Programul de învățare remedială pentru elevii de la clasa pregătitoare durează 30-35 de minute și are un rol de prevenire a dificultăților școlare și de formare a unor deprinderi de bază de comunicare, prealfabetizare și competențe prematematice, potrivit Art. 4 din Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.
- Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025.
- OFICIAL Metodologia pentru orele remediale a fost publicată în Monitorul Oficial: fiecare învățător e obligat la 2 ore pe săptămână, cu catalog separat și condică. Nu se fac fișe, planificări sau planuri personalizate
Practic, învățătorii trebuie să identifice din timp lacunele fiecărui copil și să intervină diferențiat.
Participarea elevilor este gratuită și se face fie pe baza solicitării scrise a părinților, fie pe baza recomandării învățătorului.
Orele remediale au loc înainte sau după programul obligatoriu, în două zile pe săptămână și nu se acordă calificative, conform metodologiei.
Astfel, orele remediale pentru elevii din clasa pregătitoare:
- Au rol preventiv și formativ, nu doar de corectare, remedial.
- Se concentrează pe deprinderile de bază: comunicare orală, inițiere în scris, citire, înțelegerea mesajului oral sau scris.
- Vizează literația funcțională și competențele de prealfabetizare și prematematice.
- Pun accent pe dezvoltarea atenției, memoriei, motricității fine și coordonării vizual-motorii prin activități interactive și ludice.
- Stimulează interesul pentru învățare și încrederea în sine prin experiențe pozitive, accesibile și motivante.
- Ajută copilul să se integreze în colectivul clasei, prin activități de grup, respectarea regulilor și cooperare.
Prevederile din metodologia oficială referitoare la orele remediale pentru clasa pregătitoare
La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative, conform Art. 2
Pentru elevii din clasa pregătitoare, intervenția remedială are rol preventiv și formativ, axându-se pe consolidarea deprinderilor de bază, premisă în vederea formării unor competențe fundamentale necesare pentru parcursul școlar viitor, potrivit Art 4 (6):
a) consolidarea deprinderilor de comunicare orală și inițierea dezvoltării limbajului scris, prin activități ludice și conversaționale adaptate nivelului de vârstă;
b) corectarea și compensarea dificultăților observate în citirea, scrierea și înțelegerea mesajului oral sau scris;
c) consolidarea deprinderilor de literație funcțională pentru a sprijini progresul școlar și incluziunea educațională;
d) stimularea interesului pentru lectură și comunicare ca instrumente de învățare și dezvoltare personală;
e) formarea competențelor de prealfabetizare și a celor prematematice, ca bază pentru achizițiile viitoare;
f) dezvoltarea atenției, memoriei, motricității fine și a coordonării vizual-motorii, prin activități interactive;
g) stimularea interesului pentru învățare și întărirea încrederii în sine, prin experiențe de învățare pozitive, accesibile și motivante;
h) facilitarea integrării în colectivul clasei, prin activități de grup, cooperare, respectarea regulilor și dezvoltarea relațiilor interpersonale
Ce ar trebui să facă învățătorii în aceste ore, conform metodologiei
Învățătorii trebuie să aplice metode diferențiate pentru a consolida deprinderile de bază și a corecta din timp eventualele dificultăți, lucrând cu copiii prin activități ludice, interactive și de grup.
- Identifică dificultățile elevilor de comunicare, motricitate, citire/scriere).
- Corectează și compensează dificultățile observate, cu feedback imediat și adaptat.
- Stimulează interesul pentru lectură, comunicare și matematică prin proiecte simple, jocuri educative, experimente.
- Sprijină integrarea socială a copiilor prin activități de grup și dezvoltarea relațiilor interpersonale.
- Oferă suport emoțional și încurajează autoevaluarea și încrederea în sine.
- Colaborează cu consilierii școlari și specialiștii dacă observă tulburări de învățare sau de comportament.
Informații de context despre orele remediale
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie.
Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.
O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
5 comments
Daca e autist sau are alta tulburare ,nu are ce sa-i facă. E nevoie de specialist pentru nevoi speciale.Poti sa bagi remediale pana îți vine rău, e inutil.
Vorbiti din ce perspectiva? Copilul autist are deja programa adaptata, insotitor eventual, profesor de sprijin. Nu de acesti copii e vorba aici, decat exceptional.
daca ora are 60 min, si invatatorii predau 30 propun sa fie platiti la plata cu ora, asa e corect, adica profesorii au doua ore in plus pe bune, unii chiar patru.
Învățătorii au efectiv la clasa între 15 si 16 ore. E jale mare acum cu 2 ore remediale! Nici nu ajung la norma de 18 ore la cls.a3a și a 4a. Profesorii au norma de 20 ore și același salariu cu un inv. Este corect??
Vrei sa pui copilul de 6-8 ani să stea 5 ore pe zi sa studieze?
Doar pt că pare echitabil contabilicește?
Suferi de bolojodavidă?