Procedura operațională și calendarul de înscriere și selecție a liceelor în Programul național de pilotare a planurilor-cadru au fost publicate de Comisia națională de coordonare a programului de pilotare sistemică, pe 4 noiembrie. Liceele selectate vor pilota variante proprii de planuri-cadru de liceu din anul școlar 2026-2027.
- Modelul de plan-cadru de liceu din Programul Național de pilotare și regulile pentru liceele care vor să piloteze variante proprii din 2026-2027, aprobate de ministrul Daniel David
- Comisia care va asista liceele care vor implementa un plan-cadru pilot diferit de planurile adoptate în iunie a fost numită: coordonator este Radu Szekely, consilier al ministrului David. Cercetătorul Dacian Dolean, directoarea Ionela Neagoe, membri ai comisiilor care s-au ocupat și de planurile-cadru – printre membri
Programul de pilotare are la bază ordinul nr. 4444/2025 și se adresează liceelor de stat, particulare și confesionale. Scopul programului este testarea, într-o rețea de unități-pilot, a noilor modele curriculare și a mecanismelor de management descentralizat, cu evaluare anuală, pe o durată minimă de 5 ani.
Dosarul (PDF, semnat electronic) se trimite la pilotare@edu.gov.ro și conține: cererea aprobată în CA, descrierea pilotării (max. 20 pagini, cu analiză SWOT, obiective, nucleu operațional, resurse, riscuri, monitorizare și indicatori), planul-cadru alternativ pentru fiecare clasă/filieră vizată, dovezile de consultare a profesorilor/elevilor/părinților, declarația de legalitate și, dacă e cazul, buget/parteneriate, conform procedurii.
Calendarul pentru selecția liceelor
5 noiembrie 2025 – Lansarea procedurii de înscriere
Până la 15 ianuarie 2026 – Depunerea cererii (în orice moment până la această dată)
În maximum 10 zile lucrătoare de la depunere – Analiza preliminară (eligibilitate & oportunitate)
În maximum 30 de zile calendaristice de la finalizarea cu „admis” a analizei preliminare – Evaluarea calitativă in extenso
– Cu acordul părților, termenul se poate extinde cu numărul de zile necesar unor analize/clarificări, dar nu mai mult de 15 zile.
În maximum 10 zile lucrătoare de la finalizarea cu „admis” a evaluării calitative – Verificarea documentelor suport
- Poate fi extinsă cu perioada necesară transmiterii documentelor suplimentare de către unitatea de învățământ.
În termen de 2 zile lucrătoare de la finalizarea fiecărei etape – Comunicarea rezultatelor
În termen de 30 de zile calendaristice de la finalizarea evaluării de către Comisie, dar nu mai târziu de 15 martie 2026 – Emiterea ordinului de ministru, publicarea în Monitorul Oficial, cu anexa – planul-cadru aprobat.

Condiții generale de eligibilitate
Programul este deschis tuturor unităților de învățământ liceal, indiferent de statutul lor juridic: de stat, particulare sau confesionale, cu condiția ca acestea să funcționeze la forma de învățământ cu frecvență zi. Sunt incluse și cele care oferă predare în limbile minorităților naționale, clase cu studiu intensiv sau bilingv, unități care funcționează în baza unor acorduri guvernamentale, unități de învățământ liceal special și cele care implementează diverse alternative educaționale.
Intervențiile pilot pot fi adoptate și adaptate pentru toate filierele, profilurile și specializările/calificările profesionale existente în cadrul unei unități de învățământ sau pentru o parte selectată a acestora, inclusiv o parte selectată a claselor cu același profil sau aceeași specializare/calificare profesională.
Obligații și cerințe esențiale pentru licee
Unitățile care aplică pentru a fi cuprinse în Program trebuie să îndeplinească următoarele condiții și obligații:
Respectarea structurii generale a planului-cadru alternativ: Propunerile de planuri- cadru trebuie să se încadreze strict în condițiile de structură detaliate în Anexa 1 la OM 4444/2025.
Asumarea responsabilității: Conducerea unității își asumă aplicarea integrală și corectă a planului-cadru pilotat, inclusiv:
– Includerea temelor obligatorii prevăzute la art. 88, alin. (10) din LIP/Legea 198/2023.
– Asigurarea formării competențelor prevăzute în programele disciplinelor asociate trunchiului comun în vigoare la momentul începerii pilotării.
– Asigurarea formării competențelor și parcurgerii conținuturilor din programele de examen pentru examenul național de bacalaureat sau de certificare profesională, conform LIP, corespunzător filierei, profilului și specializării/calificării profesionale asumate prin contractul de școlarizare.
Încadrarea în buget: Funcționarea strict în cadrul bugetului standard alocat prin finanțarea de bază sau din fonduri externe nerambursabile. În unitățile de învățământ de stat, nu se pot percepe taxe de la elevi/părinți pentru implementarea pilotărilor. Materialele de studiu obligatorii achiziționate de către unitățile de învățământ de stat, ca parte a organizării pilotării, trebuie să fie gratuite pentru elevi.
Documentele necesare pentru înscrierea unității de învățământ în procesul de selecție pentru includerea în Program
Unitățile de învățământ vor depune următoarea documentație, exclusiv în format digital PDF, asumată prin semnătura electronică a reprezentantului legal aplicată o singură dată în fiecare fișier, indiferent de numărul de pagini sau documente conținute:
1. Cerere scrisă, asumată prin hotărâre a Consiliului de administrație, care solicită explicit includerea în „Programul Național pentru pilotarea sistemică de planuri- cadru în învățământul liceal”.
2. Descrierea pilotării,în maximum 20 pagini, care să includă:
Durata pilotării și evaluarea: Durata minimă specifică pentru implementarea pilotării sistemice a planurilor-cadru este de 5 ani. Această perioadă este însoțită de obligația realizării unei evaluări interne și externe la finalul fiecărui an școlar, conform unei proceduri stabilite de Comisia națională de coordonare.
- O analiză detaliată a nevoilor unității și a capacității de implementare (analiză SWOT), inclusiv menționarea experienței precedente în calitate de unitate-pilot, acolo unde este cazul
- Scopul și obiectivele operaționale
- Descrierea elementelor de inovare educațională a programului propus
- Rezultatele concrete și impactul vizate
- Metodologia de implementare (nucleul operațional), incluzând modul de organizare/alocare a orelor, descrierea disciplinelor noi, abordările trans- și interdisciplinare vizate
- O descriere detaliată a structurii personalului didactic care să demonstreze existența resursei umane calificate necesare
- Dacă este cazul, pentru resursa umană din afara unității de învățământ, descrierea competențelor suplimentare oferite, a formei de colaborare și a sursei de finanțare (ex. finanțare din partea unor parteneri privați, voluntariat, detașare pro bono din partea altor instituții/organizații/agenți economici, finanțare nerambursabilă etc.)
- Analiza riscurilor potențiale, însoțită de măsuri de contracarare eficientă
- Un plan de monitorizare și evaluare a rezultatelor, impactului și calității generale a educației, încorporând repere majore și indicatori măsurabili
- O analiză a implicațiilor etice și a modalităților de asigurare a drepturilor elevilor
- Varianta alternativă de plan-cadru, în format tabelar, pentru fiecare din filierele, profilurile, specializările/calificările profesionale sau clasele pentru care se solicită includerea în Program.
- Bugetul necesar, doar în cazul în care vor fi atrase resurse externe, care trebuie să fie identificate clar și demonstrabile (ex. hotărâri ale administrației publice, scrisori de angajament private, contracte de finanțare din proiecte cu finanțare externă, contracte de sponsorizare obținute prin intermediul ordonatorului secundar de credite sau a unor organizații partenere etc.).
- Dovada consultării cadrelor didactice titulare (extras din procesul verbal al Consiliului profesoral).
- Dovada consultării consiliilor elevilor și părinților (hotărârea organului reprezentativ SAU declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al unității prin care certifică faptul că a avut loc consultarea și că nu există o majoritate care se opune pilotării).
- Declarație pe proprie răspundere a reprezentantului legal, prin care certifică faptul că intervențiile educaționale propuse nu contravin prevederilor niciunei legi organice și nici valorilor Uniunii Europene.
- Dacă este cazul, protocoale de colaborare cu actori externi (agențieconomici,ONG- uri, autorități publice).
Procesul de evaluare a proiectelor de pilotare
Lansarea apelului pentru înscrierea unităților de învățământ în Program
Depunerea cererii
Unitatea de învățământ liceal transmite cererea de înscriere în Program, descrierea pilotării și planurile-cadru propuse spre pilotare (Secțiunea 3, punctele 1-3) și, dacă este cazul, bugetul proiectului (Secțiunea 3, punctul 4) la adresa de email piltoare@edu.gov.ro.
Analiza preliminară de eligibilitate și oportunitate
- Coordonatorul Comisiei desemnează un grup de lucru format din trei membri ai Comisiei.
- Grupul de lucru efectuează o analiză de eligibilitate și oportunitate și propune Comisiei continuarea evaluării sau respingerea cererii.
- Comisia adoptă cu majoritate simplă, pe baza raportului grupului de lucru, continuarea evaluării sau respingerea cererii.
- Decizia motivată de respingere, avizată de secretarii de stat responsabili de învățământul preuniversitar , este comunicată unității solicitante de către coordonatorul Comisiei prin Secretariatul Tehnic.
- Unitățile de învățământ respinse nu pot contesta rezultatul evaluării preliminare, dar pot relua procesul de înscriere cu respectarea termenelor limită.
Evaluarea calitativă in extenso
- Proiectele admise preliminar intră în etapa de evaluare calitativă a tuturor aspectelor aferente pilotării unui plan-cadru alternativ.
- Evaluarea se realizează prin întâlniri între grupul de lucru / Comisie și reprezentanții unității, rezultând varianta finală de plan-cadru alternativ.
- Comisia poate solicita oricâte seturi de clarificări și poate propune modificări necesare pentru a ajunge la o variantă legală și integră. De asemenea, Comisia va acorda asistență la solicitarea unităților de învățământ.
- Evaluarea se efectuează pe baza următoarelor trei criterii principale: Legalitate, relevanță și impact, Design și implementare, Sustenabilitatea, adaptabilitatea și transferul rezultatelor proiectului.

- În urma evaluării pe baza criteriilor de mai sus, grupul de lucru desemnat elaborează un raport de evaluare calitativă.
- Pe bazaraportului de evaluare calitativă, Comisia admite sau respinge, cu majoritate simplă, cererea, în baza unei proceduri deliberative urmată de vot deschis.
- Decizia și raportul sunt înaintate Secretariatului Tehnic. În cazul calificativului „admis”, cererea intră în etapa de verificare a conformității documentelor. În cazul calificativului „respins”, decizia este comunicată în termen de 3 zile lucrătoare de către coordonatorul Comisiei, prin Secretariatul Tehnic, direct unității solicitante, cu avizul secretarilor de stat responsabili de învățământul preuniversitar.
Verificarea documentelor suport
- Secretariatul Tehnic efectuează evaluarea documentației suport (Secțiunea 3, punctele 5-8).
- În cazul în care constată lipsa sau caracterul neconform al unor documente prevăzute în prezenta Procedură, Secretariatul solicită completări sau clarificări, cu un termen de răspuns de 3 zile lucrătoare.
- În cazul în care, după expirarea termenelor limită pentru completări sau clarificări, Secretariatul constată lipsa unor documente sau caracterul neconform al unor documentele furnizate, coordonatorul Comisiei comunică direct unității de învățământ, în termen de maximum două zile lucrătoare, cu avizul secretarilor de stat responsabili de învățământul preuniversitar, decizia motivată de neincludere în Program.
- În cazul în care constată că cererea este însoțită de toate documentele și acestea sunt conforme, Secretariatul elaborează Raportul Comisiei privind includerea unității de învățământ în Program, asumat prin semnătură de către coordonatorul Comisiei.
Contestațiile
- Unitățile de învățământ declarate „respinse” după evaluarea calitativă sau după verificarea documentelor suport pot contesta motivat decizia, doar sub aspecte ce țin de fondul cererii de includere în Program; nu sunt acceptate contestații care vizează cereri de completare a documentației solicitate ca parte a procesului.
- Contestația se trimite la adresa pilotare@edu.gov.ro în termen de două zile lucrătoare de la primirea deciziei de neincludere, în format exclusiv digital, asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal al unității de învățământ.
- Secretariatul Tehnic comunică de îndată contestațiile către Cabinetul ministrului educației și cercetării în vederea soluționării acestora.
- Soluționarea contestațiilor se face, în mod normal, în maximum trei zile lucrătoare de la primirea acestora, de către o comisie ad-hoc numită și condusă de ministrul educației și cercetării sau de un secretar de stat delegat în acest scop.
- Decizia comisiei de contestații este finală și va fi comunicată, împreună cu motivarea, Secretariatului Tehnic în vederea parcurgerii etapelor pentru finalizarea procedurii
Finalizarea procedurii și comunicarea rezultatelor
- Deciziile de neincludere se comunică în scris doar unităților de învățământ solicitante, însoțite de motivare, de către coordonatorul Comisiei prin Secretariatul Tehnic, cu avizul secretarilor de stat responsabili de învățământul preuniversitar.
- Raportul de includere în Program elaborat de Secretariatul Tehnic este înaintat Direcției Generale Echitate și Performanță Învățământ Preuniversitar pentru elaborarea referatului de necesitate și a Ordinului ministrului educației și cercetării privind includerea unității de învățământ în Program, conform procedurilor legale.
- Decizia de includere se comunică unității solicitante în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea Raportului, în scris, de către coordonatorul Comisiei prin Secretariatul Tehnic; Ordinul de ministru se publică în Monitorul Oficial însoțit de Anexa care cuprinde planul-cadru alternativ aprobat spre pilotare.
- Lista unităților de învățământ incluse în Program, împreună cu planurile-cadru aprobate spre pilotare, se actualizează permanent pe site-ul www.edu.ro, în secțiunea dedicată.
Dispoziții Finale. Reglementări specifice
Unităților de învățământ care vor pilota planul-cadru aprobat prin OM 4444/2025 nu li se aplică prevederile contrare din alte ordine sau regulamente, cu excepția celor menționate în prezenta procedură, iar aceste prevederi nu pot sta la baza respingerii cererii de pilotare.
În etapa de evaluare in extenso, în cazul inovațiilor curriculare complexe, Comisia poate solicita sprijinul IȘE, CNCE, CNDIPT, ARACIP, IȘJ sau al altor structuri deconcentrate precum și contribuția unor experți individuali în domeniile de pilotare.
Drepturile elevilor
Comisia va asigura că drepturile elevilor înmatriculați în unitățile-pilot, stabilite prin ROFUIP și Statutul elevului, nu sunt afectate sau restrânse în ceea ce privește accesul la educație, evaluare, transfer, participare la evaluări și examene naționale.
Evaluarea și monitorizarea
Ca partea a procesului de evaluare și selecție, Comisia va asigura integrarea în proiectul de pilotare a unor mecanisme și instrumente de monitorizare specifice tipului de pilotare: chestionare, rapoarte, vizite, întâlniri, focus grupuri.
Pentru intervențiile care vizează extinderea la scară largă, Comisia poate condiționa includerea în Program de integrarea în pilotare a unei abordări de tip experimental, cu grup- martor.
Arhivarea documentelor relevante
Pentru a asigura unitatea, transparența și trasabilitatea proceselor derulate în cadrul Programului, toate documentele enumerate în prezenta Procedură se constituie în instrumente de lucru obligatorii pentru desfășurarea etapelor de selecție și a etapelor subsecvente de monitorizare, evaluare și raportare, conform prevederilor Ordinului nr. 4444/2025 și ale Ordinului nr. 4575/2024, și vor fi arhivate, în format digital, de către Secretariatul Tehnic al Comisiei.
Cele două variante de planuri-cadru pentru liceu, potrivit ministerului
Varianta standard, aprobată recent, a parcurs un proces lung de consultare și dezbateri (câteva săptămâni: 31 ianuarie – 6 martie 2025), lăsând în mod deliberat o astfel de perioadă lungă pentru a ne asigura că vocea tuturor este ascultată. A rezultat în final o variantă care, față de versiunea aflată în vigoare (1 – 5) și față de cea pusă în consultare/dezbatere (1 – 4), include următoarele modificări derivate din consultare/dezbatere:
- accentuează mai bine profilul/specializarea;
- aduce un modul de cultură națională (readucând gramatica la acest nivel și istoria românilor/României și geografia României ca discipline);
- asigură un echilibru mai bun între discipline pentru a forma cele opt (8) competențe-cheie;
- regândește oferta școlii (care trebuie să includă obligatoriu câteva discipline relevante) și
- descentralizează mai mult decizia la nivelul școlii/elevului, conform comunicatului.
Sigur că unii colegi ar fi dorit mai multe ore pentru disciplinele proprii, dar, așa cum am spus, era important să avem un echilibru pentru a forma toate cele opt (8) competențe-cheie, prin prisma noii viziuni expuse mai sus. Pentru a putea înțelege însă noua viziune este nevoie aici de un mindset nou, prin care să pricepem că descentralizarea la decizia elevilor/școlii nu înseamnă eliminare de ore – acolo unde se dorește, orele în plus pot fi obținute din curriculum flexibil, printr-un act educațional de calitate care să convingă elevii și școala, a precizat ministrul Daniel David în comunicat
Varianta personalizată planuri-cadru liceu
Varianta permite printre altele:
1. Flexibilitate și autonomie curriculară mai mari: prin alocarea unui segment consistent curriculumului CDEOȘ (până la 2000 ore/arie curriculară pe ciclu), planul-cadru alternativ permite o autonomie reală a școlii și elevului în definirea, în parteneriat autentic, a parcursului educațional. Unitățile de învățământ pot construi oferte proprii relevante, în baza unor analize de nevoi, resurse și oportunități locale.
2. Personalizarea și diferențierea parcursului educational: modelul propune o abordare centrată pe elev și pe traseul său de dezvoltare, permițând configurarea unor rute de învățare flexibile, adaptate fiecărei filiere, profil, calificări sau domeniu vocațional sau profesional.
3. Conectarea școlii la partenerii externi: prin dezvoltarea segmentului CDEOȘ, planul-cadru alternativ deschide școala către comunitate, instituții, operatori economici, ONG-uri și autorități locale, cu scopul de a integra în actul educațional activități de voluntariat, internship-uri, proiecte comunitare, ateliere de practică sau activități aplicate, potrivit comunicatului.
„Aceste planuri sunt mult mai flexibile și în acestea trebuie să intre toate disciplinele pe care le avem în trunchiul comun, ca o condiție obligatorie”, a declarat Daniel David pe 21 iunie, la raportul săptămânal.
„Nu mai spunem noi ce ore și câte ore trebuie să aibă fiecare disciplină. Există un buget general de ore pe parcursul unui an. Planurile specifice vor fi gândite de unitățile care doresc să piloteze acest plan-cadru, uitându-se la profilul absolventului, la structura Bacalaureatului.
Informația din articol, pe scurt:
Înscrieri până pe 15 ianuarie 2026: liceele de stat, particulare și confesionale (forma de zi) pot aplica pentru a pilota planuri-cadru alternative din anul școlar 2026–2027, în baza OM 4444/2025.
Dosar digital (PDF, semnat electronic) la pilotare@edu.gov.ro: cerere aprobată în CA, descrierea pilotării (max. 20 pag., cu SWOT, obiective, nucleu operațional, resurse, riscuri, monitorizare & indicatori), planul-cadru alternativ pe filiere/profiluri, dovezi de consultare profesori–elevi–părinți, declarație de legalitate; buget/parteneriate dacă e cazul.
Calendar selecție: analiză preliminară în max. 10 zile lucrătoare de la depunere; evaluare calitativă în max. 30 zile (extensibilă până la +15 zile pentru clarificări); verificarea documentelor în max. 10 zile lucrătoare; comunicarea rezultatelor în 2 zile după fiecare etapă; ordinul de includere se emite în max. 30 zile de la finalizarea evaluării, dar nu mai târziu de 15 martie 2026.
Obligații-cheie ale liceelor: respectarea structurii din Anexa 1 la OM 4444/2025, asigurarea trunchiului comun și a conținuturilor pentru Bacalaureat/certificare, funcționare în bugetul standard (fără taxe pentru elevi în școlile de stat), evaluare anuală internă & externă pe o durată minimă de 5 ani.
Două opțiuni curriculare: varianta standard (echilibru pe competențe, modul de cultură națională) și varianta personalizată (autonomie extinsă/CDEOȘ, rute flexibile, parteneriate cu comunitatea și mediul economic).