Tania Țăndăreanu, profesoară de pedagogie la Colegiul National „Stefan Velovan” din Craiova, a vorbit despre ce efecte ar putea să aibă orele remediale pentru elevii de clasele primare. „Însă aș vrea să ne gândim la copiii mici, de clasa pregătitoare, de vârstă 6-7 ani, iar, pentru ei, efortul fizic și psihic este considerabil de a rămâne încă două ore suplimentare în școală”, a spus aceasta. Profesoara a afirmat că pot să apară „anumite stări de anxietate, pentru copii, din cauza acestei oboseli acumulate în timp”.
- Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.
„Voi vorbi din dublă perspectivă, pentru că sunt și părinte, în același timp, al unui băiețel de clasa a III-a, și profesor de pedagogie. Aș vrea să vă spun că activitatea remedială a fost bine primită printre părinți, însă, la un moment dat, au mai fost și niște diferențe de viziune în ceea ce privește programul prelungit al copiilor în școală. Poate, pentru copiii de clasele a III-a și a IV-a, fiind mai mari, aceste două ore suplimentare își regăsesc, știu și eu, această disponibilitate a lor de a participa”, a spus Tania Țăndăreanu.
Profesoara de pedagogie a adus în atenție și efectele celor 2 ore de activitate remedială pentru copiii de clasa pregătitoare, precizând că pot să apară stări de anxietate:
„Însă aș vrea să ne gândim la copiii mici, de clasa pregătitoare, de vârstă 6-7 ani, iar, pentru ei, efortul fizic și psihic este considerabil de a rămâne încă două ore suplimentare în școală, mai ales că sunt și la începutul acestei perioade de adaptare, cu trecerea aceasta de la mediul grădiniței către mediul școlar, și atunci pot apărea, știu și eu, anumite stări de anxietate, pentru copii, din cauza acestei oboseli acumulate în timp.”
Tania Țăndăreanu a spus că s-au făcut eforturi pentru sălile de clasă necesare desfășurării acestor 2 ore de activitate remedială:
„În același timp, vin dintr-un colegiu unde sunt peste 2.000 de copii, de la Colegiul Național Pedagogic din Craiova, și vă spun că directorii au făcut niște eforturi considerabile, alături de echipa de cadre didactice, pentru a asigura spațiile, sălile de clasă necesare pentru susținerea acestor ore remediale. Însă, cu o bună comunicare, cu înțelegere, lucrurile vor funcționa.
Într-adevăr, terminologia, și din punct de vedere al alăturării acestor cuvinte, nu știu dacă este cea mai potrivită: activitate remedială. Se presupune că acolo, în timpul acestor două ore, se desfășoară și activități pentru pregătirea copiilor, pentru participarea la concursuri școlare, olimpiade, tot felul de competiții, deci vorbim și despre performanță. De aceea, părinții trebuie să aibă încredere și de data aceasta în dascăli.”
Organizarea orelor remediale este la latitudinea profesorului, a declarat minstrul Educației și Cercetării, Daniel David, la lansarea Raportului privind Starea Învățământului în București: „Eu cred că fiecare profesor știe ce are în clasă și știe că unii copii au nevoie de remedial pentru a corecta ce n-au dobândit. Alții au nevoie de pregătire pentru performanță. Cu toți aș face, dacă eu aș fi profesor, utilizarea competențelor în viața de zi cu zi. Hai să-i lăsăm pe ei să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă. Am încredere că vor ști ce să facă. Dacă respectă reglementările, eu n-am o problemă cu opțiunile lor diverse”, a precizat ministrul.
Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână. Cele două ore au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.
Informații de context
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie.
Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.
Activitățile de remediere, consolidare, aprofundare și extindere, obligatorii pentru învățători din anul școlar 2025-2026, se sprijină și pe sesizarea eventualelor tulburări de învățare și colaborarea cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, conform metodologiei de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.
Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.
Orele de educație remedială ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.
O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
2 comments
psihologul ce zice?!
Poate este momentul să ne întrebăm ce caută clasa pregătitoare la școală și să o întoarcem în grădiniță. Când a apărut posibilitatea preluării pregătitoarelor în școli, cadrele didactice s-au bucurat pentru că un nivel de predare în plus înseamnă siguranță mai mare a locului de muncă. Părinții, de asemenea au dat năvală să își înscrie copiii la pregătitoarele din școală, nu cumva să rămână pe dinafară, de parcă aceasta ar fi fost posibil. Uitându-ne acum înapoi, poate nu a fost cea mai inspirată decizie și nu e niciodată târziu să revii asupra unei decizii luată în alt context social și istoric și care afectează generații întregi din copiii din ce în ce mai puțini pe care îi avem.
Tot s-au mărit normele de predare, hai să scoatem și pregătitoarele din școli și să rupem pisica în două. Haideți, dl. David! Vă spun așa, ca între pedagogi, sunt copii care nu știu să se șteargă la f..d și unii care stau la geam și mama în curte. Unii nu țin creionul în mână, ce colorat în chenar! Dar ei îi învață … engleză, religie, fac sport cu profesor dedicat!!! Unii nu au fost deloc la grădiniță. Sunt copii cărora li s-a luat un an de joacă și copilărie. An în care mai acumulau niște deprinderi din alea de 7 ani de acasă.