalizat studiile universitare de licență”.

(2) „La programul de reconversie profesională de 3 semestre, corespunzătoare acumulării unui număr de 90 de credite de studii transferabile, se pot înscrie cadrele didactice prevăzute la art. 1, care doresc să dobândească o nouă specializare în același domeniu fundamental cu cel în care au finalizat studiile universitare de licență”.

(3) „Prin excepție de la prevederile art. 1, la programele de conversie/reconversie profesională se pot înscrie şi absolvenții învățământului superior cu diplomă de licență sau echivalentă incluși în Programul-pilot Teach for România în baza Protocolului de colaborare nr. 11690/2023 încheiat între Ministerul Educației şi Asociaţia Teach for Romania, încadrați în sistemul de învățământ preuniversitar cu statut de cadru didactic fără studii corespunzătoare postului.”

Ce sunt programele de reconversie profesională

Programele de conversie profesională au ca finalitate dobândirea de către cadrele didactice din învăţământul preuniversitar de noi competenţe pentru noi specializări şi/sau ocuparea de noi funcţii didactice, altele decât cele ocupate în baza formării iniţiale.

Proiectul de norme metodologice de organizare și funcționare a programelor de conversie profesională a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar
Citește și:
Planificarea inspecțiilor de specialitate pentru Definitivat 2025, publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București. Inspecțiile de specialitate se efectuează la 4 activități didactice, potrivit metodologiei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Tichete educaționale 2024

Tichete educaționale 2024. Precizări confuze de la Ministerul Proiectelor și Investițiilor Europene în legătură cu stabilirea pragului de venit pentru beneficiarii tichetelor cu copii de grădiniță

Într-un răspuns pentru Edupedu.ro referitor la stabilirea venitului net pentru familiile cu copii la grădiniță care vor să beneficieze de carduri educaționale în valoare de 500 de lei, Ministerul Proiectelor…
Vezi articolul

Sebastian Țoc, profesor și cercetător, propune „renunțarea la ierarhizarea elevilor la liceu și școala profesională în funcție de examene cu miză mare, fiind preferabil un mix de criterii”, printre alte măsuri care ar duce la școli mai incluzive

Modalitatea de organizare a sistemului de învățământ din România tinde să încurajeze ierarhizarea școlilor și, adesea, segregarea pe criterii economice, etnice sau de rezidență, bazându-se pe ierarhii puternice și pe…
Vezi articolul

Studenții critică dur noile reguli de evaluare a studiilor doctorale: Este alarmant că dispar experții internaționali, metodologia periclitează suplimentar credibilitatea universităților

Noile reguli de evaluare a studiilor doctorale, stabilite de Ecaterina Andronescu și publicate ieri în Monitorul Oficial, pun “în pericol întreg procesul de evaluare”, “periclitează suplimentar credibilitatea” universităților și aduc riscul…
Vezi articolul