Op Ed / Profesorul Bogdan Crețu: Masterul didactic de un an este o prostie prețioasă pentru că te învață să vinzi o marfă pe care n-o ai, să predai ce n-ai apucat să asimilezi prea bine

16.928 de vizualizări
Bogdan Crețu / Foto: Facebook.com / Polirom
Masterul didactic de un an e o prostie prețioasă! Te învăț să vinzi o marfă pe care n-o ai. Te învăț să predai ce n-ai apucat să asimilezi prea bine. Dacă mai e ceva de stricat, cu asta rezolvăm.

Una dintre problemele sistemului de învățământ românesc este excesul de forme goale. Științele educației au devenit mai importante decât educația.

Problema școlii românești e că nu reușește să mai fixeze informații de bază, abilități elementare și valori minime, pentru că mizează pe conținuturi vagi. Avem probleme de fond, nu de ambalaj sau de canal.

Viitorii profesori trebuie să se specializeze cât mai bine în domeniul pe care-l predau, există oricum jde cursuri ulterioare, grade didactice care obligă la perfecționare. Plus experiența pe care nici un master didactic n-o poate înlocui.

Am fost în zeci de inspecții: lecțiile cele mai ineficiente sunt cele care suferă de exces de metode „moderne”, „actuale”, care devin scop în sine. Profesorii sunt oricum copleșiți de hârțoage & dosare.

Evident, lumea se schimbă, elevii se schimbă și trebuie să rămânem conectați la creierele lor, la imaginarul lor, la limbajul lor, la sensibilitatea lor. Dar nu un master didactic de un an va face asta. Cultura adevărată modelează de la sine.

__________

Despre autor:

Bogdan Crețu este profesor doctor la Facultatea de Litere a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Între 2013 și 2022 a fost director al Institutului de Filologie Română „A. Philippide”, Academia Română, Filiala Iași. Este redactor-șef al revistei „Timpul”. Membru PEN România. A publicat opt volume de critică literară, dintre care cel mai important este „Inorogul la Porțile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir” (ediția a II-a, Editura Cartier, 2021). Lucrările sale au fost distinse cu mai multe premii. A contribuit cu studii la volume academice din țară și din străinătate, a editat, a îngrijit și a prefațat multiple antologii. Ține o rubrică de cronică literară în revista „Observator cultural”. A mai publicat romanele „Cornul inorogului” (2021) și „Nichita. Poetul ca și soldatul” (2022) la Editura Polirom (sursa).

  • Nota redacției: Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.
Citește și:
O radiografie pe scurt a unor măsuri care pot duce la un dezastru în viitorul școlii matematice din România / Op Ed Dumitrel Ghiba, directorul Departamentului de Matematică al Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași
Jumătate de masterat călare pe-un sistem cangrenat / Op Ed Oana Fotache Dubălaru, decana Facultății de Litere a Universității din București

9 comments
  1. doamna Tănăsescu, acesta e flexibilitatea in durata studiilor din Olanda și de pe alte plaiuri normale. Aceasta se vrea și la noi și se „pilotează” prin niste proiecte PEO, mai multă flexibilizare pt prevenirea abandonului univ., ce implică și o durată mai lungă, croită pe om și consiliere in acest sens, mai multă, mai țintită. Dar mai e mult până departe, că la cum se fac astea de mec nu te poți aștepta numai la lucruri bune, poate doar la forme bune, arătoase, cu papion.

  2. Are dreptate autorul, respect!
    Domnule Mocanu, mărturisesc faptul că am cunoscut bine absolvenți de liceu pedagogic in timpul studiilor lor de liceu, când învățau, deci. Mi-au făcut cea mai buna impresie. Pentru că una din persoane nu a profesat imediat, fiind foarte bună, pot să mă gândesc la faptul că nu a fost încurajată de sistemul de educație de atunci să profeseze. Regret că v-ați simțit așa! Un gând bun profesorilor dedicați ce predau doar având liceul pedagogic, absolvit până în anul … (știm noi care)!

  3. Bravos națiune ! În viitorul imediat , ca să ajungi profesor nu va trebui nici bacalaureatul . După 46 ani de învățământ am ieșit la pensie . Am lucrat ca și învățător cu 5 ani de liceu pedagogic . Câtă umilință am îndurat în ultimii ani când am fost considerat învățător cu studii medii . Cei care au terminat un liceu agroindustrial și au luat bacalaureatul la grămadă cu 98 % promovare au făcut o facultate la fără frecvență și au devenit ,, profesori învățământ primar ” . Erau mult mai bine cotați decât niște bieți învățători . Ăștia au nenorocit învățământul românesc.

  4. Daca se vrea master didactic, atunci din facultati sa scoata disciplinele de pedagogie, psiholgia elevului din anii terminali si practica pedagogica ai studentilor la clase si liceu. Clar, termini o facultate, vrei sa fii dascal faci acest masterat si faci si practica. Ministrul acesta habar nu are de ce se preda in liceu si facultati. Faceti petitie ca sa il dati jos, pt idei inepte.

  5. Intr-adevar, mai ales pentru inspecții , te dai peste cap cu metode peste metode și când tragi linie sa vezi ce i-a rămas elevului în cap….hopa!! Cântec, joc și voie buna…cunoștințe ioc! Metode „moderne”….ma întreb atunci cum Doamne au învățat oamenii ceva în trecut, fără atâta modernitate?

  6. Unde în Europa masterul.mai este de 2 ani?În UK cele la zi sunt de 1 an și cele part time sunt de 2 ani.Simplu și eficient.

    1. In Olanda fata mea a tb să facă un premaster pt că a trecut de la o facultate de științe aplicate RBS( Rotterdam Business School) la o facultate de research- Erasmus. Bineînțeles că a tb sa aibă și medie mare pt a accede la acest premaster. Apoi pt.ca masterul ( care practic era de 1 an ,fara premaster) era fff greu( este pe specialitatea ei în top 3 in lume- Supply chain management ) l- a făcut în 2 ani. Deci practic ia luat 3 ani că să îl facă. Așa că depinde mult de tipul de master și ce facultate ai făcut.

      1. Mă tată…
        , voi nu vedeți că acest ministru al educației face pipi pe noi..?… pentru ce acest master …? Nu cumva pentru întregirea bugetului universităților??? Mai nou la profesorul universitar nu i se.mai mărește norma cu două ore conform primului set de măsuri aplicate de noul guvern… Omul este un pion politic… nu are nicio valoare…

    2. De aia importă forță de muncă UK. De eficienți ce sunt…în a lua inteligență de peste tot și bani de la cei ce vor o diplomă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Remus Pricopie îl acuză pe Sorin Cîmpeanu de lipsă de cei 7 ani de-acasă: După ce jignești în linie pe oricine îndrăznește să te contrazică este nerealist să crezi că poți să mergi mai departe cu respectivele proiecte de legi

Remus Pricopie, rectorul SNSPA și fost ministru al Educației, îl acuză pe ministrul Sorin Cîmpeanu că este „lipsit de o educație elementară: cei şapte ani de acasă”. „Poți să vorbeşti…
Vezi articolul

Universitatea Babeș Bolyai va implementa ghidul antidiscriminare, după ce o studentă a semnalat afirmații rasiste și misogine dintr-un manual: „Victime care precipită declanșarea acțiunii răufăcătorului – femeia care umblă seara prin locuri puțin frecventate și are o costumație provocatoare (…) în aceste cazuri, o parte din vină aparține victimei”

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) a transmis într-un comunicat de presă că a luat notă de comentariile critice ajunse în spațiul public în legătură cu limbajul utilizat într-un suport de…
Vezi articolul